Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøre manuell bil med automatlappen


Grumbyjus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil anta det må vises til årsakssammenheng for at det skal bli aktuelt med regress eller nekting av utbetaling her.

 

Når det er sagt, trådstarter bør snarest sørge for å ordne seg førerkort som stemmer med det han faktisk kjører.

Det tror jeg ikke. Hvis du ikke har gyldig førerkort får du ikke forsikringsdekning selv om du ville havnet i samme ulykke om du hadde førerkort.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I en slik sak vil det vel sidestilles med at han(hun?) ikke har kjørt med gyldig førerkort?

Det er faktisk det som er tilfelle her, TS har ført et kjøretøy uten å ha førerrett. I prinsippet som om TS skulle kjørt en tung motorsykkel på mopedlappen, eller buss/vogntog på billappen. Tror nok grensen for avkorting/regress er lav her. Det bør den være også, når man velger å gjøre dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Om det er noen trøst: selv om man skulle få et regresskrav, kan det tenkes at forsikringsselskapet vil redusere det. Det er noe som heter å la nåde gå for rett, og hvis man er ung, lovbruddet er lite og/eller man viser vilje til å gjøre opp, kan det tenkes at de reduserer kravet. Jeg har sett det skje tidligere.

Lenke til kommentar

 

Jeg vil anta det må vises til årsakssammenheng for at det skal bli aktuelt med regress eller nekting av utbetaling her.

 

Når det er sagt, trådstarter bør snarest sørge for å ordne seg førerkort som stemmer med det han faktisk kjører.

Det tror jeg ikke. Hvis du ikke har gyldig førerkort får du ikke forsikringsdekning selv om du ville havnet i samme ulykke om du hadde førerkort.

 

Fører har førerkort for den aktuelle klassen, bare ikke det antall pedaler bilen har.

Da taler mye for at fører i utgangspunktet bør være kvalifisert til kjøringen som sådan, men hvis ulykken er forårsaket av at bilen hadde manuelt gir eller dette har påvirket hendelsesforløpet er det selvsagt noe annet.

 

Men for all del, det er bare hvordan jeg personlig tenker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fører har førerkort for den aktuelle klassen, bare ikke det antall pedaler bilen har.

Da taler mye for at fører i utgangspunktet bør være kvalifisert til kjøringen som sådan, men hvis ulykken er forårsaket av at bilen hadde manuelt gir eller dette har påvirket hendelsesforløpet er det selvsagt noe annet.

 

Men for all del, det er bare hvordan jeg personlig tenker.

 

 

 

Jeg tror nok regelverket er mer svart/hvitt enn som så. Enten har man førerrett, eller så har man det ikke. TS hadde ikke førerrett for det kjøretøyet han kjørte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk gode svar! jeg tenker på en løsning.. Hvis forsikringsselskapet ikke godkjenner detta, kan jeg da si at var under opplæring og at jeg hadde med en voksen som hadde manuell lappen, over 25 år og ha hatt lappen i 5 år på rad? (foreldra mine vil stå som ansvarlige hvis dette er mulig). For slik man øvelseskjører med grunnkursbevis, slik kan man jo også øvelseskjøre manuellgir med automat lappen? så lenge det er en person som oppfyller krava, ved siden av deg

Jeg håper inderlig at forsikringsselskapene kontrollerer sertifikatet. Jeg skremmes over holdningen:" Ja jeg gjorde noe galt, men om jeg ljuger og får andre til å ljuge for meg - så går det kanskje bra.

 

I et tilfelle som dette, håper jeg selskapet ikke informerer at de vet om "forbrytelsen" og den skyldige begår forsikringssvindel ved å lyve.

Da straffes vedkommende grundig. For forsikringsvindel, ved at selskapet fraskriver seg forsikringsansvar for egen bil og at selskapet går til regress. Og bøtelegges og mister lappen

Endret av Thonord
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom dem kontakter deg og sier at bilen er registrert med manuell gir, så sier du bare at manuellkassa røyk i fjor sommer og den ble byttet til en automatkasse på et lokalt verksted. Hvis dem spør om kvittering på arbeidet så sier du bare at den har du ikke lengre dessverre. Hvis bilen er vraket vil dem aldri kunne motbevise deg, hvis den ikke er vraket kan du gjerne invitere dem til å besiktige bilen, dem kommer ikke uansett. 



Anonymous poster hash: e710d...686
Lenke til kommentar

 

Dersom dem kontakter deg og sier at bilen er registrert med manuell gir, så sier du bare at manuellkassa røyk i fjor sommer og den ble byttet til en automatkasse på et lokalt verksted. Hvis dem spør om kvittering på arbeidet så sier du bare at den har du ikke lengre dessverre. Hvis bilen er vraket vil dem aldri kunne motbevise deg, hvis den ikke er vraket kan du gjerne invitere dem til å besiktige bilen, dem kommer ikke uansett. 

