Gå til innhold

– Kommer ikke til å bli produsert biler med forbrenningsmotor etter 2025


Anbefalte innlegg

Bare tull og tøys.

 

Det skildrar innlegget ditt ganske godt, ja…

 

For det første vil vi ikke være i nærheten av å ha faset ut kullkraft innen 2025, slik at strømmen fremdeles vil være svært dyr og forurensende.

 

For det første er elbil på kolkraft mindre forureinande enn ein bensin- eller dieselbil. For det andre er eg rimeleg sikker på at du tek feil. Viss ikkje bør du satse alle pengane dine på sol- og vindkraftverk.

 

Enkelte land har framleis kolkraft, kanskje til og med i 2025, men det vert stadig færre. Storbritannia hadde nesten 100% kolkraft for 40 år sidan. I andre kvartal i år, som naturlegvis er det siste vi har statistikk for, var dei nede i 5,6% kolkraft. I mai i år produserte Storbritannia meir straum frå solenergi enn frå kol. Det må vere ein grei indikasjon på kva veg det går med kraftproduksjonen. Frå kol til fornybar energi frå sol, vind og vatn.

 

For det andre er mulighetene for å lade elbiler svært begrenset for de fleste av verdens befolkning.

... som har råd til bil? Neppe. Kvar er det folk har råd til bil og bensin, men det ikkje finst straum? Opplys oss, kjære 2LK70DN1. Det må vere vanvittig mange som har mobiltelefon som dei ikkje kan lade.

 

For det tredje er folk helt uinteresserte i elbiler, tyskerne kjøper svært få til tross for massive subsidier.

LOL til "massive subsidier". Dei mektige tyske arbeidstakarorganisasjonane, som organiserer tilsette i bilindustrien, passa på at tilskotet vart so lite som mogeleg og spesielt tilpassa dei elbilane med kort rekkjevidde som tyskarane lagar sjølv.

 

Du har ei merkeleg klippefast tru på at verda står bom stille. Det som skjer i Tyskland no, fordi den mektige bilindustrien der ikkje maktar å tilpasse seg, det må òg vere situasjonen om ni år. Noko anna er ikkje mogeleg, for det ville indikere at konsepta tid og endring eksisterer.

 

For det fjerde er det en myte at elbiler er enkle å produsere. Motoren er enklere enn en forbrenningsmotor, men et høyspenningsbatteri med kjølesystem er svært mye mer avansert enn en bensintank.

Eg trur ikkje nokon har skrive at elbilar er enkle å produsere. Ein MP3-spelar er til dømes sett saman av svært komplekse komponentar, sikkert meir avansert enn ein bensinbil, men det vil ikkje seie at dei er dyre. Ein MP3-spelar er likevel mykje billigare enn ein platespelar, som er ein enklare konstruksjon. Du får kjøpt MP3-spelarar for under ein dollar stykk på eBay. Poenget som Tony Seba får fram er at elbilar har få slitedelar og treng mindre vedlikehald. Akkurat som ein MP3-spelar treng mindre vedlikehald enn ein platespelar. Ingen stiftar som må skiftast, ingen reimer som kan morkne, han brukar mindre energi, osv. Dei fleste vel MP3-spelaren i dag. Platespelarar har vorte for spesielt interesserte, litt som dei som kjøper hest i staden for bil.

 

For det femte er folk flest HELT uinteressert i å leie ut bilen sin.

 

Mykje tyder på at du ikkje er ein god representant for "folk flest". Om bilen køyrer sjølv, folk betaler meg grei leige og bilen er tilgjengeleg for meg når eg treng han, skulle eg gjerne leigd ut bilen min.

 

For det sjette kommer biodrivstoff og syntetisk drivstoff for fult, som er mye mer miljøvennlig, billigere og mer brukervennlig enn elektrisk kraft i de fleste land.

 

For "fult" trur eg stemmer bra, ja. Biodrivstoff er ganske fult, spesielt om du køyrer det i ein gammaldags eksosmotor med under 50% verknadsgrad. Noko meir brukarvennleg enn straum trur eg du skal leite lenge etter. Det er i alle fall ikkje flytande drivstoff.

 

For det syvende er hydrogen et mye bedre alternativ i et strømnett med svært ustabil produksjon, hydrogenfabrikker kan lage hydrogen når strømmen er billig og stoppe produksjonen når strømmen er dyr. Slik at man får stabilisert strømnettet.

