Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
AndersT2 skrev (17 timer siden):

Oppdateringen som gjorde at den kunne lade 12V batteriet ned til 10% kom i en oppdatering som må legges inn på verkstedet.

Jeg forstår ikke hvilke vurderinger som ligger bak å stoppe vedlikeholdslading av 12V batteriet når hovedbatteriet kommer under 10% SOC...
Energien på hovedbatteriet er der for å brukes! Og de siste 10 prosentene kan jo ikke brukes til noe som helst hvis 12V batteriet er dødt!
På min Tesla kuttes ikke slike kritiske ting før godt under null prosent, og kanskje lenger ned enn det.

• Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blybatterier er veldig skjøre ting når de nærmer seg å være helt utladet...
Ødelagte blybatterier er nesten like vanlig som "bare tomme"😄
Og er det ødelagt så kjører ikke bilen lenger uansett SOC på hovedbatteri.
Men nå har vel de fleste elbiler Li-ion der også!🤞

Skrevet
ozone skrev (45 minutter siden):

Blybatterier er veldig skjøre ting når de nærmer seg å være helt utladet...
Ødelagte blybatterier er nesten like vanlig som "bare tomme"😄
Og er det ødelagt så kjører ikke bilen lenger uansett SOC på hovedbatteri.
Men nå har vel de fleste elbiler Li-ion der også!🤞

Nettopp! Mitt blybatteri har allerede vært utladet en gang, men ingenting tyder på at det er ødelagt faktisk. Ingen feilmeldinger i bilen, og det stusser jeg veldig over. Mens forhandler mente jeg heller burde ta å avvente så ta å ringe de dersom det skjer igjen. 

• Liker 2
Skrevet
ozone skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke hvilke vurderinger som ligger bak å stoppe vedlikeholdslading av 12V batteriet når hovedbatteriet kommer under 10% SOC...
Energien på hovedbatteriet er der for å brukes! Og de siste 10 prosentene kan jo ikke brukes til noe som helst hvis 12V batteriet er dødt!
På min Tesla kuttes ikke slike kritiske ting før godt under null prosent, og kanskje lenger ned enn det.

Enig. Dvs, har bilen bra med strøm på hovedbatteriet, bør egentlig ikke 12V gå tomt selv med et glemt lys på(som om det skjer ofte på nye biler uansett…). Mens mitt gikk tomt med rundt 80% strøm på hovedbatteriet. Men har kanskje noe med at spenningen «plutselig» faller når bilen står parkert? Og at det da allerede er for sent for høyvoltsbatteriet å fore det med strøm. 

• Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (10 minutter siden):

...mitt gikk tomt med rundt 80% strøm på hovedbatteriet. Men har kanskje noe med at spenningen «plutselig» faller når bilen står parkert? Og at det da allerede er for sent for høyvoltsbatteriet å fore det med strøm. 

Burde jo ikke være noe problem når man har "et hav" av energi å ta av! Hvis man "vil"...
Ingen elbil burde kunne gå tom på 12V batteriet mens det har energi igjen på HV batteriet! Da er bilen feildesignet.

For dette er jo bar en av de store fordelene en elbil har kontra en ICE som evt. må starte motoren for å lade 12V batteriet!
Og så lar man være å bruke den!!😑

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, ozone said:

Det er for å unngå å ødelegge hovedbatteriet. Om en enkelt celle overutlades (og om det er ubalanse i batteriet kan det skje før BMS ser 0% på pakkespenningen), da er den cellen umiddelbart ødelagt og kan t.o.m. forårsake en katastrofal defekt (I.e. brann). Om bilen har stått lenge kan ubalanse i batteriet bygge seg opp. 

Det er bedre å la bilen måtte berges med dødt 12v batteri enn å risikere skade på hovedbatteriet.

12v batteriet bør uansett ikke risikere å tømmes. Det er ingen grunn til at en elbil skal tappe mer av 12V enn en ICE bil. Holder man lasten på 12V nede på et rimelig nivå trengs uansett ikke vedlikeholdslading av 12V når bilen ellers står ubrukt. 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
59 minutes ago, sverreb said:

Det er for å unngå å ødelegge hovedbatteriet. Om en enkelt celle overutlades (og om det er ubalanse i batteriet kan det skje før BMS ser 0% på pakkespenningen), da er den cellen umiddelbart ødelagt og kan t.o.m. forårsake en katastrofal defekt (I.e. brann). Om bilen har stått lenge kan ubalanse i batteriet bygge seg opp. 

