Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner uansett ikke hvordan noe slikt skal hjelpe på noe.

Hvis det er kaldt i bilen så setter eg opp temperaturen. Sitter ikke å fryser fordi 22 grader er den temperaturen eg alltid har og alltid skal ha?

Høres ut som gamlinger som ikke hører nyhetene fordi de ikke skal skru høyere opp enn 15 på volumet.

På de to bilene eg har er det stor forskjell. Leafen må eg ha to grader høyere for å få comfort temp. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Skjønner uansett ikke hvordan noe slikt skal hjelpe på noe.

Hvis det er kaldt i bilen så setter eg opp temperaturen. Sitter ikke å fryser fordi 22 grader er den temperaturen eg alltid har og alltid skal ha?

Høres ut som gamlinger som ikke hører nyhetene fordi de ikke skal skru høyere opp enn 15 på volumet.

På de to bilene eg har er det stor forskjell. Leafen må eg ha to grader høyere for å få comfort temp. 

Selvfølgelig hjelper det å senke temperaturen. Diff mellom ute og innetemperatur + hvor stor luftutskifting du har er en av de største strømtybvene man har om vinteren. Når temperaturen kommer ned mot minus 20 og 30grader er plutselig varmepumpene ikke så effektive heller lenger. Når man trenger 3-4KW for å holde temperaturen i bilen så blir det raskt 18-24kWh på en 6 timers tur med 60km/h i snitt. Har man et 64kWh batteri så er dette 30% av batterikapasiteten din. Da har man plutselig 65-75% av WLTP rekkevidde igjen. Man får også økt forbruk fordi luft tetthet øker. Ved minus 30 er luft motstand 20% høyere enn ved 25grader +

Skrevet
FrihetensRegn skrev (2 minutter siden):

Ganske kraftige avvik fra WLTP

image.thumb.png.93a0686442590a48606fb3591dcfae81.png

Så Lucid Air både vant og tapte testen? Artig

• Liker 2
Skrevet
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Ganske kraftige avvik fra WLTP

image.thumb.png.93a0686442590a48606fb3591dcfae81.png

Det var jo ikke mange overraskelser her. Alle følger fysikkens lover. Var selv på helgetur i el bil men kort rekkevidde i minus 22grader sist helg. Rekkevidden sank 25% akkurat som forventet. Det som var greit var at heating av bil og batteri funket greit selv i minus 12-15grader som det var storparten av tiden

Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Godt spørsmål. Mulig den kjører med en sånn industriell bygg-tørker? 🤷

Vanskelig å få veldig dårlig varmeapparat. Men når det er 30 minus kan man like godt fyre el. Noen biler har vel CO2 pumpe som går lenger ned? Noen av disse som har CO2 pumpe??

Skrevet
Trestein skrev (34 minutter siden):

Selvfølgelig hjelper det å senke temperaturen. Diff mellom ute og innetemperatur + hvor stor luftutskifting du har er en av de største strømtybvene man har om vinteren. Når temperaturen kommer ned mot minus 20 og 30grader er plutselig varmepumpene ikke så effektive heller lenger. Når man trenger 3-4KW for å holde temperaturen i bilen så blir det raskt 18-24kWh på en 6 timers tur med 60km/h i snitt. Har man et 64kWh batteri så er dette 30% av batterikapasiteten din. Da har man plutselig 65-75% av WLTP rekkevidde igjen. Man får også økt forbruk fordi luft tetthet øker. Ved minus 30 er luft motstand 20% høyere enn ved 25grader +

Leste du det eg skreiv? Folk sitter ikke å fryser i bilene sine fordi det står 22 grader og det er den tempen de liker.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (23 minutter siden):

Vanskelig å få veldig dårlig varmeapparat. Men når det er 30 minus kan man like godt fyre el. Noen biler har vel CO2 pumpe som går lenger ned? Noen av disse som har CO2 pumpe??

Det var vel bare en av bilene som i det hele tatt kom dit det nærmet seg -30. 👍 Han jeg svarte til var om Suzukien. Hvordan den kan ha like høyt forbruk som gigantiske Ioniq 9 jeg spøkte med. 🙂

Edit* Nest minste bil i test har like høyt forbruk som største bil i test. 27 vs 28 i forbruk.

Screenshot_20260128_210144_Chrome.jpg

Endret av Duriello
Bilde av begge v 100km
Skrevet
Duriello skrev (7 timer siden):

Og Ioniq 9! 😂 (Som jo er dobbelt så stor)

Edit* Jeg skjønner jo hvorfor Toyota ikke stiller med biler i år, og hvorfor de ikke får inn nye C-hr+ før i april. 👍

eVitara/Urban Cruiser har jo helt krise resultater uansett hvor den testes. Men for ordens skyld er det viktig å huske på at denne bilen ikke har noe som helst med Toyota sin elbilteknologi å gjøre. Sånn sett kan ikke nye BZ og CHR+ sammenlignes med denne.

Med det sagt er jeg helt enig i at det er dårlig av Toyota å ikke stille med nye BZ i denne testen!

Skrevet

Mulig de ikke har noe med Toyota tech å gjøre men eg vi vet hvorfor de ikke stiller med Toyotaen....

De såg hvilken vei dette bar....

• Liker 2
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (5 minutter siden):

eVitara/Urban Cruiser har jo helt krise resultater uansett hvor den testes. Men for ordens skyld er det viktig å huske på at denne bilen ikke har noe som helst med Toyota sin elbilteknologi å gjøre. Sånn sett kan ikke nye BZ og CHR+ sammenlignes med denne.

Med det sagt er jeg helt enig i at det er dårlig av Toyota å ikke stille med nye BZ i denne testen!

