Gå til innhold

SAMLETEST: Klar for vinterdekk? Vi tester muttertrekkere på batteri


Anbefalte innlegg

Byttet til vinterdekk i dag, 6 muttrer på hvert hjul

Gikk helt greit med skrutrekker, sparte dermed 6000,-

Løsnet selfølgelig muttrene først og strammet etterpå med momentstav

Brukte vel en 300 kroner på utstyr jeg manglet, som ekstra kopper så jeg slapp å flytte på den jeg hadde

Største arbeide var å bære fram hjulene da de sto bak masse skrot

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Hvorfor valgte dere dtw1002 og ikke dtw281 fra makita.

En maskin som i det minste hadde stilt i samme klasse som de andre.

Kun den fra milwaukee som ville tilsvart DTW281, og er av kompakte muttertrekkere. Den fra aeg og ryobi er vel en mellomting, og bosch, makita og hitachi er av den store typen. 

 

Ellers varierer det som regel i slike tester hva man får fra pordusentene etc... 

 

Som kompakte muttertrekkere så er du litt avhengig at mutterene ikke er skrudd til for hardt. DTW281 sliter jo tidvis å få av alle boltene på bil, spesielt om de er skrudd til litt for hardt, og fått mye drit på seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Virker som disse testene er betalte av diverse merker for å havne godt ut i tester.

Dtw1002 fra Makita er liksom ikke beregnet til å bruke på hjulbolter.

Både Makita. Bosch og Hitachi har mindre og nettere modeller som burde vært med i denne testen.

For eksempel Makita Dtw281 og dtw285.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Dere tar litt lett på metalltretthet. Jeg vet ikke hvilke profesjonelle dere sikter til når dere henviser til NAF da dere ikke har noen direkte kildehenvisninger i artikkelen, men jeg blir sjokkert over hvor lett dere tar på dette. Bruker man for stort moment (eller for mange slag som dere sier) så vil en strekke metallet og dette vil ryke tvert av over tid og ikke nødvendigvis på monteringstidspunktet. Hvilket verksted i Norge vil ha besøk av kunden i etterkant som måtte hente hjulet som fløy forbi førervinduet og videre over i motgående kjøreretning inn i frontruten på motgående trafikk, for ikke å snakke om kontrollen på eget kjøretøy om dette skulle skje i høy hastighet? De profesjonelle verkstedene jeg kjenner til har alle tatt dette seriøst i alle år. Momentstav. Momentpipe. Momentnøkkel. Velg et seriøst verksted med skikkelig utstyr og kompetanse, og vet du ikke hva du driver med så ikke bruk eletrisk (eller trykkluft) muttertrekker for da kan du trolig gjøre langt mer skade enn om du trekker etter med god gammeldags redskap der du ikke får samme kraften i spill så lenge du ikke står og hopper på krysset og metallet skriker mens du holder på.

Endret av superclementz
Lenke til kommentar

? Du nevner jo momentstav og momentpipe, som da nødvendigvis må bli brukt med muttertrekker. o,O 

Uansett, nå blir jeg ganske nysgjerrig, men hvor stort problem er altså metalltretthet på stål som står strammet til med et konstant spenn (ikke frem og tilbake eller for store endringer over tid)? 

 

Stålet i mutterene/boltene tåler mye, og selv har jeg erfart at du skal gjerne opp mot 1000 Nm for å ta de der og da. Så uansett en grei overspenning, så er du goooooodt innenfor verdiene med mindre du er ekstremt uerfaren kombinert med svært heftig utstyr.

Samt at metalltretthet nok oftere er i situasjoner hvor du har store varierende belastninger. Såklart, et hjul har varierende belastninger, men ikke SÅ store, og nå snakker vi jo om tilspenningsmomentet som her er satt. Så i sånn forstand så burde man kanskje også bytte mutter en gang i blant. Men for all del, er ganske nysgjerrig om dette er gjetting eller om du kanskje kan komme med en del mer god lærdom her, for dette kan jeg med glede vite mer om. 



 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

? Du nevner jo momentstav og momentpipe, som da nødvendigvis må bli brukt med muttertrekker. o,O 

 

Uansett, nå blir jeg ganske nysgjerrig, men hvor stort problem er altså metalltretthet på stål som står strammet til med et konstant spenn (ikke frem og tilbake eller for store endringer over tid)? 

