Gå til innhold

The Tremendous Trump Thread - Første periode (Les førstepost)


Anbefalte innlegg

30 minutes ago, Pallehysa said:

Du er klar over at dette er ei bok, skrevet av ein mann, som har ei meining om Antifa sant? 

Eg etterspurte kor Antifa sjøl hadde sagt dette..

Ja ifølge Wiki er han er historiker som "offers an analysis of contemporary anti-fascist movements, particularly antifa in the United States".
Er beretningene i boka feil eller er gir den et forholdsvis godt innsyn i antifascistisk tenkesett? Og er det noen av dagens antifascister som tar avstand fra Bray of The Anti-Fascist Handbook?
 

28 minutes ago, Pallehysa said:

Rasismeparagrafen er i Norge et tilnavn på § 185 i straffeloven av 2005 som forbyr diskriminerende eller hatefull ytringer rettet mot noens hudfarge, etnisitet, religion, livssyn, seksuelle legning eller funksjonshemning

Er Norge Antifa då?

Nei.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, jallajall said:

Trynn og tynn.
Ta for eksempel dette uttrykket om at jeg ikke liker hva du sier, men vil kjempe for din rett til å si det; Antifa eksplisitt avviser dette, denne avvisningen er til og med noe av det mest grunnleggende hos antifascister. Noen idèr (ytre høyre) er så farlige at de ikke kunne ytres, disse er så farlige at det legitimerer vold. Vold er det eneste språket ytre høyre skjønner, derfor er det også legitimt å ty til vold. Vold rettferdiggjøres når andre ikke verdig nok til å bli hørt.

Det er noen som forespråker at uprovosert vold mot nazister er selvforsvar og at dette skal kunne legitimeresf eks. Veldig praktisk å ha litt brede definisjoner så man kan stemple meningsmotstanderen som transfobisk og legitimt mål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (3 minutter siden):

Trump nå nettopp:
Pandemien i 1917 satte antagelig en stopper for andre verdenskrig.

(1918 "spanskesyken")

Det rette navnet på pandemien som raste 1918-1920 burde vel vært amerikanersyken. Den oppstod tross alt i Kansas.

At han ikke er den skarpeste i historie er klart; det deler han tydeligvis med en vesentlig stor del av den amerikanske befolkningen.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
jallajall skrev (3 timer siden):

Antifa eksplisitt avviser dette, denne avvisningen er til og med noe av det mest grunnleggende hos antifascister. Noen idèr (ytre høyre) er så farlige at de ikke kunne ytres, disse er så farlige at det legitimerer vold. Vold er det eneste språket ytre høyre skjønner, derfor er det også legitimt å ty til vold. Vold rettferdiggjøres når andre ikke verdig nok til å bli hørt.

Du påstår antifa avviser dette. Kan du linke til 1 person fra antifa som avviser dette?  Ikkje 1 person som skriver bok om subjektet. Og ellers poengterte eg at nåken ideer fra ytre høgre, ikkje kan ytres i norge. Då det faller under rasismeparagrafen. Dette vil jo være eit perfekt eksempel på "antifa oppførsel" som struper ytringsfriheiten.

Men eg er litt usikker på kva du vil fram til her. Anti-fasismen er eit motsvar til nazismen. Kva ideer fra nazistene er det du meiner er under angrep fra Antifa?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
cuadro skrev (2 timer siden):

Nei, grunnet den personifiserende delen av setningen: "[..] rettet mot noens [..]".

Dette er lov: Jeg mener at x er y fordi z.

"Eg meiner at svarte er y fordi z".

Kordan er ikkje dette rettet mot noens hudfarge eller etnisitet? Er det lov fordi ein snakker om fleire personer, og ikkje retter det spesifikt mot eit individ? Rar tolkning av lova må eg sei..

"Ikkje vær rasist mot individet, men gjerne mot ein gruppe mennesker" 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pallehysa said:

Du påstår antifa avviser dette. Kan du linke til 1 person fra antifa som avviser dette?  Ikkje 1 person som skriver bok om subjektet. Og ellers poengterte eg at nåken ideer fra ytre høgre, ikkje kan ytres i norge. Då det faller under rasismeparagrafen. Dette vil jo være eit perfekt eksempel på "antifa oppførsel" som struper ytringsfriheiten.

Men eg er litt usikker på kva du vil fram til her. Anti-fasismen er eit motsvar til nazismen. Kva ideer fra nazistene er det du meiner er under angrep fra Antifa?

Hvilke ideer fra ytre høyre tenker du på spesifikt?

Anti-fascisme kan ha startet som et svar på nasjonalsosialisme, men det er lang vei derfra til dagens virkelighet.

Det er ikke heller nazi-ideer under evt angrep som var tema. Antifa er like  ille som NMR og andre ytre ekstremiteter, man melder seg på en måte ut fra debatten ved å angripe meningsmotstandere med til dels grov vold. Majoriteten av innbyggere i et samfunn som vårt vil ikke akseptere vold på gunnlag av tanker og ideer, fordi det med politiets voldsmonopol fungerer ganske greit. Å banke noen fordi denne er kommunist eller annen *ist er jo ganske på trynet i seg selv.

Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (1 time siden):

"Eg meiner at svarte er y fordi z".

Kordan er ikkje dette rettet mot noens hudfarge eller etnisitet?

cuadro skrev (4 timer siden):

Avhengig av innholdet til x, y og z.

  Fordi det du beskriver her er forholdet z -> y, som er en nøytral observasjon.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Pallehysa said:

For meg kjent er antifa ein anti fascist bevegelse. Men du har eit annet syn? Kan ikkje sei eg er stor fan av dei, men ein skal jaggu slite hardt med å påstå at dei er like ille som fascisme som nazismen er.

