Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutes ago, Hanhijnn said:

Hvor mye selger du den for? Vi kjøpte en 2019 TM3 LR  AWD i sommer for 173000. Km.stand 120.000 og vinterhjul.

230 000 men kun gått 38 000, blir fornøyd hvis jeg får 220. Høyeste budet jeg har fått hittil er 215.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Selle skrev (7 timer siden):

Jeg har kjørt 3 vintre med Cupra Born bakhjulstrekk uten problemer, og jeg har hytte på fjellet. 
 

Når det e sakt så er lysten på 4x4 og hengerfeste stor del av årsaken til at jeg en stund har hatt lyst til å bytte den. Planen var egentlig å se på ny bil til våren, da blir Cupraen 4 år gammel, men pga stor fare for at det blir moms fra 300.000 fra nyttår så ble det impulskjøp av en Skoda Elroq RS på lørdag. Det var siste RSen de hadde i bestilling som de kunne garantere levering før nyttår. 

I samme situasjon, bare med en annen bilmodell. Jeg skulle egentlig ha hengerfeste men var/er ikke mulig å ettermontere. Utrolig bittert å tenke på nå. Det er vel det jeg savner aller mest siden Model 3’en jeg har, er så upraktisk uten..

Grattis med kjøpet av Elroq RS! 🤩 God og ganske så praktisk bil det virker det som. Så har du vel med både hengerfeste og 4x4 denne gangen 😉

Skrevet

I h***ete så kul Ioniq 6 er. Fant ut at den er ganske god konkurrent til Model 3, og attpåtil er det knalltilbud på den med 100 000 kr nedsatt. Likevel blir det dyrere og dårligere enn Model 3 virker det som, i alle fall i spesifikasjoner og software, men kvalitetsfølelsen er kanskje bedre på Ioniq?

  • Liker 1
Skrevet
Falfal skrev (2 minutter siden):

I h***ete så kul Ioniq 6 er. Fant ut at den er ganske god konkurrent til Model 3, og attpåtil er det knalltilbud på den med 100 000 kr nedsatt. Likevel blir det dyrere og dårligere enn Model 3 virker det som, i alle fall i spesifikasjoner og software, men kvalitetsfølelsen er kanskje bedre på Ioniq?

Har ikke 800V-drivlinje, HUD eller V2L på Teslaen...! ;)

Men, Teslaen er billigere enn Ioniq 6!

Skrevet (endret)
6 minutes ago, Falfal said:

I h***ete så kul Ioniq 6 er. Fant ut at den er ganske god konkurrent til Model 3, og attpåtil er det knalltilbud på den med 100 000 kr nedsatt. Likevel blir det dyrere og dårligere enn Model 3 virker det som, i alle fall i spesifikasjoner og software, men kvalitetsfølelsen er kanskje bedre på Ioniq?

Sleng på servicepriser og i regnestykket ditt.

Ellers er vel det med kvalitetsfølelse litt individuelt. Jeg føler ikke at grå hardplast gir så god kvalitetsfølelse..

Men aldri sittet i en Ioniq 6. Kansje den er mye bedre enn Ioniq 5..?

Uansett bare å kjøre på. Fint å ha noe annet enn alle andre.
Ser ikke så mange Ioniq 6 på veiene men annenhver bil er Model 3 eller Y.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 time siden):

Sleng på servicepriser og i regnestykket ditt.

Fant ikke service prisen for Hunday. Kjøpte nettop en bil og der kostet 5års service 10 000kr. Kan umuig være veldig dyrt?

Skrevet

Hjelper at den kommer ned i en mer riktig pris...

Forøvrig, har jo Hyundai selv, og opplever at prisene hos Mobile har vært lave. 2,5K og 3,5K annethvert år. Men opplever at de som klager har fått helt andre priser hos den andre forhandlerkjeden.

Så kommer det og på at man må bytte batterikjølevæske på biler fra 2020 og til 2023-modellene ihvertfall, samt bytte av e-Call-batteri som blir priset høyt. 2024-modellen av KOna har visstnok ikke behov for å bytte batterikjølevæsken, om jeg har oppfattet det riktig.

Skrevet
onkel_jon skrev (15 timer siden):

230 000 men kun gått 38 000, blir fornøyd hvis jeg får 220. Høyeste budet jeg har fått hittil er 215.

215 er vel ikke så gale, utfra hva jeg har sett annonsert. Men det er den lave km.standen selvfølgelig. Lykke til med salget!

  • Liker 2
Skrevet (endret)
8 hours ago, Snowleopard said:

Hjelper at den kommer ned i en mer riktig pris...