Det er bedre å la bilen måtte berges med dødt 12v batteri enn å risikere skade på hovedbatteriet.

12v batteriet bør uansett ikke risikere å tømmes. Det er ingen grunn til at en elbil skal tappe mer av 12V enn en ICE bil. Holder man lasten på 12V nede på et rimelig nivå trengs uansett ikke vedlikeholdslading av 12V når bilen ellers står ubrukt. 

Har inntrykk av at endel biler ikke har en god styring på når man åpner og stenger kontaktorene til HV batteriet.

Som et eksempelat man parkerte bilen. Trykket på stopp knappen på motoren, og ble sittende i bilen og bruke infotainment og da gikk det kun på 12V batteri, fordi HV batteriets kontaktorer ble brutt når man trykket på stopp/start knappen. Så gikk 12V tomt fort som f.

Jeg spekulerer i at de bilene som har hatt mye problemer med tomme 12V ikke kunne styre åpning lukking av disse kontaktorene, men mindre brukeren interagerte med bilen.

Skrevet
sverreb skrev (2 timer siden):

Jeg er jo helt enig i premisset ditt, men klarer ikke en bilprodusent dette bedre enn å vedlikeholde 12V bedre enn alle eksemplene her viser, så er det rett og slett for dårlig!
Hovedbatteriet har BMS, og hvis den faktisk virker så skal det ikke være noe problem med den fjærlette belastningen lading av 12V batteriet er for et så gigantisk batteri.
Og det helt ned i "null prosent"! (for alle merker med respekt for batteriet har i alle fall et par kWh buffer ved 0%)

Altså Tesla klarer å belaste HV-batteriet med KJØRING av bilen helt ned i 0%! Så hvordan andre merker føler de må beskytte HV batteriet mot noen få ampere for lading av 12V mens der er mange kWh igjen på batteriet, er for meg uforståelig.
Da stoler de tydeligvis ikke på sin egen BMS.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
3 minutes ago, ozone said:

Jeg er jo helt enig i premisset ditt, men klarer ikke en bilprodusent dette bedre enn å vedlikeholde 12V bedre enn alle eksemplene her viser, så er det rett og slett for dårlig!

Du må sette strek ett sted. Husk at selv li-ion batterier har litt selvutlading*, så marginen du legger deg på fra at du sier at nå kan vi ikke lukke kontaktorene mer uansett, til den ladningen du har hvor batteriet destruerer er den selvutladingsmarginen du har. 

Så om en bil aksepterer å toppe opp 12V batteriet til at det er en hårsbredd fra å bli overutladet og så ender med å bli stående i 6 måneder ubrukt og utilkoplet, da kan du ende med å ødelegge hovedbatteriet. Har du mer margin som f.eks de 10% du nevnte ovenfor da har du flere år med selvutlading før du får problemer.

Mange bilprodussenter legger seg også på policyen at kontaktorene skal bare lukkes når bilen er i bruk eller lades, og at ingenting annet er verdt risikoen ved å spenningssette bilens høyspentnett (I.e. lukke kontaktorene). Dette er ikke anneledes enn kravene alle ICE biler har forholdt seg til og fungerer helt fint så lenge man har kontroll på strømforbruket i bilen og så kan man kanskje ikke lengre bruke de aller minste 12v batteriene.

*) Både inherent i cellene og parasitisk fra elektronikken som er i pakken.

Skrevet

Helt enig Sverre. At man bør prioritere hovedbatteriet. Men å stoppe 12v lading under 10 prosent for å unngå å skade hovedbatteriet, mens man tillater at bilen fortsatt kjører tyder jo på at noen har tenkt og plutselig sluttet å tenke.

Først bør man stoppe bilen å kjøre da det er myyyye større sjanse for å skade hovedbatteriet med en slik belastning enn noen få watt for å holde liv i et lite 12v batteri.....

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, Jotun said:

Helt enig Sverre. At man bør prioritere hovedbatteriet. Men å stoppe 12v lading under 10 prosent for å unngå å skade hovedbatteriet, mens man tillater at bilen fortsatt kjører tyder jo på at noen har tenkt og plutselig sluttet å tenke.

