Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
8 hours ago, Snowleopard said:

Er nok veldig vanskelig med sånne websider...! 🫣😁

Nærmere sannheten enn du trur her, mange av store nettsider du er på heng sammen med gaffateip på ein god dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Her er hans skjema for biltester.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit?gid=735351678#gid=735351678

358km med EQB 350, men da på vinter (0 grader) men tørt.

Ser det er en EQB 300 og med i testen. Er lite kjent med de bilene så kansje det er helt andre enn den du tenkte på.

Takk for linken, søkte på youtube og fant videoen hans om EQB300. 350km rekkevidde om vinteren er jo ikke all verden, men alle/de fleste elbiler har vel drastisk kortere rekkevidde om vinteren antar jeg?

Litt kjipt med 100kwh maks kapasitet, så ut som man fort kunne måtte bli en god stund hvis man blir/er nødt til å lade på veien til/fra et sted for å få nok rekkevidde

Skrevet
wampster skrev (29 minutter siden):

Takk for linken, søkte på youtube og fant videoen hans om EQB300. 350km rekkevidde om vinteren er jo ikke all verden, men alle/de fleste elbiler har vel drastisk kortere rekkevidde om vinteren antar jeg?

Litt kjipt med 100kwh maks kapasitet, så ut som man fort kunne måtte bli en god stund hvis man blir/er nødt til å lade på veien til/fra et sted for å få nok rekkevidde

Jo, men husk også at EQB er en forholdsvis stor og tung bil, i tillegg til ekstremt lite aerodynamisk. Treg lading også som du nevner. Du får biler med rekkevidde på over 500 km WLTP til ca samme pris i dag, så ville holdt meg unna denne med mindre du liker alt annet med den.  

Skrevet

Av nysgjerrighet, er det lov å konvertere ICE bil til elektrisk? Ser det var tydeligvis vanskelig eit par år sida, antar det ikkje har forandret seg?

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

Såg berre på ein Smart Roadster, og den girkassa får meg nesten til å undres om EV konvertering, men det er ikkje store vitsen å tenke på det om det i praksis ikkje er lovlig.

Skrevet (endret)
Drunkenvalley skrev (26 minutter siden):

Av nysgjerrighet, er det lov å konvertere ICE bil til elektrisk? Ser det var tydeligvis vanskelig eit par år sida, antar det ikkje har forandret seg?

https://www.tu.no/artikler/det-er-nesten-umulig-a-fa-godkjent-en-ombygd-elbil-i-norge/467061

Såg berre på ein Smart Roadster, og den girkassa får meg nesten til å undres om EV konvertering, men det er ikkje store vitsen å tenke på det om det i praksis ikkje er lovlig.

Er ikke ulovlig, du må bare bruke noen millioner for å få div. i drivlinja (batterier etc) vurdert som sikkert...! 🫣

Nei, det er tragisk at Norge er så mot strømmen og bakstrebersk med dette. Selv om du tar batterier, motor, inverter etc fra f.eks. en TMS, så må du få godkjent dette som om de aldri har vært testet i sammenheng og individuelt før... Altså enheter som er/var fullt lovlig å bruke på en Tesla fra før, men ikke når du f.eks. skal bygge det inn i en Ford Transit, for å ta et eksempel!

Skulle ønske det kom noen nyheter på dette snart. Eneste muligheten er å få det godkjent i EU-land, og få bilen på skilter der. Først da kan du hente den tilbake til Norge og få den godkjent pga godkjenningen fra et annet land.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
8 minutes ago, Snowleopard said:

...

Enormt kjedelig. Smart Roadster hadde vore veldig morsomt med EV motor og uten heile girkasse-tullet den er kjent for.

Så folk hadde konvert til elektrisk så langt tilbake som i ~2009. Då var det ikkje mykje rekkevidden. Mistenker man kan få til litt bedre i dag når bilen veg 800 kg før evt endring. 👀

Forøvrig fekk eg ikkje prøvekjørt fordi samme girkassa daua mens han skulle starte den. 🤣

Endret av Drunkenvalley
Skrevet
On 10/22/2025 at 3:01 PM, kremt said:

Det er nettopp det du ser, de ligger ute..... Alle kan legge ut ting for salg til for høy pris og la de bli liggende ute, det betyr ikke at de er verdt det eller at de blir solgt. En ting er ikke verdt mer enn kjøper er villig til å betale for den. Det er jo voldsomme priser på enkelte av dem. Sånn som jeg ser det konkurrerer mange av de mot nettopp helt nye biler med slik prising. Det samme med rentekampanjer, det senker bruktverdien. Dersom du skulle solgt en helt ny bil 1 dag gammel som en bruktbil ville jeg regnet med et avslag på mellom 50 til 80 tusen fra nypris alt etter hva modellen koster og hva verdien på rentekampanjen faktisk er for den modellen. Men jeg tror svært få faktisk ville gått med på et så stort prisavslag, dermed blir de liggende for salg. Når selv 4 år gamle biler gått 100 tusen selges med knappe 80-90 tusen avslag enda de er godt brukt og all nybilgaranti er utgått. Eksempel på latterlige priser på enkelte biler