 

Kan du då forklare kvifor alle prosjekt med å stabilisere straumnettet med hydrogen er lagt ned, og batterilagring vinn fram over alt? Berre Storbritannia har ute anbod på fleire hundre MW batterilagringsprosjekt dei neste par åra. Eg er faktisk ikkje sikker på om dei har spesifisert batteri, men alle som har levert tilbod har tilbydd batteri. Elbilar er ein naturleg del av dette.

 

Av alle forsøka som har vore gjort med hydrogen til stabilisering av straumnettet, kan eg ikkje finne eit einaste som framleis er i drift. Batteri som kan lade med 10 MW og levere det attende med minimalt tap er billige og har minimale brukskostnader samanlikna med ein hydrolysør som skal ta unna 10 MW nokre timar i året og levere det attende med stort tap, anten det er til bilar eller straumnettet.

 

Jeg kan ikke fatte å begripe at TU ukritisk omfavner elektriske biler, uten å se på alternativene. Det er direkte useriøst i mine øyne!

 

DU er direkte useriøs i mine auge. Kva alternativ til elektriske bilar er det som er levedyktige? Kva anna er det som har tilsvarande vekst og prisreduksjon på same tid, og tilbyr eit reint alternativ til eksosbilar?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ang. kommentarere om selvkjørende biler og leie:

 

Nei, det trengs ikke like mange biler. Smarte logistikk-systemer fikser greit å ordne samkjøring slik at fyllingsgraden i bilene vil gå vesentlig opp. Ja, man vil bruke litt mer tid på å hente og slippe av folk underveis, men det vil oppveies av langt mindre kø i rushtiden og lavere transportkostnad.

 

Jeg tror også at familier utenfor byene stort sett vil eie bil selv i fremtiden, men da gjerne bare en i stedenfor to, og så bruker man bildeletjenesten de gangene man trenger bil nr. 2. Det vil kraftig minke antallet biler som behøves, da de fleste familier jeg kjenner har to (eller flere) biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg leser at hovedkilden her påstår at en elbil har ca 20 bevegelige deler. Vel, det er mulig dette er tilfellet for drivlinjen, men en bil består av styring, bremsesystem, støtdempere og diverse mekanikk i interiør og chassis. Dette i tillegg til noen hundre kilo med glass, stål, aluminium, plast. karbonfiber. Så biler som sådan vil antageligvis fortsatt produseres av bilfabrikkanter, mens drivlinje (batteri elmotorer styringslogikk) kankje vil produseres av underleverandør. Men dette kan de jo likegodt produsere selv, for det er nokså enkle greier.

Det at Crysler har fått LG til å produsere drivlinjen sier mer om Crysler enn om noe annet. Det sier lite om elektronikkprodusentenes evne til å produsere en hel bil

 

Når jeg tenker på bil tenker jeg chassis og design og formaktor, mens jeg personlig driter i drivlinjen. Det tror jeg gjelder for veldig mange. Altså vinner bilprdusentene om de lager sitt vanlige sortement med ny el-drivlinje.

 

Og hva tror han vil skje med litumprisen vs bensinprisen når skiftet er 90-10 i elbilenes favør?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele tidsperspektivet defineres altså av ekstrapolering av en graf: Prisen på batterier.

 

Ikkje berre. Sjå foredraget i YouTube-lenkja til slutt i artikkelen.

 

Han er òg inne på det du etterlyser om utsiktene til batteriproduksjon og prisutvikling, og kvifor det skjer. Til dømes korleis Tesla klarar å kutte 30-50% av prisen gjennom effektiviserting av heile verdikjeden når dei byggjer gigafabrikken, og dermed kjem under godt under priskurva han legg til grunn for spådommane sine. Andre batteriprodusentar gjer tilsvarande. Batteria går heller ikkje berre til bilar. Han forklarer òg kvifor batteri no er billigare enn klassiske kraftverk og nett-utbygging til å ta seg av toppar i straumforbruket, noko som gjer at etterspurnaden går i taket, produksjonen tek av og masseproduksjonen gjer batteria billigare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva tror han vil skje med litumprisen vs bensinprisen når skiftet er 90-10 i elbilenes favør?

