Gå til innhold

SAMLETEST: Klar for vinterdekk? Vi tester muttertrekkere på batteri


Anbefalte innlegg

Har ikke noe bedre grunnlag enn det Tek.no har til å anmelde kvaliteten. Det jeg vet er at innmaten i Ryobi og Milwaukee er alt for like til å kunne forsvare prisforskjellen, og at profesjonelle og utlånere har sluttet å sverge seg til Milwaukee fordi de ikke har den påliteligheten som kreves. Dette hadde ikke vært store problemet hadde det bare ikke vært for at Milwaukee blir priset i skyene og vasser i fanboys som drømmer om gamledager når det egentlig er en Ryobi med ekstra bling.

Verktøyleie er vel litt prisgitt hvem de har avtale med tenker jeg, selv om en utleier nok ikke tar i ting som faller fra hverandre. Hvilke utleiere/profesjonelle vet du om som har droppet leverandører over pålitelighetsproblemer?

 

Kikket litt på prisene på det som virker å være sammenlignbare verktøy og da ser jeg ikke så stor prisforskjell på ryobi og milwaukee. ca 2000 for en drill med lader og 2 batterier (18V). Den røde var noen hundrelapper mer, så kan du finne alt mulig av pakker og kombinasjoner med andre verktøy som blir håpløst å sammenligne. Jeg tenker det rasjonelle er å vurdere hva annet du vil bruke batteriene til.

 

Fortsatt et stykke opp til festool og hilti priser, så jeg synes vel ikke hverken milwaukee, makita, eller bosch er utpreget dyrt. (Eller Ryobi/AEG/Grønn bosch/B&D utpreget billig) For sammenlignbare verktøy later det ikke til å være så mye forskjell i pris, men så er det slik at milwaukee, blå bosch, makita, dewalt har litt mer spenn i kolleksjonen oppover i kraftigere og dyrere verktøy (Og kanskje litt mindre nedover i de svakere mer hobbypregede verktøyene).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Ryobi skrumaskin og muttertrekker. Liker begge to godt. Minus med skrumaskinen er at den blir ganske varm etter mye bruk. Har skrudd noen tusen skruer med 15-20Nm. Merker ingen svakheter. 2 batterier er et must og et 5,0Ah batteri varer lenge.

 

Skruemaskin:

https://www.prisguide.no/produkt/ryobi-rcd18021l-1x1-5ah-224955

 

Trekker:

https://www.prisguide.no/produkt/ryobi-r18iw3-0-18v-one-259430

 

Batteri:

https://www.prisguide.no/produkt/MjMxXjM0OTUzMjYz

Lenke til kommentar

 

Fikk svar fra Komplett. Ryobien var utgått. Ingen erstatter.

Skulle hatt en slik da jeg allerede har batteri og lader som passer.

Sjekk hos Jula: http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/batteridrevne-mutterstrammere/muttertrekker-000307/

 

Ser ut som at komplett har fått meg seg testen og har bestilt inn 15stk.

https://www.komplett.no/product/854513/hjem-fritid/verktoey/bordrillerskrumaskiner/ryobi-r18iw3-0-muttertrekker#

Lenke til kommentar

Muttertrekker?

Om du bare skal skifte dekkene høst og vår, så tror jeg at investeringen er temmelig lite relevant om du ikke er veldig glad i selv jobben.

Ytterligere en "ding" som skal ivaretas og lades?

Jeg får byttet dekk på max. 10 minutter, og det koster 250 kroner.

Da er det bare å ta fram kalkulator, og pare dette med litt økonomisk basiskunnskap.

Jeg klarer med ute i alle fall.

 

Jeg er enig i at man ikke trenger å kjøpe muttertrekker hvis man kun kommer til å bruke den til hjulbytte. Men jeg ville i hvert fall ha brukt litt penger på en momentnøkkel og kanskje en latmannsarm, spesielt hvis du bruker slike sjapper som tar 250 kr for et hjulbytte. De vil ekspedere kundene så raskt som mulig, så det er ikke snakk om å skru til hjulbolter med riktig moment, bare "bånn gass" med muttertrekker som går på luft.

 

Husk også å ta en sjekk av at evt. rotasjonsretning er riktig, og at samme type dekk har havnet på samme aksling (hvis det er aktuelt) før du kjører fra dekksjappa.