Forskjell på hva de påstår de er og hva de egentlig er. De bruker akkurat de samme metodene som nazistene gjorde på 20 tallet. For meg er de mer enn gjeng anarkister som ikke helt har lykkes i samfunnet. Dessverre så ser vi at de nå er villige til å gå lenger og lenger i bruken av vold. Antifa har heldigvis ikke sluppet til med makt i samfunnet slik som nazistene fikk men vi fikk en smakebit av hvordan det vil gå med chaaaaz. Warlords, skyting, drap, murer.. bare tull og anarki.

 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Pledriko said:

Har du ikke egne øyne å se med? Og ikke minst egen hjerne til å tenke.. 

Jo det har jeg, og jeg har også studert hvordan fenomenet og begrepet "antifa" fikk sin renessanse i 2017. For tre år siden eksisterte det ingen "antifa" av betydning og begrepet ble verken brukt av mediene eller noen andre.

Antifa er først og fremst høyresidens desperate forsøk på å skape illusjonen om en tilsvarende trussel på venstresiden.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Jo det har jeg, og jeg har også studert hvordan fenomenet og begrepet "antifa" fikk sin renessanse i 2017. For tre år siden eksisterte det ingen "antifa" av betydning og begrepet ble verken brukt av mediene eller noen andre.

Antifa er først og fremst høyresidens desperate forsøk på å skape illusjonen om en tilsvarende trussel på venstresiden.

Hva du tror viser bare din mangel på kunnskap. 

 

Antifa kommer fra vest-tyskland på 60-70tallet men har røtter tilbake til 20 tallets tyskland. (flaggene og symbolene er fra den tiden). I USA har de ikke gjordt seg veldig bemerket før 2016 men blomstret opp etter Trump ble valgt. Spesielt i byene i washington og oregon har de vært meget aktive og det er vel dokumentert om man gidder å lese litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 minutes ago, scuderia said:

Hva du tror viser bare din mangel på kunnskap. 

 

Antifa kommer fra vest-tyskland på 60-70tallet men har røtter tilbake til 20 tallets tyskland. (flaggene og symbolene er fra den tiden). I USA har de ikke gjordt seg veldig bemerket før 2016 men blomstret opp etter Trump ble valgt. Spesielt i byene i washington og oregon har de vært meget aktive og det er vel dokumentert om man gidder å lese litt.

Så du har klart å google deg frem til antifa på wikipedia? Gratulerer… ?

Antifa kom i medienes søkelys etter at høyreekstreme grupper og russiske bots fikk begrepet til å trende på Twitter etter protestene i Charlottesville. Før dette eksisterte ikke antifa i den amerikanske samtalen. Men over natten var dette plutselig blitt en "terroristgruppe" på tross av at den ikke en gang eksisterte.

Jada, det er noen som flokker seg til antifa-bannere, men først og fremst er dette fokuset på antifa et forsøk på å skape en tilsvarende og farlig motstander på venstresiden og propagandaen ser ut til å virke.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 time siden):

Forskjell på hva de påstår de er og hva de egentlig er. De bruker akkurat de samme metodene som nazistene gjorde på 20 tallet. For meg er de mer enn gjeng anarkister som ikke helt har lykkes i samfunnet. Dessverre så ser vi at de nå er villige til å gå lenger og lenger i bruken av vold. Antifa har heldigvis ikke sluppet til med makt i samfunnet slik som nazistene fikk men vi fikk en smakebit av hvordan det vil gå med chaaaaz. Warlords, skyting, drap, murer.. bare tull og anarki.

 

Kva metoder er det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En svart politimann fikk 50-60 BLM-"demonstranter" utenfor huset sitt som ropte ting som "Black Lives Matter", vandaliserte hjemmet hans og skjøt et shotgun-skudd inn i boligen hans. 

ae8b2a63-9b43-488e-bb32-607cc37dd1ec-Mensah_Main.JPG?width=1080&quality=50

Politibetjenten om vandalistene og voldsmennene som angrep hjemmet hans og skjøt skudd inn i boligen: 

Quote

“I am all for peaceful protests, even against me, but this was anything but peaceful,” Mensah wrote.

“The irony in all of this is that they chanted Black Lives Matter the entire time, but had zero regard for any of the Black children that live there or me, a Black man,” his post continued.



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Så du har klart å google deg frem til antifa på wikipedia? Gratulerer… ?

Antifa kom i medienes søkelys etter at høyreekstreme grupper og russiske bots fikk begrepet til å trende på Twitter etter protestene i Charlottesville. Før dette eksisterte ikke antifa i den amerikanske samtalen. Men over natten var dette plutselig blitt en "terroristgruppe" på tross av at den ikke en gang eksisterte.

Jada, det er noen som flokker seg til antifa-bannere, men først og fremst er dette fokuset på antifa et forsøk på å skape en tilsvarende og farlig motstander på venstresiden og propagandaen ser ut til å virke.

Hvorfor sprer du løgner stadig vekk

Sukk.. så da er vi enige om at Antifa er noe som eksisterer og har eksistert i lang tid. I USA er antifa nytt med en historie som går 4 år tilbake men siden hverken jeg og trolig du lever der så har hvert fall jeg kjent til begrepet antifa her i Europa i lang tid. 

Russiske bots.. sukk.. ok kom med litt dokumentasjon nå..

Antifa kom opp i den amerikanske samtalen fordi de har herjet åpenlyst i byer som Portland og Seattle i to år nå. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...