Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
5 minutes ago, Snowleopard said:

Tesla er vel med her, dog lengre ned...

image.png.81f96206c3dabd240c60c3fe5dbc4ddb.png

Jeg er ikke så stø i tysk. Hvor fort har de kjørt på testene? For det var ganske lav rekkevidde på to fulle ladinger

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (8 minutter siden):

Jeg er ikke så stø i tysk. Hvor fort har de kjørt på testene? For det var ganske lav rekkevidde på to fulle ladinger

Har jeg ikke sett. Men dette er vel kjøring der de starter med fullt batteri (100 % SoC), og lader en gang i 20 min fra 10 % S0C.

Du kan kopiere lenken, så gå til translate.google.no og få oversatt fra tysk til norsk, engelsk eller hvilket språk du vil, ved å lime inn lenken der du skal skrive teksten, og så velge språk det skal oversettes til. Da får du en lenke til teksten oversatt for deg!

Eller bruker du Google Chrome, så er det mulig å velge oversettelse rett i nettleseren (skal få spørsmål om du ikke har nektet tidligere).

Overskriftene i det jeg limte inn, er:

1) sammenslått rekkevidde

2) Rekkevidde med fullt batteri (til 10 % rest)

3) oppnådd rekkevidde gjennom 20 minutters lading

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Skrevet
bzzlink skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke så stø i tysk. Hvor fort har de kjørt på testene? For det var ganske lav rekkevidde på to fulle ladinger

Lurer på det samme. Tenkte at spesielt model 3 var en god del mere effektiv en det testen der angir. 

Skrevet (endret)
25 minutes ago, Snowleopard said:

Har jeg ikke sett. Men dette er vel kjøring der de starter med fullt batteri (100 % SoC), og lader en gang i 20 min fra 10 % S0C.

Du kan kopiere lenken, så gå til translate.google.no og få oversatt fra tysk til norsk, engelsk eller hvilket språk du vil, ved å lime inn lenken der du skal skrive teksten, og så velge språk det skal oversettes til. Da får du en lenke til teksten oversatt for deg!

Eller bruker du Google Chrome, så er det mulig å velge oversettelse rett i nettleseren (skal få spørsmål om du ikke har nektet tidligere).

Overskriftene i det jeg limte inn, er:

1) sammenslått rekkevidde

2) Rekkevidde med fullt batteri (til 10 % rest)

3) oppnådd rekkevidde gjennom 20 minutters lading

Aha, da gir det mer mening ja. Takker

Må si Ford Capri virkelig overrasker positivt med å gå 70km lenger enn Model Y på 90% av batteriet.

 

Endret av bzzlink
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (19 minutter siden):

Må si Ford Capri virkelig overrasker positivt med å gå 70km lenger enn Model Y på 90% av batteriet.

Jevnere ladekurve?

Endret av Duriello
Skrevet
38 minutes ago, Duriello said:

Jevnere ladekurve?

Nei dette var før lading. Og AWD versjonen har lavere wltp enn Y også. Men det er kanskje den gamle versjonen av Y

Skrevet
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Nei dette var før lading. Og AWD versjonen har lavere wltp enn Y også. Men det er kanskje den gamle versjonen av Y

Leste forrige post feil. Mistenker at det var forrige Y ja.👍

Skrevet (endret)
2 hours ago, Snowleopard said:

Er vel biler der som støtter mer enn 350 kW, så de kommer jo dårlig ut av det.

Da må du veldig fort anta en eller annen ikkestandard lader. Man kan tøye strikken litt sånn ca innenfor spec, men det blir litt merkelig å gå den veien siden en ikkestandard lader kan gi negative utslag for noen biler.

Endret av sverreb
Skrevet
sverreb skrev (9 minutter siden):

Da må du veldig fort anta en eller annen ikkestandard lader. Man kan tøye strikken litt sånn ca innenfor spec, men det blir litt merkelig å gå den veien siden en ikkestandard lader kan gi negative utslag for noen biler.

Er vel ingen standarder som sier at de må være nøyaktig 300, 350 eller 400 kW f.eks. selv om Ionity og flere startet med 350 kW basert på 800V-lading. Skulle vi brukt argumentet ditt, så er det jo feil at de stopper på 300kW istedet for 350 kW i testen.

Disse "standardene" bygger seg opp ettersom det utvikles og både bilprodusenter og ladeoperatører begynner å snakke sammen om hva som er "rett". Men her ser vi altså at vi får flere varianter, og ikke låst fast til bestemte verdier.

Her er jo både volt og ampere som må oppfylles for å komme frem til det aktuelle kW-tallet (standard beregning av effekt, med V, A og W). F.eks. er jo flere av "800V"-bilene ikke faktisk på eller nært 800V, men ligger på forskjellige steg.

Kia og Hyundai f.eks. lå vel i starten på noe rundt 600V. Det er jo det fine med strøm, at de opererer på flere trinn i løpet av ladeprosessen, og ikke låst fast på en bestemt verdi på volt-tallet, eller ampere-verdien.