Lenke til kommentar

 

Muttertrekker?

Om du bare skal skifte dekkene høst og vår, så tror jeg at investeringen er temmelig lite relevant om du ikke er veldig glad i selv jobben.

Ytterligere en "ding" som skal ivaretas og lades?

Jeg får byttet dekk på max. 10 minutter, og det koster 250 kroner.

Da er det bare å ta fram kalkulator, og pare dette med litt økonomisk basiskunnskap.

Jeg klarer med ute i alle fall.

 

Jeg er enig i at man ikke trenger å kjøpe muttertrekker hvis man kun kommer til å bruke den til hjulbytte. Men jeg ville i hvert fall ha brukt litt penger på en momentnøkkel og kanskje en latmannsarm, spesielt hvis du bruker slike sjapper som tar 250 kr for et hjulbytte. De vil ekspedere kundene så raskt som mulig, så det er ikke snakk om å skru til hjulbolter med riktig moment, bare "bånn gass" med muttertrekker som går på luft.

 

Husk også å ta en sjekk av at evt. rotasjonsretning er riktig, og at samme type dekk har havnet på samme aksling (hvis det er aktuelt) før du kjører fra dekksjappa.

At folk med dyre biler i Norge skifter dekk på sånne steder er meg forunderlig, bruke 500k+ på bil, men spare penger på dekkskifte, ja det skal de late jævlene gjøre.

Det som er ironisk er at går noe feil på sånne jalla sjapper, så hvor er det de går for å fikse problemene?

De går til de mer profesjonelle dekk firmaene istedenfor å gå tilbake til jalla stedet.

 

Kanskje ikke kjøpe så dyr bil neste gang så du har råd med dekkskifte på ett sted som utfører det forskriftmessig.

Det er ikke mer enn knappe 400kr for dekkskifte på firma som driver med dette året rundt.

Du har bare deg selv å takke om du bruker slike jalla sjapper.

Men det er forbausende mange som er både late og kunnskapsløse til å klare å bytte over 4 hjul også, ikke rart det går til helvete når fleste parten ikke klarer å bytte 4 skarve hjul 2 ganger i året.

 

Med slike trekkere så kan man i det minste skru inntil hjulet, før man strammer for hånd eventuelt, gjør jo jobben noe lettere samtidig som man ikke dreper hjulboltene sine.

Endret av meg0709
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For det første bruker de ALLER fleste muttertrekkere slag ved tiltrekking. Dermed frafaller alt som heter "dreiemoment" i sin helhet.

Så å bruke boltetrekkere for å bytte hjul er nok noe av det mest idiotiske en kan gjøre. Og ikke nok med det - man anbefaler en dreiemoment i artikkelen. Seriøst?

 

Dette er direkte farlig, og dere i Tek får ta skylden hvis noen er uheldig etter å ha brukt deres "råd".

 

Jeg vil på det aller sterkeste anbefale å anskaffe en helt vanlig momentnøkkel, og følge produsentens anbefaling for dreiemoment.

Bare fordi dreiemomentet oppnås med en slagmekanisme betyr ikke at det ikke kan omtales som dreiemoment. Slagmekanismenes dreiemoment er vanskelige å måle og kontrollere, men når det er sagt så er ikke dreiemoment heller noe som er noe veldig presist mål på riktig tildraging av en bolt. Det er strekket i bolten som er viktig, ikke dreiemomentet som må påføres for å oppnå strekket. Dreiemomentet kan variere med ting som rust, smøring og forurensing av kontaktflatene.

 

Hva sikkerheten angår så står det da i artikkenen å bruke momentkontroll enten i form av elektronisk kontroll, momentstav eller momentnøkkel i artikkelen, så prosedyremessig virker det da ikke så galt. De kunne kanskje vært klarere på at man må sjekke hvilket moment som kjelder akkurat ens egne hjul og at 120Nm bare er et eksempel (Alminnelig eksempel men likevel). Muttertrekkerens viktigste oppgave er å ta av vanskelige bolter, for den jobben ser jeg ingen problemer med å bruke de, men man må naturligvis ikke dra til ukritisk med slike maskiner.

