Gå til innhold

ANBEFALING: Her er våre anbefalinger av bærbar PC til studiene


Anbefalte innlegg

1366x768 "er nok"? Mulig jeg er sær, men foretrekker faktisk litt arbeidsrom på skjermen så 1366x768 hadde vært helt uaktuelt. Og skal man først ha liten skjerm 13-tommer eller mindre så foretrekker jeg helt klart 16:10 fremfor 16:9.

Selv på min 12" har jeg 1080p oppløsning. Mindre oppløsning er helt uaktuelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes dere skal ha kudos for å ikke anbefale billige dritt maskiner. Pc-er har aldri vært så billige som det er nå, men det er fremdeles sant at du får det du betaler for. Da jeg kjøpte student-pc i 2007 kostet 10.000 kroner. Det var kvalitet, og med litt oppgraderinger etterhvert, som maks minne og ny SSD, holdt den helt fram til 2015. Føltes rask og fin etter Vista, Windows 7 og Windows 10. I løpet av 5 år hadde de studentene jeg kjenner byttet ut pc-en både to og tre ganger. Kvalitet er både rimelig og miljøvennlig i lengden.

 

Dette var en bedriftsmodell fra Acer som jeg etterhvert kjøpte både dokkingstasjon og større batteri til etterhvert som økonomien ble romsligere. God byggekvalitet som tålte to fall i gulvet fra forelesningspulten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes dere skal ha kudos for å ikke anbefale billige dritt maskiner. Pc-er har aldri vært så billige som det er nå, men det er fremdeles sant at du får det du betaler for. Da jeg kjøpte student-pc i 2007 kostet 10.000 kroner. Det var kvalitet, og med litt oppgraderinger etterhvert, som maks minne og ny SSD, holdt den helt fram til 2015. Føltes rask og fin etter Vista, Windows 7 og Windows 10. I løpet av 5 år hadde de studentene jeg kjenner byttet ut pc-en både to og tre ganger. Kvalitet er både rimelig og miljøvennlig i lengden.

Jeg fikk en Dell Latitude D630 i juli 2007. Den var universitetets offisielle "student-PC" det året, et meget godt valg etter min mening. Og min laptop holdt 6.5 år, hvor den ble brukt daglig, 12+ timer. Byttet tastatur og batteri. Og tastaturet var ikke akkurat dyrt, kostet vel 150 kr + frakt. Det var enkelt å bytte. Originalinstallasjon var ren, kun nytteverktøy. Den ble reinstallert en eneste gang, fordi jeg ville ha Windows 7 Professional (den ble levert med Windows XP Professional).

Lenke til kommentar

Kan ikke sammenligne 2007 med 2016. Kvaliteten på selv "businessmodellene" til de forskjellig produsentene har falt mye siden den gang. På det tidspunktet så var jo ThinkPad av ypperlig kvalitet og noe jeg gjerne betalte flere tusenlapper ekstra for, mens i dag så er ikke det å betale noen tusenlapper ekstra for en ThinkPad synonymt med ekstra kvalitet i det hele tatt, dessverre.

 

Har ingen førstehåndserfaring med Latitude-serien til Dell, men regner med at det er med dem som de fleste andre.

Lenke til kommentar

Har ingen førstehåndserfaring med Latitude-serien til Dell, men regner med at det er med dem som de fleste andre.

Har brukt Dell Latitude i en årrekke, både privat og på jobb. Og de modellene jeg har hatt har stort sett gjort jobben. Pr i dag har jeg E7440 hjemme og E7520 på jobb, samt et par E6420 som reservemaskiner (fått fra jobben pga utrangering). Begge blant de desidert kraftigste ultrabooks i sin generasjon. Synes kvalitetsinntrykket bedret seg da Dell lanserte E7xxx serien, som tok over for E6xxx serie som toppmodeller i Latitude-serien. De er dyre, men man får et ganske klart inntrykk av at det ikke er en billigmaskin man har med å gjøre.

