Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Snowleopard said:

Joda, helt enig. Tror og mange lander på Toyotaen bare pga rykte for servicen. Er nok flere som ikke tror bilene nødvendigvis er så veldig mye bedre, men når de bytter deler før de aller nødigst forteller at det er gjort, og ikke tar "ekstrabetalt" for det, så blir kundene fornøyd.

Hadde jeg stått i valget selv, hadde jeg kanskje likevel valgt Toyota-versjonen, selv om jeg sånn sett liker bedre at det er Subaru og at bilnavnet er langr bedre på Subaruen. Men om servicen gjør at jeg kanskje har Toyotaen lengre på veien, så er det verdt noen kroner.

Men 10 års garanti, utligner fort denne ulempen. Men bør vel lese litt mer på hva som faktisk inngår i den utvidede garantien, og hva som ikke inngår.

Men nå frister ingen av de, så det er for min del mer et hypotetisk spørsmål! 😎

Mora mi har sånn pensjis Toyota, guldfarge hybrid Rav 4. Den har vært på service hvert år på ca 6000km og har ikke fylt 10år enda. Likevel kommer det verkstedregninger på voksne summer. Sist var det ac-kompressor som tok kvelden. Den og mye annet er ikke dekket av den utvidede garantien. Jeg har vært litt interessert i å bli Toyota eier, men synes ikke de henger med i tiden. Hovedsakelig virker de som de kun er løfter om magiske batterier som er små og gir 100mil rekkevidde mens det som ruller ut av fabrikken er ufattelig langt unna. Utseendet har blitt mer sporty og ungdommelig, mens alt annet henger etter.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Toyota var aldri lengst fremme eller hadde rå kjøreegenskaper eller komfort. Men holdbarhet og service var topp klasse. Holdbarheten har vel gått nedover. Servicen er vel fortsatt grei men prislappen for det er ikke lav. På den lokale forhandleren ser jeg de har 5 kundeveiledere på service og 6 deleselgere. Service skal være et profittpunkt. Folk skal narres til å tro at Toyota forhandleren er som å gå til Gud. Det er KUN de som kan fikse din bil og du skal nærmest trygle om å få betale dem.

Det begynner vel å få et gubbestempel der man nesten må ha grått hår for å handle. Sånn som det er i dag ser jeg middelmådige og kjedelige biler til gjennomsnittlige+ priser. Men de har vel solgt mye biler til bilutleie, varebiler, leasing etc og skaffet store inntekter derfra. 

Det er vanskeilg å skjønne hvordan de tenker når sjefen for Toyota Norge sier de skal bli mestselgende av alle merker i år. Det er lett å komme med store ord men jeg ser ikke at de tar noen grep for å faktisk klare det. Man trenger enklere løsninger for bestilling og levering av biler, mer åpenhet rundt priser og utstyr. Forhandlere må tenke mer volum for å gi kundene en bil for rimeligere pris. De ønsker heller å selge 1 bil for 50 tusen profitt per stykk enn å selge 10 biler for 10 tusen profitt per stykk. Da taper de markedsandeler og ettermarked i samme slengen. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Kona likte Kia ev2 veldig. Tror kia har gjort det igjen og kommer til å selge i bøtter og spann nok en gang. Soul var veldig populær her jeg bor.

Endret av Femtekolonne
  • Liker 1
Skrevet

At Toyota sin Urban Cruiser berre kan lade med maks 67 kW er sjokkerande dårlig. Det ville vore en bra bil dersom den kom i 2015.

Screenshot_20260118-172533_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, kremt said:

Den konkurrere bra med Leaf 62 kwh 2019 på rekkevidde, lading og pris

2019 ja, men vi er nå i 2026. Eller var det dette du mente at de er 7 år etter konkurrentene?

Skrevet
HF- skrev (14 minutter siden):

At Toyota sin Urban Cruiser berre kan lade med maks 67 kW er sjokkerande dårlig. Det ville vore en bra bil dersom den kom i 2015.

Screenshot_20260118-172533_Samsung Internet.jpg

Veldig flat ladekurve om ikke annet😂 Kommer til å selge til pensjonister som er solgt på at Toyota er fet beste av det beste og når den skuffer dem så er ikke andre elbiler aktuelle for de er jo enda dårligere…

• Liker 1
Skrevet
kremt skrev (19 minutter siden):

Toyota ligger ikke lengst fremme for å si det sånn

Ja, men "snart" kjem dei med faststoff-batteri🤣

• Hjerte 1
Skrevet

Urban Cruiser fra Toyota er designet for å være en bybil (Urban driving). Da lader man den jo kun med AC hjemme.
Om man kjøper den for å være en langdistansebil for å lades på hurtigladere langs veien på langturer så kjøper man feil bil til feil bruksområde.

Skrevet
Duriello skrev (På 17.1.2026 den 17.01):

Trodde seriøst at de hadde fått fikset dette 12v problemet sitt nå. 

