Gå til innhold

ANMELDELSE: No Man's Sky


Anbefalte innlegg

 

Må et spill ha en sirkel med dilldall rundt, samt teksten "loading" for at det skal være en loading-screen? Nei.

Spillet loader den nye destinasjonen når man er i warp.

Jepp!

Warp screen er så åpenbart et gjemt loading screen.

Man warper i 40 sec mens man ser streker fyker forbi, istedet for en runding med loading tekst.

Spill som benytter seg av procedural generation behøver ikke loading screens, og warp er ikke en skjult loading screen. Dette er ikke noe nytt, jeg spilte eksempelvis Elite 2: Frontier for mange mange år siden, og kunne ta av fra jorden og fly til månen, mars, eller en hvilken som helst planet eller romstasjon i et enormt univers, uten en eneste loading skjerm. Og det spillet fikk plass på en diskett. (1.44 MB). Spillet kunne være så lite fordi det inneholdt så godt som null texturer og minimalt med objekter og lyder. Alt ble generert fortløpende basert på algoritmer relativt til din plassering i universet.

 

Dette spillet har riktig nok flere detaljer og mer innhold, men benytter seg fremdeles av procedural generation for å generere dette innholdet.

 

Normalt når brett lastes inn, så hentes objektene, texturene, lydene og alt som hører til i brettet frem, gjerne fra komprimert tilstand på disk, og legges i minnet på maskinen. Objektene du ser, og texturene de har, er det utvikler har snekret sammen. På neste brett vil man gjerne ha nye texturer og nye objekter som må lastes inn.

 

Spill som NMS gjør det litt forskjellig. Hele spillet genereres ved hjelp av algoritmer, man vil altså ikke laste inn hele brettet på forhånd slik som vanlige spill. I stedet laster man inn basisdata når spillet starter. Det som finnes av texturer lastes inn før du begynner å spille, og algoritmene bruker disse grunntexturene for å skape nye miljøer. Det samme gjelder lyd. Man har et sett med lyder som ligger til grunn, og så vil spillet generere nye lyder basert på disse. Ubjektene i universet finnes ikke på samme måte som vanlige spill, men tegnes etter hvert som du nærmer seg, basert på en algoritme.

 

Altså, du behøver ikke loading skjermer under veis ganske enkelt fordi alt innhold som brukes i spillet allerede ble lastet inn når det startet opp. Resten lages underveis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan se det som at når du starter et New Game, planter du et frø, og alt sprer seg utover fra dette "frøet" og blir spillverdenen din, men ingen andres, basert på en veldig avansert algoritme.

 

Likevel har ting en tendens til å bli veldig like, siden de bare plukker fra en pool med textures og plantetyper og slikt. grafikken er laget på forhånd naturligvis, det bare mixes og matches "tilfeldig". Jeg har ikke tall på hvor mange hjortelignende varianter med diverse rare hoder jeg har sett f.eks. Eller blomster som er helt like bare med en annen farge. Etter en stund går man tom for venner å navngi dyr og planter på, og begynner med sexrelaterte navn. 

 

Og at spillet er så avhengig av å mine ressurser var veldig få klar over virker det som. Det er kjedelig å gå rundt og holde inne knappen på krystaller og monolitter i timesvis for å bygge en ny ting. Spesiellt med inventory som er helt horribelt. 

 

Alle ting tar en slot uansett om det er et sandkorn eller en diger motor. Og man soper jo med seg alt av ressurser som mulig fordi man trenger ALT. Når man så skal crafte må man ha en ledig inventory slot til den nye itemen, ellers får du ikke lov. Og man kan IKKE droppe ting. Det er jo helt sinnssykt. Må bare bruke opp det som er i en slot før den blir tom, eller alltid prøve å ha et par slots ledig. Hele spillet virker som en farmingsimulator med utrolig begrenset inventory.

 

Det minner meg litt om å levele Destruction i Morrowind ved å stå og kaste fireballs i veggen mens skillen sakte tikker oppover. Eller hoppe overalt for å bygge Athletics skill så du kan hoppe bittlitt høyere og lengre.

 

"Åja, du har lyst å lage den warp driven du har farmet ressurser for i 2 timer sier du? NO INVENTORY SPACE" sorry mate.

 

"Åh du fant akkurat en ny sjelden ressurs men har alle slots fulle? NO INVENTORY SPACE" beklager, men jeg kan jo bare kaste ut---"NEI DET KAN DU IKKE"

 

De burde heller gjort det som Skyrim og Fallout, basere det på en vektgrense og gi alle ting en vekt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Inventory er en katastrofe. Måten de er designet på ved å gi deg så liten plass, og hvor hver oppgradering du gjør faktisk opptar en inventory space er intet annet enn frustrerende.