Må bare påpeke at jeg virkelig håper at nye CHR+ og oppdaterte Bz4x friskmelder merket. 👍 Men jeg har mine tvil når de ikke sender ut bil til test engang..

• Liker 1
Skrevet
Elgen-Hansi skrev (5 minutter siden):

Det lover ihvertfall ikke godt for hva de bilene står for, når vi ser at "klonene" som representeres av Suzuki i testen, gjør det så elendig. Heller ikke BZ gjorde noen god figur før og under denne testen, så det kan jo definitivt gi noen indikasjoner på hva "Toyota-tech" i realiteten betyr, siden Toyota tydeligvis har ligget på hvileskjær med helelektriske.

Kan det være at hybridsatsingen heller ikke er så god som man har gått og trodd, om man sammenligner med andre hybrider, og det gjenspeiler seg i BEV-satsingen? Bare "compliance" i bunn og grunn?

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (1 minutt siden):

Må bare påpeke at jeg virkelig håper at nye CHR+ og oppdaterte Bz4x friskmelder merket. 👍 Men jeg har mine tvil når de ikke sender ut bil til test engang..

Ja, er enig i det. 

Elbil24 kjørte drøyt 36 mil rundt 0 grader med nye BZ AWD, som er vesentlig bedre enn den gamle. Men om det holder til noen friskemelding i 2026 spørs vel på hvem man spør. Og hva skjer ved -15?

Men et "lyspunkt" var det ihvertfall; den ladet på oppgitt tid.

• Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (12 minutter siden):

Det lover ihvertfall ikke godt for hva de bilene står for, når vi ser at "klonene" som representeres av Suzuki i testen, gjør det så elendig. Heller ikke BZ gjorde noen god figur før og under denne testen, så det kan jo definitivt gi noen indikasjoner på hva "Toyota-tech" i realiteten betyr, siden Toyota tydeligvis har ligget på hvileskjær med helelektriske.

Kan det være at hybridsatsingen heller ikke er så god som man har gått og trodd, om man sammenligner med andre hybrider, og det gjenspeiler seg i BEV-satsingen? Bare "compliance" i bunn og grunn?

Poenget er jo at Urban Cruiser er en Suzuki man har limt en Toyota logo på. Så den sier fint lite om hva de andre elektriske Toyotaene "står for" :)

Hybridsatsningen til Toyota har nok fint lite med saken å gjøre, historien tatt i betraktning. De har de beste hybride drivlinjene på markedet, og likevel ligger de langt bak på ren el. Forskjellen på å bygge gode hybrider og gode elbiler er nok rett og slett alt for stor.

• Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (1 time siden):

Leste du det eg skreiv? Folk sitter ikke å fryser i bilene sine fordi det står 22 grader og det er den tempen de liker.

NAF hadde med målere så testen er ikke påvirket. Hvor leverandørene setter føleren og hvor mye luft de pumper har påvirkning. Mange setter temperaturen til de de er vant til. Hos meg står den alltid på 18grader og den temperaturen flytter seg fra bil til bil når BMW kjenner IDen din. Så om fabrikantene klarer å lure deg til å kjøre med lavere temperatur fordi de har forvarmet sete og ratt så vinner de rekkevidde

Skrevet
1 hour ago, Elgen-Hansi said:

Toyota sin elbilteknologi å gjøre.

En annen bruker hevdet de fleste av Toyota sine modeller var rebranda biler. BZ er Subaru, CHR er Subaru, Urban cruiser er indisk suzuki.

Toyota sold 18 electric vehicles in Japan last month

Ikke akkurat voldsomme salgstall dette her. Har de noe teknologi i hele tatt er vel spørsmålet. Fins det nok pensjonister som tror Toyota fortsatt er like bra som på 80-90 tallet og vil kjøpe de bilene de "lager" i dag.

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (1 time siden):

Det var vel bare en av bilene som i det hele tatt kom dit det nærmet seg -30. 👍 Han jeg svarte til var om Suzukien. Hvordan den kan ha like høyt forbruk som gigantiske Ioniq 9 jeg spøkte med. 🙂

Edit* Nest minste bil i test har like høyt forbruk som største bil i test. 27 vs 28 i forbruk.

Screenshot_20260128_210144_Chrome.jpg

Kan ikke se at NAF har kontrollert kjørekomputerene. Her kan det være mye rart. Spes toyota har vel vist virkelig forbruk i stedet for det motorene og varmeapparatet bruker som kan være en feilkilde. Når man tar pauser slår noen av telleren mens andre lar den gå. Susuki oppgir jo ikke netto batterikapasitet så da er det vanskelig å si noe om effektivitet. Antall kjørte km ganger forbruk skal gi netto batterikapasitet

Skrevet (endret)
Trestein skrev (11 minutter siden):

Kan ikke se at NAF har kontrollert kjørekomputerene. Her kan det være mye rart. Spes toyota har vel vist virkelig forbruk i stedet for det motorene og varmeapparatet bruker som kan være en feilkilde. Når man tar pauser slår noen av telleren mens andre lar den gå. Susuki oppgir jo ikke netto batterikapasitet så da er det vanskelig å si noe om effektivitet. Antall kjørte km ganger forbruk skal gi netto batterikapasitet

Når alle bilene kjører den samme ruten, tar de samme pausene (om de i det hele tatt tar noen?), kjører i samme modus der de følger adaptiv cc, og har nøyaktig samme innstilling på varmeapparat etc så.. Tja.. Jeg kan finne bilde ved 200km merket å poste sammenligning.

Oppgir de ikke det?

Screenshot_20260128_223413_Chrome.jpg

Screenshot_20260128_223955_Chrome.jpg

Endret av Duriello
Forbruk v 200km, Suzuki stoppet på 224km

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...