Gå til innhold

ANBEFALING: Her er våre anbefalinger av bærbar PC til studiene


Anbefalte innlegg

Hvis man skal sitte timevis foran denne maskinen uten å pådra seg karpaltunnelsyndrom, hodepine og stiv nakke; gå for en maskin med en god 15"+ antirefleksbehandling/matt skjerm.

14" med en høyoppløst skjerm fungerer fint det også. Selv jobbet jeg gjennom hele studietiden på en 14" med det som til enhver tid var høy oppløsning, fikk ikke hodepine eller stiv nakke av den grunn. Vekten var akseptabel, lav nok til å kunne ta den med meg over alt. Nå får man 14" laptoper som både kan klassifiseres som ultraportabel, men som også er kraftig nok til å kunne erstatte en stasjonær PC. Jeg har en sånn selv, og den står nå i docking-stasjon med fullstørrelse tastatur, mus, kabler for mobiltlf og to stk. skjermer koblet til via DVI på dockingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At surface har en "svært presis berøringspenn", og å bare ofre pennen én setning, er vel egentlig en underdrivelse? Halve surface-opplevelsen ligger jo i pennen! :)

 

Jeg tegnet dette: http://4liceg.deviantart.com/art/Elise-621671921

på min surface pro 3, og det ryktes at 4-ern har en enda bedre penn.

 

Her er også noen skjermbilder av notatene jeg har tatt fra skolen (databaser, statistikk):

 

http://i67.tinypic.com/14lkjsn.png

http://i65.tinypic.com/2n6brsy.png

 

Så denne passer veeeldig godt i studenthverdagen min! Surface pro 3 kan jo også være et billigere alternativ.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis man skal sitte timevis foran denne maskinen uten å pådra seg karpaltunnelsyndrom, hodepine og stiv nakke; gå for en maskin med en god 15"+ antirefleksbehandling/matt skjerm.

14" med en høyoppløst skjerm fungerer fint det også. Selv jobbet jeg gjennom hele studietiden på en 14" med det som til enhver tid var høy oppløsning, fikk ikke hodepine eller stiv nakke av den grunn. Vekten var akseptabel, lav nok til å kunne ta den med meg over alt. Nå får man 14" laptoper som både kan klassifiseres som ultraportabel, men som også er kraftig nok til å kunne erstatte en stasjonær PC. Jeg har en sånn selv, og den står nå i docking-stasjon med fullstørrelse tastatur, mus, kabler for mobiltlf og to stk. skjermer koblet til via DVI på dockingen.

 

Docking er gull verdt, men gull øker dessverre totalprisen betydelig. Høyoppløst 14" er et greit kompromiss når det gjelder fysisk størrelse, men koster dessverre også deretter. I hovedsak 2-3x innslagspunktet på 7000,-, noe som kan bety mye suppe og nudler på hybelen. 

Lenke til kommentar

 

Joda, hvis du har en dockingstasjon hjemme, og du liker å jobbe lenge og ikke vil kjøpe stasjonær så er det sikkert bra, men hvor mange studenter har der? Det er mange kriterier som skal stemme før Latitude da er bedre enn XPS. Det er en grunn til at XPS er forbrukerprodukt, og Latitude er bedrift. XPS er rett og slett mer egnet for forbrukere. Noe studenter er.

En del studenter som har høyere krav til PCen kan fint ha samme behov som det bedrifter har. Min forrige laptop, en Dell Latitude D630 klarte 6.5 års daglig bruk, og den ble brukt ganske hardt, både til jobb og studier. Det året jeg fikk den var det også den offisielle student-PCen universitetet tilbød.

 

Poenget mitt er ikke å fastslå hva studenter generelt trenger, men jeg synes at også visse rene bedriftsmodeller burde blitt nevnt i testen, da det kan være relevant for studenter som har de behovene som en fullblods bedriftslaptop kan dekke.

 

Poenget mitt var at Dell XPS dekker disse behovene. Sier ikke alle PCer gjør det, og forstår at folk kan trenge diverse fra bedrifts PCer, men skal tek virkelig gjøre en anbefaling på PC for de som bruker dockingstasjon i studiene? Det blir en ekstrem nisje. De har jo ikke med masking til gaming og studier engang. Ikke noe workstation heller. Kjøpe Pc for å ha dockingstasjon tror jeg havner langt ned. du har enda ikke sagt noe som Latitude gjør eller har, som XPS ikke har eller gjør. Bortsett fra dockingen da.