Hvis man bruker slagmekanisme (noe 99% av alle mutter/boltetrekkere, enten elektriske eller luftdrevne gjør), så er potensialen for å skade bolten enorm. Det gjelder både gjengene og enda verre - det er slik man kan over-trekke og bygge opp tretthet, og derav sprekker.

Å bruke BÅDE momentnøkkel (en eller annen sats antar jeg) mellom en boltetrekker og bolt er ren idioti og på kanten av det umulige, siden man vil egentlig ikke klare å lese av hva slags moment man trekker til med pga slag.

Hvis maskinen derimot er utstyrt med en eller annen form for kontroll av dreiemoment, så er dette bare "til info", og kan ikke brukes som en faktisk referanse.

I tillegg, avhengig av produsent, så vil bontene være forskjellige. Noen vil være såkalte torque-to-yield, noen vil være med låsegjenger som bremser opp i det riktig moment oppnås, etc.

 

Saken er at hvis det er noe menakanisk som krever en helt konkret moment, for eksemplel deler av en motor, hjulbolter, rørflens, elektrisk tilkobling etc, så skal man ikke fravike de gitte instruksjonene og finne på slike "hurtigløsninger". For at det skal fungere som designet så skal man ha ikke litt moment, ikke mye, ikke finne på å smøre gjengene med noe man "tror" skal gjøre susen, men følge instruksjonen veldig nøye, uten noe eksperimentering.

 

Og av alle ting man skal spare tid og "krefter" på, så er ikke utskifting av hjul hverken tidskrevende eller vanskelig, og det er greit at noen darwin-kandidater synes at hjulet skal falle av pga feilmontering er greit så lenge man sparer "krefter" på å momenttrekke selv, så finnes det mange som ønsker faktisk å ikke stryke med i trafikken pga en idiot som skulle "spare" tid ved å bruke en boltetrekker.

Endret av nessuno
Lenke til kommentar

 

Er Ryobi R18IW3-0 et utgående produkt?

Ser at den finnes ikke sortimaget til Komplett lenger.

Tror nesten jeg må skaffe meg en sånn før sommerdekkene skal på.

 

Flere andre nettsider som har den, men jeg vurderer Milw., selv om den er nesten dobbelt så dyr (med batteri og lader)

Milwaukee er bra, har en annen muttertrekker fra Milwaukee, den største. Du blir ikke og angre.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer den minste, den som har blitt testet, har sett på den før, men prisen er litt drøy, underkant av 6000 med maskin + 2 batterier og lader (4600 + moms)

 

Vi bruker Milw. på arbeid og har svært lite problemer med de, tror det er kun normal slitasje da de brukes hver dag (slagborrmaskiner)

3+ på strøm og 1 på batteri

Hadde Hilti før og den er treg og sliter mye mer på borrene

Lenke til kommentar

Hvis man bruker slagmekanisme (noe 99% av alle mutter/boltetrekkere, enten elektriske eller luftdrevne gjør), så er potensialen for å skade bolten enorm.

Det er jo en intressant påstand tatt i betraktning at slagtrekkere er bortimot universellt brukt i alle typer industri. Hvis du egentlig mener å dra TIL bolten med slagmekanisme som er kraftig nok til å skade, noe gjerne alle slagtrekkere som kan dra av samme bolt er, er farlig, se da er jeg enig. Men jeg kjøper ikke at det er mer risiko ved å bruke en slagmekanisme alment sett.

 

Det gjelder både gjengene og enda verre - det er slik man kan over-trekke og bygge opp tretthet, og derav sprekker.

Som er grunnen til at man ikke skal bruke en slagtrekker ukritisk til å dra til bolten, ja. Man må som sagt ha en form for momentkontroll. Dette kommer i tre typer jeg er kjent med: Boltetrekkere som har presis kalibrert motorstyring og dermed kontroll med hvor hardt de drar til (Den one-key milwaukee enheten påstås å ha det), bruke momentstav mellom trekker og bolt (Ikke allverden presist etter hva jeg forstår, men fungerer gjerne bra nok i mange tilfeller. Momentet på hjulbolter har jo egentlig mye slingringsmonn), dra til bolten til den er fast uten å bruke slagmekanismen. (Mange boltetrekkere har et lavere gir ment for dette) og så bruke momentnøkkel.

