Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Har en Hyundai Kona 21-modell . Gått 114.000 km. Kjøpte brukt ved rett under 100.000 km.

Skal nå på service, og var uklart hva som ble gjort på forrige service hos NAF. (Han refererte til 90.000 km.) Ba meg finne ut av dette for å få riktig pris, og kombinere 90.000 og 120.000 km-service.

Hva er priser som jeg kan forvente på disse kontrollene? Ble litt skremt da han begynte å liste opp…

Antar dette bør gjøres hos merkeverksted (Sulland, der jeg bor)? Ønsker at det gjøre skikkelig, for «investerte» i en bil som forhåpentligvis skal vare lengr, men vil ikke kaste vekk unødig med penger…

takker for innspill!

Mvh fersk el-bil-eier.

Skrevet (endret)
28 minutes ago, BenWhittaker said:

Hei!

Har en Hyundai Kona 21-modell . Gått 114.000 km. Kjøpte brukt ved rett under 100.000 km.

Skal nå på service, og var uklart hva som ble gjort på forrige service hos NAF. (Han refererte til 90.000 km.) Ba meg finne ut av dette for å få riktig pris, og kombinere 90.000 og 120.000 km-service.

Hva er priser som jeg kan forvente på disse kontrollene? Ble litt skremt da han begynte å liste opp…

Antar dette bør gjøres hos merkeverksted (Sulland, der jeg bor)? Ønsker at det gjøre skikkelig, for «investerte» i en bil som forhåpentligvis skal vare lengr, men vil ikke kaste vekk unødig med penger…

takker for innspill!

Mvh fersk el-bil-eier.

Prisen på service blir nok meget høy på en moderne Hyundai. De har kjølevann av gull som av en eller annen grunn må byttes.

Og du må sikkert bytte e-call batteriet til 2-3 tusen fordi Hyundai valgte å bruke ett bittelite batteri (som sikkert varer mange år til forøvrig) men som også skal byttes på servicer.

Så blir ikke sjokkert om du må bla ut opptil 20 tusen. Iallefall hos merkeverksted.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (15 minutter siden):

Prisen på service blir nok meget høy på en moderne Hyundai. De har kjølevann av gull som av en eller annen grunn må byttes.

Og du må sikkert bytte e-call batteriet til 2-3 tusen fordi Hyundai valgte å bruke ett bittelite batteri (som sikkert varer mange år til forøvrig) men som også skal byttes på servicer.

Så blir ikke sjokkert om du må bla ut opptil 20 tusen. Iallefall hos merkeverksted.

I alle dager… 20k?!

Er det noe anbefaling om hva som må / bør gjøres hos merkeverksted vs hva som kan gjøres andre steder?

Garantiperioden har jo akkurat utløpt…

Skrevet (endret)
Complexity skrev (1 time siden):

BenWhittaker skrev (1 time siden):

I alle dager… 20k?!

Er det noe anbefaling om hva som må / bør gjøres hos merkeverksted vs hva som kan gjøres andre steder?

Såkalt "service" er bilens største scam.
Prisene bare øker og øker, og 95% er kun å undersøke om alt er i orden.
Og som det sies; ting "byttes" over en lav sko, uten noen annen tanke enn linjen i fakturaen.

Jeg Kjøpte en splitter ny Ford S-Max i 2011, og den så aldri et verksted før jeg solgte den i 2022 for 100 tusen.
Jeg byttet en parklyspære, og olje 2 ganger (den ble bare kjørt 76 tusen), ellers bare gikk den som en klokke!

Så når garantien er utløpt hadde jeg aldri tatt noen som helst "service".
Spesielt på en elbil!
Men fulgt med på de få viktige punktene.

Det er den som kjører og kjenner bilen som best merker endringer i lyder, ratt, og bremsepedal.
Youtube er full av biler som har gått mange hundre tusen uten noe som helst service.

Det viktigste er å fjerne skitt, rusk og rust fra bremseklosser og kaliper, og smøre litt så det løper fritt.
Det gjør de fleste med 2-8 tommeltotter helt fint selv når de skifter hjul likevel😉

Endret av ozone
  • Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Jotun said:

Ser produksjonen av ix3 er startet. Noen som har noe info om når man kan forvente å kunne prøvekjøre denne? 🤔

Jeg fylte ut prøvekjørings booking på nett for en stund siden, og da fikk jeg denne fra Bilia Kongsvinger

Hei og god formiddag 

Jeg har fått en henvendelse fra sentralbord, hvor du lurer på prøvekjøring av iX3.

