Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Roadtripping med en elbil er ikke bare "nada problemas", men faktisk å foretrekke, ihvertfall på elbiler som har camper mode eller kan jukses med til å funke som om det har det, ved at man faktisk kan sove i bilen uten å fryse.

Og med V2L kan man sørge for kaffen og koninentalfrokost (egg, bacon og ev. hvite bønner i tomatsaus) selv, enten i airfryer eller på induksjonsplate fyrt med strøm fra bilens batteri! 😎

Så "hard core" roadtripping driver ikke jeg på med, men det høres nesten forlokkende ut. Vi liker å komme fram til en destinasjon på kvelden, og ev. kjøre videre neste morgen. Etter å ha fått servert 

Sitat

egg, bacon og ev. hvite bønner i tomatsaus

☺️

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Nei oljete diesel er bra mye værre enn bensin som fordamper.

Og jeg måtte nok klaget hver eneste gang da. Mulig det bare er ekstra ille i Tromsø.

Bakken bader jo i dieselgris

Screenshot_20260311-065556_Photos.png

Det er vel større sannsynlighet for grisete dieselpistol enn bensin. Men er like ekkelt og lukter sterkt nok begge deler.

Bader bakken i dieselgris, og det er helt vanlig, så ville jeg faktisk klaget til stasjonseier eller direkte til Cirkle K.

Skrevet (endret)
52 minutes ago, Emsal said:

Lurer på hvor lenge det er til "Solid State" batteriene kommer i de populære bilene.

https://www.donutlab.com/ (World’s First Production-Ready All-Solid-State Battery)

Jeg også. Jeg har vanskelig for å tro at et lite Finsk firma har et større gjennombrudd enn CATL og de store. Så kan være at en av de store Kinesiske plutselig pumper ut biler med solidstate batterier i markedet. 

Tror faktisk såpass mye på det at jeg ikke kommer til å bytte bil med det første.

Bilene vi har nå er litt som :

WOW 32 Tommer, og helt flat skjerm!!

h15832FV26_MT.thumb.jpeg.e256ca2d3cce3e07b6af5840d397507a.jpeg

20 minutes ago, Snowleopard said:

Roadtripping med en elbil er ikke bare "nada problemas", men faktisk å foretrekke, ihvertfall på elbiler som har camper mode eller kan jukses med til å funke som om det har det, ved at man faktisk kan sove i bilen uten å fryse.

Og med V2L kan man sørge for kaffen og koninentalfrokost (egg, bacon og ev. hvite bønner i tomatsaus) selv, enten i airfryer eller på induksjonsplate fyrt med strøm fra bilens batteri! 😎

Komforten ved å sove i en bil med AC på, flatt gulv og madrass må oppleves. Man tror det er en tullete funksjon, helt til første morgenen man våkner opp, og har sovet akkurat like godt som i en lugar på danskebåten.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Skrevet
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Så "hard core" roadtripping driver ikke jeg på med, men det høres nesten forlokkende ut. Vi liker å komme fram til en destinasjon på kvelden, og ev. kjøre videre neste morgen. Etter å ha fått servert 

☺️

Ja, er faktisk en flott reiseform, selv på korte weekend-turer eller bare for en overnatting. Hører og om flere som bruker elbilen som "gjesterom" (eller selv sover der, eller for ungene) når man har gjester og akkurat mangler ett soverom, noe som vel fort blir et problem i små leiligheter i storbyen!

Med sånne deksel for vinduer og ev. panorama-tak, så både stopper det uønsket lys og uønsket støy (til en viss grad utover bilens egen støydemping).

• Liker 1
Skrevet
bzzlink skrev (1 minutt siden):

Komforten ved å sove i en bil med AC på, flatt gulv og madrass må oppleves. Man tror det er en tullete funksjon, helt til første morgenen man våkner opp, og har sovet akkurat like godt som i en lugar på danskebåten.

Sover egentlig ikke så godt på "Danskebåten". Skulle ikke trodd det, men de madrassene er alt for harde, selv for en som liker harde madrasser. Og jeg blir stadig forstyrret av alle de meldingene på radioen/intercom'en...