 

Det fine med litium er at det ikkje er mangel på råvarer. Dei er lett tilgjengelege. Det er berre å skalere opp produksjonen. Dei som produserer batteri passar på å sikre seg kontrakter på nok litium i god tid før dei startar produksjonen. Gjerne produsert nokon lunde lokalt, slik at dei slepp kostnadane med å frakte det over halve kloden.
Lenke til kommentar

 

VRØVL fra ende til annen. Det produseres ca 100 millioner forbrenningsmotorer pr år, det vil øke år for år i 100 år fremover, bare stadig mer energieffektive. I 2025 vil en vanlig bensinbil bruke mindre enn 0,25 liter pr mil i snitt, mens elbiler fortsatt vil være en energisløsende og miljøødeleggende nisjebil.

 

Enda ett seriøst innlegg ja... 

 

Selv om de bruker 0,25 liter pr mil vill de fortsatt krever mer energi enn en elbil. Det kreves så mye å skaffe resursene at det regnestykket aldri går opp. I tillegg er det ikke evig med resurser så en ending må skje. Selv om du ikke ønsker det. 

Mens litium er en evig og gratis ressurs?

Lenke til kommentar

HVor er diskusjonen om hvem som skal ta kostnadene med å bygge ut elnettet slik at det takler tusener av elbiler som lades samtidig?

Det er ikke mulig med dagens elnett å erstatte bilparken med elbiler. Da vil sikringene ryke over hele linjen.

I alle fall hvis ladingen skal gjøres på kort tid.

 

Hvor er diskusjonen om hvem som skal ta kostnaden med å bygge ut elnettet slik at det takler tusenvis av induksjonstopper som skal lage mat samtidig? Det er ikke mulig med dagens elnett å erstatte platetoppene med induksjonstopper. Da vil Sikringen ryke over hele linjen. Iallefall hvis matlagingen skal gjøres på kort tid.

 

Eventuelt:

 

Hvor er diskusjonen om hvem som skal ta kostnaden med å bygge ut elnettet slik at det takler tusenvis av høytrykksspylere som skal vaske samtidig? Det er ikke mulig med dagens elnett å erstatte hageslangene med høytrykksspylere. Da vil Sikringen ryke over hele linjen. Iallefall hvis vaskingen skal gjøres på kort tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare tull og tøys.

 

For det første vil vi ikke være i nærheten av å ha faset ut kullkraft innen 2025, slik at strømmen fremdeles vil være svært dyr og forurensende.

 

For det andre er mulighetene for å lade elbiler svært begrenset for de fleste av verdens befolkning.

 

For det tredje er folk helt uinteresserte i elbiler, tyskerne kjøper svært få til tross for massive subsidier.

 

For det fjerde er det en myte at elbiler er enkle å produsere. Motoren er enklere enn en forbrenningsmotor, men et høyspenningsbatteri med kjølesystem er svært mye mer avansert enn en bensintank.

 

For det femte er folk flest HELT uinteressert i å leie ut bilen sin.

 

For det sjette kommer biodrivstoff og syntetisk drivstoff for fult, som er mye mer miljøvennlig, billigere og mer brukervennlig enn elektrisk kraft i de fleste land.

 

For det syvende er hydrogen et mye bedre alternativ i et strømnett med svært ustabil produksjon, hydrogenfabrikker kan lage hydrogen når strømmen er billig og stoppe produksjonen når strømmen er dyr. Slik at man får stabilisert strømnettet.

 

Jeg kan ikke fatte å begripe at TU ukritisk omfavner elektriske biler, uten å se på alternativene. Det er direkte useriøst i mine øyne!

 

Ta frem kalukaltoren en gang til. Den vil fortelle deg at alle dine punkter bortsett fra muligens punkt to er feil

Lenke til kommentar

 

 

VRØVL fra ende til annen. Det produseres ca 100 millioner forbrenningsmotorer pr år, det vil øke år for år i 100 år fremover, bare stadig mer energieffektive. I 2025 vil en vanlig bensinbil bruke mindre enn 0,25 liter pr mil i snitt, mens elbiler fortsatt vil være en energisløsende og miljøødeleggende nisjebil.

 

Enda ett seriøst innlegg ja... 

 

Selv om de bruker 0,25 liter pr mil vill de fortsatt krever mer energi enn en elbil. Det kreves så mye å skaffe resursene at det regnestykket aldri går opp. I tillegg er det ikke evig med resurser så en ending må skje. Selv om du ikke ønsker det. 

Mens litium er en evig og gratis ressurs?

 

 

Nei, og litium er ikke påkrevd for å lage batterier heller. Men det er fortsatt nok. 