Først bør man stoppe bilen å kjøre da det er myyyye større sjanse for å skade hovedbatteriet med en slik belastning enn noen få watt for å holde liv i et lite 12v batteri.....

Når du stopper å kjøre da kan bilen gi deg en melding om at du trenger å lade nå, siden en fører pr. def er til stede. Det er ikke en mulighet om bilen bare står og bruker opp batteriet på å vedlikeholde et 12v batteri.

Skrevet

Tok en NAF-test av 12V-batteriet i dag og de fant ingen feil. Alt så bra ut og de sa at batteriet var i god stand. Godt å få sjekket ut i alle fall! Så tyder på at batteriet da ikke har tatt skade av å bli helt utladet en gang. Så får vi se om det gjentar seg eller om det bare var den ene gangen. Kan dog ikke skjønne hvorfor og hvordan det skjedde.

Bilen stod parkert på jobb ish en vanlig arbeidsdag, og det var heller ikke spesielt kaldt. Skjedde bare sånn plutselig. Så først i appen at bilen ikke responderte og km.stand i appen var borte. Ellers var alt annet dødt og bilen var kun mulig å åpne fysisk med nøkkel. Veldig rart det der må jeg si, og spesielt på så ny bil. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
18 minutes ago, Iterion said:

Tok en NAF-test av 12V-batteriet i dag og de fant ingen feil. Alt så bra ut og de sa at batteriet var i god stand. Godt å få sjekket ut i alle fall! Så tyder på at batteriet da ikke har tatt skade av å bli helt utladet en gang. Så får vi se om det gjentar seg eller om det bare var den ene gangen. Kan dog ikke skjønne hvorfor og hvordan det skjedde.

Bilen stod parkert på jobb ish en vanlig arbeidsdag, og det var heller ikke spesielt kaldt. Skjedde bare sånn plutselig. Så først i appen at bilen ikke responderte og km.stand i appen var borte. Ellers var alt annet dødt og bilen var kun mulig å åpne fysisk med nøkkel. Veldig rart det der må jeg si, og spesielt på så ny bil. 

Desverre ikke helt uvanlig Ioinq 5 oppførsel det. Bare å være forberedt..

ICCU enheten (12V laderen++) ligger forøvrig under baksetet. Derfor folk hører så godt når den smeller og takker for seg.

iccu-replacement-advice-v0-8mgvme0u21sd1.jpg

Bekjent måtte vel kjøre rundt i en Jaguar I-pace mange måneder når hans ICCU tok kvelden. Er forhåpentligvis ikke like lang ventetid på de nå, for jeg har inntrykk av at de fortsatt kan finne på å smelle..

https://www.reddit.com/r/Ioniq5/s/tAXfxyRCCM

Screenshot_20260121-180358.Chrome.png

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet
Iterion skrev (10 minutter siden):

Er jo mange grunner til at 12V-batteri tømmes. F.eks. en dør eller bakluke er ikke lukket godt nok, så bilen går aldri i dvale g kanskje og førte til at interiørlyset stod på. Et taklys som ble slått på for å se noe bedre, og man glemte å slå av igjen, Tredjeparts-apper som "spammer ned" bilen slik at den aldri får sove, krypstrøm ett eller annet sted, eller glemt noe i ladeport (USB) som ikke kobles ut når du låser bilen.

Så har du selvsagt det med ICCU-enheten, men den mener jo Hyundai de har fått kontroll på. Så med mindre din bil ble levert med "gammel" type ICCU og ikke byttet før du fikk den utlevert...

Skrevet (endret)
6 minutes ago, Snowleopard said:

Er jo mange grunner til at 12V-batteri tømmes. F.eks. en dør eller bakluke er ikke lukket godt nok, så bilen går aldri i dvale g kanskje og førte til at interiørlyset stod på. Et taklys som ble slått på for å se noe bedre, og man glemte å slå av igjen, Tredjeparts-apper som "spammer ned" bilen slik at den aldri får sove, krypstrøm ett eller annet sted, eller glemt noe i ladeport (USB) som ikke kobles ut når du låser bilen.

Så har du selvsagt det med ICCU-enheten, men den mener jo Hyundai de har fått kontroll på. Så med mindre din bil ble levert med "gammel" type ICCU og ikke byttet før du fikk den utlevert...

