Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (32 minutter siden):

Selv om prisen matchet diesel hadde jeg alikevell valgt elbil. 

Bare det å slippe å dra innom bensinstasjonen ville vært nok for meg.

Pluss alle de andre fordelene med elbilen da.

Fossilt brennstoff er gammel teknologi. Man lar ikke huset kjøre på bensin 😛 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

Er vel på hurtiglading det kommer til å svi mest på hvis strømprisen dobles.

Tror hurtiglading vil bli mindre nødvendig etterhvert som batteriene blir bedre og bedre over årene som kommer.

Hvis ladeoperatørene kjøper strøm for 1 kr/kWh og selger den for 5, så dekker de 4 alle kostnader som nedskriving, vedlikehold, kundeservice, utbytte, nyinvesteringer etc. Hvis strømprisen blir 2 kr så er det jo ikke sånn at nedskrivingen dobles, vedlikeholdet dobles osv. Da vil kanskje salgsprisen justeres opp til 6 kr/kWh for å dekke prisøkningen på strøm. Gitt at ikke konkurransen ellers vil det annerledes.

Hurtigladere blir stadig billigere å bygge (pr kW) og mer erfaring hos entreprenørene gjør arbeidet mer effektivt og at flere konkurrerer om disse oppdragene. Økt elbilbestand gjør det naturlig å bygge stadig flere pr sted slik at stordriftsfordelene vil øke. (billigere reguleringsarbeid, anleggsarbeid osv pr lader).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 10.11.2021 den 21.09):

Selv om prisen matchet diesel hadde jeg alikevell valgt elbil. 

Bare det å slippe å dra innom bensinstasjonen ville vært nok for meg.

Pluss alle de andre fordelene med elbilen da.

Hurtiglader du aldri litt for nostalgiens skyld? Skal innrømme jeg har gjort det noen ganger 😅

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Nå kan en snart installere Software oppdatering til Kia/Hyundai hjemme selv https://update.kia.com/EU/NO/Main 

Ikke helt OTA oppdatering som de har lansert i USA, men vertfall ett stort skritt i riktig retning at en slipper å dra innom forhandler for å oppdatere softwar :)

Nice! Denne funksjonen har vært tilgjengelig i alle andre landsdeler ganske lenge nå, kun Europa som ikke har hatt det. Lurer på hvorfor.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (13 minutter siden):

Nice! Denne funksjonen har vært tilgjengelig i alle andre landsdeler ganske lenge nå, kun Europa som ikke har hatt det. Lurer på hvorfor.

Det blir jo bare spekulasjoner, men ser ikke bort fra at noen forhandlernettverk i Europa gjenre ville beholde denne goden med å ha monopol på å oppdatere software så lenge som overhode mulig. Håper dette er et tegn på at de snart og kommer til å rulle ut OTA oppdateringer her og slik de har gjort bort i statene :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøvekjøring av kia ev6 I morgen. Ganske spent på den. Vurderer den, polestar 2 og Audi q4 som erstatning for i3. Har tidligere prøvd id3, esoul og zoe uten at de falt helt i smak. Har også sett litt på Ford mach-e, men den lokale forhandleren er for upålitelig så det blir ikke aktuelt. 

Bestilte også en Model 3, men samboer ombestemte seg på andre prøvekjøring. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Det blir jo bare spekulasjoner, men ser ikke bort fra at noen forhandlernettverk i Europa gjenre ville beholde denne goden med å ha monopol på å oppdatere software så lenge som overhode mulig. Håper dette er et tegn på at de snart og kommer til å rulle ut OTA oppdateringer her og slik de har gjort bort i statene :) 

Samme jeg har mistenkt dessverre. Men håper dette er på plass snart. Ser det står at det er på vei, men ikke når.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (5 minutter siden):

Samme jeg har mistenkt dessverre. Men håper dette er på plass snart. Ser det står at det er på vei, men ikke når.

Jeg fikk programvaren på en lukket facebook gruppe for Kia E-Soul, så den er der allerede bare ikke lagt ut på den norske siden. Kan eventuelt sende linken for nedlasting til deg på PM om du ønsker å teste ut litt selv :) . Litt usikker på hvilken modell av Ioniq du hadde men dette er de modellene somd et ligger oppdatering til i updateren 
image.png.6d94be1fdd37d57fbfaf620295f5d691.png
 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Jeg fikk programvaren på en lukket facebook gruppe for Kia E-Soul, så den er der allerede bare ikke lagt ut på den norske siden. Kan eventuelt sende linken for nedlasting til deg på PM om du ønsker å teste ut litt selv :) . Litt usikker på hvilken modell av Ioniq du hadde men dette er de modellene somd et ligger oppdatering til i updateren 
image.png.6d94be1fdd37d57fbfaf620295f5d691.png
 

Send gjerne :)  Har 2020-modellen. Den ble oppgradert i august, men sikkert kommet noen oppdateringer siden da; er litt bugs i den jeg har nå.

Lenke til kommentar
D0vendyret skrev (39 minutter siden):

Vurderer min første el-bil. Har sett på Skoda sin og ID4, men likte Skoda sin best. Litt usikker på kjøp, for vet absolutt ingenting om el-bil og vet ikke om det er noen ulemper/fordeler med Skoda' kontra andre. Hva må man tenke på liksom. Noen som har den som også kan tenke seg å dele erfaringer med den kanskje?

Jeg har hatt Enyaq siden juli. Veldig godt fornøyd ennå. Bare å spørre om du lurer på noe konkret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...