Skrevet (endret)
16 minutes ago, Snowleopard said:

Er vel ingen standarder som sier at de må være nøyaktig 300, 350 eller 400 kW f.eks. selv om Ionity og flere startet med 350 kW basert på 800V-lading. Skulle vi brukt argumentet ditt, så er det jo feil at de stopper på 300kW istedet for 350 kW i testen.

nominellt* (I.e. på 800V) så stopper CCS standarden meg bekjent på 400kW (500A) med kun utgangspunkt i strømmen, I praksis har det lite for seg siden maks effekt bare kan oppnås på høy spenning og da må batteriet nødvendigvis være på høy SOC. 

Jeg ser 350kW jevnt over oppgitt som maks og om det er av praktiske grunner eller om det er detaljer i standarden som dikterer det vet jeg ikke. 

Den harde grensen er uansett 500A, og på lav SOC, selv om du dytter inn absolutt maksimum av celler slik at du når 4.2V/celle så nær 1000V som mulig (I.e. 238S konfigurasjon) så er du fortsatt på 714V ved 3V (praktisk talt utladet) og 880V ve 3.7V (nominell) 714V*500A = 357kW, 880v*500A=440kW. 

I praksis vil du ha litt mer å gå på enn det så 238S er neppe er praktisk konfigurasjon. Lucid bruker meg bekjent 220S for maks 407kW ved 500A og 3.7V/celle.

Så for å nå signifikant høyere ladehastigheter enn 350kW ser jeg ingen annen utvei enn å tillate mer strøm enn 500A, og da er vi definetivt utenfor CCS spec.  

*) Som blir til 500kW på 1000V, veldig teoretisk sett.

Endret av sverreb
Skrevet
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Veldig bra testmetode. Det er det som virkelig teller for langkjøring.

Veldig mange biler som overrasket positivt. Spesielt Volvo og polestar.

Hadde nettop en helgetur på 800km med en ladestop så denne egenskapen er viktig. 

Skrevet
Hanhijnn skrev (På 12.11.2025 den 12.14):

Nå er det lov å kjøre uten å holde i rattet i Norge!

Statens vegvesen har godkjent Fords BlueCruise-system for norske veistrekninger. Det betyr at bilføreren ikke behøver å røre rattet.

https://www.motor.no/aktuelt/ford-forst-i-norge-na-er-det-lov-a-kjore-uten-a-holde-i-rattet/335664

Ny Ford-tillatelse: Puma og Ranger får også håndfri-kjøring.

https://www.motor.no/aktuelt/ford-puma-og-ranger-far-ogsa-bluecruise-handfri-kjoring/335901

  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Hvis man planlegger å kjøpe en brukt elbil til rundt 400k, er det da smartere å kjøpe nå før 2026 da regjerningen planlegger moms på elbiler over 300.000 kroner? eller tror dere dette vil ikke påvirke bruktbilmarkedet?

Endret av Jonas83_
Skrevet

Flere som mener selgerne allerede har bakt inn prisstigningen i prisforespørselen. Men jeg tror det er noen som ikke har gjort det ennå, og kanskje til og med venter litt med å legge ut bilen til de ser at de får litt mer for bilene.

Skrevet (endret)
Jonas83_ skrev (8 timer siden):

Hvis man planlegger å kjøpe en brukt elbil til rundt 400k, er det da smartere å kjøpe nå før 2026 da regjerningen planlegger moms på elbiler over 300.000 kroner? eller tror dere dette vil ikke påvirke bruktbilmarkedet?

Det vil påvirke bruktmarkedet!

Kjøper man ny bil så vil man forvente at det er forskjell over nyttårsnatta, men realiteten er at det drar seg litt ut i tid siden noen bilmerker "spanderer" økningen i mva, som de nødvendigvis bedriftsøkonomisk må ta inn på andre måter over tid. Andre utsetter prisfall for å skjule mva-økningen.

Mye av det samme skjer i bruktmarkedet. Noen er proaktive og har lagt på prisene allerede. Andre henger litt etter og "følger markedet" og setter prisene sine etter at alle andre har økt bruktprisen. Over tid vil det nye prisnivået synke inn i hele markedet. Jeg tipper det blir en overgangsperiode på rundt et halvt år sånn at det ser så gradvis ut at det går under radaren for de fleste. De som forventer +50k over nyttårsnatta vil bli skuffet.

Endret av Simen1
Skrevet

Noen her som har erfaring med BYD og om det er noe å satse på, tenker kvalitetsmessig og driftssikkerhet.

Vurderer BYD Sealion 7 opp mot Tesla modell Y. 

Har fått ganske bra pris på BYDen og den ligger ca. 30 000 kr lavere med samme utstyr og mer enn Teslaen. Så det utjevner på god vei rentekampanjen og pris for service en del, ihvertfall når jeg ikke skal ha lånet lenge.

Syntes dog at Teslaen føles ut som noe nytt og annet, og det er jo kjekt når man skal over på noe annet.

Kommer fra fullutstyrt Skoda Enyaq sportline med HUD og god komfort, og da føles BYDen ut som en videreføring av det jeg allerede har uten store forbedringer annet enn 4x4 og kraft. Vil nok aavne HUDen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...