Lenke til kommentar

At surface har en "svært presis berøringspenn", og å bare ofre pennen én setning, er vel egentlig en underdrivelse? Halve surface-opplevelsen ligger jo i pennen! :)

 

Så denne passer veeeldig godt i studenthverdagen min! Surface pro 3 kan jo også være et billigere alternativ.

 

Jeg har en grei stasjonær per i dag, men trenger noe å ta med på skolen.

 

Hvordan vil du rangere Surface Pro mot en bærbar? Tenkte jeg kunne ta meg råd til 7-9 lapper.

Utifra bildeeksemplene dine så fristet surface mye.

 

Den blir ikke brukt til tunge programmer.

Lenke til kommentar

 

At surface har en "svært presis berøringspenn", og å bare ofre pennen én setning, er vel egentlig en underdrivelse? Halve surface-opplevelsen ligger jo i pennen! :)

 

Så denne passer veeeldig godt i studenthverdagen min! Surface pro 3 kan jo også være et billigere alternativ.

Jeg har en grei stasjonær per i dag, men trenger noe å ta med på skolen.

 

Hvordan vil du rangere Surface Pro mot en bærbar? Tenkte jeg kunne ta meg råd til 7-9 lapper.

Utifra bildeeksemplene dine så fristet surface mye.

 

Den blir ikke brukt til tunge programmer.

 

 

Jeg har en surface pro 3 med i5-prosessor og 8GB med ram og den kosta vel ca 13-14k ny, inkludert tastaturet, og jeg bruker den som hoved-pc. Jeg bruker den hovedsakelig til progging, surfing, tegning og notering, og jeg bruker den mye! I sommer har jeg drevet med videoredigering, og den takla det helt fint - vifta kan jo kjøre litt i været på disse oppgavene, men det er jo og forvente.

 

Jeg har ikke prøvd noe særlig spill, men med et sånn basic intel-skjermkort, så har jeg ikke trua på at det skal fungere optimalt uansett. Har ikke prøvd da.

 

Så den fungerer like godt som en vanlig bærbar. Skjermen er på ca 12 tommer, så litt mindre enn en 13-tommer. Pro4-skjermen er større (men den går lenger ut i kantene, så selve brettet er like stort). Og den veier ingenting - det er veldig chill når man har masse greier i sekken.

 

De siste semesterne så har jeg nesten ikke hatt papir i sekken, fordi jeg kan bruke surface + onenote. Det tok litt tid å bli vant til å notere på pc-en, siden pennespissen på pro3-pennen er veldig glatt - men det hjelper å zoome. Jeg har nylig bestilt en ny pro4-penn, som er bakoverkompatibel, og det ryktes at den skal ha mer friksjon.

 

Det som kan være litt "awkward" er å ha den i fanget, siden den står ved hjelp av kickstanden, og tastaturet henger lissom på. For min del har det ikke vært noe problem å bli vant til. Og det er jo chill å ha muligheten til å bare ta av tastaturet, når jeg har lyst til å bruke den som nettbrett. Feks. hvis jeg skal lese, eller hvis jeg vil spille piano og søker opp noter på nettet!

 

Hvis du går for surface da, så ville jeg kanskje gått for sånn ekstra garanti! Det er dyrt, men ... jeg angrer litt på at jeg ikke gjorde det! 

 

Og som en siste kommentar, så er det kommet flere surface-lignende pc-er på markedet, blant annet fra dell og asus (hvis ikke jeg husker feil). Du burde sjekke ut dem også! :)

