Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Momsfritaket for elbiler senkes fra 500.000 kroner til 300.000 kroner i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026, fortalte TV 2 mandag kveld i en budsjettlekkasje.

Men i budsjettet er det også lagt opp til at resten av fordelen forsvinner i 2027. Da blir det altså full moms for hele beløpet for en elbil, skriver både TV 2 og Dagens Næringsliv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
freedomseeker skrev (16 timer siden):

Elbiler er fortsatt fritatt for avgifter

Og sånn bør det være til mesteparten av bilparken kjører utslippsfritt. Nå er 75% av bilparken fortsatt biler med forurensende  forbrenningsmotorer.

  • Liker 4
Skrevet
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Og sånn bør det være til mesteparten av bilparken kjører utslippsfritt. Nå er 75% av bilparken fortsatt biler med forurensende  forbrenningsmotorer.

Nei, verdens rikeste stat trenger penger... Eller noe slikt.

  • Hjerte 3
Skrevet
Jarmo skrev (7 timer siden):

Momsfritaket for elbiler senkes fra 500.000 kroner til 300.000 kroner i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026, fortalte TV 2 mandag kveld i en budsjettlekkasje.

Men i budsjettet er det også lagt opp til at resten av fordelen forsvinner i 2027. Da blir det altså full moms for hele beløpet for en elbil, skriver både TV 2 og Dagens Næringsliv.

Da kan det lønne seg å kjøpe elbil til rundt 500 000 før nyttår. Fra 1.1.2027 vil den ilegges 125 000 kr i mva, så det kan tenkes at bruktprisen øker tilsvarende. Verditapet fra desember 2025 til januar 2027 vil sannsynligvis ligge i størrelseorden 10-15%, altså 50-94 000 kr og inflasjonen er rundt 3% (15 000 kr) så man får i praksis gratis bil i 1-2 år.

_________

Alternativt kan man ta sikte på å kun utnytte én av de to avgiftsendringene. Da er det de 300 000 ved årsskiftet 2026/2027 som er mest lønnsom å utnytte. Kjøp bil i desember og legg den ut for salg i januar: 75 000 kr i verdiøkning og nesten null verditap (som følge av alder og inflasjon).

I begge tilfeller må man regne med at bilene blir noe tungsolgte i tida etter avgiftsendringen så man kan risikere å bli sittende med bilen lengre enn man planlegger. Det er uansett billig bilhold å kjøpe rett før avgiftsendringene. Verditap er vanligvis den soleklart største kostnaden i et bilhold.

Skrevet
Hanhijnn skrev (45 minutter siden):

Og sånn bør det være til mesteparten av bilparken kjører utslippsfritt. Nå er 75% av bilparken fortsatt biler med forurensende  forbrenningsmotorer.

25% mva er normal-tilstanden til alle varetyper. Redusert mva eller fullstendig fritak ser jeg på som et subsidie. Ekstra avgifter ut over disse 25% ser jeg som en slags straffe-avgift for uønsket adferd. Kanskje best illustrert av alkohol og tobakks-avgifter.

Jeg synes staten normaliserer mva-satsen for elbiler i for store trinn. De burde tatt det i mindre trinn over lengre tid.

Samtidig mener jeg vektavgift og sånt er helt feil å innføre.

Særlig hybride har blitt for svært grovt avgiftsbelagt (straffe-avgift). Det henger ikke på greip med klimautslipp. Pris pr kg CO2 bør kobles til drivstoffet alene og ikke til bilen eller så indirekte som bilens vekt.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (56 minutter siden):

Og sånn bør det være til mesteparten av bilparken kjører utslippsfritt. Nå er 75% av bilparken fortsatt biler med forurensende  forbrenningsmotorer.

Så lenge det er 90-95% elbilar som blir solgt av nye bilar så vil det løyse seg sjølv over tid. Mange drivstoffbilar har mange år igjen på veien, så det vil sjølvsagt ta tid før elbilane tar over den statistikken.

