Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
29 minutes ago, freedomseeker said:

Som jeg påpekte for noen måneder siden, har kinesiske elbiler vært overpisede i Norge, spesielt ettersom de har vært fritatt for både toll og moms. De har derfor et betydelig handlingsrom prismessig. Jeg tror de kinesiske produsentene vil prioritere markedsandeler og velge å holde prisene nede til tross for økt moms, nettopp fordi de har et så stort økonomisk slingringsmonn.

I motsetning til i EU, hvor de møter tollmurer, ligger alt til rette for at de kan utkonkurrere europeiske merker her hjemme. Samtidig tror jeg de tradisjonelle bilkjøperne fortsatt vil holde en knapp på japansk og koreansk kvalitet.

58 minutes ago, Bjerknez said:

Appropo "kinabiler" med navn "Nio", "Zeekr" "ching chong" og "badibadi" så tviler jeg ikke på at bilene er gode og at man på papiret får mye bil for pengene. 

Men det er liksom noe med kinabiler som byr meg i mot. Det popper jo opp kinamerker hele tiden å man kjenner snart ikke igjen bilmerkene man møter. Det blir liksom litt upersonlig og det hjelper jo heller ikke at utsalgstedene ikke akkurat florerer i antall. 

En kollega kjøpte en Nio. Fin bil å se på, men for meg virket forhandleren useriøs. Alt gikk fint, men nøkler ble glemt å gi til kunden og kunde måtte selv ringe Nio support og snakke engelsk for å aktivere sin bruker i bilen etter kjøpet. Det var ingen gjennomgang med kunde etc. 

Han holdt på i to uker før Nio support fikk laget en bruker til han, men han mangler fortsatt en fysisk nøkkel. 

Da lurer jeg på hva som skjer hvis han skal registrere en garantisak. Jeg tipper dette ikke er like sømløst.

Alt vi omgir oss med er jo laget i Kina, så at de klarer å lage god kvalitet er hevet over en hver tvil. 

Jeg lå våken noen netter når jeg kjøpte Tesla Model 3 i 2019. Fra en produsent med svært få forhandlere/verksteder, som bare hadde hatt biler på veien i Norge i 5 år den gangen. Og som akkurat hadde vært på randen av konkurs. 

Tror det er lurt å vente med å kjøpe Kinesisk til de er ferdig med "survival of the fittest" eksperimentet sitt. Det ligger jo an til at 70% av merkene i Kina forsvinner de neste 5 år.

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutes ago, bzzlink said:

Alt vi omgir oss med er jo laget i Kina, så at de klarer å lage god kvalitet er hevet over en hver tvil. 

Jeg lå våken noen netter når jeg kjøpte Tesla Model 3 i 2019. Fra en produsent med svært få forhandlere/verksteder, som bare hadde hatt biler på veien i Norge i 5 år den gangen. Og som akkurat hadde vært på randen av konkurs. 

Tror det er lurt å vente med å kjøpe Kinesisk til de er ferdig med "survival of the fittest" eksperimentet sitt. Det ligger jo an til at 70% av merkene i Kina forsvinner de neste 5 år.

Geely og BYD er såpass store at de går nok ikke vekk med det første, verre med NIO, voyah, Maxus som for øvrig gir opp personbil markedet i Norge, kun varebil fremover.

Skrevet
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Sant nok, det er en stor overproduksjon av både batterier og elbiler generelt i Kina, noe som presser marginene. Men jeg kan ikke se for meg at det kinesiske kommunistpartiet vil la store merker som BYD og Geely(Zeekr og Volvo) gå under.

Skrevet (endret)
8 minutes ago, freedomseeker said:

Sant nok, det er en stor overproduksjon av både batterier og elbiler generelt i Kina, noe som presser marginene. Men jeg kan ikke se for meg at det kinesiske kommunistpartiet vil la store merker som BYD og Geely(Zeekr og Volvo) gå under.

