Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Det er vel egentlig det beste med el bil i dag. Er man på fjelltur og iskald kan bilen stå der isfri og oppvarmet med et tastetrykk på mobilen. Må innrømme at jeg bruker funksjonen hver eneste dag. Aldri is på rutene alltid varm bil. Om sommeren er den nedkjølt

Det nest beste er at bilen er såpass varm på 5-10 minutter, at det går lekende lett å koste snø og skrape is selv om man glemte å forvarme, eller som med min, ikke har muligheten.

Elbilforningen testet noen biler, og der kom Kona klart best ut. De testet riktignok 24-modellen som har masse forbedringer fra min første-utgave, men jeg mener min er minst like rask, om ikke raskere isfri...

Bilen ble så fort isfri, at de måtte kaste jakka fordi det ble for varmt innen tiden de hadde avsatt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Det nest beste er at bilen er såpass varm på 5-10 minutter, at det går lekende lett å koste snø og skrape is selv om man glemte å forvarme, eller som med min, ikke har muligheten.

Elbilforningen testet noen biler, og der kom Kona klart best ut. De testet riktignok 24-modellen som har masse forbedringer fra min første-utgave, men jeg mener min er minst like rask, om ikke raskere isfri...

Bilen ble så fort isfri, at de måtte kaste jakka fordi det ble for varmt innen tiden de hadde avsatt...

Min varmer med opptil 18KW så det blir kjapt varmt

Skrevet
Trestein skrev (4 minutter siden):

Min varmer med opptil 18KW så det blir kjapt varmt

De testet en BMW i5 i testen, og den gjorde det bra, den og.

Kona:
"Hyundai Kona – 36 grader
En av de billigste bilene i testen imponerer stort på varme. Og såpass kraftig vifte at det kom noen nordnorske gloser idet vi satte på maks defroster.


TESTENS BADSTUE: Utrolige 36 grader i kupeen og nesten 50 på frontruta.
Selv om den blåser ganske konsentrert opp på frontruta, kan du kjøre etter fire minutter, takket være at den spyr ut 36 grader mot frontruta.  

Etter fem minutter er det 24 grader i kupeen.

Allerede etter 10 minutter er det komisk varmt i bilen. 43,5 grader på frontruta og 30,6 i kupeen.


FEM MIN: Kjøreklar og etter fem minutter er det godt og varmt i bilen.
Etter 15 minutter gir den 47 grader på frontruta og det er hele 36 grader i kupeen.

Alt i alt er den utrolig rask til å guffe opp varmen og holder alle andre bak seg de 15 minuttene testen varer, selv om Tesla kommer sterkt på slutten."

 

BMW i5:
"BMW i5 – 36,5 grader
BMW har defrost-knappen lett tilgjengelig på dashbordet og er så å si isfri etter fem minutter, selv om det ikke er veldig varmt ennå.

Da gir den 26 grader på frontruta og du har 15 grader i den relativt kompakte kupeen.


KJAPP: Det er den mest sporty bak rattet og ganske kjapp på oppvarming også.
Etter 10 minutter er det 40 grader mot frontruta og 25,5 grader i kupeen.

BMW-en kommer sent, med godt. Etter et kvarter er det hele 30 grader i kupeen og frontruta varmes med 46 grader.


FEM MIN: Det er bare å ta et drag med viskeren og komme seg av gårde.
BMW kommer med et ekstra boost etter ti minutter og plasserer den blant de aller beste på temperatur ved frontruta, men fortsatt bare midt på treet på kupevarme.

Men varmere ønsker man aldri å ha det. Et «midt på treet»-resultat som egentlig illustrerer hvor bra de fleste i testen er.

https://elbil.no/store-forskjeller-sa-fort-ble-det-varmt-i-bilene/

Skrevet
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

De testet en BMW i5 i testen, og den gjorde det bra, den og.

Kona:
"Hyundai Kona – 36 grader
En av de billigste bilene i testen imponerer stort på varme. Og såpass kraftig vifte at det kom noen nordnorske gloser idet vi satte på maks defroster.


TESTENS BADSTUE: Utrolige 36 grader i kupeen og nesten 50 på frontruta.
Selv om den blåser ganske konsentrert opp på frontruta, kan du kjøre etter fire minutter, takket være at den spyr ut 36 grader mot frontruta.  

Etter fem minutter er det 24 grader i kupeen.

Allerede etter 10 minutter er det komisk varmt i bilen. 43,5 grader på frontruta og 30,6 i kupeen.