 

  Reveal hidden contents

tesla3.PNG.2622df755e533577a229e1fa1455a7eb.PNG

 

Men, har jo i tråden her siste sidene sett eksempler på bil som er ~6 år gammel og selges for 200k. For meg holder de da verdien bra, når nypris i dag er 470k for AWD LR med hengerfeste, og som i praksis er litt over 400k med nullrentekampanje. Da blir jo kostnaden i praksis 33k i året i verditap, sikkert litt frontloaded da med større tap første årene, men med garanti i mesteparten av perioden, og god bil, så virker det jo som et godt kjøp uansett. 

Så spørs det hvor mye Model 3 selges for om ~3 år når folk selger unna, og mange har kjøpt på nullrentekampanje. Men fordelen til Tesla er jo at de gir mye bil for pengene, og biler med tilsvarende specs/opplevelse er dyrere som nye, og virker som de får mer verditap av den grunn da bruktbiler kanskje selges mer etter egenskaper (rekkevidde, litt på luksusfølelse) enn etter hva produsenten vil ha som nypris? 

Skrevet

Dette er spekulasjon fra min side, men tror både utgående Toyota Bz4X og Mercedes EQB er eksempler på litt sånn "la oss raske sammen noe greier sånn at vi har elbil å selge" 

Hvorfor de slutter å selge de, uten å ha arvtager klar er fordi de ikke tjener penger på de. Og fordi det er så små volumer at det ikke gjør noe å miste salget et halvt års tid.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Just now, bzzlink said:

Dette er spekulasjon fra min side, men tror både utgående Toyota Bz4X og Mercedes EQB er eksempler på litt sånn "la oss raske sammen noe greier sånn at vi har elbil å selge" 

Hvorfor de slutter å selge de, uten å ha arvtager klar er fordi de ikke tjener penger på de. Og fordi det er så små volumer at det ikke gjør noe å miste salget et halvt års tid.

Eh?

Ikkje uenig på Toyota fronten, men på Mercedes fronten? Dei har jo hatt "compliance" biler lenge i form av B-klasse Electric Drive.  I tillegg lanserte dei EQC, EQV og EQA før dei lanserte EQB. Ikkje be om logikken i namngiving forøvrig, den har eg ingen peiling på.

Så det ville vore rart å kalle EQB ein compliance car syns eg. Meir sannsynlig er EQB ute av bildet fordi dei har ein ganske utfylt linje med biler og ikkje såg behovet EQB skal fylle nå, i hvertfall ikkje nok til å lansere ein ny modell i nokon hast.

Skrevet

Ny EQB model blir lansert/kommer i butikker neste februar/mars ble jeg fortalt da jeg var innom Mercedes i går da.
Så kan man diskutere om det er såpass lenge til at det kan regnes som å "ikke ha en ny versjon klar".
Nye versjonen/utgaven skal visstnok hete GLB og ha rekkevidde på opp til 750-800km og mulighet for litt over dobbel så rask lading

Skrevet

Hva jeg tror: Toyota har solgt nok elbiler for i år. De selger elbiler kun pga de må få for å få lov til å fortsatt selge fossilbiler. Biler solgt i Norge teller også på EU sine kvoter. De bilene som avventer levering blir skyvd til neste år og står trolig på lager i en eller annen havn, disse kommer på neste års kvote. EU har slappet av på sine krav det siste år, det er ikke lenger ultimatum om å selge elbiler eller legge ned. Lobbyering og "dra sine føtter" har fungert for å utsette utslippskrav. 

Skrevet

Da er jeg tilbake fra Oslo Motor Show. Har fått sett Subaru sin versjon av BZ4X Touring,. Bortsett fra en flott eksteriørfarge (to-farget kobber-rødt og svart), så var det gjesp. Det var forsåvidt også Nissan Leaf innvendig.

Prøvesatt både Ioniq 9 👌 og nye Polestar 5 👌. Flotte biler begge to, men på hver sin måte. Men PS5 var griselekker! Fikk også sett og prøvesittet Renault 4 og 5 (ikke Turbo-utgaven) og tvillingen Nissan Micra.

