Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Iterion skrev (3 minutter siden):

Hehe, my bad, klarte bare ikke å dy meg! 🤪 Blir meget frista her selv 😉

Men ja Ionity passport hørtes slettes ikke dumt ut da! Det er noe jeg hadde vurdert selv isåfall. Ellers enig i det du skriver om TM3. Jeg synes selv både gamle Model 3 og nye Highland begge ser gromme ut. Men ikke like grom som I4M50 hehe. Stealth grey er så og si samme farge som jeg har på min, men den heter midnight silver metallic da. Veldig lik farge. 

Stealth Grey er vel endel mørkere. Ja, fikk litt "panikk" da de fjerna den til fordel for den sølv-fargen som jeg rett og slett ikke kan fordra, og jeg sikla etter Tesla da det var lite gode alternativ da.

Heldigvis kom Stealth Grey, som jeg synes er en ganske kraftig oppdatering etter min smak, selv om jeg fint hadde kost meg med begge farger. Men må si TM3H var og en kraftig oppgradering designmessig, jeg elsker den fronten...

Nå er det blitt mange greie konkurrenter, selv om jeg synes det nesten bare er koreanerne som på sett og vis leverer i samme skala, og på noen felt forbigår Tesla, selv om den er litt bak på noen felter. Men de koreanerne viser seg jo ganske effektive, og er nesten de eneste som leverer HUD og V2L i tillegg til Camper Mode, funksjoner jeg verdsetter høyt. Såpass at jeg ikke vil velge bil uten...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Iterion skrev (15 minutter siden):

Bare sånn halvveis. Fikk vel et tilbud når jeg spurte om det for noen mnd siden, men husker ikke nøyaktig. Husker dog at den kosta en god del mer enn Model 3’en, som heller ikke er spesielt billig.  Blir fort dyrt med forsikring på så spreke biler ja 😅😏

Forsikringstilbud har gjerne bare 30 dagers gyldighet.


Jeg er mest overrasket over NAF/Gjensidige som med 24% rabatt samt 75% bonus gir meg dette på dems kasko pluss 😛
 Så anbefaler å ta en ny runde nå etter Amy

IMG_2725.thumb.jpeg.d51129d63f151f1a42c69eb46748f1b6.jpeg 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (13 minutter siden):

Forsikringstilbud har gjerne bare 30 dagers gyldighet.


Jeg er mest overrasket over NAF/Gjensidige som med 24% rabatt samt 75% bonus gir meg dette på dems kasko pluss 😛
 Så anbefaler å ta en ny runde nå etter Amy

IMG_2725.thumb.jpeg.d51129d63f151f1a42c69eb46748f1b6.jpeg 

Vet, var bare for å forhøre seg. Jeg har fortsatt ikke bestemt meg helt enda vettu 😛

Ja det der er dyrt as, ingen tvil om det. Spesielt med 24% rabatt. 

Snowleopard skrev (19 minutter siden):

Stealth Grey er vel endel mørkere. Ja, fikk litt "panikk" da de fjerna den til fordel for den sølv-fargen som jeg rett og slett ikke kan fordra, og jeg sikla etter Tesla da det var lite gode alternativ da.

Heldigvis kom Stealth Grey, som jeg synes er en ganske kraftig oppdatering etter min smak, selv om jeg fint hadde kost meg med begge farger. Men må si TM3H var og en kraftig oppgradering designmessig, jeg elsker den fronten...

Nå er det blitt mange greie konkurrenter, selv om jeg synes det nesten bare er koreanerne som på sett og vis leverer i samme skala, og på noen felt forbigår Tesla, selv om den er litt bak på noen felter. Men de koreanerne viser seg jo ganske effektive, og er nesten de eneste som leverer HUD og V2L i tillegg til Camper Mode, funksjoner jeg verdsetter høyt. Såpass at jeg ikke vil velge bil uten...

Stemmer nok det. Med sølvfarge så tenker du sikkert på quicksilver vil jeg anta hehe.  Stealth grey er en fin farge det, selv om den fort blir litt vel anonym. Og det samme gjør jo egt Model 3/Y generelt. Kun Cybertruck som vekker oppsikt nå om dagen av Teslaene hehe. 