 

XPS ble jo først det er der våren 2015. Bedrifts PCer er vanlig å selge til skoler ol. da de har store innkjøpsavtaler ol. akkurat som bedrifter. Det betyr ikke at de mener det er den som er best egnet. Finnes mange dårlige skoletilbud :)

Lenke til kommentar

Docking er gull verdt, men gull øker dessverre totalprisen betydelig. Høyoppløst 14" er et greit kompromiss når det gjelder fysisk størrelse, men koster dessverre også deretter. I hovedsak 2-3x innslagspunktet på 7000,-, noe som kan bety mye suppe og nudler på hybelen. 

Det er sant, sånne laptoper er dyre. Og ja, jeg vet hvordan det føles å måtte leve på nudler/suppe, det var smalhans etter at jeg kjøpte min første laptop, som var nettopp en bedriftslaptop. Men de er også noe av det kraftigste man får i den innpakningen, og med en sånn får man både en PC som er lett å ta med seg, og som erstatter en stasjonær. Legg så til en meget god serviceavtale (minimum 3 år på nevnte modeller) som gjør at man får fikset et problem neste virkedag. For en student som er avhengig av PC på studiet og at den fungerer til enhver tid er det veldig praktisk hvis det skulle skje noe. For man vet aldri. Jeg snakker av erfaring.

 

Som jeg har sagt før, langt fra alle studenter trenger toppspesifiserte bedriftsmodeller, men en del gjør det, og da synes jeg at man også burde ta med et par slike modeller i anbefalingen. Så har i hvert fall leserne mulighet til å se på hvilke alternativer som faktisk finnes.

 

Fortsatt veldig fornøyd med macbook pro 15" mid 2014 til 12990 for 1.5 år siden  :grin2:  Den nye koster jo f**n meg over 20 000  :omg:

Det hjalp ikke at kronen svekket seg kraftig etter 2014.

Lenke til kommentar

Om man anbefaler en macbook pro, hvorfor ikke en surfacebook? Har bare testet denne minimalt, men av andre reviews jeg har lest så får den toppscore på alle kriterier dere satte (byggekvalitet, pekeplate, tastatur, batteritid, skjerm, vekt, prossessor, størrelse, minne osv), samt du får samme funksjonalitet som x360 og surface pro 4? Om man først dkal nevne de over 10.000

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Clevo W740U fra Multicom. 14" med skikkelig 8 tråders i7 og ca 4 timer, med batteri. Den veier ca 2 kg så vekten kjennes ikke hvid det er kun PC i sekken, eller en bok og skrivebøker. Jeg har fremdeles ikke opplevd å gå tom for batteri samtidig som jeg ikke har kunnet ladet den samtidig. Med unntak av programering(blir mye av det videre) og lignende så har maskinen vært mest til nytte for å skrive ut øvinger(jeg liker å ha sånt på papir). Dersom jeg arbeider hjemme bruker jeg RDC, men sånn sett kunne en docking vært like greit, hadde det vært min eneste maskin ville jeg brukt den til andre ting enn studier. Det skal også nevnes at laptopen kun brukes hjemme dersom jeg må bruke lisensiert programvare der jeg kun har en lisens. Jeg bruker også alltid en mus dersom jeg kan. Touchpad har jeg aldri likt og jeg får vondt i håndleddet etter en stund.

 

Så dersom man bare trenger en laptop til å ha på skolen, så kan man klare seg med noe midt på treet. 15,6" ser også ut til å være den formfaktoren med minst premium(?) drn ekstra vekten og størrelsen er ikke noe kritisk i mine øyne så lenge man har en ryggsekk.

Lenke til kommentar

Hei,

Hvorfor ingen rimeligere PC-er?

 

F.eks. denne til 3500 med Core i3, 6GB, 128 GB SSD, Full HD oppløsning og under 2.5 kg:

https://www.prisguide.no/produkt/hp-notebook-15-ay-x3l16ea-269618

 

Vi har ikke testet særlig mange rimelige maskiner og må derfor passe oss litt for å anbefale maskiner vi ikke kjenner til. Basert på spesifikasjoner kunne denne imidlertid fint vært med på sistesiden vår, ser jeg. (Selv om det skal nevnes at mange nok ikke er så interesserte i å dra rundt på en 15-tommer. Denne maskinen er en ganske stor i forhold til våre lette(re) og fysisk mindre alternativer.)

Denne kom vel litt i seneste laget? Burde vært publisert for senest en uke siden. Men en flott oversikt er det jo uansett.