 

Å bruke BÅDE momentnøkkel (en eller annen sats antar jeg) mellom en boltetrekker og bolt er ren idioti og på kanten av det umulige, siden man vil egentlig ikke klare å lese av hva slags moment man trekker til med pga slag.

Momentnøkler brukes for å stramme til endelig moment moment etter at bolten er skrudd løst til. Dette er ikke noe som brukes mellom maskinen og bolten. Momentstav brukes mellom maskin og bolt og fungerer ved å begrense maks oppnåelig moment ved at staven fjærer.

 

Hvis maskinen derimot er utstyrt med en eller annen form for kontroll av dreiemoment, så er dette bare "til info", og kan ikke brukes som en faktisk referanse.

Det varierer. Det finnes maskiner som hevder svært presis kontroll på oppnådd moment via et kalibrert pådrag. Hovedregelen er imidlertid at muttertrekkere har ingen presis kontroll med hvor hardt de trekker, så skal man ha kontroll må man inn med momentkontrollerende tiltak som beskrevet ovenfor.

 

Saken er at hvis det er noe menakanisk som krever en helt konkret moment, for eksemplel deler av en motor, hjulbolter, rørflens, elektrisk tilkobling etc, så skal man ikke fravike de gitte instruksjonene og finne på slike "hurtigløsninger".

Hjulbolter og innfesting er designet slik at tilfredstillende sikkerhet oppnås av en tilfeldig fyr fra gata som drar til med et hjulkryss. Tror du overdriver hvor presis kontroll av moment som egentlig er nødvendig.

 

Og av alle ting man skal spare tid og "krefter" på, så er ikke utskifting av hjul hverken tidskrevende eller vanskelig, og det er greit at noen darwin-kandidater synes at hjulet skal falle av pga feilmontering er greit så lenge man sparer "krefter" på å momenttrekke selv, så finnes det mange som ønsker faktisk å ikke stryke med i trafikken pga en idiot som skulle "spare" tid ved å bruke en boltetrekker.

Jeg skal si meg enig i at om noen går amok med en middels lufttrekker eller en versting av en batteritrekker (M.a.o. i 1000Nm klassen) så kan man lage farlige situasjoner med å forårsake tretthetsbrudd og tap av hjul. Med de mer moderate muttertrekkerne (3-500Nm) greier man kanskje å få kast i bremseskiver og trøbbel til våren med uvettig bruk, men neppe å ødelegge bolter, da er det nok flere som mister hjul p.g.a. for lite moment på boltene, og hvis man leser se bare ørlitte grann opp får man med seg at muttertrekkeren brukes til å løsne boltene, ikke for å stramme (Men den kan godt brukes til å kjøre inn bolten uten å stramme). Av alle ting som inkompetente bilførere kan medføre av risiko er det å stramme hjulbolter for hardt IKKE noe som havner høyt på min liste.

Lenke til kommentar

Ryobi er søppel - det er ikke "verktøy".

Vel.. Det er verktøy for hobbybruk.

 

Jeg er veldig fornøyd med det jeg har av Ryobi verktøy.

 

Proffene kjører vel heller Makita, Bosh og de dyrere merkene.

Edit: Men de bruker jo verktøyet konstant. 8,5/7. Jeg drar fram mitt en gang i blandt, så hvorfor skal jeg bruker mangfoldige 1000 på det..

Endret av Caddy
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En overgang til koppnøkler fås kjøpt på Jula til under hundrelappen. Da bruker du bare en helt vanlig skrumaskin.

Foreslår du å løsne en hjulbolt med pipe festet med overgang til en slagskrutrekker? Slagskrutrekkerne kan kanskje oppnå litt over 100Nm, men overgangen stjeler en god del, og du må forvente å bruke mye mer moment å få bolten av enn hva som ble brukt til å dra den til i første omgang. (Møkk og korrosjon gjør sitt)

 

Jeg har prøvd litt slikt, og de har problemer nok med å få av sykkeldeler skrudd på til 40Nm, at jeg tror ikke jeg ville brydd meg med å teste på en hjulbolt på bil.