Velger man en av de absolutt største er man vel tryggere, men de kan jo legge ned hele undermerker, og da står man kanskje der med et vanskelig videresalg / garantisak. 

Polestar er slike merker som de godt kan finne på å legge ned. Kanskje ikke Volvo som jeg skrev først, de skriker jo etter merker med "historie"

Her er de største basert på margin. Men jeg ville ikke kjøpt en Seres i Norge fordi om de er blant de store. 

Jeg har derimot kjøpt aksjer i Xpeng.

https://cleantechnica.com/2025/07/18/these-4-chinese-automakers-have-higher-gross-profit-margin-than-tesla/

Screenshot 2026-01-09 at 16.16.04.png

Endret av bzzlink
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (18 minutter siden):

Velger man en av de absolutt største er man vel tryggere, men de kan jo legge ned hele undermerker, og da står man kanskje der med et vanskelig videresalg / garantisak. 

Polestar er slike merker som de godt kan finne på å legge ned. Kanskje ikke Volvo som jeg skrev først, de skriker jo etter merker med "historie"

Her er de største basert på margin. Men jeg ville ikke kjøpt en Seres i Norge fordi om de er blant de store. 

https://cleantechnica.com/2025/07/18/these-4-chinese-automakers-have-higher-gross-profit-margin-than-tesla/

Ja, det er vanskelig å si. Zeekr og Polestar deler plattform på enkelte modeller, noe som påvirker utviklingskostnadene. Men jeg er for så vidt enig i prinsippet.

Er det gjennom Nordnet du har kjøpt aksjene? Jeg prøvde for en tid tilbake å kjøpe Xiaomi aksjer gjennom Nordnet, men det gikk ikke.

Endret av freedomseeker
Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Det er akkurat det jeg mener. Man vet liksom aldri om merket man kjøpte legges ned dagen etter kjøp. Jeg føler liksom det er en del klabb og babb. Kvaliteten i seg selv skal jeg ikke mene så mye om, men jeg hadde nok fått litt avsmak hvis forhandler ikke gikk gjennom salgsprosessen skikkelig samt overlater problemene til meg etterpå vedrørende å få tak i ting som skulle fulgt med bilen etc. 

Så må man ringe support og i tillegg forklare seg på engelsk etc. ehh... nei takk. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Bjerknez skrev (6 minutter siden):

Det er akkurat det jeg mener. Man vet liksom aldri om merket man kjøpte legges ned dagen etter kjøp. Jeg føler liksom det er en del klabb og babb. Kvaliteten i seg selv skal jeg ikke mene så mye om, men jeg hadde nok fått litt avsmak hvis forhandler ikke gikk gjennom salgsprosessen skikkelig samt overlater problemene til meg etterpå vedrørende å få tak i ting som skulle fulgt med bilen etc. 

Så må man ringe support og i tillegg forklare seg på engelsk etc. ehh... nei takk. 

Enig at man må ha norsk support og norsk forhandler og serviceledd å forholde seg til.

Det er kanske litt ymse der? 

Jeg vet Bilia håndterer Volvo, Polestar og til en viss grad xpeng. De andre Kina merkene der ute har vel også sine kanaler..men jeg kjenner ikke alle. Bilia er jeg godt kjent med gjennom Bmw eierskap. Sånn sett ville jeg vel holdt meg til disse bilene om Kina bil skulle bli valgt. Jeg vil tro hvert selskap som håndterer sine merker velger litt med omhu og sånn sett har bedre forutsetninger enn hvermansen på å manøvrere seg i bil jungelen.

Skrevet (endret)

En del kinamerker kan det være lurt å styre unna ja. Men Xpeng, zeekr, BYD, og NIO (dog er vel de litt dårlig stilt økonomisk?) ville jeg følt meg ganske trygg på.

MG forsvinner nok heller ikke med det første men der er jeg mere skeptisk til selve bilene..

