Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Det er veldig påfallene at det er ingen som trykker på bremsen når "bilen skyter fart av seg selv". Hvorfor disse folkene aldri trykker på bremsen tror jeg er ganske åpenbart.

Finnes det et eneste eksempel på noen som har opplevd at bilen skjøt fart, men hvor de brukte bremsen til å stoppe den slik normale folk ville gjort?

Med så mange hendelser med Volvoer som faktisk kræsjer pga de skyter fart av seg selv, så skulle det statistisk sett vært utrolig mange flere hendelser hvor kræsj ble avverget av at personen trykket på bremsen.

Endret av John-B
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
John-B skrev (41 minutter siden):

Det er veldig påfallene at det er ingen som trykker på bremsen når "bilen skyter fart av seg selv". Hvorfor disse folkene aldri trykker på bremsen tror jeg er ganske åpenbart.

Finnes det et eneste eksempel på noen som har opplevd at bilen skjøt fart, men hvor de brukte bremsen til å stoppe den slik normale folk ville gjort?

Med så mange hendelser med Volvoer som faktisk kræsjer pga de skyter fart av seg selv, så skulle det statistisk sett vært utrolig mange flere hendelser hvor kræsj ble avverget av at personen trykket på bremsen.

Hva mener du? Alle av dem hevder jo at de tråkker på bremsene for harde livet? 🤔🤔

Skrevet (endret)
John-B skrev (43 minutter siden):

Hjelpe meg. Les deg nå litt opp før du kommenterer.

Hun satt jo med foten på bremsen mens en venninne hentet noe bak med døra oppa. Mener du hun har fått anfall og plutselig sluppet bremsen og gitt gass? 

Og dama satt på bremsen hele tiden sier hun. 

Nei. Akkuratt denne saken kødder ting alvorlig til for Volvo. I de andre sakene har de kunnet påstå alt mulig fjas (som stort sett skulle vært slått ihjel av de andre systemene i bilen ,men neida) at de har gått inn på feil side etc etc.

Dama satt i ro. Bilen i nedoverbakke. Hun med foten på bremsen.

Bilen akselererte voldsomt tvers over gata og krasjet i et stort tre. Hjulene fortsatte å spinne helt til sjåføren kom seg ut. – Jeg holdt foten på bremsen, men hadde ikke sjans til å stoppe, sier en sjokkert Jinett Sem-JohansenFoten på bremsen

Sem-Johansen hadde stoppet bilen utenfor huset til en venninne som skulle hente en pakke hun hadde i baksetet. Bilen sto i en slak nedoverbakke på høyre side av veien.

– Jeg holdt foten på bremsen, mens Elin skulle hente ut pakken fra baksetet. Bakdøra var åpen, og vi snakket sammen. Plutselig skjøt bilen full fart. Det var en voldsom akselerasjon, og jeg hadde ingen sjans til å stoppe, hevder Sem-Johansen. 

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Så du tror dama satt helt rolig og så rett fremover mens hun snakket med dama som sto i døra bak? Eller kan den over 60 år gamle damen som ser litt røslig ut ha snudde seg bakover i setet, og i den bevegelsen ha klart å trykke inn gassen?

Det er faktisk flere muligheter her som man ikke kan avfeie uten videre. Vi får kanskje svaret når bilen er undersøkt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (7 timer siden):

Så du tror dama satt helt rolig og så rett fremover mens hun snakket med dama som sto i døra bak? Eller kan den over 60 år gamle damen som ser litt røslig ut ha snudde seg bakover i setet, og i den bevegelsen ha klart å trykke inn gassen?

Det er faktisk flere muligheter her som man ikke kan avfeie uten videre. Vi får kanskje svaret når bilen er undersøkt.

Tror ikke litt på det en gang. Hun satt på bremsen hele tiden. Bilen står i nedoverbakke.

Disse bilene har en farlig feil. 

Bilen ble "undersøkt" allerede første gang. Eller oversett som vi andre sier.

Endret av Jotun
  • Hjerte 1
Skrevet
John-B skrev (8 timer siden):

Med så mange hendelser med Volvoer som faktisk kræsjer pga de skyter fart av seg selv, så skulle det statistisk sett vært utrolig mange flere hendelser hvor kræsj ble avverget av at personen trykket på bremsen

Baserer du dette på faktiske tall eller basert på antallet avisartikler?

• Hjerte 1
Skrevet
Nimrad skrev (2 minutter siden):
John-B skrev (8 timer siden):

Med så mange hendelser med Volvoer som faktisk kræsjer pga de skyter fart av seg selv, så skulle det statistisk sett vært utrolig mange flere hendelser hvor kræsj ble avverget av at personen trykket på bremsen

Baserer du dette på faktiske tall eller basert på antallet avisartikler?

Det blir i hvertfall ingen avisartikler av "hendelser som ble avverget"...

• Liker 2
Skrevet
Hanhijnn skrev (5 minutter siden):

Det blir i hvertfall ingen avisartikler av "hendelser som ble avverget"...

Nei, det gjør ikke det. Men jeg synes å huske det ble presentert noen tall fra USA på et tidspunkt som sa at dette var ganske vanlig. Typ at det er langt vanligere enn avisartiklene skulle tilsi. Derfor skulle jeg gjerne hatt noen tall. Hvertfall når man påstår at noe er "statistisk".

Skrevet
Jotun skrev (30 minutter siden):

Syns selv de fire (fem?) vi nå har hatt i Norge er et vilt høyt tall......

