Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye krav om innblanding av biodrivstoff på 20%


Simkin

Anbefalte innlegg

Nå skal det altså innen 2020 bli innblandet 20% biodrivstoff.

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/statsbudsjettet-2017/statsbudsjettet-venstre-vant-frp-tapte/a/23863424/

 

Hvordan kan de gjøre dette når bilfabrikantene tillater maks 7% på diesel og 10% på bensin?

 

Har selv en Commonrail fra 2009 med DPF, skal regjeringen ta regningen om bilen min begynner å kødde?

 

Kjenner jeg er særdeles skeptisk til å fylle diesel som har innblandet 20% av dette dritet her.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Dette er politikk. Regjeringen var nødt til å stille dette kravet for å få budsjettet i havn. Om en stund blir de innhentet av virkeligheten, når oljeselskapene nekter å selge skvipet, fordi de frykter erstatningssaker fra bileieierne.

Lenke til kommentar

Tipper dette kommer til å bli stoppet på EU/EØS "plan". Den "nye" dieselen må uansett tilfredstille EN590 kravet, å da kan de ikke bruke første gen biodrivstoff slik jeg har skjønt det. Hvordan mener de at de skal overkjøre bilfrabrikantene på dette her? De har jo NULL peiling på hva de holder på med.

 

Tror dette kommer til å ende hodestups for Grande og resten av den forkvakla gjengen i venstre.

 

Miljøhysteriet lenge leve.

Endret av Simkin
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bensin med 5% etanol (E5) kan brukes av alle biler tror jeg.

Bensin med 10% etanol (E10) kan brukes av mange biler.

Diesel må tilfredstille EN590 og da per i dag med max 7% biodiesel.

Den eneste muligheten jeg ser er da å lage syntetisk biodiesel som tilfredstiller EN590.

Tror nok Venstre har tabbet seg ut her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For oss veteranbileiere så vl dette kunne medføre store utgifter, etanolholdig bensin har veldig dårlig holdbarhet, brytes ned og lager forbindelser som ødelegger metall, pakninger og slanger. Disse problemene har de sett i USA over lang tid og det er skrevet mye om dette. 

Hele opplegget med Etanol er tullete burde skrotes.

 

Nei, skulle de gjort dette riktig så burde fokusen vært på bioButanol i stede Dette kan blandes sammen med vanlig bensin 

i valgfritt forhold eller brukes 100% rent uten konsekvenser. Biobutanol har bare 10% lavere energitetthet samenlignet med bensin,

 Etanol har til sammenligning 40% lavere energitetthet, legger du dette sammen med de andre ulempene så er etanol innblanding et

rimelig dårlig miljøtiltak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skal det altså innen 2020 bli innblandet 20% biodrivstoff.

 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/statsbudsjettet-2017/statsbudsjettet-venstre-vant-frp-tapte/a/23863424/

 

Hvordan kan de gjøre dette når bilfabrikantene tillater maks 7% på diesel og 10% på bensin?

 

Har selv en Commonrail fra 2009 med DPF, skal regjeringen ta regningen om bilen min begynner å kødde?

 

Kjenner jeg er særdeles skeptisk til å fylle diesel som har innblandet 20% av dette dritet her.

 

Biodrivstoff koster mer enn vanlig diesel, resultatet satt på spissen er at det blir lønnsomt å bruke mye diesel for å produsere litt biodrivstoff. 

Miljøutslippene blir da verre med bruk av biodrivstoffet enn om dieselen ble brukt direkte.

 

Dette vil øke etterspørsel etter biodrivstoff.

 

Resultatet blir økte matpriser og sultkatastrofer rundt i verden.

(Fordi de som produserer korn og mat i dag kan tjene mer penger på å produsere biodrivstoff).

 

 

De som er for populasjonsreduksjon bør gjøre alt i sin makt for å fremme dette tiltaket.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...