Forøvrig, har jo Hyundai selv, og opplever at prisene hos Mobile har vært lave. 2,5K og 3,5K annethvert år. Men opplever at de som klager har fått helt andre priser hos den andre forhandlerkjeden.

Så kommer det og på at man må bytte batterikjølevæske på biler fra 2020 og til 2023-modellene ihvertfall, samt bytte av e-Call-batteri som blir priset høyt. 2024-modellen av KOna har visstnok ikke behov for å bytte batterikjølevæsken, om jeg har oppfattet det riktig.

Ja er disse sjokkregningene på opptil 20 tusen på service fra Hyundai jeg tenker på, men de har vistnok roet ned intervallene på ting på de nyere bilene iallefall. Uansett greit å sjekke ut før man kjøper. Kansje det er noen gunstige serviceavtaler man kan ordne seg.

Her er ett tilfeldig nylig pristilbud på 60k service på Hyundai Ioniq 5 hos forhandler:

 

 

FB_IMG_1761200090103.jpg

Mye diskusjon rundt det ecall batteriet som må byttes gjevnlig også siden ecall systemet bruker 2G nettet på eldre biler og kansje ikke engang funker når man trenger det.

Nye biler har fått 4G så der er det poeng å bytte det - selv om de kunne putta inn ett batteri som varte litt lengere slik andre gjør..

Endret av Complexity
  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (39 minutter siden):

Ja er disse sjokkregningene på opptil 20 tusen på service fra Hyundai jeg tenker på, men de har vistnok roet ned intervallene på ting på de nyere bilene iallefall. Uansett greit å sjekke ut før man kjøper. Kansje det er noen gunstige serviceavtaler man kan ordne seg.

Her er ett tilfeldig nylig pristilbud på 60k service på Hyundai Ioniq 5 hos forhandler:

 

 

FB_IMG_1761200090103.jpg

Mye diskusjon rundt det ecall batteriet som må byttes gjevnlig også siden ecall systemet bruker 2G nettet på eldre biler og kansje ikke engang funker når man trenger det.

Nye biler har fått 4G så der er det poeng å bytte det - selv om de kunne putta inn ett batteri som varte litt lengere slik andre gjør..

Var og kikket på Ioniq 5 i 2022 før jeg tok imot Tesla'en. Likte designet godt, både utvendig og innvendig. Men det var rett før stengetid, og forhandleren var ikke så keen på at jeg tok den ut på prøvetur da, så det ble ikke noe mer av det. Er veldig glad jeg ikke gikk for Ioniq 5 da.

Har tatt all service på Tesla'en selv, men det er jo forsvinnende lite å gjøre. Bremseservice'n er såre enkel, og å bytte kupefilter er også fort gjort. Tenker jeg skal få sjekket kvaliteten på bremsevæsken nå snart.

  • Liker 2
Skrevet
Complexity skrev (2 timer siden):

Ja er disse sjokkregningene på opptil 20 tusen på service fra Hyundai jeg tenker på, men de har vistnok roet ned intervallene på ting på de nyere bilene iallefall. Uansett greit å sjekke ut før man kjøper. Kansje det er noen gunstige serviceavtaler man kan ordne seg.

Her er ett tilfeldig nylig pristilbud på 60k service på Hyundai Ioniq 5 hos forhandler:

 

 

FB_IMG_1761200090103.jpg

Mye diskusjon rundt det ecall batteriet som må byttes gjevnlig også siden ecall systemet bruker 2G nettet på eldre biler og kansje ikke engang funker når man trenger det.

Nye biler har fått 4G så der er det poeng å bytte det - selv om de kunne putta inn ett batteri som varte litt lengere slik andre gjør..

Nå utgjør jo selve kjølevæsken, som var det som skulle være så dyrt, langt mindre enn jeg så for meg. Den skal jo ha kommet i en langt mindre kostbar utgave enn de første versjonene. Og som du sier, e-call-batteriet må da være mulig å få byttet med noe som varer minst 5 år.

Men jeg reagerer voldsomt på timekostnaden her. Har de tatt betalt for timene den må stå og renne væske av seg og ingen gjør noen ting her? Med tanke på hvor lite som faktisk gjøres, så hadde jeg nektet å godta den prisen der, og bedt de klarlegge hva de faktisk tar betalt for her i timekostnaden, og så uansett sjekket med et uavhengig verksted i tillegg til konkurrentens kjede, og et Hyundai-verksted i Sverige.

