Gå til innhold

– Kommer ikke til å bli produsert biler med forbrenningsmotor etter 2025


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seba bruker et ord som disruptiv. Det har ikke disruptivet så mange ennu. Men at e-bil ser ut som bensinbil forstår jo alle er bare tull...?

 

Hallo..., industridesignere !

 

Mens tesla-eigere onanener 4 sekunder og >92% brutto, flyter verden bare 12% forbi pro anno.

 

I Sandnes filmet NRK de to toppukene i fellesferien, bare 12% tok ut båten på tur. For Bobiler er bildet annaleis, dei blir brukt mer.

Elektrifisering og bruksmønster tilseier at man får BoBilBåter, amfibier. Alle småbåtprodusenter som Saga og Windy boates har ikke livets rett. Hegnar er ingen nytenker, han er historiker og har for lite penger.

Litt større bedrifter som Kongsberg Automotive kunne med letthet utviklet forhjulsoppheng og bakhjulsoppheng med innebygd el-motor og vannjett. Men nei, dei vil ikke, "vi tar bare oppdrag"

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang jeg kjører Tesla (med 400km disponibelt) har jeg følelsen av at dette kan strande på landet. 400km er rett og slett for lite. En annen ting er køene ved ladestasjoner. Det er simpelt hen ikke ladelogistikk som understøtter denne påståtte utviklingen enda. Det vil ta mer enn 7 år, mye mer, å utvikle dette til et praktsik anvendbart produkt.

 

Neppe!

 

10 000 patenter, koster. Man snakker om flere 1000 mrd $, så noen trur.

 

Det viktigste er strøm, og hva deise ladningsforskjeller i elektronvera kan gjere. Det er et produkt i seg selv, disso/resonans

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hver gang jeg kjører Tesla (med 400km disponibelt) har jeg følelsen av at dette kan strande på landet. 400km er rett og slett for lite. En annen ting er køene ved ladestasjoner. Det er simpelt hen ikke ladelogistikk som understøtter denne påståtte utviklingen enda. Det vil ta mer enn 7 år, mye mer, å utvikle dette til et praktsik anvendbart produkt.

 

Kjører du drosje siden 400 km begrenser deg?

Folk flest kjører mindre enn 4 timer om dagen og rekker ikke å tømme batteriet på en Tesla.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

HVor er diskusjonen om hvem som skal ta kostnadene med å bygge ut elnettet slik at det takler tusener av elbiler som lades samtidig?

Det er ikke mulig med dagens elnett å erstatte bilparken med elbiler. Da vil sikringene ryke over hele linjen.

I alle fall hvis ladingen skal gjøres på kort tid.

Jo større batterier man får, jo større er rekkevidde-bufferen, og jo tregere lading kan man klare seg med. Lader man med 10A 10 timer per dag og 250 dager i året, så er det tilstrekkelig til noe sånt som 26.000 km/år, altså det dobbelte av vanlig kjørelengde for en gjennomsnittlig bil. Denne effekten er riktignok ikke tilstrekkelig til å fylle ett batteri på 60 kWh fra 0-100% over natten. Men kommer man hjem med 10%/30 km rekkevidde, så vil man komme seg opp på 50%/150 km over natten. Dette er som regel nok til å komme seg til/fra jobb, og så kan man lade mer neste natt.

 

Å legge på 2,3 kW med effektforbruk på natten er ganske lite merkbart på en husholdnings effektforbruk. Et hus kan i dag trekke opp mot 40 kW når forbruket er høyt. Gjennomsnittet for en husstand ligger betraktelig lavere, noe sånt som 1,8 kW, men det har liten betydning så lenge man dimensjonerer for "ribbetoppen".

 

Selv om det finnes mye ubrukt kapasitet i nettet, så er det lurt å styre utviklingen litt. Effekt-tariffer er allerede implementert noen steder, noe som sørger for at folk legger elbil-ladingen til når annet forbruk er lavt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

HVor er diskusjonen om hvem som skal ta kostnadene med å bygge ut elnettet slik at det takler tusener av elbiler som lades samtidig?