Endret av aliceg
Lenke til kommentar

Fikk min Acer v3-372 577u I dag. Etter ca 4 timer erfaring med denne lille, relativt kraftige, og relativt billige tassen, , må jeg si meg fornøyd så langt. Byggekvaliteten er selvfølgelig ikke top notch, men helt akseptabel. Tastaturet og pekeplaten har fått litt kritikk i forskjellige forum og tester, men på mitt eksemplar fungerer det helt greit. Ikke noe å skryte av, ikke noe å grine av. Jeg har aldri likt pekeplater generellt, så en bluetooth mus er på vei i posten. Den er bemerkelsesverdig stille. Jeg har kjørt oppgraderinger og installasjoner og system stability test i AIDA64, og har kun hørt en veldig svak summing, og da lyttet jeg nøye. Installerte 8 gb ram esktra. Var litt jobbigt å skru av hele understellet bare for å installere ram, men med respekt, forsiktighet og et plastkort fikk jeg lirket det løs og plassert en rambrikke. Skjermen gjør jobben sin helt greit og serverer bilde og tekst i klare farger og god kontrast og innsynsvinkel. Lyden star til terningkast 4. Alt i alt et ganske godt kjøp. Etter over 4 timer med lett og tung bruk er batteriet på 53%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Disse anbefalingene fungerer kun for de som skal ha maskiner til bruk ved typiske humanistiske fag og ikke tekniske fag. Ta det fra en som har studert en stund, jeg ville tatt i noen av anbefalingene deres med ildtang til f. eks ett ingeniørstudie. Videre er dette utsagnet " Intel Core i7 er penger ut av vinduet og alt for kraftig for studentbruk" helt avhengig av hvilken TDP det er på prosessoren. På en tradisjonell ultrabook ville jeg aldri kjøpt noe mindre enn i7.

Spørs hva du gjør i studiet ditt. Hvor langt inn i studiet du er. Hvis du har noe veldig tungt er det jo uansett best å bruke universitetets maskiner. Og du kan ha stasjonær i tillegg til bærbar hvis du har tenkt å kjøre massevis av simuleringer hele tiden. En kraftig bærbar er både dyr, tung og har ikke noe batteri. Det er sånn lade til 100% før forelesning og forhåpentligvis er det strøm igjen når den er ferdig.

 

Hvorfor kjøpe i7 på Ultrabook? Den er litt kraftigere, men trekker og mer strøm og blir varmere. Det er ikke som om du kan gjøre noe med den ekstra kraften uansett. Hvis ditt tunge program ikke kjører på en i5-U så kjører den ikke på i7-U heller. du ender i praksis opp med lik real-life ytelse, bare mindre batteritid.

 

Kommer snublende inn på etterskudd her. i5-u vs i7-u viser seg godt på daglig multitasking mellom nettleser for referanser og andre programmer. AutoCAD, Revit, Novapoint og annen programvare anvendt til byggingeniørstudiet kjører greit (ikke fantastisk, men greit) på laptoper med brukbar hardware. I min erfaring (2 universiteter og en høgskole) er maskinene trege med dårlige skjermer foruten i det designerte "AutoCAD" rommet hvor det ikke er ledig hvis du ikke er svært tidlig på plass.

 

I min mening er det bedre med en brukbar laptop enn en laptop kjøpt for å spare penger. Da kan studentene heller hoppe over en generasjon iPhone/Galaxy.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Må igjen (nytt år, ny oppdatering) gi skryt til artikkelforfatter om et godt utvalg av bærbare i år.  :w00t: Så kan det vel argumenteres for at det burde opprettes ny tråd, slik at en ikke får med seg de gamle innleggene fra i fjor.

 

Jeg er hjertens enig med alle valgene, men så vil jeg snike inn en budsjettmodell også. F. eks. HP 14 BP091.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet MBA er billigste Mac, men likevel ser jeg ikke hvordan noen kan anbefale den. Det eneste salgspunktet MBA har er å være billigste Mac. Hvordan det skal være nok til at folk kjøper den skjønner jeg, men jeg synes ikke den bør bli anbefalt. Hvis du faktisk vil ha en skikkelig Mac så koster det mer penger, Mac er ikke billig. Og hvis du vil ha en god PC, men ikke ut med så mye penger som en XPS/Surface/Mac koster så¨kan en kjøpe andre av de anbefalte PCene her.