Ville trodd det er flere tusen å spare bare på billigere arbeidskraft, samt at jeg tviler på at de tar og beregner samme antall timer. Her hadde det fort lønt seg å ta seg en tur over grensa, inkludert overnatting på hotell. F.eks. kjørt over dagen i forveien om man bor på vestlandet et sted og trenger noen timer kjøretid.

Får man time på en mandag f.eks. å kan man kjøre bort på søndagen, og så hjem på mandags kveld. Eventuelt kjøre på kvelden dagen før, og så sove over til bilen leveres på morgenen. Det er en feriedag ev. bruke oppspart avspasering om man har mulighet. Eller jobber man turnus, få det til å klaffe med turnusfridager og ev. bytte vakt med kollega.

Skrevet
4 hours ago, Complexity said:

Her er ett tilfeldig nylig pristilbud på 60k service på Hyundai Ioniq 5 hos forhandler:

FB_IMG_1761200090103.jpg

Smør på flesk til dei grader her da. Aldri sett service i overkant av eit par tusenlapper for meg.

Skrevet
14 hours ago, Complexity said:

Sleng på servicepriser og i regnestykket ditt.

Ellers er vel det med kvalitetsfølelse litt individuelt. Jeg føler ikke at grå hardplast gir så god kvalitetsfølelse..

Men aldri sittet i en Ioniq 6. Kansje den er mye bedre enn Ioniq 5..?

Uansett bare å kjøre på. Fint å ha noe annet enn alle andre.
Ser ikke så mange Ioniq 6 på veiene men annenhver bil er Model 3 eller Y.

Som du sier, så er kvalitetsfølelsen litt individuelt.

Ioniq 5, som jeg har, har ikke noen ekslusiv følelse, men heller mer praktisk og behagelig. Lyst interiør gir mer lys og romfølelse i bilen, den har flust med fine løsninger (android auto, integrert solskjermer i bakvindu, bakseter justere fram/bak, knapp for konstant 4-hjulstrekk, plass til sekk ved bena), og den var merkbart stillere / bedre isolert mot veistøy. Da jeg testet den og TMY for 3 år siden så kjentes ioniq'en mye mer gjenkjennelig mot VAG-biler når det kommer til følelsen på brytere, knapper etc.

TMY var mye stivere på blinklyset, ikke mulighet for å droppe regen helt, for ikke å snakke om mangel på parkeringssensorer. Og selv om jeg er veldig glad i mye morsom SW i tesla, så er det litt skummelt å vite at bilen plutselig oppdateres og oppfører seg helt forskjellig, uten at man har noe å si på saken. Prisforskjellen da var bare noen få titusen i TMY's favør.

Jeg har inntrykk av at Ioniq6 er mye av det samme, med lengre rekkevidde, noen mer sportslige løsninger og mindre praktisk bagasjerom :) 

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (5 timer siden):

Ja er disse sjokkregningene på opptil 20 tusen på service fra Hyundai jeg tenker på, men de har vistnok roet ned intervallene på ting på de nyere bilene iallefall. Uansett greit å sjekke ut før man kjøper. Kansje det er noen gunstige serviceavtaler man kan ordne seg.

Her er ett tilfeldig nylig pristilbud på 60k service på Hyundai Ioniq 5 hos forhandler:

 

 

FB_IMG_1761200090103.jpg

Mye diskusjon rundt det ecall batteriet som må byttes gjevnlig også siden ecall systemet bruker 2G nettet på eldre biler og kansje ikke engang funker når man trenger det.

Nye biler har fått 4G så der er det poeng å bytte det - selv om de kunne putta inn ett batteri som varte litt lengere slik andre gjør..

 

Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Smør på flesk til dei grader her da. Aldri sett service i overkant av eit par tusenlapper for meg.

Beklager om det er svart på tidligere, men hvordan kan en vanlig service koste 12.000, hva er det det er service på?
Har sett litt på Hyundai Ionic, men med service priser som det er det jo høyst uaktuelt.

Skrevet
9 minutes ago, wampster said:

 

Beklager om det er svart på tidligere, men hvordan kan en vanlig service koste 12.000, hva er det det er service på?
Har sett litt på Hyundai Ionic, men med service priser som det er det jo høyst uaktuelt.

Ioniq eller ioniq 5? Det er stor forskjell på de, jeg har begge : )

Ioniq er da vedlig billig i både drift og service, ihvertfall så langt for min del. Jeg skal til å bestille 5års service på ioniq'en nå, jeg kan gi et pip når jeg vet mer. 

Og Ioniq 5 er vel bare spesielt dyr på 5års servicen? Jeg har ikke stussa særlig på serviceprisene hos BNH etter 3 års bruk.