 

 

 

 according to a 2011 study conducted at Lawrence Berkeley National Laboratory and the University of California, Berkeley, the currently estimated reserve base of lithium should not be a limiting factor for large-scale battery production for electric vehicles because an estimated 1 billion 40 kWh Li-based batteries could be built with current reserves
Lenke til kommentar

 

 

Hver gang jeg kjører Tesla (med 400km disponibelt) har jeg følelsen av at dette kan strande på landet. 400km er rett og slett for lite.

LOL? Var dette meit ironisk? Om du har rekkjeviddeangst med 400 km, er ikkje problemet ditt rekkjevidde. Du har angst. Korleis går det om du set deg inn i ein bensinbil med halv tank? Du veit jo aldri kor langt det går med halv tank i ein bensinbil. Forbruket varierer meir enn med elbil.

Varierer forbruker mer? Hva er forklaringen bak det?

Regen. Kvar gong du bremsar med ein fossilbil, anten det er med motorbrems eller bremsepedalen, vert energi du har brukt på å komme opp i fart eller på å auke den potensielle energien (køyre oppover) konvertert til varme og tapt. I ein elbil vert energien konvertert attende til straum og lagra til neste gong du trykkjer inn gasspedalen. Dermed har terreng og type køyring (stopp-og-gå-trafikk etc) lite å seie for rekkjevidda til ein elbil, men ganske mykje å seie for kor langt du kjem på ein halv tank bensin i ein bensinbil.
Lenke til kommentar

 

 

 

Hver gang jeg kjører Tesla (med 400km disponibelt) har jeg følelsen av at dette kan strande på landet. 400km er rett og slett for lite.

LOL? Var dette meit ironisk? Om du har rekkjeviddeangst med 400 km, er ikkje problemet ditt rekkjevidde. Du har angst. Korleis går det om du set deg inn i ein bensinbil med halv tank? Du veit jo aldri kor langt det går med halv tank i ein bensinbil. Forbruket varierer meir enn med elbil.
Varierer forbruker mer? Hva er forklaringen bak det?
Regen. Kvar gong du bremsar med ein fossilbil, anten det er med motorbrems eller bremsepedalen, vert energi du har brukt på å komme opp i fart eller på å auke den potensielle energien (køyre oppover) konvertert til varme og tapt. I ein elbil vert energien konvertert attende til straum og lagra til neste gong du trykkjer inn gasspedalen. Dermed har terreng og type køyring (stopp-og-gå-trafikk etc) lite å seie for rekkjevidda til ein elbil, men ganske mykje å seie for kor langt du kjem på ein halv tank bensin i ein bensinbil.

 

 

Regen gjør ikke automatisk variasjonen mindre. Jeg er villig til å vedde tusen kroner på at om du gir meg en tesla i dag, så kan jeg i løpet av to turer ha halve rekkevidden på den ene turen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Regen gjør ikke automatisk variasjonen mindre.

Jau. Om du helt alt anna likt er det ingen tvil om det. Eg gjorde heile utrekninga med omsyn til både potensiell og kinetisk energi og ein faktisk strekning i ein annan diskusjonstråd, og orkar ikkje å ta ho på nytt her, men tru meg. Regen har mykje å seie.

 

Jeg er villig til å vedde tusen kroner på at om du gir meg en tesla i dag, så kan jeg i løpet av to turer ha halve rekkevidden på den ene turen.

 

Det er ikkje noko problem å auke forbruket om du går inn for det, korkje med eksosbil eller elbil. Om ikkje anna kan du bruke bremsene på elbilen i staden for å regenerere med motoren.
Lenke til kommentar

 

Regen gjør ikke automatisk variasjonen mindre.

Jau. Om du helt alt anna likt er det ingen tvil om det. Eg gjorde heile utrekninga med omsyn til både potensiell og kinetisk energi og ein faktisk strekning i ein annan diskusjonstråd, og orkar ikkje å ta ho på nytt her, men tru meg. Regen har mykje å seie.

 

Jeg er villig til å vedde tusen kroner på at om du gir meg en tesla i dag, så kan jeg i løpet av to turer ha halve rekkevidden på den ene turen.

Det er ikkje noko problem å auke forbruket om du går inn for det, korkje med eksosbil eller elbil. Om ikkje anna kan du bruke bremsene på elbilen i staden for å regenerere med motoren.