FEM MIN: Kjøreklar og etter fem minutter er det godt og varmt i bilen.
Etter 15 minutter gir den 47 grader på frontruta og det er hele 36 grader i kupeen.

Alt i alt er den utrolig rask til å guffe opp varmen og holder alle andre bak seg de 15 minuttene testen varer, selv om Tesla kommer sterkt på slutten."

 

BMW i5:
"BMW i5 – 36,5 grader
BMW har defrost-knappen lett tilgjengelig på dashbordet og er så å si isfri etter fem minutter, selv om det ikke er veldig varmt ennå.

Da gir den 26 grader på frontruta og du har 15 grader i den relativt kompakte kupeen.


KJAPP: Det er den mest sporty bak rattet og ganske kjapp på oppvarming også.
Etter 10 minutter er det 40 grader mot frontruta og 25,5 grader i kupeen.

BMW-en kommer sent, med godt. Etter et kvarter er det hele 30 grader i kupeen og frontruta varmes med 46 grader.


FEM MIN: Det er bare å ta et drag med viskeren og komme seg av gårde.
BMW kommer med et ekstra boost etter ti minutter og plasserer den blant de aller beste på temperatur ved frontruta, men fortsatt bare midt på treet på kupevarme.

Men varmere ønsker man aldri å ha det. Et «midt på treet»-resultat som egentlig illustrerer hvor bra de fleste i testen er.

https://elbil.no/store-forskjeller-sa-fort-ble-det-varmt-i-bilene/

Man starter dette 15 20 minutter før man kjører. Trenger ikke se  på at den tiner frontruten. Som regel starter den automatisk om morgen og når jeg går hjem fra jobb starter jeg den manuelt rett før jeg forlater jobben

Skrevet
Trestein skrev (5 minutter siden):

Man starter dette 15 20 minutter før man kjører. Trenger ikke se  på at den tiner frontruten. Som regel starter den automatisk om morgen og når jeg går hjem fra jobb starter jeg den manuelt rett før jeg forlater jobben

Klar over at man ikke sitter å glaner på isen eller snøen som smelter. Men når de kjører en test, så er det stoppeklokke og termometer, og notere ned resultatene ved gitte intervaller.

Alle bilene i testen gjorde det godt bedre enn hva man normalt forventer av en ice-bil, og det var vel poenget de egentlig ville frem til. Men test er test, og da må man ha fakta og data som forteller hvordan de testet, slik at resultatene er ettergåelige. Og så må det jo kåres en vinner og en taper, selv om også taperen gjør et godt resultat...

Som sagt, med bil uten forvarmingsmulighet og uteparkering, så går jeg ut, låser opp og åpner døra. Setter meg inn og starter bilen og varmeapparatet, og går ut og begynner å koste. Jeg kunne jo selvsagt gått inn igjen, slik mange med dieselbil gjør. Men jeg er altså ferdig kostet og snøfri, og bilen kjøreklar før jeg rekker å sette meg inn igjen. Det er altså svært lie hassel selv med en offline bil når den er så effektiv.

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Klar over at man ikke sitter å glaner på isen eller snøen som smelter. Men når de kjører en test, så er det stoppeklokke og termometer, og notere ned resultatene ved gitte intervaller.

Alle bilene i testen gjorde det godt bedre enn hva man normalt forventer av en ice-bil, og det var vel poenget de egentlig ville frem til. Men test er test, og da må man ha fakta og data som forteller hvordan de testet, slik at resultatene er ettergåelige. Og så må det jo kåres en vinner og en taper, selv om også taperen gjør et godt resultat...

Som sagt, med bil uten forvarmingsmulighet og uteparkering, så går jeg ut, låser opp og åpner døra. Setter meg inn og starter bilen og varmeapparatet, og går ut og begynner å koste. Jeg kunne jo selvsagt gått inn igjen, slik mange med dieselbil gjør. Men jeg er altså ferdig kostet og snøfri, og bilen kjøreklar før jeg rekker å sette meg inn igjen. Det er altså svært lie hassel selv med en offline bil når den er så effektiv.

Det er jo godt mulig at andre biler har mye kraftigere varme enn min med 18KW. Tror også at BMW kjører alt via kjølevann systemet slik at dette må varmes opp først. Har man ptc på luftsiden får man nok varme raskere.

BMW har også bare en varmepumpe som brukes til både kjøling og varming.

Men som sagt kluet er å kunne starte prosessen fra tlf i god tid før man skal bruke bilen. På min er 10-15 min rikelig.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...