Men ja…hva med en sammenligning av Ioniq 6 og 5 da? Jeg personlig liker nok ikke designet på Ioniq 5 spesielt godt, men god plass har den og det er garantert en god bil, av det jeg har lest i alle fall. Skiller seg vel ikke så voldsomt ut i mengden lenger heller. Vært moro å prøvekjørt begge da for å sammenligne de med I4M50 og Model 3. Jeg trenger absolutt ikke noen SUV, men liker godt med plass det skal sies. Dog er design, velfungerende app, varmepumpe, hengerfeste og kjørekomfort noe jeg setter veldig høyt. 

Endret av Iterion
Skrevet (endret)
Iterion skrev (13 minutter siden):

Ja det der er dyrt as, ingen tvil om det. Spesielt med 24% rabatt. 

Jeg har bedre tilbud på gang for å si det slik til M60. P.t betaler jeg 924,- pr mnd inkl trafikkforsikringsavgiften for M50 (samme vilkår)

Endret av Syar-2003
Skrevet
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Jeg har bedre tilbud på gang for å si det slik til M60. P.t betaler jeg 924,- pr mnd inkl trafikkforsikringsavgiften for M50 (samme vilkår)

Det var noe helt annet ja. Må nok ha veldig gode rabatter da for å komme under 1000 kr/mnd inkl tfa med en I4M50/M60.

Skrevet (endret)
Iterion skrev (31 minutter siden):

Vet, var bare for å forhøre seg. Jeg har fortsatt ikke bestemt meg helt enda vettu 😛

Ja det der er dyrt as, ingen tvil om det. Spesielt med 24% rabatt. 

Stemmer nok det. Med sølvfarge så tenker du sikkert på quicksilver vil jeg anta hehe.  Stealth grey er en fin farge det, selv om den fort blir litt vel anonym. Og det samme gjør jo egt Model 3/Y generelt. Kun Cybertruck som vekker oppsikt nå om dagen av Teslaene hehe. 

Men ja…hva med en sammenligning av Ioniq 6 og 5 da? Jeg personlig liker nok ikke designet på Ioniq 5 spesielt godt, men god plass har den og det er garantert en god bil, av det jeg har lest i alle fall. Skiller seg vel ikke så voldsomt ut i mengden lenger heller. Vært moro å prøvekjørt begge da for å sammenligne de med I4M50 og Model 3. Jeg trenger absolutt ikke noen SUV, men liker godt med plass det skal sies. Dog er design, velfungerende app, varmepumpe, hengerfeste og kjørekomfort noe jeg setter veldig høyt. 

Ja, var Quicksilver jeg tenkte på 🌞

Skulle gjerne sett en god sammenligning av de to i oppdatert versjon. Jeg likte 45-utgaven Ioniq 5 med solceller i taket, men synes refresh er langt rundere i kantene, som nok både er bedre for aerodynamikken og ikke minst for hva folk synes om bilen. Synes den er blitt enda grommere nå, men litt mer anonym. Dog fremdeles så man vet hva man har bak seg eller foran seg...

Sliter litt med å kalle Ioniq 5 for SUV, er mer som en litt romslig og høy "hot hatch"... ;) Faktisk det jeg liker minst med den, er plasseringen av subwooferen (kunne vært lagt lengre  frem mot baksetene fremfor bakerst under plata) og at bagasjeroms-skjuleren ikke ligger i flukt med toppen av bakseteryggen. Er mange liter tapt der, nå virker det som den blir upraktisk lav lasteplass på den.

Ikke sjekket, men det er en ting til de burde gjort noe med, og det er det "hulrommet" som oppstår mellom bagasjerommet og baksetet når baksetet skyves fremover for å gi mer bagasjeromsplass. Her solle det vært en matte som dekket over, så man fikk helt flatt gulv hele veien, men gjerne sli at det er lett å vippe opp for å legge noe der, for å utnytte plassen.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (5 minutter siden):

Det var noe helt annet ja. Må nok ha veldig gode rabatter da for å komme under 1000 kr/mnd inkl tfa med en I4M50/M60.

Den avtalen ble tegnet i november 2024 med lo-favør hos Sparebank1 som også er vår bankforbindelse .
Var 7000 i året rimeligere enn nest beste på det tidspunktet.