 

 

Ja, der er jo nøkkelen "om alt annet er likt", norges vanligste elbil, og eksemplet som ble brukt har jo en monumental forskjell som er svært viktig for variasjonen. Høyt maksforbruk. (og i tillegg, ganske høy vekt)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

VRØVL fra ende til annen. Det produseres ca 100 millioner forbrenningsmotorer pr år, det vil øke år for år i 100 år fremover, bare stadig mer energieffektive. I 2025 vil en vanlig bensinbil bruke mindre enn 0,25 liter pr mil i snitt, mens elbiler fortsatt vil være en energisløsende og miljøødeleggende nisjebil.

 

Enda ett seriøst innlegg ja... 

 

Selv om de bruker 0,25 liter pr mil vill de fortsatt krever mer energi enn en elbil. Det kreves så mye å skaffe resursene at det regnestykket aldri går opp. I tillegg er det ikke evig med resurser så en ending må skje. Selv om du ikke ønsker det. 

Och var tror du strömmen till elbolen kommer ifrån då? 2 hål i väggen, eller? Och ett batteri på ett halv ton framställes ur tomma luften, va? Sanningen är den att det går åt mer, inte mindre, energi att köra en elbil stadstrafik än en bil med förbränningsmotor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, der er jo nøkkelen "om alt annet er likt", norges vanligste elbil, og eksemplet som ble brukt har jo en monumental forskjell som er svært viktig for variasjonen. Høyt maksforbruk. (og i tillegg, ganske høy vekt)

 

Vekt har lite å seie for elbilar. Det kostar meir energi å gje bilen både kinetisk og potensiell energi, men du får att begge deler ved nedbremsing (med regen). For eksosbilar aukar både gjennomsnittsforbruket og variasjonen i forbruk med auka vekt. Dvs at det er stor skilnad på tom vs full bil. For elektriske bilar med regen er denne skilnaden mykje mindre. Hybridbilar har den same fordelen som elbilar, so lenge batteriet er stort nok til å absorbere bremseenergien.
Lenke til kommentar

 

 

VRØVL fra ende til annen. Det produseres ca 100 millioner forbrenningsmotorer pr år, det vil øke år for år i 100 år fremover, bare stadig mer energieffektive. I 2025 vil en vanlig bensinbil bruke mindre enn 0,25 liter pr mil i snitt, mens elbiler fortsatt vil være en energisløsende og miljøødeleggende nisjebil.

 

Enda ett seriøst innlegg ja... 

 

Selv om de bruker 0,25 liter pr mil vill de fortsatt krever mer energi enn en elbil. Det kreves så mye å skaffe resursene at det regnestykket aldri går opp. I tillegg er det ikke evig med resurser så en ending må skje. Selv om du ikke ønsker det. 

Och var tror du strömmen till elbolen kommer ifrån då? 2 hål i väggen, eller? Och ett batteri på ett halv ton framställes ur tomma luften, va? Sanningen är den att det går åt mer, inte mindre, energi att köra en elbil stadstrafik än en bil med förbränningsmotor.

 

 

Strømmen kommer fra veggen ja, eller nærmere sagt kobberen som stikket er koblet til. Batteri og generell produksjon av elbil har ett større fotavtrykk enn en fossil, ja. Men det er ikke lenge før den er tatt igjen med god margin. 

 

Javel, det går mer energi på å kjøre en elbil enn fossil? Det må du nesten utdype, jeg utfordrer deg for det blir neimen meg ikke lett. 

Lenke til kommentar

 

Ja, der er jo nøkkelen "om alt annet er likt", norges vanligste elbil, og eksemplet som ble brukt har jo en monumental forskjell som er svært viktig for variasjonen. Høyt maksforbruk. (og i tillegg, ganske høy vekt)

Vekt har lite å seie for elbilar. Det kostar meir energi å gje bilen både kinetisk og potensiell energi, men du får att begge deler ved nedbremsing (med regen). For eksosbilar aukar både gjennomsnittsforbruket og variasjonen i forbruk med auka vekt. Dvs at det er stor skilnad på tom vs full bil. For elektriske bilar med regen er denne skilnaden mykje mindre. Hybridbilar har den same fordelen som elbilar, so lenge batteriet er stort nok til å absorbere bremseenergien.

 

 

Mindre er ikke det samme som lite. Regen gir tilbake deler av energien, og større deler enn man får med en vanlig bil, men det gjør ikke at vekten er lite viktige på elektriske biler.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...