Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Duriello skrev (13 minutter siden):

Stellantis går tilbake og fokuserer på dieselbiler. Kanskje man skulle laget gode nok elbiler folk faktisk ville ha? Nei nei, det er vel feil tankegang jeg har sikkert... 🫣

https://www.motor.no/aktuelt/stellantis-reintroduserer-diesel/346308

Tenkte det samme da jeg leste artikkelen, og tenker akkurat det samme om den nye Toyota-pickupen som nesten ikke har rekkevidde... 🫣😶

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Tenkte det samme da jeg leste artikkelen, og tenker akkurat det samme om den nye Toyota-pickupen som nesten ikke har rekkevidde... 🫣😶

Hehe ja.. De kunne kommet med en utgave til med lengre rekkevidde om vanlige folk ville ha en slik. Men sikkert grei nok på byggeplasser å slik. 👍 (Ser dog ikke helt poenget med å fremheve terrengegenskapene da, men...)

Edit* Om man ser bort fra Chevy Silverado, som du jo må ha sertifikat for lett lastebil for å få kjøre, finnes det noen pickup med 500+ km rekkevidde? 🤔

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Hehe ja.. De kunne kommet med en utgave til med lengre rekkevidde om vanlige folk ville ha en slik. Men sikkert grei nok på byggeplasser å slik. 👍 (Ser dog ikke helt poenget med å fremheve terrengegenskapene da, men...)

Er jo en fordel å både komme frem til byggeplassene, få tatt med seg det man skulle (gjerne på henger), og så rekke tilbake igjen.

Har en kompis, som riktignok er "diesel-mann", men for hans del vil faktisk ikke denne fungere, og knapt nok noen annen BEV-pickup eller varebil. Han drar ofte på henger med betongelementer, gravere/lifter og annet som veier mer enn de fleste klarer.

Men ja, de som klarer seg med rekkevidden, er neppe de som kjører de der kan fungere, som kommer ut for slikt som Toyota mener er viktig her. Tror det dog hadde gått å kombinere, om de faktisk hadde hatt vilje til å løse det. Er vel så vidt jeg vet, nok av hulrom man kan benytte, som ligger over ndre deler av ramma, og derved vil batteriet være godt nok beskyttet uten "armering" under...

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, Duriello said:

Stellantis går tilbake og fokuserer på dieselbiler. Kanskje, bare kanskje, man skulle laget gode nok elbiler folk faktisk ville ha? Nei nei, det er vel feil tankegang jeg har sikkert... 🫣

Oversatt av meg: «Vi klarer ikke å konkurrere på elbiler, så vi må velge et segment der vi ikke møter konkurranse fra Kineserne.
Noe må vi selge for å holde lyset på i butikkene og fabrikkene. Diesel it is.»

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Oversatt av meg: «Vi klarer ikke å konkurrere på elbiler, så vi må velge et segment der vi ikke møter konkurranse fra Kineserne.
Noe må vi selge for å holde lyset på i butikkene og fabrikkene. Diesel it is.»

Brannfakkel; Har de i det hele tatt prøvd? 😃

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Toyota-pickupen som nesten ikke har rekkevidde... 🫣😶

De regner med at ca 90 % velger diesel på denne. Lag den så ræva og dyr som mulig så kundene uansett kjøper diesel. Unnskyldningen var at de ikke skulle redusere fokuset på terrengegenskaper og driftssikkerhet. Låter litt tynt. Men prisingen blir interessant på denne, kan man tro 600-700 tusen + moms?

Skrevet
kremt skrev (44 minutter siden):

De regner med at ca 90 % velger diesel på denne. Lag den så ræva og dyr som mulig så kundene uansett kjøper diesel. Unnskyldningen var at de ikke skulle redusere fokuset på terrengegenskaper og driftssikkerhet. Låter litt tynt. Men prisingen blir interessant på denne, kan man tro 600-700 tusen + moms?

Ja, at det har vært målet at det skal selges mest diesel og helst ikke BEV, er ikke vanskelig å se.

Og så kan de senere fortelle at ingen ville ha BEV, så da må de fortsette med diesel...

Tror de må ta max 500K for denne for å få noe salg, men siden de tydeligvis ikke vil ha BEV-salg, så tviler jeg på at den kommer under 800K i startpris!

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Snowleopard skrev (59 minutter siden):

Ja, at det har vært målet at det skal selges mest diesel og helst ikke BEV, er ikke vanskelig å se.

Og så kan de senere fortelle at ingen ville ha BEV, så da må de fortsette med diesel...

Tror de må ta max 500K for denne for å få noe salg, men siden de tydeligvis ikke vil ha BEV-salg, så tviler jeg på at den kommer under 800K i startpris!

