Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøre manuell bil med automatlappen


Grumbyjus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo så klart takstmennene kommer. Et forsikringsselskap gir ikke ut penger uten litt kamp, erfaringsmessig.

Selv så havnet vi i en bitteliten "kollisjon" i sommer som bare ga kosmetiske skader på en felg, men vi ønsket jo en ny. Takstmannen var der et par dager etterpå, og dette var for en felg til 2500 kroner.

De har nok ingen problemer med å finne ut om bilen er manuell/automat, og Politiet i samarbeid med Statens Vegvesen har nok ingen problemer med å finne ut at du bare har lappen på automat.

Hvorfor skulle takstmannen komme? Jeg har delkasko. Forsikringen skal i hovedskak bare dekke kostnadene for motpartens bil, ikke min . 

Lenke til kommentar

 

Trådstarter har gjort en ting som de fleste normale mennesker gjør av og til: Tar en spansk en når man 'vet' det går bra, men ikke helt lov...

Det TS har gjort er mer enn en liten "spansk en".

 

det JEG har gjort, er å utsette oppkjøringen for manuell LITT for lenge. Intensjonen var å ta den så fort som mulig, men JA jeg utsatte den fordi jeg opplevde det som at det ikke var et hastverk. 

OPPSUMMERT: 1) Jeg er meget bevisst på HVA jeg gjorde feil

                            2) Jeg har bestilt oppkjøring for manuell nå

                            3) Jeg vil heller komme ut av denne situasjonen, HVIS mulig, framfor å bli gjeldsslave

                            4) det er ikke mer enn en "spansk en" 

Lenke til kommentar

 

 

Trådstarter har gjort en ting som de fleste normale mennesker gjør av og til: Tar en spansk en når man 'vet' det går bra, men ikke helt lov...

Det TS har gjort er mer enn en liten "spansk en".

 

det JEG har gjort, er å utsette oppkjøringen for manuell LITT for lenge. Intensjonen var å ta den så fort som mulig, men JA jeg utsatte den fordi jeg opplevde det som at det ikke var et hastverk. 

OPPSUMMERT: 1) Jeg er meget bevisst på HVA jeg gjorde feil

                            2) Jeg har bestilt oppkjøring for manuell nå

                            3) Jeg vil heller komme ut av denne situasjonen, HVIS mulig, framfor å bli gjeldsslave

                            4) det er ikke mer enn en "spansk en"

 

Skjønner det med å utsette ting. Det har alle gjort. :)

Hvordan påvirket det å ha manuelt gir ulykken? Mitt råd er å være ærlig og ta ansvar. Det tror jeg er det enkleste her. Alle gjør feil inniblant, og selv om du skulle ende opp med å måtte betale noen kroner, så er det ikke verre enn at man finner en betalingsløsning. Du behøver slett ikke bli gjeldslave av dette. Om noen år når du er i full jobb, så er ikke dette så mye penger som det er for deg nå.

 

Når det gjelder hva du kanskje må punge ut, så er det vanskelig å si med sikkerhet før man har sett hva slags bil det dreier seg om og skaden. Samboeren min var uheldig på glattføret i fjor og sklei inn i en buss. Ikke så dramatisk som det kanskje høres ut, og bilen tok ikke mer skade enn at hun fikk kjørt til verkstedet. Skaden kom på 140000, og dette var en 2007-modell.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

...Makan til idiot skal du se lenge etter.

 

Da lever du et veldig beskyttet liv.

Trådstarter har gjort en ting som de fleste normale mennesker gjør av og til: Tar en spansk en når man 'vet' det går bra, men ikke helt lov...

Men kjekt å vite at du er like ren som Mor Teresa!

 

Kan love deg at jeg ikke har kjørt et kjøretøy jeg ikke har førerrett på der vegtrafikkloven gjelder, alene :) Sist jeg sjekket kan man ved å føre et kjøretøy man ikke har førerrett på få førerkortet beslaglagt, sperrefrist og bot :) Neida, ikke noe farlig.

Lenke til kommentar

Å glemme førerkortet hjemme gir vel bare UP et merarbeid ved en kontroll, og om vedkommende ikke har noen legitimasjon på seg må de jo være ganske sikker på at vedkommende faktisk har førerrett, så boten på 500 kr er vel egt. innført for å få folk til å ta det me. Er ingen sak for UP å sjekke opp om en person har førerkort vha. personnummer som står på bankkort.

Lenke til kommentar

Fram til nå har ikke forsikringa sendt no mail eller ringt. Dersom de hadde oppdaga det, hadde de vel tatt kontakt med det samme?

 

Jeg vil tro at dette mest sannsynlig går gjennom uten at noen oppdager det. I så fall har du i det minste hatt masse flaks og lært en lekse!!

Lenke til kommentar

Er vel bare å spille med åpne kort her.

 

Manuell vs automat var ikke årsak til ulykken - og du får skylden for å ha unnlatt å sjekke blindsonen med påfølgende brudd på vikeplikten.  Forsikringsselskapet er nok fornøyd så lenge skylden er fordelt.  Regress - som brukes ved grov uaktsomhet, fyllekjøring osv, virker lite sannsynlig pga årsak til ulykken ikke var relatert til manuelt gir.

 

Fra politets side (hvis de har opprettet sak på dette eller noen anmelder deg) kan du få bot for manglende førerrett til den typen bil. I tillegg til bot kan det i verste fall bli tap av lappen en viss tid. (Og karantene ift oppkjøring i den perioden).

 

Vegvesenet har til vurdering om det etterhvert skal bli en ny ordning slik at de som har hatt automatlappen endel år skal kunne få førerrett for manuell også.

 

Men manuelt gir er jo bare såååå "steinalder" :) ... men Norge er spesielt med mange innbitte tilhengere av "rotepinnen". 

Automatgir er jo suverent til køkjøring, bykjøring, snøføre (spesielt i kombo med traction og antisladd) og til å generelt frigi litt oppmerksomhet.  (Jeg har manuell lapp men ble "frelst" på automatgir etter kjøring med leiebil i USA.).

Lenke til kommentar

Jeg er uenig med dere som mener at selvom det ikke var årsaken at han kjørte med en bil med manuell, så vil det bare bli delvis regress. 

 

Det er snakk om kjøring uten gyldig førekort her, på samme måte som hvis man kjører en lastebil med førekort klasse B.

 

Men det er nok mulig at dette ikke blir merket. Dog tar det fort noen uker før saken er ferdig behandlet hos forsikringselskapene.

Endret av Dapp47
Lenke til kommentar

Det er snakk om kjøring uten gyldig førekort her, på samme måte som hvis man kjører en lastebil med førekort klasse B.

 

Det er ikke "det samme som å kjøre lastebil med klasse B", nei.

 

Han HAR førerkort klasse B! og han kjørte en bil klasse B!

 

Det viktigste med føreropplæringen er ikke å lære å gire, men å lære å kjøre i trafikken!

 

Ja, han burde tatt ny førerprøve når han kjøpte seg en manuell bil. Men ikke kom å si at dette er det samme som å kjøre uten lappen eller lastebil  :omg:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...