Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Og så er det noen som kan hente ut data via Tronity eller Enode

Skal ta en kjapp test hvordan det fungerer neste gang jeg låner brutter sin. 👍🙂 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Duriello skrev (9 timer siden):
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Hvilken bil kjører du nå?

Ingen ev pr nå,

@Duriello du minner meg litt om gammelsjefen min på 90-tallet. 😉

Han skulle ha seg PC han også (jeg var den første som gikk over til DAK der), men problemet hans var at han var så oppsatt på å få den beste PC'en på markedet, til den beste prisen. Og på den tiden så var det en rivende utvikling på PC'er. Nye og bedre PC'er kom hele tiden på markedet, og til stadig lavere priser. Jeg var bare der i 8 år, og han greide aldri å finne den optimale PC'en på den tiden. Lurer på om han noengang fikk kjøpt seg en PC... 🤔

Og litt sånn har jeg inntrykk av at det er med deg og elbil også. 😄 Men godt mulig at jeg tar helt feil her...

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Hanhijnn skrev (21 minutter siden):

Han skulle ha seg PC han også (jeg var den første som gikk over til DAK der), men problemet hans var at han var så oppsatt på å få den beste PC'en på markedet, til den beste prisen. Og på den tiden så var det en rivende utvikling på PC'er. Nye og bedre PC'er kom hele tiden på markedet, og til stadig lavere priser. Jeg var bare der i 8 år, og han greide aldri å finne den optimale PC'en på den tiden. Lurer på om han noengang fikk kjøpt seg en PC... 🤔

Og litt sånn har jeg inntrykk av at det er med deg og elbil også. 😄 Men godt mulig at jeg tar helt feil her...

Beslutningsvegring er vel "lay mans term" for den medisinske "tilstanden"...! 😄

• Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (18 timer siden):

Vil du ha hjelp til ytterligere filtrering? Først bør du vurdere om 430 km er godt nok. Hvis nei, fjern den fra lista.

Deretter fjern listen over rekkevidde. Det bare forvirrer mer enn det hjelper. Alle de du står igjen med på lista har ok rekkevidde og da blir det litt meningsløst å rangere godt nok mot godt nok.

Deretter vurder om TM3 har den innvendige plassen du trenger. De andre på lista er jo vesentlig romsligere. Hvis ikke, så stryker du den.

Deretter prøvekjør de som er mulig å booke nå. Vurder bilene mot hverandre og stryk de som er klart underlegen en annen på lista.

Håper du får nytte av tipsene og sitter igjen med en kortere liste.

Mange gode tilbakemeldinger, så litt tilfeldig sitering. 

Jeg er enig i hva dere alle sier, på mange måter. Jeg er på min 3. tesla, og har stort sett vært fornøyd. Jeg har observert (som mann sikkert gjør når en tenker på å bytte bil), at det er kommet flere gode alternativer i prisklassen, hvor etter min mening det kun var Tesla som traff alle kriteriene for noen år tilbake. 

Jeg har stort sett kjørt TM3, og synes plassen er god nok 99% av tiden. Litt knotete lastemuligheter med den trange bakluka, men ellers helt OK. Mitt store ankepunkt (hvor andre merker har andre ting å stri med), er de forbannede rammeløse dørene på vinteren, samt støy i kupè. Har ikke garasje, så bilen står ute. Ja, jeg kjører full forvarming, men antall ganger jeg ikke får opp flere av dørene på vinteren, er ikke få. Kjører på med silikon på lister, og WD40 inni dørhåndtak, lurer meg ned i parkeringsgarasjer innimellom... men det er et i-landsproblem, men fortsatt et problem. 