Som jeg har sagt mangen ganger før. Var i Italia for et par år siden og de kunne ikke fatte at vi hadde råd til å kjøre biler på strøm. Jeg måtte forklare at i norge fikk vi nesten gratis strøm fra vannkraft og trengte ikke å betale 4-5kr pr kwh. Hurtiglading var visst enda dyrere. Mulig at prisene er lavere nå.

Fordelem med å satse på diesel er at det er mye mere resurskrvenede. Det popper ikke opp 200firma over natten som lager diesel biler. El biler krever ikke høyteknologi og dyre utviklingsprogram for å rense utslipp til mikroskopisk nivå. Med en el bil trenger du bare noen lommelykts batterier of el motorer som ble utviklet for 200år siden. Veldig enkelt å etablere i forhold til biler med forbrenningsmotor

Skrevet
Trestein skrev (6 minutter siden):

Som jeg har sagt mangen ganger før. Var i Italia for et par år siden og de kunne ikke fatte at vi hadde råd til å kjøre biler på strøm. Jeg måtte forklare at i norge fikk vi nesten gratis strøm fra vannkraft og trengte ikke å betale 4-5kr pr kwh. Hurtiglading var visst enda dyrere. Mulig at prisene er lavere nå.

Fordelem med å satse på diesel er at det er mye mere resurskrvenede. Det popper ikke opp 200firma over natten som lager diesel biler. El biler krever ikke høyteknologi og dyre utviklingsprogram for å rense utslipp til mikroskopisk nivå. Med en el bil trenger du bare noen lommelykts batterier of el motorer som ble utviklet for 200år siden. Veldig enkelt å etablere i forhold til biler med forbrenningsmotor

Så "enkelt", men likevel så vanskelig å lage gode elbiler... Toyota er et eksempel, Stellantis er ett/flere alt etter som man vurderer det. Ford har opplevd det, så og med flere andre store bilprodusenter.

Men greit, har sagt det før og står fortsatt på det, det krever vilje, faktisk vilje hos bilprodusentene. Halvveis innsats, gir middelmådige (el)biler...

Skrevet
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Så "enkelt", men likevel så vanskelig å lage gode elbiler... Toyota er et eksempel, Stellantis er ett/flere alt etter som man vurderer det. Ford har opplevd det, så og med flere andre store bilprodusenter.

Men greit, har sagt det før og står fortsatt på det, det krever vilje, faktisk vilje hos bilprodusentene. Halvveis innsats, gir middelmådige (el)biler...

Det blir litt som læreren vi hadde i propulsjonsteknikk når vi skule lære om propellere. Det var bare å prøve å lage en propell. Man kunne umulig ikke få det til. Størsmålet var litt om hvilken vei den dro når den spant i vann

Poenget er at med batterier trenger ikke bilen være god verken på utslipp eller på virkningsgrad. Alt er salgbart. Ingen biler blir stoppet fordi de har for høye ytslipp eller for høyt forbruk. 

Slik er det ikke med forbrenningsmotor biler. Klarer du ikke kravene får bilen høye avgiftet eller ikke lov å selge i det hele tatt. 

Å lage en god bil derimot er vanskelig. Det krever mye. Også en god el bil. Ser jo at Toyota selger bra med el biler selv om testere over hele verden snakker de nord og ned. Tro mange misforstår bilbehovet til mange. Jeg har også enn "dårlig elbil" men når man ikke trenger å hurtiglade eller å kjøre nonstop 600km så funker faktisk bilen helt supert. Helt uten topp elbil ytelser. Det tror jeg mange Toyota eiere også føler. Helt ok med en bil som klarer 350km når man skjelden og aldri kjører mere enn 100km på en dag. Mange kjører faktisk bare et par km daglig til og fra butikk. Hva som helst som kan kobles til en stikkontakt fungerer. En Egolf er helt perfekt for mange. 

Så har man den andre siden av skalaen av fok som har parkering uten lading og som kjører 300km på motorvei hver dag. Da er plutselig elbil totalt ubrukelig

Skrevet
Duriello skrev (13 timer siden):

Stellantis går tilbake og fokuserer på dieselbiler. Kanskje, bare kanskje, man skulle laget gode nok elbiler folk faktisk ville ha? Nei nei, det er vel feil tankegang jeg har sikkert... 🫣

Det virker som en noe panisk avgjørelse fra Stellantis. De får ikke til å lage gode elbiler innenfor de økonomiske rammene, så da er det "naturlig" å falle tilbake på løsninger som har fungert i "alle år". Men jeg tror at det er som å pisse i buksa for å holde varmen. Det kan gi en kortsiktig gevinst, men vil bare bidra til at Stellantis blir enda mer akterutseilt teknoligisk.

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, Duriello said:

Har nå kost meg på glatta med min nye E5008 4WD. Kan ikke si at jeg savner så mye av utstyr (toppspekket med unntak av skinnseter). Har både V2L og frunk (ettermontert). Uslåelig pris på 7-seter. Både tyske, koreanske og kinesiske 7-setere var dyrere.