Tydeligvis ikke 😅 Skal ikke mye til før det går tomt dessverre. Dukket opp et rødt batteritegn igjen i dag i HUD’en som visstnok betyr at det er lav spenning på det. Så tydelig at det ikke tar imot lading slik det skal. Så er spørsmålet om det gjentar seg med nytt batteri da, for da er jo problemet mer komplisert.

Det lades jo ikke som en dynamo heller så usikker på om det faktisk hjelper å kjøre lengre turer. Men så klart, når 12V først har vært tappet en gang, tar det fort permanent skade og må byttes. 

• Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (22 timer siden):

Kona likte Kia ev2 veldig. Tror kia har gjort det igjen og kommer til å selge i bøtter og spann nok en gang. Soul var veldig populær her jeg bor.

Tja. Kommer nok ikke til å selge i bøtter og spann ala Tesla Y vil jeg tro. Spørs kanskje hva du sammenligner med hehe. Er det ikke ganske så små batteripakker på Ev2?

Skrevet
1 hour ago, Syar-2003 said:

Urban Cruiser fra Toyota er designet for å være en bybil (Urban driving). Da lader man den jo kun med AC hjemme.
Om man kjøper den for å være en langdistansebil for å lades på hurtigladere langs veien på langturer så kjøper man feil bil til feil bruksområde.

Pussig å slenge firehjulstrekk og høy bakkeklaring på en bybil..

• Liker 1
Skrevet
Iterion skrev (4 minutter siden):

Tydeligvis ikke 😅 Skal ikke mye til før det går tomt dessverre. Dukket opp et rødt batteritegn igjen i dag i HUD’en som visstnok betyr at det er lav spenning på det. Så tydelig at det ikke tar imot lading slik det skal. Så er spørsmålet om det gjentar seg med nytt batteri da, for da er jo problemet mer komplisert.

Det lades jo ikke som en dynamo heller så usikker på om det faktisk hjelper å kjøre lengre turer. Men så klart, når 12V først har vært tappet en gang, tar det fort permanent skade og må byttes. 

Sykt surt dette da, jeg føler med deg. 😥

Har konfigurasjon lagret på en, men da trodde jeg jo dette var historie... 

Skrevet
Complexity skrev (4 minutter siden):

Pussig å slenge firehjulstrekk og høy bakkeklaring på en bybil..

Flust av byer i Norge med dårlige sideveier der man ikke kommer frem uten bakkeklaring og/eller 4x4. 😅

• Liker 2
Skrevet (endret)
9 minutes ago, Iterion said:

Sett heller en batterilader på batteriet så slipper du å kjøre rundt bare for å kjøre rundt.

Om du har lekt med radiostyrte ting så har mange lipo ladere funksjon for å lade PB/AGM batteriet også. Jeg har en bitteliten RC lader som drives av USB-C bare så kan legge den og en powerbank under panseret på bilen for å juice opp :p

Endret av Complexity
Skrevet
22 hours ago, Femtekolonne said:

Soul var veldig populær her jeg bor.

Det var en del av første generasjon ja men de aller fleste har forsvunnet fra vegene nå, og det har skjedd fort. For de fleste har batteriet tapt store deler av kapasiteten og resten av bilen var også av relativt lav kvalitet. Legg til at de fleste eierne av disse bilene ga totalt blaffen i dem skjønner man jo hvorfor de har forsvunnet. Soul og Zoe er vel de bilene jeg har sett oftest kjørende langs vegen med åpen ladeluke, det sier vel litt om hvor mye eierne bryr seg om dem. 

Kommunegrå 2015 Soul, det fins neppe noe tristere syn langs vegen, en depressiv bil. 

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (5 minutter siden):

Sykt surt dette da, jeg føler med deg. 😥

Har konfigurasjon lagret på en, men da trodde jeg jo dette var historie... 

Litt tidlig å konkludere med ting enda men ikke den beste starten akkurat nei 😏😆

Complexity skrev (4 minutter siden):

Sett heller en batterilader på batteriet så slipper du å kjøre rundt bare for å kjøre rundt.

Om du har lekt med radiostyrte ting så har mange lipo ladere funksjon for å lade PB/AGM batteriet også. Jeg har en bitteliten RC lader som drives av USB-C bare så kan legge den og en powerbank under panseret på bilen for å juice opp :p

Ja burde nok egentlig gjøre det. Skulle på en litt lengre tur i helga da så kjørte rundt med en mening 😉 Ikke noen feilmeldinger som dukket opp, men skal få satt det på lading og se hva laderen viser. Nå skal batteriet byttes allerede til uka da så skal jeg be verkstedet ta en ekstra sjekk på om alt funker som det skal etter…

Hørtes kjekt ut med en sånn RC lader da! Må nesten vurdere en sånn evt en vanlig 12V booster, som kan brukes som powerbank og hele pakka også. Kjekt å ha i «krisesituasjoner» med dødt 12V. 

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, Duriello said:

Flust av byer i Norge med dårlige sideveier der man ikke kommer frem uten bakkeklaring og/eller 4x4. 😅

En god del av oslo er slik. For ikke å snakke om gateparkering over rester av brøytekanter. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...