Denne er tilgjengelig i Norge fra 07.mars 2026. Enn så lenge er det en foreløpig dato, men jeg kan oppdatere deg hvis den endrer seg.

Den er tilgjengelig for salg, så jeg lager gjerne et tilbud til deg om du ønsker.

Du er selvfølgelig hjertelig velkommen innom oss om du vil konfigurere den her.

• Liker 1
Skrevet
14 minutes ago, ozone said:

Såkalt "service" er bilens største scam.
Prisene bare øker og øker, og 95% er kun å undersøke om alt er i orden.
Og som det sies; ting "byttes" over en lav sko, uten noen annen tanke enn linjen i fakturaen.

Jeg Kjøpte en splitter ny Ford S-Max i 2011, og den så aldri et verksted før jeg solgte den i 2022 for 100 tusen.
Jeg byttet en parklyspære, og olje 2 ganger (den ble bare kjørt 76 tusen), ellers bare gikk den som en klokke!

Så når garantien er utløpt hadde jeg aldri tatt noen som helst "service".
Spesielt på en elbil!
Men fulgt med på de få viktige punktene.

Det er den som kjører og kjenner bilen som best merker endringer i lyder, ratt, og bremsepedal.
Youtube er full av biler som har gått mange hundre tusen uten noe som helst service.

Det viktigste er å fjerne skitt, rusk og rust fra bremseklosser og kaliper, og smøre litt så det løper fritt.
Det gjør de fleste med 2-8 tommeltotter helt fint selv når de skifter hjul likevel😉

Sant men se på Tesla, ikke krav til service og mange som feiler eu kontrol over lav sko. Er vel veldig få som skifter dekk sjøl og, de fleste jeg kjenner bruker dekk hotel, mulig det er et storby fenomen.

Skrevet
1 hour ago, BenWhittaker said:

I alle dager… 20k?!

Jepp. Er iallefall slike summer på Hyundai Ioniq 5, og har forstått at Kona og har havnet under samme service-sko.

Om garantien er ute ville jeg nok bare gjort basics. Bytte luftfilter og sjekke bremseveske og smøre bremsene om det er lenge siden.

Er jo enda noen år igjen på batteri garantien. Mulig de slår seg vrang ang det og bytte av kjølevann så mulig du må ta det og.

Skrevet (endret)
5 minutes ago, onkel_jon said:

Sant men se på Tesla, ikke krav til service og mange som feiler eu kontrol over lav sko. Er vel veldig få som skifter dekk sjøl og, de fleste jeg kjenner bruker dekk hotel, mulig det er et storby fenomen.

Ikke bare fordeler med å aldri ta service nei, men man sparer en del penger på tull og da.

Forøvrig slo vel Tesla Toyota i en test i Frankrike nå ang pålitelighet virker det som 

https://www.teslarati.com/tesla-tops-france-reliability-rankings-vs-toyota-2025/

Screenshot_20260209-182649.X.png

Endret av Complexity
  • Hjerte 1
Skrevet
onkel_jon skrev (4 minutter siden):

Dette er jo helt klart frihet under ansvar...

Og Tesla kunne absolutt vært litt tydeligere på de ytterst få, men viktige tingene, man bør følge med på!
De skriver det svart på hvitt i både EULA'en man godtar, og brukermanualen, men der kjører nok mange Tesla eiere rundt i Norge nå uten å ha finlest dette, og dermed clueless, ja...🤨

Hadde de bare visst hvor lite og lett det er å holde en Tesla ved like!

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, ozone said:

lite og lett det er å holde en Tesla ved like!

Hvorfor må svært mange da bytte nesten alt av foringer i understellet innen bilen er passert 5 år eller 100 tusen km?

Skrevet (endret)
kremt skrev (8 minutter siden):

Hvorfor må svært mange da bytte nesten alt av foringer i understellet innen bilen er passert 5 år eller 100 tusen km?