Kjapt Google-søk; det skjer 16 000 slike i året i USA i følkge NHTSA. USA har roughly 350 millioner innbyggere, vi har 5,5. Hvis vi bare drar konklusjonen om at vi kjører noenlunde likt som USA så tilsier det at det skal være 250 slike tilfeller i året her til lands. Hvis vi antar at vi kjører 10 ganger mindre eller er 10 ganger flinkere enn amerikanerne, så skjer det altså fortsatt 25 ganger i året.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Ja det er fascinerende tall. 

Mener fortsatt xc40 har et stort problem.

Håper de finner ut av det og at Volvo går på en stjerne smell hvis de har forsøkt å skjule noe her 

• Liker 2
Skrevet

Flere år inn i denne situasjonen og fortsatt ingen som gjør noe. Var ikke xc40 og c40 tilbakekalt i USA pga dette problemet? Hvis det faktisk, og beviselig, er et problem med dette burde alt salg stanses og biler pålegges bruksforbud inntil problemet er fjernet. Inntil videre skal jeg verken prøve en slik bil eller kjøpe, trolig holde meg unna for de alltid. Man bør trolig advare de som eier slike biler med å utvise ekstrem forsiktighet ved parkering, manøvrering etc, egentlig et mirakel at det ikke har gått liv ennå så mange situasjoner som det har vært. 

Skrevet
13 minutes ago, kremt said:

Flere år inn i denne situasjonen og fortsatt ingen som gjør noe. Var ikke xc40 og c40 tilbakekalt i USA pga dette problemet? Hvis det faktisk, og beviselig, er et problem med dette burde alt salg stanses og biler pålegges bruksforbud inntil problemet er fjernet. Inntil videre skal jeg verken prøve en slik bil eller kjøpe, trolig holde meg unna for de alltid. Man bør trolig advare de som eier slike biler med å utvise ekstrem forsiktighet ved parkering, manøvrering etc, egentlig et mirakel at det ikke har gått liv ennå så mange situasjoner som det har vært. 

De er tilbakekalt her i Norge på grunn av dette problemet.

https://www.motor.no/aktuelt/hva-skjedde-under-volvos-tilbakekalling-i-2022/324699

• Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Interessant kobling mellom to saker. Er visst farlig å åpne dørene på Volvoer om dagen.

– Akkurat idet jeg åpnet døren, skjøt bilen plutselig fart, forteller Jones.

https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-skjot-fart-fanget-av-dashcam/327348

– Jeg holdt foten på bremsen, mens Elin skulle hente ut pakken fra baksetet. Bakdøra var åpen, og vi snakket sammen.
https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-skjot-fart-fanget-av-dashcam/327348

Fortsatt usikker på hva jeg mener om saken. Her er sjåførene som Motor lister opp:

Sjåfører og Alder:

----------------------

Kåre Lindemann  (80)

Berit Sjømæling Hovin  (66)

Rolf Otto Strøm (82) 
Hanne Hatleberg Nielsen (59)
Sandvika Dødsfall (60)

Valentinlyst kjøpesenter Ukjent (80+)

Bente Karlberg (69) 

obygda  Nevnte at det ikke bare var gamle mennesker som hadde opplevd uønsket akselerasjon men når jeg googler der det dette jeg finner. Jeg finner uønsket akselerasjon på enkelte andre modeller men de har stort sett skjedd klokka 3 om natta og lignende som igjen er litt spesielle omstendigheter. 

Endret av Locrin
Skrevet
4 minutes ago, Hanhijnn said:

59- og 60-åringer er hverken pensjonister eller gamle. Just sayin...

Noen er gamle når de er 60, andre holder seg bedre. Hvis du er tjukk, har lavt aktivitetsnivå og lite mental stimuli så blir man fort gammel når man er 60. Jeg har sett folk som er 60 som knapt klarer å subbe seg inn på kjøpesenteret og 70+ folk som går toppturer og er helt klare i hodet så det store forskjeller men jeg er i bunn og grunn delvis enig med deg. Det jeg var ute etter var yngre mennesker 20-40 som også hadde vært utsatt for dette. Problemet her er at de som kjøper akkurat denne bilen er "godt voksne" mennesker med grei økonomi.

Skrevet
Locrin skrev (Akkurat nå):

Noen er gamle når de er 60, andre holder seg bedre. Hvis du er tjukk, har lavt aktivitetsnivå og lite mental stimuli så blir man fort gammel når man er 60. Jeg har sett folk som er 60 som knapt klarer å subbe seg inn på kjøpesenteret og 70+ folk som går toppturer og er helt klare i hodet så det store forskjeller men jeg er i bunn og grunn delvis enig med deg. Det jeg var ute etter var yngre mennesker 20-40 som også hadde vært utsatt for dette. Problemet her er at de som kjøper akkurat denne bilen er "godt voksne" mennesker med grei økonomi.

Hva er det du insinuerer her? Ligger disse problemene med XC40 / C40 bilene i at førerne er enten i 80-åra eller overvektige 60-åringer? 

Folk i 60-åra i Norge er stort friske og aktive. Men unntak finnes selvfølgelig. Og de unntakene havner i disse bilene? Er ikke helt sikker på om jeg kjøper den teorien, eller om det er det du mener. Skjønner ikke helt hva du vil fram til her. Annet enn å skyve skylden over på førerne?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...