Spørsmålet er kva som skjer når momsfritaket blir senka og på sikt fjerna heilt, som mykje tyder på at me vil få ein indikasjon på no om momsfritaket blir senka til 300 000. Då vil alle bilar bli dyrare, men eg trur det blir elbildominans på statistikken likevel. Delvis fordi det blir færre drivstoffbilar på marknaden, delvis fordi elbilar framleis er billegare i drift enn drivstoffbilar, og mykje fordi mange synest det er betre bilar å kjøre.

Eit interessant tema er lading. Blir det bygd ut nok ladeanlegg og er infrastrukturen klar for 3-4 ganger fleire elbilar enn i dag?

Det blir nok kamp om bilane dei klarar å levere fram til nyttår om grensa blir senka til 300k. Eg synest dei heller burde senka den med 100k i slengen.

Eg har lyst å skifte ut min 23-mod TMY, i utgangspunktet til ein brukt i tilsvarande prisklasse, men det blir litt meir å tenke på om desse endringane kjem. Spesielt om momsfritaket går frå 300k til 0 i 2027.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Skrevet
Zeph skrev (1 time siden):

Så lenge det er 90-95% elbilar som blir solgt av nye bilar så vil det løyse seg sjølv over tid.

Hvis staten nå begynner å pøse på med mva så kan den prosessen bli langdryg.

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Jeg synes staten normaliserer mva-satsen for elbiler i for store trinn. De burde tatt det i mindre trinn over lengre tid.

Enig! Det burde være en gradvis opptrappingsplan med mange mindre trinn, som går over flere år.

  • Liker 2
Skrevet

Hadde forstått meir om det var forutsigbare inkrementer, men det oppleves litt lolrandom som det er i dag. F.eks hvis dei hadde lagt opp ein trapp som sa at år 1 så er det 25% moms over 500k, så 450k neste år, 400 neste, osv, så hadde det vore litt meir forutsigbart å forholde seg til.

  • Liker 1
Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Da kan det lønne seg å kjøpe elbil til rundt 500 000 før nyttår. Fra 1.1.2027 vil den ilegges 125 000 kr i mva, så det kan tenkes at bruktprisen øker tilsvarende. Verditapet fra desember 2025 til januar 2027 vil sannsynligvis ligge i størrelseorden 10-15%, altså 50-94 000 kr og inflasjonen er rundt 3% (15 000 kr) så man får i praksis gratis bil i 1-2 år.

_________

Alternativt kan man ta sikte på å kun utnytte én av de to avgiftsendringene. Da er det de 300 000 ved årsskiftet 2026/2027 som er mest lønnsom å utnytte. Kjøp bil i desember og legg den ut for salg i januar: 75 000 kr i verdiøkning og nesten null verditap (som følge av alder og inflasjon).

I begge tilfeller må man regne med at bilene blir noe tungsolgte i tida etter avgiftsendringen så man kan risikere å bli sittende med bilen lengre enn man planlegger. Det er uansett billig bilhold å kjøpe rett før avgiftsendringene. Verditap er vanligvis den soleklart største kostnaden i et bilhold.

For det trikset der funket veldig bra for de som kjøpte Audi eTron rett før moms på kost over 500k kom, ikke sant?

  • Hjerte 1
Skrevet
Drunkenvalley skrev (12 minutter siden):

Hadde forstått meir om det var forutsigbare inkrementer, men det oppleves litt lolrandom som det er i dag. F.eks hvis dei hadde lagt opp ein trapp som sa at år 1 så er det 25% moms over 500k, så 450k neste år, 400 neste, osv, så hadde det vore litt meir forutsigbart å forholde seg til.

Tenker det hadde gitt mening med trinn på 100K i året, som vil si 400K i 26 men da fra f.eks. mars pga sein melding, 300K i  27, 200K i 28, 100K 29 og full moms fra 30. Alternativt 150K dropp når den går fra 300 K, så innslagspunkt på 150K i 28 og full moms fra 29.

50K dropp ville betydd at det hadde vært en ordning frem til 2035, noe jeg absolutt ikke ser behov for. Dog har jo AP vist tendenser til å komme med mer enn bare en avgiftsendring. Vi fikk f.eks.både grense på 500K (foreslått var 600K det året, men de bet langt mere) og vektavgift samtidig.

