Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Nukleosid skrev (2 timer siden):

Jeg har en Q4 e-tron. Når bremsen trykkes inn, og bilen har stoppet, er bremsen aktiv til man gir et lett trykk på gasspedalen igjen.

Hvis man trykker bremsepedalen veldig lett inn, så kan det kanskje hende at bilen stopper uten at denne "parkeringsbremsen" aktiveres, men da tror jeg man må være veldig lett på foten og egentlig ikke har tenkt til å parkere.

I tillegg slår man ikke av bilen med en start/stopp knapp (dvs, den har en slik knapp, men den er mest til pynt). Når man går ut av bilen, slås den automatisk av. 

Dette høres ut som føreren enten har gjort en feil (ikke stoppet helt/kommet borti gasspedalen...) eller en teknisk feil. Det kan bli interessant å høre hva resultatet blir, om man får vite det. Søstermodellen, ID.4, har vel også vært involvert i en lignende ulykke? Riktignok ikke på langt nær i samme omfang som Volvo XC40.

da begynner biler å bli sensitive. 

Jeg slår på håndbrekket uansett, og den er elektronisk. Jeg slår ikke av bilen, og automatgiren gjør den til park status. Det er jo den feil metoden. Men å sikre bilen med å faktisk benytte håndbrekket. 

Slik jeg ser det så er det nesten som sjåfører må få kjøre skolelærer til å vise dem den nye bilen de har fått, for teknologien utvikler seg, og selgere har som regel ikke tid til å formidle alt det tekniske som faktisk biler har. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jalla21 skrev (6 timer siden):

Vi har vel lest om slikt før. Denne gangen er det Audi Q4 e-tron

– Føreren har forklart at han parkerte el-bilen rett på utsiden av vinduet. Han åpnet dørene og skulle ut, men da han slapp bremsen, fortsatte bilen bare fremover, opplyser Hatlen.

https://www.vg.no/nyheter/i/QMG2vP/bil-har-kjoert-inn-i-butikk-i-sarpsborg

Hehe, ja dette er åpenbart ikke teknisk feil, basert på sjåførens forklaring.

Skrevet

Hvordan går den fremover når døra er oppe? Hvis det slår av bilen.

Skal man kjøre med førerdøren oppe burde det være en aktiv overstyring man bevisst gjør i bilen. Det bør stoppe automatisk når dør går opp.

Skrevet

Tesla s/x kunne kjøres med åpen dør. Da var det høylytt piping. De nyere går rett i park så fort dørknappen trykkes sånn sett er det tryggere.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Mykesider skrev (5 timer siden):

Jeg slår på håndbrekket uansett, og den er elektronisk. Jeg slår ikke av bilen, og automatgiren gjør den til park status. Det er jo den feil metoden. Men å sikre bilen med å faktisk benytte håndbrekket. 

Ja, Q4 har også en knapp for håndbrekket. Jeg benytter alltid den før jeg går ut av bilen. Håndbrekket forblir aktivt til man setter bilen i Drive. Og også da står bilen stille, til man trykker inn gasspedalen.

Bremsen som forblir aktiv når man bremser til full stopp, blir deaktivert så fort man berører gasspedalen igjen. Så mulig føreren har glemt å sette på håndbrekket, og kommet borti gasspedalen rett før han skulle gå ut av bilen. Jeg har ikke forsøkt om bilen kan gå fremover med døren åpen. Det er ikke selve døråpningen som slår av bilen, men at man reiser seg fra setet (kanskje kombinert med at døren er åpen).

Endret av Nukleosid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...