 

Har sagt flere ganger hvor ekstremt tynt gameplay det er i spillet, og hvor generiske og dårlig det meste spillet har å tilby faktisk er. Men jeg kunne nok klart å kose meg en del ved å bare utforske, samle og reise fra planet til planet helt uten mål og mening. Men også dette blir hendikapet av spillet ved håpløst inventorysystem som alltid er begrenset. 

 

Så fort det kommer en eller annen mod eller hack til spillet som kan gi mer inventoryspace så kan jeg nok i det minste klare å nyte det lille som er positivt med spillet. Per i dag så klarer jeg jo ikke det engang da spillet allerede fra startplaneten klarer å irritere meg grønn i trynet av å ha for lite inventoryspace som igjen dreper gleden av å i det hele tatt gidde å spille farming grindingen og den lille utforskingen spillet har å by på.

 

 

 

Men ja, spillet har tydeligvis tilgang på X-antall assets som blir puttet inn i algoritmer som generer planeter osv... Problemet er jo at spillet tilsynelatende kun har en enkelt asset for ting som outpost, shelter osv så mer eller mindre samtlige av disse du finner tilfeldig strødd utover forskjellige planeter er helt identiske.

 

At det er vanskelig å ha en uendelig mengde med assets så alt blir forskjellig, det forstår jeg. Men at samtlige outpost, shelters, space stations osv er identiske er ekstremt slapt og gjør at spillet føles utrolig sjelløst.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner det i spill som Resident Evil der man har alt man eier i en koffert og en stor del av spillet er å pønske på hva man skal ta med seg og hva man skal la ligge i saverommet. Men det er en helt tullete begrensning i et spill der man må samle masse ressurser hele tiden for å komme seg videre, eller lage bensin for å kunne fly eller warpe.

 

Man kan øke inventory og lagringsplass i skip, men det tar jo en stund før man kommer dit.

 

Tenk om Fallout 4 eller Skyrim hadde bare 12 inventory slots til alle tingene man støvsuger med seg overalt? Det hadde ikke gått i 5 minutter engang.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Fikk maks inventory slots i går (etter ca 25 timer spilletid). Får i hvertfall ikke kjøpt flere oppgraderinger.

Er fremdeles i start systemet. 2 planeter og 3-4.
Planeten jeg er på nå er dekket av ca 50% vann og er ganske kald. Ser ganske fancy ut i forhold til det andre jeg har sett.

 

 

48 slots.

 

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Drakta eller Exosuit kan inneholde fra 12 til 48 lagringsplasser. Verktøyet eller Multi-tool har fra 5 til 24 lagringsplasser. Nokre drakter og verktøy gir bonuser saman.

 

Av romskip har man 3 klasser som er Explorer, Fighter og Trader som har sine fordeler i forhold til bruken. Explorer har betre fart og kan skjule seg betre noko som er viktig for den som helst vil utforske. Fighter har betre våpen og beskyttelse som er nyttig i kamp. Trader er større og har betre lagringsplass som er fordel for den som vil drive handel. Romskip kan man kjøpe etter egne behov.

 

Etter kvart som man har oppgradert til betre utstyr framstår ikkje grindinga som spesiellt kravstor. Man får betre tid til det man sjølv vil. Hovedproblemet med NMS er at spillet ikkje er for di som krever ei hand å holde i. Her må man sjølv drive seg framover og da står det på egen evne til å sjå muligheter framfor å klage på at det er lite å gjere.

 

Dvs at man da starter med ei drakt, eit verktøy og eit romskip som alle har lite lagringsplass er ganske så normalt. Ein del av gameplayet er at man skal måtte jobbe litt for å få seg betre drakt, betre verktøy og betre romskip. I så måte framstår klaginga her som ganske tullete. Sutrepeiser som klager over at spillet krever litt av deg for å få oppgradere til betre utstyr. Hadde det vore opp til meg ville spillet hatt mulighet for å være enda vanskligere. Har vanskelig for å tru at di som klager over dette har skjønt spillet eller er i stand til å ta spillet for det det er.

 

Har fått prøvd spillet nok til at eg kjøper det. Testa på PS4 og spillet kjører ganske så solid på 30 fps. Går nok for PC-versjonen da den vil gje meg 60fps og by på mods lenger fram. Spillet skal uannsett først nytast vanilla-style. :)

Lenke til kommentar

Jeg rett og slett elsker dette spillet. Nyter stemningen og det å bare sløve rundt på oppdagelsesferd. Det er kanskje ikke det dypeste spillet, men for meg holder det i massevis. Det er mye som er likt når det kommer til dyrene og planetene, men allikevel nok variasjon til at det er litt spenning knyttet til oppdagelsene. Gleder meg veldig til å se hva de kan komme med i oppdateringer fremover.

Lenke til kommentar

Du fordummer folk som ikke liker spillet. Det bør du slutte med.