 

Antar ihvertfall du mente slagskrutrekker ovenfor, hvis du mente drill, da har du noen vonde håndledd i din fremtid... ;-)

Lenke til kommentar

Jeg har 3 hjulsett - sommer, piggfrie vinterdekk og piggdekk.

Er strengt tatt ikke ofte jeg trenger piggdekkene

http://www.gundersenmotorsport.no/dekk/lappi-isdekk/15

 

...men i mellomsesongen, med varmegrader og mulig regn om dagen, og med kuldegrader om natten - som er i disse tider der jeg bor - så er dem omtrent det eneste som holder meg på veien.

 

Annet utstyr jeg bruker for hjulskift:

 

En større verkstedjekk stående i garasjen, samt en mindre pumpejekk i hver av bilene så jeg har enkel tilgang på en dugelig jekk skulle en punktering oppstå (jeg liker å være forberedt).

 

"Latmannsarm" - er ikke helt sikker på det tekniske navnet.

http://bildeleksperten.no/sider/produkt.asp?ID=682

 

https://www.amazon.com/DEWALT-DW2547Ir-4-Inch-2-Inch-Adaptor/dp/B000YQ341C

http://www.clasohlson.com/no/Cocraft-sekskanthylser/Pr407820020

Har en sliten Bosch 14.4V som jeg bruker disse tingene med til selve ut-/innskruingen.

 

http://www.clasohlson.com/no/Momentnøkkel/Pr409159000

 

Samt et par kneputer med borrelås og et par arbeidshansker (type skogbruk) for dekkhåndtering og beskyttelse mot elementene skulle et hjulskift være nødvendig under ikke planlagte omstendigheter.

 

Og med alt dette tar en hjulskift ca. 40 minutter. Med unntak av drillen, så har jeg alt oppbevart i en 70L SmartStore kasse sikret inntil mellomveggen i bilen (varebil) for lett tilgjengelighet.

 

Har en (hobby-)kompressor + blåsepistol med manometer stående lagret for luftfylling.

 

EDIT:

Jeg har kjøpt noe Ryobi verktøy før, stikksag/eksentersliper...men jeg har lært nå: skal ikke kjøpe det merket igjen.

 

EDIT 2:

Som meg0709 sier, så er det viktig å etterstramme etter et par mil. Det skal ikke være nødvendig, hvis man har strammet til med riktig moment (jeg bruker 120Nm), men er lurt å gjøre for å kontrollsjekke. Det er snakk om sikkerhet, og "jobben" tar kun et par minutter.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Det er verre at folk ikke etterstrammer etter X antall kilometer, 30-50km, på lastebiler så satte vi 30km før etterstramming, der jeg jobba før.

 

Og så lenge det ikke er en toppakning etc du skal bytte så er ikke moment så ekstremt nøye på millimeteren.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Det er jo en intressant påstand tatt i betraktning at slagtrekkere er bortimot universellt brukt i alle typer industri. Hvis du egentlig mener å dra TIL bolten med slagmekanisme som er kraftig nok til å skade, noe gjerne alle slagtrekkere som kan dra av samme bolt er, er farlig, se da er jeg enig. Men jeg kjøper ikke at det er mer risiko ved å bruke en slagmekanisme alment sett.

 

Ja men HVOR i industrien?? For jeg jobber i "industrien", og har brukt boltetrekkere kun på helt spesifikke jobber der noe som helst krav til momenttrekking finnes ikke, der "teit nok" er det eneste kravet. Her snakker vi om noe som garantert har oppgitt momenttall i manualen, ikke noe tilfeldig "ting" man kan "bare" skru til.

 

Som er grunnen til at man ikke skal bruke en slagtrekker ukritisk til å dra til bolten, ja. Man må som sagt ha en form for momentkontroll. Dette kommer i tre typer jeg er kjent med: Boltetrekkere som har presis kalibrert motorstyring og dermed kontroll med hvor hardt de drar til (Den one-key milwaukee enheten påstås å ha det), bruke momentstav mellom trekker og bolt (Ikke allverden presist etter hva jeg forstår, men fungerer gjerne bra nok i mange tilfeller. Momentet på hjulbolter har jo egentlig mye slingringsmonn), dra til bolten til den er fast uten å bruke slagmekanismen. (Mange boltetrekkere har et lavere gir ment for dette) og så bruke momentnøkkel.