Så foretrekker på lang vei å sove i bil, om madrassen er god, og dyna og puta likeså!

• Liker 1
Skrevet (endret)

På tur er bilen som regel full av golfbagger, traller, bagasje, hunder, osv. Da foretrekker jeg heller en sånn her som soverom;

Camper.png

Endret av Elgen-Hansi
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Mercedes drar til med luksus-elbil i god EQV-ånd, men kaller den VLE, som de definerer som "Grand Limousine"! Og den skal være ekstra godt støyisolert!

Nesten fristet til å hive den inn i campingtråden, men da blir jeg vel kjølhalt og saksøkt...! :thumbs:

PS! Men kommer med 2,5T hengervekt, så kan faktisk få med deg campingvogna!

Uansett, gode specs på denne, og egen "Van Architecture Platform" som jeg er usikker på om er kun for el-kjøretøy, eller er en multidrivlinjeplattform. Offisiell rekkevidde over 700 km, og støtter 300 kW lading (må være på 800V), gir 355 km ekstra rekkevidde på 15 min. Dette på en batteripakke på 115 kWh, men en rimeligere utgave med 80 kWh kommer senere!

Kommer med varme/kjøleskap i midtkonsollen, og har selvsagt Theater Mode" i tillegg til MBUX Superscreen fremme! En egen "bagasjemodus" sørger for 795 l bagasjerom med alle seter i bruk (6-8 seter tilgjengelig).

Griselekkert med lysebrunt skinn og mørkt ellers, etter min smak! Litt vel mye bling ellers, men det får man vel tåle... 😉

FLEKSIBELT: Seteløsningene kan i stor grad tilpasses til hvordan brukerne vil ha det. Foto: Mercedes

AKKURAT OFFISIELL: Mercedes har premiere på sin nye luksusbil i kveld, helelektriske VLE. Foto: Mercedes

Men har den "arvet" monstergrillen fra Audi? 🫣 Ser totalt malplassert ut, særlig siden det er en elbil.

image.png.ddaf00013b466797c2e4b43e3c8896be.png

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (24 minutter siden):

På tur er bilen som regel full av golfbagger, traller, bagasje, hunder, osv. Da foretrekker jeg heller en sånn her som soverom;

Absolutt et alternativ, om man drar med seg mye utstyr, og har hund(er) man skal ha med. Om ikke er gjerne takboks eller bagasjeboks kjekt å ha, dersom man ikke får plass i bilen ellers.

Er en kort "ommøblering" å flytte kjøleboks på gulvet og ev. bag til fremsetene, om man klarer å begrense seg, eller får det meste annet i takboks eller bagasjeboks.

Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Men har den "arvet" monstergrillen fra Audi? 🫣 Ser totalt malplassert ut, særlig siden det er en elbil.

Dessverre, MB har ikke lært ennå! Så må enten akseptere det, eller velge en grill som er mindre bling (tror du kunne velge mellom noen alternativer). Må jo være nok av folk som ikke vil ha problemet med den hipstergrillen som sikkert er grisedyr å erstatte om man er litt uheldig.

Selv ville jeg sterkt vurdert å få laga noe som kunne erstattet den grillen (3D-printet eller 3dje-parts-del), som kan folieres eller plastidippes, om ikke MB har et akseptabelt alternativ.

Men kan bli problematisk om det ligger mye sensorer og annet som ikke så lett kan flyttes på...

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (59 minutter siden):

Et absolutt must for overnatting, for min del, er toalett. Skal man liksom drite i skogen? Hva om man parkerer i en by? Nei, do er et absolutt minstekrav.

Hanhijnn skrev (50 minutter siden):

Men har den "arvet" monstergrillen fra Audi?

Hvis lyktene er bilens øyne så er den "grillen" der bilens gigantiske åpne munn, som en bardehval. Det ser bare dumt ut. Egentlig er det forbløffende mange biler, om ikke alle, som har rare og stygge "griller". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...