 

Virkelig? Korleis kan du påstå at eg fordummer folk som ikkje liker spillet? Eg har jo for pokker ikkje nevnt di som ikkje liker spillet i mitt forrige innlegg. Om nokon liker spillet eller ikkje bryr meg nada, det er opp til kvar enkelt og ganske så subjektivt. Les ein gang til. Eg reagerer på klaging som framstår sutrete, klaging som tydelig viser at man ikkje skjønner gameplayet.

Lenke til kommentar

 

Du fordummer folk som ikke liker spillet. Det bør du slutte med.

 

Virkelig? Korleis kan du påstå at eg fordummer folk som ikkje liker spillet? Eg har jo for pokker ikkje nevnt di som ikkje liker spillet i mitt forrige innlegg. Om nokon liker spillet eller ikkje bryr meg nada, det er opp til kvar enkelt og ganske så subjektivt. Les ein gang til. Eg reagerer på klaging som framstår sutrete, klaging som tydelig viser at man ikkje skjønner gameplayet.

 

 

Han påstår det fordi det er det du gjør, du insinuerer ganske kraftig at folk ikke liker spillet fordi de "Ikke har en hånd å holde i", fordi de ikke får det til og fordi det er for vanskelig for de. Noe som generelt dessverre er alt for vanlig i spilldiskusjoner.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Du fordummer folk som ikke liker spillet. Det bør du slutte med.

 

Virkelig? Korleis kan du påstå at eg fordummer folk som ikkje liker spillet? Eg har jo for pokker ikkje nevnt di som ikkje liker spillet i mitt forrige innlegg. Om nokon liker spillet eller ikkje bryr meg nada, det er opp til kvar enkelt og ganske så subjektivt. Les ein gang til. Eg reagerer på klaging som framstår sutrete, klaging som tydelig viser at man ikkje skjønner gameplayet.

 

 

Han påstår det fordi det er det du gjør, du insinuerer ganske kraftig at folk ikke liker spillet fordi de "Ikke har en hånd å holde i", fordi de ikke får det til og fordi det er for vanskelig for de. Noe som generelt dessverre er alt for vanlig i spilldiskusjoner.

 

AtW

 

 

Fjas! Det er langt mellom kva eg gjere og det du påstår eg gjere.

 

Eg er ikkje enig i grunnlaget for klaginga. Klaginga faller faktisk på sin egen urimelighet. Di som klager over at det er lite å gjere i spillet er nødt å innsjå at spillet ikkje er eit spill som holder deg i handa, du må sjølv sjå mulighetene ved spillet. Når det kommer til di som klager på at det er for få lagringsplasser i drakta, verktøy eller romskip viser eg til at dette er ein del av gameplayet og at det er slik spillet er lagt opp for at spillet skal ha ein viss vanskelighetsgrad. Man vil gjennom spillet få meir lagringsplass, noko di fleste som har prøvd spillet eller i det minste har sjekka ut spillet er klar over. Av den grunn er denne klaginga ganske så tullete og vitner om at man ikkje skjønner gameplayet.

 

Om eg insinuerer noko så er det at klaginga ikkje er på sin plass, at den ikkje forteller korleis det egentlig henger saman. At dykk føler for å dra inn fordumming og vrir det om til å gjelde folk som ikkje liker spillet får dykk stå for sjølv, det har ikkje vore min intensjon. Om nokon ikkje liker spillet så står di fritt til å meine det. Om man klager over noko i spillet som faller på sin egen urimelighet, så får man tåle å høre andre sine meininger om det.

Lenke til kommentar

Her kunne jeg ikke vært mer uenig. Det handler ikke om å "bli holdt i hånda". Det handler om at spillet er tilnærmert blottet for gameplay. Og det meste av det som er der fremstår utrolig generisk og sjelløst.

 

Hva i allverden dette har med "å bli holdt i hånda" å gjøre fatter ikke jeg.

Lenke til kommentar

Synes ikke det er så illle som enkelte skal ha det til.

Det er litt som SimCity, mye småting man må passe på.

 

Har akuratt fått reparert motoren, noe som ikke var så lett da jeg trengte en del sink og radiatordrakten trenger også sink (fant aldri det andre materialet den kan bruke) og sink har jeg ikke funnet for mye av.

Nå skal jeg lade opp motoren, med ett materiale jeg ikke har funnet noe av hitill.

Lenke til kommentar

 

Laget av 15 personer, og solgt til samme pris som om det skulle vært laget av over 300.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk reagerer på det. En DVD koster det samme uavhengig av om det er en svær film eller noe sært. Artister hvis eneste instrument er en laptop tar seg like godt betalt for musikken sin som band som har leid studioer og kanskje til og med et helt symfoniorkester.

Det stemmer ikke engang. Som flittig kjøper av FYSISK film og musikk kan jeg skrive under på at en "sær" film gjerne koster halvparten av en "svær" film ved release.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...