Hongqi tror jeg også blir værende, men deler til de bilene er jo helt absurd dyre.

https://www.motor.no/aktuelt/ekstreme-priser-pa-kinesiske-bildeler/304865

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, bzzlink said:

Ser det kommer en ny Zeeker vår vei nå, en id7 konkurrent?

Litt mellom ID4 og ID7 egentlig. Godt priset på rwd versjon, 400 tusen for 51 mil rwd. Svært kjapp lading på litt over 400 kw. Det går en zeekr i nabolaget her, ligner litt på en panamera. De ser ut til å levere mye av det porsche har men til halve prisen.

Skrevet
Complexity skrev (3 minutter siden):

En del kinamerker kan det være lurt å styre unna ja. Men Xpeng, zeekr, BYD, og NIO (dog er vel de litt dårlig stilt økonomisk?) ville jeg følt meg ganske trygg på.

MG forsvinner nok heller ikke med det første men der er jeg mere skeptisk til selve bilene..

Hongqi tror jeg også blir værende, men deler til de bilene er jo helt absurd dyre.

https://www.motor.no/aktuelt/ekstreme-priser-pa-kinesiske-bildeler/304865

Ikke rart at delene er dyre. Jeg har en Pajero som deler forhandler med Hongqi, og prisene er absurde. Jeg har begynt å kjøpe delene fra en nettbutikk i Dubai, originaldeler til under en fjerdedel av prisen her i Norge. Men jeg har inntrykk av at mange forhandlere av forskjellige merker tar blodpris for delene for tiden. De tjener mindre på selve salget av bilen, men tar det igjen så det monner på deler og verkstedstjenester.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (36 minutter siden):

Enig at man må ha norsk support og norsk forhandler og serviceledd å forholde seg til.

Det er kanske litt ymse der? 

Jeg vet Bilia håndterer Volvo, Polestar og til en viss grad xpeng. De andre Kina merkene der ute har vel også sine kanaler..men jeg kjenner ikke alle. Bilia er jeg godt kjent med gjennom Bmw eierskap. Sånn sett ville jeg vel holdt meg til disse bilene om Kina bil skulle bli valgt. Jeg vil tro hvert selskap som håndterer sine merker velger litt med omhu og sånn sett har bedre forutsetninger enn hvermansen på å manøvrere seg i bil jungelen.

Ja, dette er hovedgrunnen til at jeg holder meg unna kinamerker. Vertfall mange av dem og spesielt de mest ukjente. Men klart, tenker man kun pris og teller på kroner og øre så kan det jo kanskje lønne seg med en kinabil. Noen av dem ser som sagt også bra ut, men det bobler liksom i blodet når jeg ser en Hung Jang, Xpeng eller Nio etc. 

Biler jeg ville sett mer på hvis jeg måtte bytte blir i så tilfelle Volvo, Polestar, Tesla etc. Audi er overpriset synes jeg. Kjenner en som har Audi Q6 e-tron. Den er ganske så kjip og se på selv som S-line modell. Kjip motor i den billige varianten også. Men den koster jaggu meg litt over 700.000 mener jeg jeg han sa. 

Skrevet
Bjerknez skrev (21 minutter siden):

Ja, dette er hovedgrunnen til at jeg holder meg unna kinamerker. Vertfall mange av dem og spesielt de mest ukjente. Men klart, tenker man kun pris og teller på kroner og øre så kan det jo kanskje lønne seg med en kinabil. Noen av dem ser som sagt også bra ut, men det bobler liksom i blodet når jeg ser en Hung Jang, Xpeng eller Nio etc. 

Biler jeg ville sett mer på hvis jeg måtte bytte blir i så tilfelle Volvo, Polestar, Tesla etc. Audi er overpriset synes jeg. Kjenner en som har Audi Q6 e-tron. Den er ganske så kjip og se på selv som S-line modell. Kjip motor i den billige varianten også. Men den koster jaggu meg litt over 700.000 mener jeg jeg han sa. 

