Gå til innhold

ANBEFALING: Her er våre anbefalinger av bærbar PC til studiene


Anbefalte innlegg

 

Får alt det med Dell XPS. Den har tom BIOS med admin passord og hele pakken. Skikkelig bedriftsmarked bios. Pluss den er bedre enn Latitude, ThinkPad og Elitebook.

Nei, XPS er IKKE en bedrifts-laptop som de produktseriene jeg refererte til.

 

 

Så du mener tek skal anbefale PCer bare pga navnet? De må anbefale enten Latitude, ThinkPad eller EliteBook? Fordi de heter det?

 

Disse egenskapene etterlyste du:

"Disse har typisk solid byggekvalitet, dessuten kan de fås med serviceavtaler som Next Business Day on-site"

 

XPS har definitivt solid byggekvalitet.

XPS selges som standard med 1 års inkludert Premium service. Som betyr 24/7 support, og at noen kommer og fikser Pcen din etter 1-2 virkedager på stedet. Altså akkurat det du etterlyste. Og du kan kjøpe mer enn 1 år hvis du ønsker.

 

 

Dell selger tom. developers edition med Ubuntu pre-installert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chromebooks er optimale for alle studenter som ikke går tekniske fag som krever tung programvare. Ingen grunn til å bla opp 7000,- når man kun bruker skrive og regneprogram(+youtube/netflix i full hd).

 

+1

For veldig mange studenter vil det holde å bruke Office 365 (gratis for studentene ved de fleste studiesteder nå, og inkluderer OneDrive), studiestedets LMS, webmail, og ellers løsninger som finnes på web.

 

Eller en svak PC. Veldig mye vil dreie seg om remote desktop eller virtualiserte maskiner fremover. For noen vil en kraftig PC fortsatt være viktig selvfølgelig.

 

Ellers tenker jeg på helt andre summer og noe annet enn bærbare når jeg tenker tilbake på hva vi kjøpte ved semesterstart :-) Måtte minst opp i 15000 for å få en stasjonær PC som var foreldet etter et år... Brukte sikkert bortimot 100.000 på datautstyr i løpet av studietiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener tek skal anbefale PCer bare pga navnet? De må anbefale enten Latitude, ThinkPad eller EliteBook? Fordi de heter det?

 

Disse egenskapene etterlyste du:

"Disse har typisk solid byggekvalitet, dessuten kan de fås med serviceavtaler som Next Business Day on-site"

 

XPS har definitivt solid byggekvalitet.

XPS selges som standard med 1 års inkludert Premium service. Som betyr 24/7 support, og at noen kommer og fikser Pcen din etter 1-2 virkedager på stedet. Altså akkurat det du etterlyste. Og du kan kjøpe mer enn 1 år hvis du ønsker.

 

 

Dell selger tom. developers edition med Ubuntu pre-installert.

Fordi de nevnte modellene er fullblods bedrifts-laptoper, i motsetning til XPS, som retter seg inn mot det øvre segmentet i forbrukerklassen.

 

Jeg har brukt Dell Latitude i en årrekke, også da jeg var student, og de har vist seg å holde veldig bra selv med hard bruk over lang tid. De modellene jeg har brukt kommer minimum med 3 års Next Business Day on-site, dvs, de kan ikke velges med en lavere garanti. Dessuten, en fullblods bedrifts-laptop har docking-port på undersiden. Det har ikke XPS.

 

Pr i dag bruker jeg Dell Latitude E7440 hjemme, og E7520 på jobb. Sistnevnte kjører CentOS 7, og jeg har ikke opplevd kompatibilitetsproblemer på noen måte. Maskinen står til og med i UEFI modus med SecureBoot aktivert.

Lenke til kommentar

Hvorfor kjøpe en fullblods bedrifts PC, når du ikke jobber? Hva er liksom fordelen her? Du kan si så mye du vil at "ja, men du må ha en fullblods bedrifts Pc og bare PCer under navnene Latitude, ThinkPad og EliteBook er gode".

 

Det gjør dem ikke til bedre valg, og det er ingen argumentasjon bak.

 

Du kan kjøpe  3 år for XPS og, så med XPS har du altså bare mer valg om du vil punge ut ekstra, eller om det er i prisen allerede. Endrer ingenting.