Skrevet
Complexity skrev (5 timer siden):

Ja er disse sjokkregningene på opptil 20 tusen på service fra Hyundai jeg tenker på, men de har vistnok roet ned intervallene på ting på de nyere bilene iallefall. Uansett greit å sjekke ut før man kjøper. Kansje det er noen gunstige serviceavtaler man kan ordne seg.

Her er ett tilfeldig nylig pristilbud på 60k service på Hyundai Ioniq 5 hos forhandler:

 

 

FB_IMG_1761200090103.jpg

Mye diskusjon rundt det ecall batteriet som må byttes gjevnlig også siden ecall systemet bruker 2G nettet på eldre biler og kansje ikke engang funker når man trenger det.

Nye biler har fått 4G så der er det poeng å bytte det - selv om de kunne putta inn ett batteri som varte litt lengere slik andre gjør..

Det var jo ganske ekstremt..

Av elbiler har jeg prøvd ID4 og Ioniq 5, og ioniq ga et klart bedre inntrykk. Mye mindre interiørstøy og generelt godt lydisolert. Den tok også i gang som en luksusbil med torque converter, ekstremt raffinert til å være i den prisklassen.

Men med slike servicepriser skremmer de nok bort en del kunder. Kanskje det er mulig å få det gjort rimeligere i Sverige eller hos et uavhengig verksted.

Skrevet
Axefjord skrev (4 minutter siden):

Ioniq eller ioniq 5? Det er stor forskjell på de, jeg har begge : )

Ioniq er da vedlig billig i både drift og service, ihvertfall så langt for min del. Jeg skal til å bestille 5års service på ioniq'en nå, jeg kan gi et pip når jeg vet mer. 

Og Ioniq 5 er vel bare spesielt dyr på 5års servicen? Jeg har ikke stussa særlig på serviceprisene hos BNH etter 3 års bruk.

Oi, trodde det kun fantes en Ioniq, men ser at jeg har tatt meget feil.. det er jo mange forskjellige. Jeg har sett på Ioniq 5 ja

Skrevet (endret)
2 hours ago, freedomseeker said:

Det var jo ganske ekstremt..

Av elbiler har jeg prøvd ID4 og Ioniq 5, og ioniq ga et klart bedre inntrykk. Mye mindre interiørstøy og generelt godt lydisolert. Den tok også i gang som en luksusbil med torque converter, ekstremt raffinert til å være i den prisklassen.

Men med slike servicepriser skremmer de nok bort en del kunder. Kanskje det er mulig å få det gjort rimeligere i Sverige eller hos et uavhengig verksted.

Når jeg Testa Ioniq 5 og ID4 var Ioniq 5 klart mye bedre ja. Dette var mens begge bilene nettop var kommet på markedet, men siden da har vel ID4 blitt ganske oppgradert så ikke sikkert det er like stor forsjell nå. Bagasjerommet på ID4 var en del bedre men bilen føltes daff å kjedelig å kjøre kontra Ioniq 5.

Kartet i Ioniq 5 var ganske elendig da om jeg husker riktig. Prøvde å navigere en plass og det var utrolig knotete. Litt teit om man er helt avhengig av 3eparts løsning som Apple Carplay for brukbar navigasjon. Da kan man jo plutselig en dag stå med skjegget i postkassen..

 

images (7).jpeg

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
14 minutes ago, Complexity said:

Når jeg Testa Ioniq 5 og ID4 var Ioniq 5 klart mye bedre ja. Dette var mens begge bilene nettop var kommet på markedet, men siden da har vel ID4 blitt ganske oppgradert så ikke sikkert det er like stor forsjell nå. Bagasjerommet på ID4 var en del bedre men bilen føltes daff å kjedelig å kjøre kontra Ioniq 5.

Kartet i Ioniq 5 var ganske elendig da om jeg husker riktig. Prøvde å navigere en plass og det var utrolig knotete. Litt teit om man er helt avhengig av 3eparts løsning som Apple Carplay for brukbar navigasjon.

Er vel ikke blitt så mye nytt på id4 utenom gtx versjon, syns til og med at interiøret har blitt kjedeligere, apropos ioniq 5, er noen gode deals på 1 år gamle ioniq 5 N til 570 000, kosta vel rundt 700 000 ny.

Slik så id4 ut når kom ut New 2021 Volkswagen ID 4: series car on sale from £41,570 | Autocar

og nå er den slik med mindre man oppgradere til top sport

image.thumb.png.83919bb18b1d044faaeb86f686a6a0d0.png

Endret av onkel_jon

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...