Nekter å tro at en 2025 modell eller nyere ikke slår av lyset i taket selv etter en periode om man glemmer det på 😅

Men blir ikke overrasket. Kia sparte jo penger på å drite i startsperre så..

I starten var det vel forøvrig spekulasjoner om motoren til ladeluken på Ioinq 5 (åpne/lukke funksjon) dro litt strøm når den ikke var i bruk å tappet 12V.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)

Kan ikke huske sist eg hadde en bil som ikke slo av ting fordi døra stod oppe. Må ha vært den første mondeoen, men tror vi må tilbake til 94 modell Primera..... Den andre mondeoen ordnet hvertfall dette.

Men har jo vært noen snodige måter å lade 12v batteriet på.

18 modell leaf hadde jo også noen utfordringer i starten. Der ble det sagt at man f.eks måtte aktivere vindusviskere mens man kjørte, da ladet bilen. Og i en periode når bilen stod på lading og den var full ladet. Så om man prøvde å passe på batteriet og ikke lade til mer enn 80 så mistet man vedlikeholdslading...

Har dog aldri hatt problemer på vår.

Endret av Jotun
  • Liker 2
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Ingenting var på og alle dører var lukket. Ikke noe lys på heller og ingen 3.partsapper. Det eneste jeg kan komme på da er om jeg hadde airpodsa koblet til USB. Men det skal vel mer til for å knekke et 12V batteri håper jeg? Hadde den hele tiden koblet til i Teslaen så håper jo inderlig ikke det er så lite som skal til på Hyundai 😂 Isåfall beholder jeg ikke den bilen lenge.. Når det gjelder ICCU-enheten, regner jo med at det er den nye typen, alt annet hadde jo vært ganske så rart. 

Complexity skrev (9 minutter siden):

Desverre ikke helt uvanlig Ioinq 5 oppførsel det. Bare å være forberedt..

ICCU enheten (12V laderen++) ligger forøvrig under baksetet. Derfor folk hører så godt når den smeller og takker for seg.

iccu-replacement-advice-v0-8mgvme0u21sd1.jpg

Bekjent måtte vel kjøre rundt i en Jaguar I-pace mange måneder når hans ICCU tok kvelden. Er forhåpentligvis ikke like lang ventetid på de nå, for jeg har inntrykk av at de fortsatt kan finne på å smelle..

Screenshot_20260121-180358.Chrome.png

Godt man hører og merker det dersom ICCU-enheten takker for seg da 😅

Skrevet
1 minute ago, Jotun said:

Kan ikke huske sist eg hadde en bil som ikke slo av ting fordi døra stod oppe. Må ha vært den første mondeoen, men tror vi må tilbake til 94 modell Primera..... Den andre mondeoen ordnet hvertfall dette.

Har vært borti noen litt nyere Subaru og Toyota(type 15år gammel+) som har fått til dette kunstverket å ikke slå av kupelys selv og tappet 12V, men ellers fikser jo bilene det.

Kom dog på at Snowleopard nevnte at han tappet 12V ved å levne bagasjeluken sin åpen på Hyundai Kona. Det er jo egentlig litt skremmende om det isåfall var lyset som tapper det der og ikke ble slått av automatisk.

Skrevet (endret)
4 minutes ago, Iterion said:

Ingenting var på og alle dører var lukket. Ikke noe lys på heller og ingen 3.partsapper. Det eneste jeg kan komme på da er om jeg hadde airpodsa koblet til USB. Men det skal vel mer til for å knekke et 12V batteri håper jeg? Hadde den hele tiden koblet til i Teslaen så håper jo inderlig ikke det er så lite som skal til på Hyundai 😂 Isåfall beholder jeg ikke den bilen lenge.. Når det gjelder ICCU-enheten, regner jo med at det er den nye typen, alt annet hadde jo vært ganske så rart. 

Godt man hører og merker det dersom ICCU-enheten takker for seg da 😅

Ifølge google så har USA produserte biler ny type ICCU, mens koreaproduserte gjerne har den gamle fortsatt..

Å ha ting tilkoblet USB burde ikke tappe 12V nei. På Tesla slåes USB av ganske raskt når man levner bilen da, med mindre du går i menyen å velger at USB alltid skal være påslått.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...