 

Anonymous poster hash: e710d...686

 

 

 

Så fint at du oppfordrer til forsikringssvindel.

Det går til og med utover deg selv.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Dersom dem kontakter deg og sier at bilen er registrert med manuell gir, så sier du bare at manuellkassa røyk i fjor sommer og den ble byttet til en automatkasse på et lokalt verksted. Hvis dem spør om kvittering på arbeidet så sier du bare at den har du ikke lengre dessverre. Hvis bilen er vraket vil dem aldri kunne motbevise deg, hvis den ikke er vraket kan du gjerne invitere dem til å besiktige bilen, dem kommer ikke uansett.

 

Anonymous poster hash: e710d...686

Så før TS blåøyd følger dette eksempelet her kan det være verdt å nevne et par ting.

 

Til og starte med så fylles det allerede ved bilberging ut et skjema av bilbergeren som blant annet, ihvertfall hos de jeg sporadisk kjører for, har en rubrikk man skal krysse ut om bilen var manuell eller automat. Om ikke det er tilfellet hos bilbergeren som ble brukt i dette tilfellet, eller han/hun ikke har fylt dette ut, så sender forsikringsselskapet ut en takstmann for å se over skadene på bilen og sette en kostnad på oppbygging og ikke minst en verdi på selve bilen. Blant annet må han sjekke om bilen er manuell eller automat for å kunne finne ut verdien av bilen.

 

Allerede her har vi to sikrere kilder enn påstand fra sjåfør om en ombygging uten kvittering.

 

Det er heller ikke unormalt at en skadet bil blir stående hos den aktuelle bilbergeren eller oppretter en periode frem til det blir gjort en endelig konklusjon om bilen skal vrakes eller bygges opp igjen.

 

Jeg ville ikke gjort dette du foreslår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Jeg vil anta det må vises til årsakssammenheng for at det skal bli aktuelt med regress eller nekting av utbetaling her.

 

Når det er sagt, trådstarter bør snarest sørge for å ordne seg førerkort som stemmer med det han faktisk kjører.

Det tror jeg ikke. Hvis du ikke har gyldig førerkort får du ikke forsikringsdekning selv om du ville havnet i samme ulykke om du hadde førerkort.

 

Fører har førerkort for den aktuelle klassen, bare ikke det antall pedaler bilen har.

Da taler mye for at fører i utgangspunktet bør være kvalifisert til kjøringen som sådan, men hvis ulykken er forårsaket av at bilen hadde manuelt gir eller dette har påvirket hendelsesforløpet er det selvsagt noe annet.

 

Men for all del, det er bare hvordan jeg personlig tenker.

 

Om det bare er en ekstra pedal finnes det jo fryktelig mange idioter som ikke tar førerkort for manuelt, men bare automat. Av de jeg har fått med meg tar automat-lappen, så stresser de noe jævlig i trafikken og kvir seg for å kjøre i bunn og grunn :)

Lenke til kommentar

Er jo så klart takstmennene kommer. Et forsikringsselskap gir ikke ut penger uten litt kamp, erfaringsmessig.

Selv så havnet vi i en bitteliten "kollisjon" i sommer som bare ga kosmetiske skader på en felg, men vi ønsket jo en ny. Takstmannen var der et par dager etterpå, og dette var for en felg til 2500 kroner.

De har nok ingen problemer med å finne ut om bilen er manuell/automat, og Politiet i samarbeid med Statens Vegvesen har nok ingen problemer med å finne ut at du bare har lappen på automat.

Lenke til kommentar

Tusen takk gode svar! jeg tenker på en løsning.. Hvis forsikringsselskapet ikke godkjenner detta, kan jeg da si at var under opplæring og at jeg hadde med en voksen som hadde manuell lappen, over 25 år og ha hatt lappen i 5 år på rad? (foreldra mine vil stå som ansvarlige hvis dette er mulig). For slik man øvelseskjører med grunnkursbevis, slik kan man jo også øvelseskjøre manuellgir med automat lappen? så lenge det er en person som oppfyller krava, ved siden av deg

 

Forsikringsbedrageri er straffbart. Det har til og med en egen straffebestemmelse:

 

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§375

 

Avhengig av situasjonen kan det også være grovt forsikringsbedrageri med en strafferamme på 6 år:

 

https://lovdata.no/lov/2005-05-20-28/§376

 

Medvirkning (foreldrene dine) er også straffbart.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...