 

Helt enig, men som det gjerne er på denne tiden har mange i redaksjonen, inkl. meg selv, hatt ferie. Vi ønsket ikke å lage saken klar allerede i juni ettersom vi da ikke kunne snappet opp nye/utgående modeller eller justerte priser. 

For det første skal dere ha enormt med kudos som skriver at føleri og rasjonell tenking utover spesifikasjonslista, også må tas med. Dette er en uendelig mye bedre liste enn f. eks. DinSide blant andre, som anbefaler modeller fra laveste hylle, som studenter vil slite med og måtte bytte ut flere ganger i løpet av studieforløpet - og likevel ende opp på slike summer tilslutt. :)

 

En bærbar maskin er et av dine viktigste arbeidsverktøy i studielivet OG fritiden. Om de skal brukes over si 5 år, er det vel verdt et par lapper.

Lenke til kommentar

Synes i rettferdighetens navn at muligheten for å bruke linux som OS også bør nevnes i begynnelsen av artikkelen.

 

Det er selvfølgelig fordeler og ulemper med dette valget som med alle andre valg, men dere har tidligere gitt mye ros til laptopper fra Multicom, og disse kan leveres uten OS installert.

 

Personlig kunne jeg ikke tenke meg å ha MS på en privat maskin p.g.a. alt plunder og heft som følger med.

Lenke til kommentar

Personlig kunne jeg ikke tenke meg å ha MS på en privat maskin p.g.a. alt plunder og heft som følger med.

Windows-installasjonene som har fulgt med de laptopene jeg har hatt har vært ganske rene og fri for det du sikter til. Det som har ligget der i tillegg til selve OSet er nytteverktøy og drivere man uansett ønsker å ha der. I løpet av 9 år har jeg kun foretatt full reinstallasjon av en laptop en eneste gang. Det var da jeg ønsket Windows 7 Professional x64, ikke fordi installasjonen ble treg.

 

Synes i rettferdighetens navn at muligheten for å bruke linux som OS også bør nevnes i begynnelsen av artikkelen.

Jeg kan i hvert fall bekrefte at Dell Latitude E7250 med berøringsskjerm fungerer helt ypperlig i Linux (har brukt denne maskinen i over et år nå, med CentOS 7 som OS), og årets etterfølger, samt andre maskiner i samme serie skulle ikke være noe dårligere. Så å si all maskinvare er støttet med en oppdatert distro, kan i hvert fall ikke komme på noe jeg ikke mangler. Dell er flinke til å bruke komponenter som har bred plattformstøtte, i hvert fall på de bedre modellene deres.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt opplegget med studentpc?

Jeg kjenner ingen som ikke har pc i et eller annet format når man begynner på skole, og da må man plutselig ha ny??

Kona til en kollega på jobben her sier dem har tre pc’er hjemme, derav 1 er bærbar, men når hun skulle tilbake på skolebenken så måtte hun selvfølgelig ha ny bærbar!

Hvorfor det? Hva slags programvare er det dem trenger på sykepleier studier som krever en MAC til 10000???

 

Selv så tar jeg fortsatt fag på høyskolen og ser ingen grunn til å kjøpe ny bærbar av den grunn. Kunne faktisk ikke falt meg inn å tatt med meg en bærbar på skolen i det hele tatt.

Synes det er langt lettere å skrive notater og har heller ingen problemer med å holde orden i dem.

På sist kurs så satt det en bak meg med en mac og for å være ærlig så ble jeg lettere irritert av å høre den forbanna klimpringen på tastaturet hele tiden. Heldigvis god plass så jeg fikk flyttet meg bort.

 

Synes det hele er en kjempesmart (les sleip) gimmik av pc bransjen for å selge mest mulig pc er som ungdommen faktisk ikke trenger.

 

TEK.no kunne heller stoppet litt av dette hysteriet og hatt en artikkel om f.eks «10 gode grunner til å droppe pc på skolen»...eller noe i den duren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Matte har f.eks digital del på eksamen, altså geogebra, for videregående. Er litt kjipt å ikke ha PC da, siden du må gjøre deler av eksamenen digitalt. Alt av norsk og enkelt skrives vel og på PC.

 

Universiteter og høyskoler derimot pleier ikke å ha digitale eksamener, så der kan du overleve uten.

 

 

Det er ikke snakk om at du trenger en 10K Mac til sykepleie studier, men hun hadde sikkert lyst på en, og hun følte sikkert det hjalp. Vi kjøper ikke alt bare fordi vi trenger det. Da hadde vi alle sittet med bankkontoene fulle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...