Det er ikke vedlikehold, men reparasjon av fabrikasjonsfeil.

Det er det jo ikke noe eieren verken kan eller trenger gjøre noe med.
Det går på garantien.

Bortsett fra det, så er det "mange" ja... men i prosent av alle bilene (25% markedsandel) så er det vel ikke så ille?

Endret av ozone
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
kremt skrev (9 minutter siden):

Ville årlig service hjulpet? Måtte delene da ikke byttes innen bilen er 5 år?

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Nei for moderne biler har ikke smørenipler. 50-60-70 talls amerikanere hadde smørenipler og da kunne man unngå slitasje i stor grad.

Det er bare interessant hvordan det at bilene ikke krever service, offisielt, er grunnen til at bilene også har lav kvalitet og feiler på test etter bare 4 år. For en normal bil skal det egentlig ikke være vanlig å bytte noe som helst før bilen er kanskje 10 år og gått 200 tusen km, både hjullager, foringer, demping skal i teorien holde så lenge. 

• Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Lurer på hvor dere får serviceprisene fra...

Har en 19-modell, som dog ikke har e-call batteri som må byttes, og heller ikke har denne batterikjølevæsken som må byttes. Har aldri vært over 7K på noen servicer hos Mobile med bytte av kupéfilter og bremseservice, så ville tippet rundt/under 15K med bytte av kjølevæske og eCall-batteri.

BenWhittaker skrev (2 timer siden):

I alle dager… 20k?!

Sjekk flere kjeder, er som sagt minst 2 som er offisielle forhandlerkjeder. Usikker på om Sulland er en tredje kjede, eller om de hører til konkurrenten som er BNH. Sjekk ev. på Hyundai.no for å finne forhandlere nært deg.

Et tips kan og være å sjekke priser på autorisert forhandler i Sverige, der er gjerne timeprisen godt lavere, og de kjører kanskje ikke like mye blodpriser som endel norske forhandlere gjør. Eller er kanskje Tyskland ikke alt for langt unna på en kombinert shoppingtur og bilservice? Kommer jo an på hvor du holder til, selv om Sulland kanskje antyder Innlandet, og da bør jo Sverige være nærmest..! 

• Liker 2
Skrevet
25 minutes ago, Snowleopard said:

Lurer på hvor dere får serviceprisene fra...

Har en 19-modell, som dog ikke har e-call batteri som må byttes, og heller ikke har denne batterikjølevæsken som må byttes. Har aldri vært over 7K på noen servicer hos Mobile med bytte av kupéfilter og bremseservice, så ville tippet rundt/under 15K med bytte av kjølevæske og eCall-batteri.

Sjekk flere kjeder, er som sagt minst 2 som er offisielle forhandlerkjeder. Usikker på om Sulland er en tredje kjede, eller om de hører til konkurrenten som er BNH. Sjekk ev. på Hyundai.no for å finne forhandlere nært deg.

Et tips kan og være å sjekke priser på autorisert forhandler i Sverige, der er gjerne timeprisen godt lavere, og de kjører kanskje ikke like mye blodpriser som endel norske forhandlere gjør. Eller er kanskje Tyskland ikke alt for langt unna på en kombinert shoppingtur og bilservice? Kommer jo an på hvor du holder til, selv om Sulland kanskje antyder Innlandet, og da bør jo Sverige være nærmest..! 

Skrev opptil 20k fordi noen får slike summer.. 15k er jo forøvrig ikke så langt unna.

Tilfeldig tilbud på Ioniq 5 service:

FB_IMG_1770662483272.jpg

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Girolje til over 1000 kroner literen. Den tappes nok av et digert fat og koster 100-200 kroner per liter, sikkert 75w-90 eller noe. Jaja, noe må de tjene på siden selve bilsalget gir lite overskudd. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutes ago, kremt said:

Girolje til over 1000 kroner literen. Den tappes nok av et digert fat og koster 100-200 kroner per liter, sikkert 75w-90 eller noe. Jaja, noe må de tjene på siden selve bilsalget gir lite overskudd. 

Jepp de må melke det for å få det til å gå rundt.

Møller har høyere timespris på elbiler enn på fossile biler. Selv samme type jobb er dyrere på elbiler..

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...