Det er ikke mulig med dagens elnett å erstatte bilparken med elbiler. Da vil sikringene ryke over hele linjen.

I alle fall hvis ladingen skal gjøres på kort tid.

 

Går helt fint om folk har vett til å lade om natten.

Nja, med 6 personer i kvar bil går det ikke så mykje strøm. Verken i garasje eller på verkstad til 1 200,- pr time + MVA.

Men lat oss nå håpe det fortsatt vil vere mulig å betale 400,- ekstra for å sitte alene og bruke 4-5 kWt og 1-2 timer i kø og leiting etter parkering, helt frivillig, selvsagt..!

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Hver gang jeg kjører Tesla (med 400km disponibelt) har jeg følelsen av at dette kan strande på landet. 400km er rett og slett for lite.

LOL? Var dette meit ironisk? Om du har rekkjeviddeangst med 400 km, er ikkje problemet ditt rekkjevidde. Du har angst. Korleis går det om du set deg inn i ein bensinbil med halv tank? Du veit jo aldri kor langt det går med halv tank i ein bensinbil. Forbruket varierer meir enn med elbil.

 

En annen ting er køene ved ladestasjoner. Det er simpelt hen ikke ladelogistikk som understøtter denne påståtte utviklingen enda. Det vil ta mer enn 7 år, mye mer, å utvikle dette til et praktsik anvendbart produkt.

 

Kø ved ladestasjonar? På over to år og 64.000 km med elbil har eg stått i ladekø ein gong. Det var på Gol i påska i fjor. Eg kunne ha lada med ein gong om eg valde CHAdeMO-ladaren, men eg stod i kø til superladaren i staden. Eg har faktisk brukt meir tid i kø framfor bensinpumper med "grisebillig" bensin (til nesten 10 kroner literen) enn framfor ladestasjonar med gratis straum.
  • Liker 6
Lenke til kommentar

HVor er diskusjonen om hvem som skal ta kostnadene med å bygge ut elnettet slik at det takler tusener av elbiler som lades samtidig?

Det er ikke mulig med dagens elnett å erstatte bilparken med elbiler. Da vil sikringene ryke over hele linjen.

I alle fall hvis ladingen skal gjøres på kort tid.

 

Nei å nei for inkompetanse. Alle våre tusener av elektrikere og mange kraftverk har ingen problem med å bygge ut denne infrastrukturen på rekordtid,i løpet av noen få måneder i heile landet. De fleste kjører kortere turer og lader nok heime til å klare seg.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hver gang jeg kjører Tesla (med 400km disponibelt) har jeg følelsen av at dette kan strande på landet. 400km er rett og slett for lite. En annen ting er køene ved ladestasjoner. Det er simpelt hen ikke ladelogistikk som understøtter denne påståtte utviklingen enda. Det vil ta mer enn 7 år, mye mer, å utvikle dette til et praktsik anvendbart produkt.

 

Eg har hatt ein S85 i 5 månder nå og har enda ikkje laded på ein SuperCharger og så sant eg ikkje skal på lang bilferie til neste år så kjem eg ikkje til å bruke ein SuperCharger på iallefall 2 år. Og som ein annen sa, jo lengre rekkevidde jo seinere lading kan ein bruke.

 

Eg har kjørt 11200 km på 5 månder forresten.

 

Når det er sakt så passer ikkje elbil for alle enda men kven veit korleis elbilene er om 7 år...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

HVor er diskusjonen om hvem som skal ta kostnadene med å bygge ut elnettet slik at det takler tusener av elbiler som lades samtidig?

Det er ikke mulig med dagens elnett å erstatte bilparken med elbiler. Da vil sikringene ryke over hele linjen.

I alle fall hvis ladingen skal gjøres på kort tid.

Går helt fint om folk har vett til å lade om natten.