Ja,Audi er overpriset. De selger på image. Er definitivt ikke verdt pengene spør du meg.  Har eid Audi før..var samme service som alt annet fra Møller,men dyrere.  

Skrevet (endret)
1 hour ago, Bjerknez said:

Biler jeg ville sett mer på hvis jeg måtte bytte blir i så tilfelle Volvo, Polestar, Tesla etc. 

Så to kinesiske biler og en amerikansk som blir laget i Kina? 😅

De fleste Tesla her til lands lages dog i Tyskland, men feks den nye ekstra store Model Y blir laget i Kina.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (11 minutter siden):

De fleste Tesla her til lands lages dog i Tyskland, men feks den nye ekstra store Model Y blir laget i Kina.

Heller det enn hong Jong, Ping Pong og Dong Hong ja :) 

Skrevet
bzzlink skrev (3 timer siden):

Bortsett fra BYD og MG, så ville jeg ikke følt meg trygg på at noen Kinesiske merker blir værende i Europa, og dersom de ikke blir værende, så er de i praksis døde. Kjøpe kinesisk bil er uansett gambling. Kvaliteten er middels på sitt aller beste. Forhandlerene er ustabiler og kunnskapsløse. Ettermarked for deler eksisterer knapt og orginaldeler er både svindyre og preget av lang leveringstid. I tillegg frigis knapt noen info om bilene slik at hverken mekanisk, elektrisk eller skadereparasjon kan utføres på uavhengig verksted. Og skulle man trenge en hjulstillingskontroll, så er det knapt noen apparater som har justeringsdata på kinesiske biler.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (38 minutter siden):

Nye Volvo EX60 skal produseres i Torslanda , Sverige. Er også utviklet i Sverige (som Zeekr).

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, freedomseeker said:

Ja, det er vanskelig å si. Zeekr og Polestar deler plattform på enkelte modeller, noe som påvirker utviklingskostnadene. Men jeg er for så vidt enig i prinsippet.

Er det gjennom Nordnet du har kjøpt aksjene? Jeg prøvde for en tid tilbake å kjøpe Xiaomi aksjer gjennom Nordnet, men det gikk ikke.

Jeg endte opp på Xpeng men hadde egentlig tenkt å kjøpe Xiaomi jeg og! Ja Nordnet 

Skrevet
7 hours ago, bzzlink said:

Den ser fin ut. Veldig mye mer aktuell enn Hyundai Inster som ser ut som en mopedbil.

Det er sykt hvor dyre og dårlige de små, kompakte "billigbilene" faktisk er. I tillegg ser de helt forferdelig ut, spesielt Inster

Jeg syns det begynner å bli et klart skille på hvem som satser og vil lykkes fremover og hvem som faller av. Ta 3 biler med ganske lik pris men veldig ulike biler. Mazda 6e, 375 tusen, 47 mil, 160 kw lading, egentlig en kina Changan med annet merke. Nissan Leaf 2026, startpris på 379 tusen, 42 mil, 100 kw lading.

Så har man Zeekr 7GT. 399 tusen, 52 mil, 480 kw lading (hvis du finner en med nok effekt). Det er en helt annen dimensjon av teknologi, kjøreegenskaper, utstyr, komfort. Selv om denne utgaven av bilen har minst utstyr av modellen er den fortsatt lastet sammenlignet med andre biler. Egentlig helt utrolig, der de 2 andre bilene er knapt middelmådige.

Topputgave av Inster koster over 350 tusen. Topputgave Leaf 2026 koster mer enn 500 tusen! Det er mange flere middelmådige biler som kommer og vil selge en del, bla. Urban Cruiser til 400 tusen som blir kjøpt av bestemødre som skal ha 4wd og kjøre 60 i 70-sona. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er litt tvilende til effekttallene Zeekr oppgir. At 421 hk "bare" gir 0–100 på 5,3 sekunder virker litt merkelig. Det er vel snakk om en kortvarig burst. Man får uansett veldig mye for pengene, ingen tvil om det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...