 

Altså dere skriver jo at dere ikke har testet den siden 2014, og dere vet godt i tek hvorfor dere ikke har. Den sluttet liksom å være relevant, siden det liksom var slutten på den modellen og alle andre hadde kommet med nytt.Inkludert Apple. Så det er rimelig åpenbart at Apple ikke bryr seg om MBA i det hele tatt, men kommer til å selge den eldgamle tingen så lenge folk kjøper den, selv om den er dårlig. Den er langt ifra Apple standard og kvalitet nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

 

Unntaket her er kanskje for de mer tekniske studiene, som ingeniørfag eller datafag, hvor Windows kan være å foretrekke på grunn av bedre kompatibilitet med programvaren som benyttes. 

 

Dette går begge veier. I mange tekniske fag er OS X med sin POSIX-kompabilitet en stor fordel sammenliknet med Windows. Det er spesielt mange numeriske bibliotek som er plagsomme å få til å fungere på Windows (DUNE er et eksempel). Går du på en ren "pek-og-klikk" ingeniørlinje som bare lærer å bruke AutoCAD og Fluent, er nok Windows bedre, men hvis du faktisk lærer litt grunnleggende kunnskaper er det fort over til den numeriske grunnbiten, og da er Windows veldig lite egnet.

 

Dessuten, jeg ser ikke at dere har nevnt studenttilbud gjennom universitetene? En del universiteter tilbyr tross alt ordninger hvor studenter får avslag på proffbærbare.

Lenke til kommentar

Hei,

Hvorfor ingen rimeligere PC-er?

 

F.eks. denne til 3500 med Core i3, 6GB, 128 GB SSD, Full HD oppløsning og under 2.5 kg:

https://www.prisguide.no/produkt/hp-notebook-15-ay-x3l16ea-269618

 

Vi har ikke testet særlig mange rimelige maskiner og må derfor passe oss litt for å anbefale maskiner vi ikke kjenner til. Basert på spesifikasjoner kunne denne imidlertid fint vært med på sistesiden vår, ser jeg. (Selv om det skal nevnes at mange nok ikke er så interesserte i å dra rundt på en 15-tommer. Denne maskinen er en ganske stor i forhold til våre lette(re) og fysisk mindre alternativer.)

Denne kom vel litt i seneste laget? Burde vært publisert for senest en uke siden. Men en flott oversikt er det jo uansett.

 

Helt enig, men som det gjerne er på denne tiden har mange i redaksjonen, inkl. meg selv, hatt ferie. Vi ønsket ikke å lage saken klar allerede i juni ettersom vi da ikke kunne snappet opp nye/utgående modeller eller justerte priser. 

Er det ikke på tide da å teste noen av de <2000 kroner pc-er...Blir litt feil hvis dere kun tester pc-er over 7000 kroner...Skjønner at man ikke spiller battlefield 1 på en 2000 kroners pc, men hvordan er de til å facebooke og bruke office osv, altså som skolepc. Kjøpte selv en bærbar for 1695 for 5 år siden, funker som bare det...riktg nok litt 'billig' tastatur men funker fremdeles og gjør alt jeg ber den om...spiller til og med WoW på den uten problemer. (2 kjerner pentium 1,8GHz tror jeg med igp)

Lenke til kommentar

Dette går begge veier. I mange tekniske fag er OS X med sin POSIX-kompabilitet en stor fordel sammenliknet med Windows. Det er spesielt mange numeriske bibliotek som er plagsomme å få til å fungere på Windows (DUNE er et eksempel). Går du på en ren "pek-og-klikk" ingeniørlinje som bare lærer å bruke AutoCAD og Fluent, er nok Windows bedre, men hvis du faktisk lærer litt grunnleggende kunnskaper er det fort over til den numeriske grunnbiten, og da er Windows veldig lite egnet.

 

Dessuten, jeg ser ikke at dere har nevnt studenttilbud gjennom universitetene? En del universiteter tilbyr tross alt ordninger hvor studenter får avslag på proffbærbare.

 

Er en del Linux som blir brukt på universiteter også. Dess mer programmering du gjør, dess mer Linux blir det ofte. Så en Windows/Linux kombo er ikke så dum. Det er jo stort sett greit med mer enn et OS i de fleste tilfeller. OSX/Windows kan nok og fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...