 

 

Det viser seg at folk faktisk har vett til det. NVE har undersøkt saken og hjemmelading starter stort sett tidlig på kvelden og går utover natten. Hvis folk fortsetter med den oppførselen så vil det knapt være nødvendig å bytte en eneste trafo før tiden. De byttes uansett når de blir gamle. Merkostnaden ved å bytte til større modell er liten så lenge det er fysisk plass til den nye trafoen og det er det som regel.

 

Derimot så vil det nok være en god ide å pålegge toveiskommunikasjon mellom bil og elnett ved høye ladeeffekter(over 10A?) så bilparken kollektivt demper ladetrykket ved behov. Effektprising er et alternativ har jeg ikke særlig sansen for, for mye pisk og for mye ansvar/kostnad som lempes over på brukerne som faktisk allerede oppfører seg ansvarlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er utrolig spennende, og jeg ønsker endringen velkommen!

Jeg gleder meg til den dagen det automatisk dukker opp en bil utenfor døra, omtrent på det tidspunktet jeg må dra for å nå jobben klokka 0800, for deretter å ta meg behagelig og effektivt til jobben samtidig som jeg leser meg opp på dagens e-poster, og forbereder møtene og oppgavene mine.

På vei hjem skjer det samme. Mobilen min vet når jeg kommer og når jeg drar og bestiller bilene automatisk etter kalenderen min og normal rytme.

På vei hjem ber jeg den svippe innom butikken og barnehagen.

 

Ah, fremtiden vil bli fantastisk!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg tror han har rett i hva som vil skje, men tidsestimatet virker optimistisk.

 

AtW

 

Enig. Men det sier han jo selv også, at den mest usikre delen av spådommen er *når*. Blir vel litt som med værmeldingen, de vet at det kommer et høytrykk seilende men kan gjerne bomme på når det ankommer.

 

Samtidig var det jo mye de samme tankene rundt internett rundt 1995, at dette skulle bli stort, men at det var usikkert hvor raskt det ville skje. Så er jo gjerne uskiftingsfrekvensen høyere for datautstyr enn bil. La oss si at en PC er utdatert etter 5 år, mens en bil varer 20. Da skulle det kanskje ta 4 ganger så lang tid for å revolusjonere bilbruken, som internettet. Napster hadde første stabile release i 2002, altså 7 år etter Win 95 ble lansert. Da var i hvertfall internettet på god vei til å revolusjonere måten folk delte kultur på. Så kanskje bilomveltningen trenger 28 år på å gjøre det samme? Nissan Leaf ble lansert i 2010, og var vel i praksis en av de første anvendelige elbilene å få om man ikke var veldig entusiast. Kanskje vi har alt på plass i 2038 da? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare tull og tøys.

 

For det første vil vi ikke være i nærheten av å ha faset ut kullkraft innen 2025, slik at strømmen fremdeles vil være svært dyr og forurensende.

 

For det andre er mulighetene for å lade elbiler svært begrenset for de fleste av verdens befolkning.

 

For det tredje er folk helt uinteresserte i elbiler, tyskerne kjøper svært få til tross for massive subsidier.

 

For det fjerde er det en myte at elbiler er enkle å produsere. Motoren er enklere enn en forbrenningsmotor, men et høyspenningsbatteri med kjølesystem er svært mye mer avansert enn en bensintank.

 

For det femte er folk flest HELT uinteressert i å leie ut bilen sin.

 

For det sjette kommer biodrivstoff og syntetisk drivstoff for fult, som er mye mer miljøvennlig, billigere og mer brukervennlig enn elektrisk kraft i de fleste land.

 

For det syvende er hydrogen et mye bedre alternativ i et strømnett med svært ustabil produksjon, hydrogenfabrikker kan lage hydrogen når strømmen er billig og stoppe produksjonen når strømmen er dyr. Slik at man får stabilisert strømnettet.

 

Jeg kan ikke fatte å begripe at TU ukritisk omfavner elektriske biler, uten å se på alternativene. Det er direkte useriøst i mine øyne!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...