Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

"Send meg bilde av Epiq'en din da!"😅

 

Edit* Kort titt på "prototypen" av søsterbilen. Regner med at Epiq ikke skiller seg nevneverdig fra denne.

 

Fysiske knapper på rattet! Wooh!

Endret av Duriello
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Duriello skrev (17 minutter siden):

"Send meg bilde av Epiq'en din da!"😅

 

Edit* Kort titt på "prototypen" av søsterbilen. Regner med at Epiq ikke skiller seg nevneverdig fra denne.

 

 

Huffameg sier jeg bare 😂

Blir ikke noe Epiq her i gården, skal ha det i bakhodet som en evt konebil da skulle det vært aktuelt i fremtiden hehe. Prøvekjørte Ioniq 5 for en god del uker siden og kan vel si at jeg falt pladask for den, både når det gjelder interiør og eksteriør på N-line versjonen. Synes BMW’en jeg så på både ble litt for dyr(spesielt med forsikringen) og litt for trang. 

Skrevet
7 hours ago, Complexity said:

problemene han har med Luciden var ikke på Teslan hans

Fyren er sikkert dyktig men tross alt lever han av å pøse ut videoer. Da må  han skape litt kontrovers, kjøpe noe uvanlig etc. Hadde trolig fått lite visninger og penger ut av en Leaf: "10 years and 100k miles with a Nissan Leaf, not a single problem...." De fleste vet vel at Lucid er overpriset søppel. 

 

1 hour ago, bzzlink said:

Det beste er 20/4/10 regelen.

Ser jo folk som kjøper ny bil som må kjøpe med vinterhjul fra produsent og få det finansiert. De har ikke 15-20 tusen til å kjøpe vinterhjul utenom..... Men ny bil til 500-600 tusen hvert 3. år skal de ha. Regnet litt på dette. For en tesla y til 600 tusen, 100 % finans, 10 år nedbetaling. Inklusive forsikring, bompenger, trafikkavgift, lading, enkelt vedlikehold. Det blir veldig fort ca 10 tusen per måned for alt dette totalt. Hver eneste måned i 120 måneder. Det varierer selvsagt litt etter hvor mye og hvor man kjører, hvor mye bompenger er, hvor høy bonus du har etc. Men tatt utgangspunkt i 15-20 tusen km i året.  Har du lav bonus, lav alder og skal forsikre en nyere tesla er det gjerne ca 3 tusen per måned, med tfa. Ikke en ubetydelig sum akkurat.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Iterion skrev (9 minutter siden):

Prøvekjørte Ioniq 5 for en god del uker siden og kan vel si at jeg falt pladask for den, både når det gjelder interiør og eksteriør på N-line versjonen.

Har den på shortlist selv. 👍 Har en følelse av at det blir en sånn etterhvert, må bare prøvekjøre, med fokus på infotainment og hvor lett denne er i bruk, først. 😅  Setene og "innsteget" passer meg perfekt. (Der er det få som passer)

Det sagt så hater jeg ikke ID Cross, er mye jeg liker med den, men kun fwd er dealbreaker der jeg bor. 👍

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (7 minutter siden):

Har den på shortlist selv. 👍 Har en følelse av at det blir en sånn etterhvert, må bare prøvekjøre, med fokus på infotainment og hvor lett denne er i bruk, først. 😅  Setene og "innsteget" passer meg perfekt. (Der er det få som passer)

Det sagt så hater jeg ikke ID Cross, er mye jeg liker med den, men kun fwd er dealbreaker der jeg bor. 👍

Hey, ikke kjøp samme bil som meg nå a! Neida hehe. Det er en fantastisk bil, det må jeg si. Liker den mer og mer når jeg studerer detaljene. Den passa perfekt for meg i alle fall.  Får nærmest vondt av å sitte i Model 3 setene og de skylte på at det var vanlig slitasje etter 4 år lol. Når det knapt er noe som helst sidestøtte for lårene og det veganske skinnet nærmest virker helt løst når jeg setter meg ned i setet. Kom ingen vei med det da. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Iterion skrev (13 minutter siden):

Hey, ikke kjøp samme bil som meg nå a! Neida hehe. Det er en fantastisk bil, det må jeg si. Liker den mer og mer når jeg studerer detaljene. Den passa perfekt for meg i alle fall.

Hehe! Hvilken farge vurderer du? Så skal jeg vurdere en av de andre. 😉 Neida, har allerede konfigurert en slik jeg vil ha den, og tviler på at det blir gjort store endringer der. Teal green fargen heter? 😅 (Når alle kjører hvit tesla så vil jeg skille meg litt ut fra mengden) Ikke helt sikker på om det blir N-line eller om det holder med lenge med "kun" premium lr awd da. 😅

Kjipt du hadde dårlig erfaring med din mod 3, testet du highland?

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (9 minutter siden):

Hehe! Hvilken farge vurderer du? Så skal jeg vurdere en av de andre. 😉 Neida, har allerede konfigurert en slik jeg vil ha den, og tviler på at det blir gjort store endringer der. Teal green fargen heter? 😅 (Når alle kjører hvit tesla så vil jeg skille meg litt ut fra mengden) Ikke helt sikker på om det blir N-line eller om det holder med lenge med "kun" premium lr awd da. 😅

Kjipt du hadde dårlig erfaring med din mod 3, testet du highland?