 

Stålet i mutterene/boltene tåler mye, og selv har jeg erfart at du skal gjerne opp mot 1000 Nm for å ta de der og da. Så uansett en grei overspenning, så er du goooooodt innenfor verdiene med mindre du er ekstremt uerfaren kombinert med svært heftig utstyr.

 

Samt at metalltretthet nok oftere er i situasjoner hvor du har store varierende belastninger. Såklart, et hjul har varierende belastninger, men ikke SÅ store, og nå snakker vi jo om tilspenningsmomentet som her er satt. Så i sånn forstand så burde man kanskje også bytte mutter en gang i blant. Men for all del, er ganske nysgjerrig om dette er gjetting eller om du kanskje kan komme med en del mer god lærdom her, for dette kan jeg med glede vite mer om. 

 

 

 

 

Ja, en skal ikke bare bruke pipe uten moment i tilfelle. Flere muligheter der ute.. slik det er skrevet i innledningen i artikkelen er ikke dette så farlig for NAF har funnet at de fleste profesjonelle verksteder ikke gjør det allikevel.. jeg har ikke samme erfaring med den profesjonelle delen av bransjen, og mener dette er å ta veldig lett på dette med metalltrettheten.

 

I Norge tar vi hjulene av/på personbilen 2 ganger i året. Vi snakker ikke om en set and forget situasjon når vi snakker om hjul. Hvis du gjør et bildesøk på google ''stretch bolt torque'' så vil du få en del treff. Et annet tema er hvor godt feste det er igjen i gjengene på en strukket bolt. Flatene felg/nav bør også sørges for at er frie for smuss så det ikke oppstår endringer i (mellom) flatene etter hjulet er montert. Jeg kan ikke forklare dette som ingeniør, men har sett konsekvensene av dårlig arbeid før og selv klart å ødelegge bolter uten noe annet enn kryss når jeg var ung og hjelpsom hjemme (og ikke hadde peiling på hva jeg drev med).

 

Jeg er mest opptatt av sikkerhetsaspektet og ikke om noen må kjøpe innn en ekstra bolt. Husk at bilene folk kjører gjerne veier mellom 1,5-2 tonn og et hjul som stillestående veier 30 kg veier vesentlig mer i 100 km/t. Veiene er ujevne og hjulene utsettes konstant for vibrasjoner og vridninger på veien. En strukket bolt har svekket funksjon og styrke. På en lastebil som det også ble nevnt her så veier hjulene fort over 110 kg pr stk med felg (hva tror du det veier i 80 km/t?), og lastebilene selv kan være lastet så de veier rundt 50 tonn. Gjør en skikkelig jobb, eller la noen andre gjøre det skikkelig for deg. Så kan vi andre ferdes trygt i trafikken. Det er det jeg vil ha frem med min kommentar :)

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

 

 

Minst 1 måned for seint da de fleste har skiftet dekk allerede

Da bor du på en annen kant av landet enn meg, for her er det slik at de fleste ikke har skiftet dekk og helst gjør det 1 måned for seint.

 

Har ikke skiftet selv, så for meg så kom testen tidsnok, men så har jeg M+S dekk, såkalte helårsdekk

Helårsdekk, verste vinterdekkene du kan få tak i, og verste sommerdekkene du kan få tak i.

Selv slitte sommer og vinterdekk er bedre enn nye helårsdekk.

Setter både deg selv og andre i fare når du bruker det.

http://www.tv2.no/a/9220329/

Lenke til kommentar

Hvis noen leser artikkelen og lar seg friste av den med digital momentinnstilling vil jeg på det sterkeste advare - IKKE stol på det. Vinkel på pistolen, gjengene på bolt og hub og alt mulig annet påvirker dette. 

Jeg lærte dette den harde veien, da jeg stilte min inn på 120nm(10 over anbefalt), og mistet et hjul i fart noen mil senere.

ETTERSTRAM ALLTID FOR HÅND!

 

Med det sagt er det fortsatt veldig greit å ha en trekker for å ta av boltene og få dem på igjen, det minimerer håndarbeidet til en sjekk rundt alle boltene etterpå.

Endret av toth
Lenke til kommentar

 

 

 

Minst 1 måned for seint da de fleste har skiftet dekk allerede

Da bor du på en annen kant av landet enn meg, for her er det slik at de fleste ikke har skiftet dekk og helst gjør det 1 måned for seint.