 

Hvorfor skulle du ha en fullblods docking port på studie PCen din? Får å sitte hjemme og studere? er ikke poenget med studie-PC at du skal ta den med på universitetet og studere? Som ikke har spesielle Latitude docking porter for hver skjerm. De har skjermkabler derimot, som passer utmerket inn i en XPS. En DP og en mus i Pcen, og du er klar. Ikke vits å gjøre den 300 gram tyngre, og mye større for en stor dockingport. Sikkert utmerket for jobb der du har dockingstasjoner overalt og du kobler bare til PCen enkelt der, men til studie? Slik er ikke universitetet.

 

 

Jeg har hatt en HP Elitebook. Byggekvaliteten og designet, pluss alt av ubrukelig SW...... ja, det var ikke akkurat noen kvalitetsmaskin. Alle som hade denne modellen fikk og ødelagt kameraene over skjermen. Et kamera som var en billig erstatning for manglende bakgrunnsbelysning på tastaturet. Så mange billige løsninger.... Nei, navn som Elitebook betyr ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg nevnte de seriene fordi Dell, HP og Lenovo er mest utbredt i bedriftssegmentet. Men personlig har jeg langt bedre erfaring med Dell Latitude enn HP EliteBook, det sier jeg ikke noe på.

 

Nå finner man både HDMI og DP direkte på en moderne Latitude laptop. Og det forhåndsinstallerte OSet (Windows) på Latitude er så å si rent, utenom nytteverktøy man uansett ønsker å ha der. Forrige laptop reinstallerte jeg en eneste gang i løpet av de 6.5 årene jeg hadde den, men det var kun fordi jeg ville ha Windows 7 (maskinen kom med Windows XP Professional), ikke fordi installasjonen hadde blitt ødelagt. Nåværende laptop kom med Windows 7 Professional, den ble oppgradert til Windows 10 Pro, men ikke reinstallert.

 

Jeg har forøvrig docking hjemme, med to skjermer (kan både bruke DVI og DP på docking-stasjonen), fullstørrelse tastatur/mus og annet tilbehør koblet til. Skal jeg på farten kobler jeg bare maskinen ut, uten å måtte nappe ut X antall kabler. Siden det sitter en Intel Core i7 CPU i ultrabook'en er den lett å ta med seg, samtidig som at det er en fullblods skrivebordserstatter. Nok en ting som er praktisk når man er på farten.

Lenke til kommentar

Vi har ikke testet særlig mange rimelige maskiner og må derfor passe oss litt for å anbefale maskiner vi ikke kjenner til.

 

Skjønner godt at dere ikke kjenner til PC'er dere ikke har testet.. Men dere velger jo publikummet deres når dere kun tester top notch og ingen "budsjett-PC'er". 7 tusen på en PC som er ment til studier er et ran imo.

Lenke til kommentar

Det er så å si rent på XPS også. Så ingen forskjell der heller.

 

Det er sikkert veldig greit for deg å ha Latitude, og du har fullt oppsett hjemme og alt, men det betyr ikke at studenter vanligvis har dette.

 

Dessuten så ser jeg ingen Latitude PCer for 13" som kommer med noe i7. Det er m3, m5 og m7. De er jo og dyrere enn XPS.

 

Det er ellers maks 3 kabler. En til lyd og bilde, en til tastatur, en til mus.

Lenke til kommentar

Ikke anbefal studenter å bruke laptop. Jeg har sett dem sitte der med 13" skjerm, pekeflate og uten numerisk tastatur. Jeg kunne aldri tenke meg å skrive oppgave eller jobbe på noe slikt. Alt vil ta mye lengre tid enn å bruke en stasjonær PC med to store skjermer, fullt tastatur og skikkelig mus. Du kan selvfølgelig koble alt dette til en bærbar, men det koster mer enn en tilsvarende stasjonær.

 

Man kan ha en liten lett sak med seg på skolen for notater, slå opp informasjon og sette på simuleringer e.l. remote på den stasjonære, men jeg ville ikke brukt massevis av penger på det. Penn og papir er altfor undervurdert. Eksamen er som oftest med penn og papir uansett, så det er like greit å få det inn i fingrene. Vil man absolutt ha notatene digitalt tilgjengelig finnes det mange muligheter, og ikke minst er avskriving en god repetisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne aldri tenke meg å skrive oppgave eller jobbe på noe slikt. Alt vil ta mye lengre tid enn å bruke en stasjonær PC med to store skjermer, fullt tastatur og skikkelig mus.