Det er derfor god sjanse for at AvgiftsPartiet har mer på lur enn bare full avgift fra 2027, så hold både øyne og ører åpne for nye tullete avgifter fremover, når de ikke kan ilegge CO2-avgifterpå innslag av 0 utslipp, og samme på 0 i utslipp av NOx-gasser.

Jeg ser f.eks. at de kan finne på å øke årsavgiften med ganske mye fremover i tillegg til økt vektavgift, for å erstatte CO2 og NOx-avgiftene. Bilen har alltid vært Statens ogAP's melkeku, så jeg tviler sterkt på at vi fremover bare vil ha mva, moderat årsavgift og vektavgift.

Jeg bare venter på hva slags fantastiske/fanatiske forslag AP's Avgiftskomité har grublet på i alle disse årene.

  • Hjerte 1
Skrevet

Talet var litt ut av det blå. 🤣 Men ja. 

Og frustrende med avgifter basert på vekt, osv, som openbar erstatning for utslippsavgifter. Bilparken er vel ganske liten andel av den vekta.

Skrevet
Kalle Klo skrev (1 minutt siden):

For det trikset der funket veldig bra for de som kjøpte Audi eTron rett før moms på kost over 500k kom, ikke sant?

Noen har en magisk tiltro til at alt skjer helt plutselig, og ikke er noe som går seg til over litt tid...! 😄

Og dette i et marked der produsentene/importørene samtidig jonglerer med lavere batteripriser og andre prispåvirkende effekter, i tillegg til at folk har noen grenser på hva de er villig til å akseptere.

Er f.eks. mange produsenter som har måtte droppe prisene ganske kraftig for å få sin andel av kaka, og kampen blir nok ikke mindre fremover.

Hva de vil gjøre for å fortsatt få sine prosenter av bilsalget, blir nok spennende å se fremover.

  • Liker 1
Skrevet
Kalle Klo skrev (17 minutter siden):

For det trikset der funket veldig bra for de som kjøpte Audi eTron rett før moms på kost over 500k kom, ikke sant?

Nei. Innføringen av mva over 500k utgjorde bare i størrelseorden 0 - 30 000 kr for de mest solgte e-tron variantene. Det er for lite til at det betyr noe særlig for en bil med ~60 000 kr årlig verditap.

Skrevet

Når så å si 100% av nybilsalget er elbiler, blir det ikke da naturlig å trappe ned/fjerne insentivene?
Det vil jo fortsatt være momsfritak på 300.000 kr samt billigere bom. Er ikke det greit at elbiler begynner
å betale mer og mer av den totale kaken, når de er en såpass stor andel av nybilsalget?

  • Liker 3
Skrevet
wampster skrev (6 minutter siden):

når de er en såpass stor andel av nybilsalget?

Poenget er jo å beholde den store andelen nybiler som elbiler. Å unngå å reversere utviklingen når vi kun er 25% i mål. 75% av bilparken er fortsatt biler med forbrenningsmotor.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (4 minutter siden):

Poenget er jo å beholde den store andelen nybiler som elbiler. Å unngå å reversere utviklingen når vi kun er 25% i mål. 75% av bilparken er fortsatt biler med forbrenningsmotor.

Mener du at folk som var interessert i å kjøpe ny elbil nå plutselig kommer til å kjøpe ny fossilbil i steden? Virker meget lite sannsynlig spør du meg.

edit: I så fall hvilken ny fossilbil mener du folk (la oss ta salgsvinneren model y) heller kommer til å kjøpe som er sammenlignbar i pris og ytelse/komfort/"value" bare fordi prisen økes med 50.000?

Når nybilsalget er så å si 100% synes jeg det hadde vært ganske unaturlig å ikke begynne å skru ned insentivene. Og hvis det får folk til å bruke bilen de har et par år til, enda bedre for klimaet/folks økonomi da det definitivt er best for begge deler

Endret av wampster
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...