 

Har ikke skiftet selv, så for meg så kom testen tidsnok, men så har jeg M+S dekk, såkalte helårsdekk
Helårsdekk, verste vinterdekkene du kan få tak i, og verste sommerdekkene du kan få tak i.

Selv slitte sommer og vinterdekk er bedre enn nye helårsdekk.

Setter både deg selv og andre i fare når du bruker det.

http://www.tv2.no/a/9220329/

 

De ble levert med bilen og har ikke råd til å bytte de ut, men er helt enig, de er ikke bra nok for vinterføre og vinterdekkene (piggfritt) er nesten like bra om sommeren (som helårsdekkene), men bedre å slite helårs på sommer så kan jeg ta meg råd til å kjøpe sommerdekk senere

 

Jeg etterstrammer med momentnøkkel

Lenke til kommentar

For min del så er det ikke selve hjulskiftet så er noe problem. Det er mer å heise opp bilen og sørge for at den står stødig og bra. Tenker å kjøpe en skikkelig garasjejekk og sikre med noen støtter når jeg skal skifte snart.

 

Noen som vet om det er mulig å sette den jekken rett under bilen ett eller annet sted og heise opp to hjul om gangen f.eks?

 

Eller så skal jeg kjøpe meg den Ryobien. Har sette etter den lenge. Har to andre Ryobi produkter og dem er veldig gode!

 

Offtopic: Kjøpte en Biltema stikksag her forleden og den gikk rett i søpla etter noen timer! Makan til dritt.

Lenke til kommentar

Er ingen ryobi eier selv, men har hatt min bråte med biltemaverktøy, og med første øyekast og demonteringer på nettet så virker det å være vesentlige forskjeller. Biltema sine elektriske verktøy er avskyelig dårlig, og hva du får til prisen er faktisk også lite for pengene.

 

Deres gule "proff" serie er noe bedre og nærmer seg kanskje ryobi, selv om du da er såpass høyt i pris at du like så godt kan gå for noe bedre.

 

Selv er jeg imponert over pris og ytelse til blå makita og blå bosch, og har et par titall's slike. Grønn bosch og ryobi kan funke det også.

 

Har hatt flere alvorlige ulykker hvor deres gule vinkelsliper ikke har noen clutch/anti-jam teknologi, med klem og kuttskader som resultat. Samt har fått støt av biltemaverktøy pga. noen minimale mengder regn, samt at flere av dem har kuttet da en eneste regndråpe (før jeg i det hele tatt hadde sett at det regnet) tok livet av slipemaskinen.

 

For all del, forventer ikke stort mer enn litt risting, masse bråk og engangsbruk av blå biltema. :) Hehe, og deres rimelige drill var så svak at det gikk raskere å bruke selve maskinen som skrutrekker. Mens deres kraftigste har så dårlig hastighetskontroll at det er på kanten til fullt turtall eller null.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har mye av grønn Bosch og fornøyd med mine produkter, men måtte gå til Ryobi for å få muttertrekker, så framover blir det nok Ryobi, ikke at jeg har behov for noe mer akkurat nå

Ikke byttet hjul ennå, kanskje til helga

Jeg har tid, men "må" låne jekk og plass

Ser mange bruker jekken som følger med bilen, men føler meg ikke komfortabel til å bruke den så lenge det ikke er for nød

Lenke til kommentar

Har mye av grønn Bosch og fornøyd med mine produkter, men måtte gå til Ryobi for å få muttertrekker, så framover blir det nok Ryobi, ikke at jeg har behov for noe mer akkurat nå

Ikke byttet hjul ennå, kanskje til helga

Jeg har tid, men "må" låne jekk og plass

Ser mange bruker jekken som følger med bilen, men føler meg ikke komfortabel til å bruke den så lenge det ikke er for nød

Hvorfor ikke? Du skal jo ikke under bilen, og løfter bare 2-3cm over bakken. Om du så skulle være så ekstremt usannsynlig uheldig at jekken knekker når hjulet er av vil det antakelig ikke føre til skader en gang. Jeg kjørte av et hjul i 20kmt og fikk ingen skader på understell. Men bilprodusenten legger ikke med en jekk som ikke er testet og godkjent for vekta den skal holde.

 

Når det gjelder plass er det bare gå i et P-hus på kveldstid, det gjorde jeg når jeg bodde i blokk.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...