Stod mellom rød og en matt farge her. Og det er bra hehe. Ja holder nok lenge med premium lr awd. 

Nei har ikke det, var ikke så aktuelt samme bil bare i oppgradert versjon. Ble litt for liten, lav og for upraktisk. 

  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Iterion said:

Hehe sant det! Sånnsett den perfekte kjerringbilen? Jeg foretrekker navnet Ioniq over Epiq, gitt 😁

Det er vel en sånn branding greie vag desperat har hevet seg på, så da må det bli noe med q i slutten. Skoda Ioniq hadde nok gitt advokatene til vag noe å henge fingrene i.

Det blir en kortere bil en elroq og med fwd. Hint som har kommet er batteri på 56kwh, 420km wltp og 420 liter bagasjerom i en bil som er ca 4,25meter lang. Søsterutgaven id cross har blitt nevnt med 1200kg hengervekt. Kommer ett mindre batteri og uten noe utstyr er det pratet om en startpris på 25000euro. Skal man gjette så havner vel stort batteri rett i underkant av elroq 60.

 

  • Liker 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (8 minutter siden):

Det er vel en sånn branding greie vag desperat har hevet seg på, så da må det bli noe med q i slutten. Skoda Ioniq hadde nok gitt advokatene til vag noe å henge fingrene i.

Det blir en kortere bil en elroq og med fwd. Hint som har kommet er batteri på 56kwh, 420km wltp og 420 liter bagasjerom i en bil som er ca 4,25meter lang. Søsterutgaven id cross har blitt nevnt med 1200kg hengervekt. Kommer ett mindre batteri og uten noe utstyr er det pratet om en startpris på 25000euro. Skal man gjette så havner vel stort batteri rett i underkant av elroq 60.

 

Stemmer. Ikke optimalt med fwd da og synes den rekkevidden var litt snau. Den bør nok ligge godt under 400k skal den selge greit, tror du ikke? 

Skrevet
2 minutes ago, Iterion said:

Stemmer. Ikke optimalt med fwd da og synes den rekkevidden var litt snau. Den bør nok ligge godt under 400k skal den selge greit, tror du ikke? 

Er vel ikke så mye over 420km på elroq 60 og den er populær. Fwd er ikke optimalt, men samtidig mer håndterbart for dem som skriker når det logres litt med baken. Jeg håper de får ned vekten for det kan kompensere mye for medium batteri. Elroq er kjempetung.

Skrevet (endret)
10 hours ago, kremt said:

Fyren er sikkert dyktig men tross alt lever han av å pøse ut videoer. Da må  han skape litt kontrovers, kjøpe noe uvanlig etc. Hadde trolig fått lite visninger og penger ut av en Leaf: "10 years and 100k miles with a Nissan Leaf, not a single problem...." De fleste vet vel at Lucid er overpriset søppel. 

 

Ser jo folk som kjøper ny bil som må kjøpe med vinterhjul fra produsent og få det finansiert. De har ikke 15-20 tusen til å kjøpe vinterhjul utenom..... Men ny bil til 500-600 tusen hvert 3. år skal de ha. Regnet litt på dette. For en tesla y til 600 tusen, 100 % finans, 10 år nedbetaling. Inklusive forsikring, bompenger, trafikkavgift, lading, enkelt vedlikehold. Det blir veldig fort ca 10 tusen per måned for alt dette totalt. Hver eneste måned i 120 måneder. Det varierer selvsagt litt etter hvor mye og hvor man kjører, hvor mye bompenger er, hvor høy bonus du har etc. Men tatt utgangspunkt i 15-20 tusen km i året.  Har du lav bonus, lav alder og skal forsikre en nyere tesla er det gjerne ca 3 tusen per måned, med tfa. Ikke en ubetydelig sum akkurat.

Jepp koster ca 10000-13000 i mnd å kjøre ny billig familiebil konstant litt avhengig . Null problem om man har 100000 i mnd utbetalt. 

Som et ektepar på medianlønn i Norge har. 

Men om man klarer å få ned transportkostnadene ned med 4000kr og setter de i fond i de 10 årene.

Så sitter man med 700000kr på fondskontoen… før skatt og inflasjon, men allikevel

EDIT: Her var jeg litt dårlig informert om medialønn i Norge. Jeg hadde Oslo sin (738000kr) i hodet, som er en del høyere enn Norge sin. Og jeg var ganske dårlig i hoderegning i tillegg.

Fonds regnestykket derimot står seg…dersom man får 8% avkastning.

Endret av bzzlink
Skrevet
7 hours ago, freedomseeker said:

For heltidsansatte er median brutto månedslønn i Norge rundt 53 000 kroner. For husholdninger er median månedlig inntekt etter skatt rundt 53 000 kroner.

Ja her var jeg dårlig informert, og dårlig i matte, ser jeg.

Jeg hadde medialønnen i Oslo i hodet, som er 738000 x 2 =1 476 000.

40% skatt av det, så blir det ikke 100000 i mnd nei….

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...