 

Bit for bit: det finnes ikke en eneste boltetrekker som har slag OG har "presis kalibrert motorstyring". Dette blir litt som å si "slegge til gullsmedarbeid". Du har kanskje ikke skjønt det, men det finnes proffe boltetrekkere uten noe slag - f.eks, hydrauliske - som har så å si nok Nm til å få Jordkloden til å gå rundt motsatt vei, men samtidig har innstillinger for moment. Hele poenget med boltetrekkere med slag, akkurat som gammeldags skrujern med slag, akkurat som boremaskiner med slag, er å bruke slag som en erstatning for hva ellers ville kreve enorm mengde energi og/eller vekt på bekostning av kontroll og presisjon.

Ang siste setningen, her snakker du egentlig mot deg selv - hvis den siste innspurten i momenttrekking utføres med nettopp momentnøkkel, så er alt etter planen. Om du da bruker p***en til å strame inntil du bruker momentnøkkel til slutt er egentlig ett fett. Men, selv da, spesielt på selvlåsende bolter så KAN du få gjengene til å låse seg - permanent - midt i trekket, der det burde aldri vært noe motstand, hvis du bruker nettop boltetrekker med slag. Her snakker jeg ut av egen erfaring.

Igjen dette med rett verktøy til rett type jobb.

 

Det varierer. Det finnes maskiner som hevder svært presis kontroll på oppnådd moment via et kalibrert pådrag. Hovedregelen er imidlertid at muttertrekkere har ingen presis kontroll med hvor hardt de trekker, så skal man ha kontroll må man inn med momentkontrollerende tiltak som beskrevet ovenfor.

Så la meg prøve å skjønne det: du foreslår å ta seg av den letteste biten - alt før endelig momenttrekk - med botetrekker, for å så bruke momentnøkkel til slutt?

Alt er selvfølgelig mulig, men dette blir først og fremst mot artikkelens standpunkt ("gjøre jobben lett ved å bruke boltetrekker") og ikke minst blir det unødvendig komplikasjon av jobben og en investering uten hensikt.

Hjulbolter og innfesting er designet slik at tilfredstillende sikkerhet oppnås av en tilfeldig fyr fra gata som drar til med et hjulkryss. Tror du overdriver hvor presis kontroll av moment som egentlig er nødvendig.

Og en MC hjelm tåler mye mer enn å falle ned på gulvet fra en høyde på 1 meter, men selv da skal man anta at den er skadet, og for sikkerhets skyld skaffe ny hjelm. Så du er selvfølgelig velkommen å teste ut sikkerhetsmarginer alene på eget ansvar, men siden det er neppe snakk om det - så ber jeg deg om å la være.

 

Jeg skal si meg enig i at om noen går amok med en middels lufttrekker eller en versting av en batteritrekker (M.a.o. i 1000Nm klassen) så kan man lage farlige situasjoner med å forårsake tretthetsbrudd og tap av hjul. Med de mer moderate muttertrekkerne (3-500Nm) greier man kanskje å få kast i bremseskiver og trøbbel til våren med uvettig bruk, men neppe å ødelegge bolter, da er det nok flere som mister hjul p.g.a. for lite moment på boltene, og hvis man leser se bare ørlitte grann opp får man med seg at muttertrekkeren brukes til å løsne boltene, ikke for å stramme (Men den kan godt brukes til å kjøre inn bolten uten å stramme). Av alle ting som inkompetente bilførere kan medføre av risiko er det å stramme hjulbolter for hardt IKKE noe som havner høyt på min liste.

Jeg bryr meg fint lite om hva som havner eller ikke havner høyt på din liste.

Saken er banalt enkel og trenger egentlig ikke diskuteres: manualen har nøyaktig dreiemoment og andre forhold man skal ta i betraktning ved bytte av hjul. Det krever lite innsats og styrke og kan gjøres med billigere og enklere verktøy enn de artikkelen beskriver.

 

TL;DR varianten er: dra til med rett moment og rette verktøy ihht manualen.

 

Skal vi snakke om dette ad nauseum og komme med diverse konklusjoner og/eller argumenter, eller skal vi kanskje bruke Occam's Razor og bare anta at det enkleste - ihht manualen - er det rette svaret her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...