• Hjerte 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (48 minutter siden):

Subaru er tilbake med en ny innstegsmodell; Subaru Uncharted https://www.bilnorge.no/batterikapasitet-elbil-norgeslansering/subaru-er-klar-med-ny-innstegsmodell/4161511

Så nå kan du få kjøpt Toyota som; Toyota, Lexus og Subaru... Noen flere?

Du glemte Suzuki... 😉😎

Det var de som lagde den som de kaller eVitara, men som selges som Toyota Urban Cruiser. Begge produseeres i India av Suzuki.

Usikker på om det vil komme en Subaru-versjon også, og er ihvertfall sterkt tvilende til at den kommer som Lexus. Men, tiden vil vise. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (50 minutter siden):

Subaru er tilbake med en ny innstegsmodell; Subaru Uncharted https://www.bilnorge.no/batterikapasitet-elbil-norgeslansering/subaru-er-klar-med-ny-innstegsmodell/4161511

Så nå kan du få kjøpt Toyota som; Toyota, Lexus og Subaru... Noen flere?

Blir jo en litt useriøs sammenblanding. Er stor forskjell på å bygge en annen modell på samme platform (BZ4X/Lexus RZ) og å putte en annen logo på samme modellen.

Skrevet
Elgen-Hansi skrev (Akkurat nå):

Blir jo en litt useriøs sammenblanding. Er stor forskjell på å bygge en annen modell på samme platform (BZ4X/Lexus RZ) og å putte en annen logo på samme modellen.

Er det så stor forskjell på de, at man kan kalle det noe annet enn rebadged?

For meg ihvertfall, så fremstår de som rebadged, og det er vel og det pressen kaller de, uten at jeg har hørt at produsentene/importørene klager. De lages vel og på de samme fabrikkene, side om side, men Subaru selger vel bare 4WD-utgavene!

Skrevet (endret)
55 minutes ago, unik42 said:

Har nå kost meg på glatta med min nye E5008 4WD. Kan ikke si at jeg savner så mye av utstyr (toppspekket med unntak av skinnseter). Har både V2L og frunk (ettermontert). Uslåelig pris på 7-seter. Både tyske, koreanske og kinesiske 7-setere var dyrere.

5008 var en av bilene jeg vurderte, falt ut pga dårlig app, knotete infotaiment, høy forbruk på vinter, dårlig ladehastighet på vinter(før preheat kom), dårlig lyd anlegg(ikke mulig å oppgradere som på 3008).

Selvsagt hvis man trenger 7 seter elbil og ikke vil betale 700+ så er det eneste alternativet men ev9 er flere hakk bedre.

Endret av onkel_jon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
27 minutes ago, onkel_jon said:

5008 var en av bilene jeg vurderte, falt ut pga dårlig app, knotete infotaiment, høy forbruk på vinter, dårlig ladehastighet på vinter(før preheat kom), dårlig lyd anlegg(ikke mulig å oppgradere som på 3008).

Selvsagt hvis man trenger 7 seter elbil og ikke vil betale 700+ så er det eneste alternativet men ev9 er flere hakk bedre.

Tja, er nå høyt forbruk på EV9 og da, derfor det digre batteriet. Vi hadde en på testing et døgn og den ble hakket for stor. E5008 er egentlig og litt for stor, men noe må man ofre for 7-seter. Infotainmentet er ikke noe mer knotete enn på Kia eller Huyndai for den saks skyld. Og det er ikke 700+, det var nesten 900+. Vi måtte ha 4hjulstrekk og den kosta ikke 700.

Appen er grusom, må være noe av det verste som noensinne er programmert. Serveren er sikker en Raspberry PI inne på et kontor hos Peugeot.

Edit: Apropos pris - vi vurderte en to år gammel EV9 med fem år igjen på garantien. Den skulle de ha 700k for hos Kia.

Endret av unik42
  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (22 minutter siden):

Er det så stor forskjell på de, at man kan kalle det noe annet enn rebadged?

For meg ihvertfall, så fremstår de som rebadged, og det er vel og det pressen kaller de, uten at jeg har hørt at produsentene/importørene klager. De lages vel og på de samme fabrikkene, side om side, men Subaru selger vel bare 4WD-utgavene!

På RZ og BZ4X? Ja bevares, stor forskjell! 

På Subaru? Nei, det er en ren rebadge.

At forskjellige modeller lages på samme produksjonslinje er helt normalt forresten. Det er en av fordelene med moderne delte platformer. Gjør modellene billigere og raskere å utvikle i utgangspunktet, men også langt billigere å produsere, da samme produksjonslinje på samme fabrikk kan støtte flere forskjellige modeller.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...