Som skrevet over, det løser man elegant med en laptop med støtte for docking-stasjon, bl.a. de laptoper jeg snakker om. Da får man lav vekt,

Dessuten så ser jeg ingen Latitude PCer for 13" som kommer med noe i7. Det er m3, m5 og m7. De er jo og dyrere enn XPS.

Sjekk ut Latitude E7xxx serien. Jeg sitter på en Latitude E7520 akkurat nå. 12" med Intel Core i7, 16 GB RAM, 1080p oppløsning og 256 GB SSD.

Lenke til kommentar

"Student-pc" som starter på over 7000,-.

Ikke rimelig å være student i dag, gitt.

Om man er så fjong og følger slike råd, dog.

 

Tja, da jeg begynte å studere, måtte jeg ut med rundt 17000,- for en noenlunde grei bærbar som kunne kjøre programmene vi brukte til beregninger, osv. Tidsbesparelsen og muligheten til å organisere læringen var likevel så stor at jeg fant det for en billig investering.
Lenke til kommentar

Ikke anbefal studenter å bruke laptop. Jeg har sett dem sitte der med 13" skjerm, pekeflate og uten numerisk tastatur. Jeg kunne aldri tenke meg å skrive oppgave eller jobbe på noe slikt. Alt vil ta mye lengre tid enn å bruke en stasjonær PC med to store skjermer, fullt tastatur og skikkelig mus. Du kan selvfølgelig koble alt dette til en bærbar, men det koster mer enn en tilsvarende stasjonær.

 

Man kan ha en liten lett sak med seg på skolen for notater, slå opp informasjon og sette på simuleringer e.l. remote på den stasjonære, men jeg ville ikke brukt massevis av penger på det. Penn og papir er altfor undervurdert. Eksamen er som oftest med penn og papir uansett, så det er like greit å få det inn i fingrene. Vil man absolutt ha notatene digitalt tilgjengelig finnes det mange muligheter, og ikke minst er avskriving en god repetisjon.

Så alle studenter skal sitte hjemme og jobbe, og ikke være på universitetet med mindre det er forelesninger, for så dra hjem for å jobbe?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dessuten så ser jeg ingen Latitude PCer for 13" som kommer med noe i7. Det er m3, m5 og m7. De er jo og dyrere enn XPS.

Sjekk ut Latitude E7xxx serien. Jeg sitter på en Latitude E7520 akkurat nå. 12" med Intel Core i7, 16 GB RAM, 1080p oppløsning og 256 GB SSD.

 

Får error når jeg prøver å se de nye, men når jeg ser på de gamle så sammenlignet jeg en i5 modell med 256GB SSD og 8GB RAM.

 

Den har mindre batteri enn XPS

Den er tyngre enn XPS

Den koster neste 4000 kr mer, som skulle dekke premium support i 3 år om du vil, opp fra 1 år.

 

Joda, hvis du har en dockingstasjon hjemme, og du liker å jobbe lenge og ikke vil kjøpe stasjonær så er det sikkert bra, men hvor mange studenter har der? Det er mange kriterier som skal stemme før Latitude da er bedre enn XPS. Det er en grunn til at XPS er forbrukerprodukt, og Latitude er bedrift. XPS er rett og slett mer egnet for forbrukere. Noe studenter er.

 

Jeg har enda til gode å se en god grunn til å velge Latitude over XPS, med mindre du har to skjermer, dockingstasjon, tastatur og mus hjemme, liker å være hjemme, ikke har stasjonær. har lyst til å betale ekstra for dette, har lyst å betale ekstra for one day on point service. Noe som er ehm, ganske spesielle tilfeller, og ikke gjelder mange.

Lenke til kommentar

 

Jeg kunne aldri tenke meg å skrive oppgave eller jobbe på noe slikt. Alt vil ta mye lengre tid enn å bruke en stasjonær PC med to store skjermer, fullt tastatur og skikkelig mus.