Når det kommer til plass i bilen, har jeg bestemt meg for å kjøpe en tilhenger dersom jeg går for TM3 på nytt. Prisdiffen på TMY og TM3 rettferdiggjør en henger uten problem. De gangene jeg mangler plass, er på IKEA eller når kona sender meg land og strand etter å funnet noe på finn.no 🙂

Etter å ha tatt til meg hva dere har gitt av tilbakemeldinger, er nok lista en del kortere. Skoda utgår da jeg rett og slett liker Tesla og Toyota bedre, samt at Møller bil som selger Skoda her i Trondheim, har et frynsete rykte. 
BMW`s rekkevidde blir for snau.
Servicen hos Tesla her i Trondheim har vært upåklagelig, det samme kan jeg si om Toyota da jeg har eid det tidligere. Jeg tenker det står mellom NYE BZ4X og TM3 til høsten. (forskjellige biler, I know, men ca samme pris). Tenker jeg skal se litt tester og priser på nye BZ4X før jeg bestemmer meg. Så får CHR+ være et wildcard da ingen har peiling på pris enda. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Hæhæhæ! 😂

Sånn bortsett fra pris, så stemmer det vel ganske bra. 😅 (Besluttningsvegring og buyers remorse is strong in this one)

Endret av Duriello
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
26 minutes ago, Duriello said:

Besluttningsvegring og buyers remorse is strong in this one

Samme her, halvtime etter vi signerte kjøpskontrakt på Enyaq'en dundret tanken "Åååå faen hva har jeg gjort nå".

Enn så lenge har det ikke kommet noe bedre for oss til prisen vi betalte, heldigvis. :) 

• Liker 1
Skrevet
Fantomtegningen skrev (38 minutter siden):

Samme her, halvtime etter vi signerte kjøpskontrakt på Enyaq'en dundret tanken "Åååå faen hva har jeg gjort nå".

Enn så lenge har det ikke kommet noe bedre for oss til prisen vi betalte, heldigvis. :) 

Hehe. 😅

Nå nevnte du Enyaq, og da begynte jeg å tenke ; "att faen, den har jeg jo glemt å prøvekjøre!" 😂

(Må spøke litt, det er ikke så ille altså, bare nesten.)

• Liker 1
Skrevet
Duriello skrev (26 minutter siden):

(Må spøke litt, det er ikke så ille altså, bare nesten.)

ha ha 😅, det er jo noe med å kose seg med prosessen også. 😉

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, PanserJohan said:

Jeg har stort sett kjørt TM3, og synes plassen er god nok 99% av tiden. Litt knotete lastemuligheter med den trange bakluka, men ellers helt OK. Mitt store ankepunkt (hvor andre merker har andre ting å stri med), er de forbannede rammeløse dørene på vinteren, samt støy i kupè.

Åh, nå kom jeg på en av de største grunnene til at jeg ikke likte lasteplassen i TM3. Den mangler skiluke! De har ikke fikset det i den nye heller?

GIkk ikke an å kjøpe en langkost uten å balle med å fjerne barneseter, det ble jeg nesten av gal av. Hadde fortrengt det tror jeg

Skrevet
15 hours ago, Simen1 said:

Topp-effekt er en helt elendig målestokk for hvor raskt ulike biler lader.

Det beste er å bruke ABRP på den konkrete ruta man skal.

Nja, ikke hvis du ikke har sjekket at ABRP har god nok modell. Forbruksmodellene som du får fra ABRP er svært variable. Noen stemmer bra andre er veldig feil. Du må nesten kjøre bilen selv og sjekke at modellen stemmer med virkeligheten. 

Skrevet
PanserJohan skrev (10 minutter siden):

Ser prisene på NYE Bz4x har kommet:

image.png

Blir spennende å se hvor godt den nye gjør det i test av faktisk rekkevidde. 👍

• Liker 2
Skrevet
27 minutes ago, Femtekolonne said:

Er det noen sjanse for at Slate ev pickup dukker opp her? 

Håper inderlig det. Så og si alle merker som prøver å etablere seg i Europa med elbiler, bruker Norge som prøvekanin.
Rivian sier dem kommer til Europa i løpet av 2026, kan bli guffen situasjon pga Bezos eier 16% av Rivian og har investert i Slate Auto.

Skrevet
Femtekolonne skrev (53 minutter siden):

Er det noen sjanse for at Slate ev pickup dukker opp her? 

Det spekuleres i at dette bare er et drømmeprosjekt, som aldri vil se dagslys. Det menes at det er helt umulig for en ny produsent å få på beina produksjon av bilen til noe i nærheten av den prisen som antydes.

Men håper jo selvsagt at de tar feil!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...