Der var og den heftige racervarebilen til Ford og de andre EV-modellene bortsett fra Lightning. Dvs, den var og på messa, men for et annet firma (2 faktisk), men den ene var låst og den andre var jeg usikker på hva de ville synes om jeg klatra i den.

JAC sin nye EV Pickup var der, grei, men virka nesten litt trang i baksetet, men hadde mer truckbed enn KGM Musso sannsynligvis har. Dog, Mussoen klarte jeg ikke finne på messa, så det var et kraftig skår i gleden.

Ellers besto messa av mest gamle ice, noe var verdt å se (2x Jaguar XJS en cab en fast tak og XJC), en god del MCer og litt lastebiler/trucks i siste hallen, inkludert en cabriolet... 😶

Så var det selvsagt 2 ice-biler som stjal masse oppmerksomhet, Il Tempo Gigante og Boomerang Rapido i Snakeoil farger og logo, konkurrentbilen fra Flåklypa Grand Prix! Der var og selveste Reno Caprino!

Synd det var forholdsvis få elbiler, det var selvsagt flere enn jeg har nevnt, men ville trodd at flere produsenter/importører ville sett nytten i å vise frem sine elektriske modeller. Men mulig de sparer seg til E-CarExpo 2026, som blir i Stockholm om nesten ett år fra nå. Ser nå at det og vil være en i København på våren...

Vet ikke om det kommer en BEV-messe i Norge da! Kan dog se ut som det blir en liten en i Oslo-Bærum-sandvika-området!

  • Liker 1
Skrevet
4 hours ago, kremt said:

Hva jeg tror: Toyota har solgt nok elbiler for i år. De selger elbiler kun pga de må få for å få lov til å fortsatt selge fossilbiler. Biler solgt i Norge teller også på EU sine kvoter. De bilene som avventer levering blir skyvd til neste år og står trolig på lager i en eller annen havn, disse kommer på neste års kvote. EU har slappet av på sine krav det siste år, det er ikke lenger ultimatum om å selge elbiler eller legge ned. Lobbyering og "dra sine føtter" har fungert for å utsette utslippskrav. 

Med litt ettertanke tror jeg du har rett i det

Skrevet
6 hours ago, wampster said:

Ny EQB model blir lansert/kommer i butikker neste februar/mars ble jeg fortalt da jeg var innom Mercedes i går da.
Så kan man diskutere om det er såpass lenge til at det kan regnes som å "ikke ha en ny versjon klar".
Nye versjonen/utgaven skal visstnok hete GLB og ha rekkevidde på opp til 750-800km og mulighet for litt over dobbel så 

Dersom det ikke er noe de rasket sammen så er det jo enda verre for Mercedes. Trekke en modell etter knapt 3 år i markedet tilsier at de bommet skikkelig i produktutviklingen. 
 

Enig i at når det bare er et halvt års tid så er vel det vanlig bestillingstid hos mange merker
 

Når etterfølgeren nesten dobler rekkevidden så sier det litt om at de lå bakpå

 

Skrevet

Den nye modellen blir nok vesentlig mer kostbar. EQB var populær som taxi, den hadde 7 seter, 4matic og relativt rimelig pris. Det var vel en såkalt multi platform bil ombygd fra GLB. Og hadde således en del kompromisser. De gjør slikt for å korte ned tid og kostnad for utvikling på en modell de uansett ikke forventer enormt salg på, eller modell som kun selges i noen land som jeg vil tro var tilfellet for denne. EQC er tatt ut av produksjon for lengst. Nå skjer det for EQB og deretter trolig EQA. EQE og EQE SUV har trolig ca 1 år igjen av produksjon før den legges ned. Mercedes vil skrote EQ-serien og heller kalle det f.eks GLC with EQ technology. 

  • Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (21 minutter siden):

Yasa axial flux motor, Mercedes. 1005 HK.

Dritkult! 1005 hk / 750 kW på bare 12,7 kg! Hvor tenkes denne brukt? Racing-biler, hypersportsbiler, elfly og sånt?

Jeg hadde likt å sett nedskalerte utgaver av den der. F.eks 75 kW på 1,27 kg. Fire sånne i en firehjulstrekker hadde vært rått.

Er den den egnet for vanlige biler? Eller mer for laboratorie-forsøk? Vanlige biler setter jo litt krav til g-krefter ved svinging, støy, kostnadseffektivitet (ikke så mye dyre metaller), korrosjon, driftsikkerhet m.m.

 

Skrevet (endret)

Siden det står EV i artikkelen, er det vel snakk om bil. Batteriet og annen elektronikk må også kunne levere nok effekt, så det holder ikke bare å ha en sterk motor.

Det står også kontinuerlig 500hk. 1000hk er bare et kortvarig, teoretisk peak...

Endret av freedomseeker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...