Som skrevet over, det løser man elegant med en laptop med støtte for docking-stasjon, bl.a. de laptoper jeg snakker om. Da får man lav vekt,

 

 

Som jeg skrev så er docking et alternativ, men laptop pluss docking og alt som skal kobles til blir fort dobbelt så dyrt som en tilsvarende god stasjonær. Har man råd, så for all del, men studenter flest har stramt budsjett. Da ville jeg heller kjøpt en stasjonær og en god, ergonomisk kulepenn. 

 

 

 

Ikke anbefal studenter å bruke laptop. Jeg har sett dem sitte der med 13" skjerm, pekeflate og uten numerisk tastatur. Jeg kunne aldri tenke meg å skrive oppgave eller jobbe på noe slikt. Alt vil ta mye lengre tid enn å bruke en stasjonær PC med to store skjermer, fullt tastatur og skikkelig mus. Du kan selvfølgelig koble alt dette til en bærbar, men det koster mer enn en tilsvarende stasjonær.

 

Man kan ha en liten lett sak med seg på skolen for notater, slå opp informasjon og sette på simuleringer e.l. remote på den stasjonære, men jeg ville ikke brukt massevis av penger på det. Penn og papir er altfor undervurdert. Eksamen er som oftest med penn og papir uansett, så det er like greit å få det inn i fingrene. Vil man absolutt ha notatene digitalt tilgjengelig finnes det mange muligheter, og ikke minst er avskriving en god repetisjon.

Så alle studenter skal sitte hjemme og jobbe, og ikke være på universitetet med mindre det er forelesninger, for så dra hjem for å jobbe?

 

 

På ingen måte. Man kan lese, skrive og samarbeide med andre uten en laptop til 10 000. 

Lenke til kommentar

Men da må en veie tingene opp mot hverandre, siden man er på budsjett. To skjermer, skikkelig tastatur og mus og bra stasjonær PC hjemme er jo det beste. Og som du sier så trenger du ikke en 10K bærbar til å jobbe på universitetet med andre. På den andre siden så vil en dyrere bærbar gjøre det lettere å jobbe når du jobber på universitetet med andre (spesielt de med skjermer som mer en en person kan se). Så om du gjør 80% på universitetet (som og har stasjonære, selv om det er kun 1 skjerm), så vil det jo gi mening å investere mer i en bærbar enn et setup hjemme. Så blir jo litt opp til hver enkelt da, hvordan de jobber.

Lenke til kommentar

Joda, hvis du har en dockingstasjon hjemme, og du liker å jobbe lenge og ikke vil kjøpe stasjonær så er det sikkert bra, men hvor mange studenter har der? Det er mange kriterier som skal stemme før Latitude da er bedre enn XPS. Det er en grunn til at XPS er forbrukerprodukt, og Latitude er bedrift. XPS er rett og slett mer egnet for forbrukere. Noe studenter er.

En del studenter som har høyere krav til PCen kan fint ha samme behov som det bedrifter har. Min forrige laptop, en Dell Latitude D630 klarte 6.5 års daglig bruk, og den ble brukt ganske hardt, både til jobb og studier. Det året jeg fikk den var det også den offisielle student-PCen universitetet tilbød.

 

Poenget mitt er ikke å fastslå hva studenter generelt trenger, men jeg synes at også visse rene bedriftsmodeller burde blitt nevnt i testen, da det kan være relevant for studenter som har de behovene som en fullblods bedriftslaptop kan dekke.

Lenke til kommentar

Hvis man skal sitte timevis foran denne maskinen uten å pådra seg karpaltunnelsyndrom, hodepine og stiv nakke; gå for en maskin med en god 15"+ antirefleksbehandling/matt skjerm.

 

Ultraportable er, etter min mening mer show-off (Se, så liten og tynn den er!) og hvis man MÅ ha den ned i en håndveske.

Å bære på en laptop med 15"+ skerm krever neppe noe årsabonnement på treningsstudio, eller ambisjoner om å bli American Ninja Warrior.

 

Skjerm -> RAM -> SSD -> CPU -> GPU , ville være min prioriteringsrekkefølge.

Og, for [insert prefered deity]'s skyld: kjøp en trådløs mus!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...