Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Hehe ser faktisk den 😛 Ny versjon av Taycan Sport/Cross turismo ligger fort på 1.1-1.3m, ganske så heftige priser. Usikker på hvor godt de holder seg i pris også. Blir fort store verditap på helt nye, men får jo mye bra brukte Taycaner om dagen. Men ja, er nok ikke dumt å holde seg til Bilia for din del. Og du hadde nok skilt deg mer ut med en Xpeng P7 kontra Taycan faktisk. Finnes jo en del av de i Oslo spesielt. Men for et nydelig kunstverk av en bil Taycan er. 

Dette er lang frem i tid og kun drodling p.t. Bil som kommer på vurderingslista.
Jeg hentet ut en kliss ny i4M60 for 4 måneder siden og skal nok ha denne i 2-3 år fremover (minst).

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
53 minutes ago, oldboy said:

Noen som har erfaring med ladekabel som man kan koble til 3fas 400v? Evt noen brukbare nettbutikker som selger. Jeg vurderer det for å sniklade litt på jobb.

Rød stikk?

Finn en gammel Model S lader på finn. De støtter 3 fase 400V 16A (11kW)

Ellers er det vel lite nødladere som støtter det meg bekjent

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
1 hour ago, Iterion said:

Mye som ruster på Tesla Y og 3, spesielt på understellet. Akkurat lakken kan holdes sånn noenlunde rustfri ved hjelp av jevnlig vask og foliering på eksempelvis hjulbuer. Men hjelper ikke at lakken er tynn og at understellet er av stål og ikke aluminium. Lett å få steinsprut på så lave biler som Model 3 også. Og bærearmer og foringer er en stor svakhet frem til de evt blir bytta. Lurer på hvor mye bedre kvalitet det er på de nye…

Hadde selv fått rust på innsiden av begge skvettlappene foran som jeg tok å fiksa i tillegg til rust på innsiden(!!) av bakluka og to lakkflak som hadde løsna på panseret som endte med at jeg lakkerte det på nytt. Fikk dog ny bakluke på garanti, som ny eier får nytte av. 

Heldigvis er bærearmer både billige og enkle å bytte da. Som en liten trøst.

Og bilene har innebygd test for å sjekke om man må ha hjulstillingskontroll etterpå. Det er ganske smart.

Min 2019 har rust på to bolter bak fangeren. Virker ikke som de har brukt rustfrie bolter akkurat der av en eller annen grunn. Ellers ikke funnet en eneste rustflekk. Bremserørene mine er også helt strøkene.

Men så slipper jo min bil å bade i salt hele vinteren da. Og blir den dynket i salt spyler jeg av den asap :p

Ingen rust å finne på min 2014 leaf heller forøvrig. Den bilen blir vel å vare evig.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet (endret)
19 minutes ago, Complexity said:

Rød stikk?

Finn en gammel Model S lader på finn. De støtter 3 fase 400V 16A (11kW)

Ellers er det vel lite nødladere som støtter det meg bekjent

Rød stikk ja. Kanskje jeg får titte litt på finn

Mener jeg så Tesla Bjørn hadde noe sånt i en video som jeg ikke finner igjen 

Endret av oldboy
Skrevet
Iterion skrev (1 time siden):

Men ja jo, nå har vel flere produsenter sagt at de kommer til å fortsette å lage forbrenningsmotorer utover 2030 også. Men tror dette gjelder i hovedsak de litt mer luksuriøse merkene som RR, bl.a. 

Ja, men i Europa tror jeg de neppe behøver og satse så hardt på gammel teknologi, Europa må kvitte seg med så mye oljeavhengiheten som mulig, EVer er absolutt det enkleste tiltaket.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
13 minutes ago, oldboy said:

Ja se der ja.

Du kan dog fortsatt slippe billigere unna med en på finn da. Selv kjøpte jeg en ubrukt model s lader for mange år siden på finn til langt lavere sum.

Hamron er jo også ett "no-name" kinamerke så kvaliteten er kansje såder.

Endret av Complexity
Skrevet
2 minutes ago, Complexity said:

Ja se der ja.

Du kan dog fortsatt slippe billigere unna med en på finn da. Selv kjøpte jeg en ubrukt model s lader for mange år siden på finn til langt lavere sum.

Hamron er jo også ett "no-name" kinamerke så kvaliteten er kansje såder.

Ja jeg har ikke klikket kjøp helt enda. 

Skrevet
Iterion skrev (1 time siden):

Husker jeg så en en helt ny Model Y Juniper i Tyrkia, og den

I 2025 hadde BEVer 17 prosent av markedet Tyrkia, blir neppe mindre i år.

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, Complexity said:

Om det er bremserørene du tenker på som ruster på Tesla så har de gått over til en ny type med rusthemmende legering.

Og har man en med gammel type rør og det er rust på det får man det bytta til den nye typen gratis selv om garantien er gått ut.

Tenkte bare det var greit å nevne.

Er jo på noen Tesla forumer og ser bare det postes bilde på bilde med rust i hjulbuer og kanaler. Som eier av vw, skoda og e-klasse fra tidlig 2000 så er ikke rust ukjent, men det ser ut til å komme så tidlig og til tross for eiere som har tatt vedlikehold og bilvask til ett nivå jeg ikke gidder drive med. Kan være det bare gjelder de første årgangende av model 3, men samtidig er den nye for ny til å vise sitt potensial enda. Uansett hva jeg kjøper så blir det full mercasol eller lanolin. 

Skrevet
DrAlban3000 skrev (På 21.3.2026 den 15.45):

Versting for meg er Harley Davidson med åpen eksos. Hadde en nabo på Tøyen som sto opp 0630, må ha vekket hele nabolaget en sommer, men trimmet totakter moped kommer også høyt på lista.

At så lite krefter kan lage så mye lyd! 

Harley Davidsson har de mest effektive motorene, når det gjelder å omdanne bensin til støy. 😏

Ellers så er det jo HÆRRLIG at MC-sesongen er i ferd med å starte opp igjen. 🤩

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Fantomtegningen skrev (18 minutter siden):

Hmmm, PV5 passasjerversjon kommer på utstilling rett etter påske.
Godt mulig jeg svipper innom for å prøvesitte littegranne. :D 

Må "prøveligges"...! Få de til å sette inn en camperbox-løsning i denne! :thumbs:

Jo mer jeg leser og ser videoer på YT, dess mer og mer interessert blir jeg i den kjærra...!

• Hjerte 1
Skrevet
2 hours ago, freedomseeker said:

Enda en video som påpeker litt høyt forbruk..

Den blir ganske reddet av det store batteriet da, men tenk om de hadde fått ned forbruket også.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Complexity skrev (36 minutter siden):

Enda en video som påpeker litt høyt forbruk..

Den blir ganske reddet av det store batteriet da, men tenk om de hadde fått ned forbruket også.

Problemet er at mange forventer at de skal klare WLTP tallet, men i virkeligheten er denne testen ofte svært misvisende. Fordi de tester i 23 grader og med en snittfart på rundt 45 kmt, da betyr ikke luftmotstanden/aerodynamikk spesielt mye, eller effiktiviteten til varmeapperatet.

Endret av freedomseeker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...