Skrevet
Iterion skrev (13 timer siden):

Blir dog ingen ny Tesla på meg, selv om Y tikker av det meste utenom design og kjørekomfort etter min mening.

Har du prøvekjørt den? Kjørekomforten er mange hakk opp fra tidligere Model Y.

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Har du prøvekjørt den? Kjørekomforten er mange hakk opp fra tidligere Model Y.

Ja har det, prøvekjørte den ganske så tidlig også. Jeg er heller ikke så veldig fan av SUV-er generelt, det skal sies. Altså kjørekomforten var jo god, men ble litt for tamt og kjedelig for min del. Så er jeg gått litt lei det minimalistiske interiøret til Tesla.  Fant meg heller ikke helt til rette i den bilen og synes fortsatt setene kunne vært bedre.

Enn så lenge så har jeg kun funnet en verdig elbil arvtaker til min Model 3, og det er I4M50. Både når det gjelder det tidløse designet som jeg elsker, men også kjørekomforten og kvaliteten på interiør som var opp flere hakk ift det jeg er vandt til i Model 3. 

Endret av Iterion
Skrevet (endret)
13 hours ago, Snowleopard said:

Sliter litt med å kalle Ioniq 5 for SUV, er mer som en litt romslig og høy "hot hatch"... ;) Faktisk det jeg liker minst med den, er plasseringen av subwooferen (kunne vært lagt lengre  frem mot baksetene fremfor bakerst under plata) og at bagasjeroms-skjuleren ikke ligger i flukt med toppen av bakseteryggen. Er mange liter tapt der, nå virker det som den blir upraktisk lav lasteplass på den.

 

Tåpelig plassering av subwooferen når gulvet er så høyt i utgangspunktet ja. 

Forøvrig er de jo subwoofer koblet i feil fase på Kia EV6. Kansje det gjelder Ioniq 5 også.

Om man bytter om på ledningene til subben så blir det vist mye mere trykk i den..

Endret av Complexity
Skrevet
Iterion skrev (1 time siden):

Ja har det, prøvekjørte den ganske så tidlig også. Jeg er heller ikke så veldig fan av SUV-er generelt, det skal sies. Altså kjørekomforten var jo god, men ble litt for tamt og kjedelig for min del. Så er jeg gått litt lei det minimalistiske interiøret til Tesla.  Fant meg heller ikke helt til rette i den bilen og synes fortsatt setene kunne vært bedre.

Enn så lenge så har jeg kun funnet en verdig elbil arvtaker til min Model 3, og det er I4M50. Både når det gjelder det tidløse designet som jeg elsker, men også kjørekomforten og kvaliteten på interiør som var opp flere hakk ift det jeg er vandt til i Model 3. 

Smaken er som baken, så den er helt grei.

Og ja, jeg er helt enig i at BMW I4 M50 er en svært god og flott bil. Løp & kjøp! :)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har noen opplevd at bilen lader selv etterpå den er fulladet? Ikke bare en gang, men flere ganger.

Da jeg var bortreist på ferie fikk jeg flere ganger melding i Zaptec App at bilen hadde ladet 5-8 kWh. Det er en hybrid så lite batteri. Men bilen var jo allerede fulladet. Da kun en melding om dagen - Tror jeg fikk en slik melding i App 4-5 ganger på de 2 ukene jeg var borte.

Skrevet
DJViking skrev (50 minutter siden):

Har noen opplevd at bilen lader selv etterpå den er fulladet? Ikke bare en gang, men flere ganger.

Da jeg var bortreist på ferie fikk jeg flere ganger melding i Zaptec App at bilen hadde ladet 5-8 kWh. Det er en hybrid så lite batteri. Men bilen var jo allerede fulladet. Da kun en melding om dagen - Tror jeg fikk en slik melding i App 4-5 ganger på de 2 ukene jeg var borte.

Helt sikkert at dette nok er vedlikeholdslading/balansering av cellene.

Det eneste annet, er om det er noe i bilen din som trekker strøm når den ikke skal, f.eks. pga glemt lys eller noe innkoblet utstyr som ikke klarer å shutte ned/la bilen få sove.

Hør ev. med forhandler/support, om det strømtrekket er unormalt høyt, og om de ev. har en service-bulletin som skal adressere et slikt problem.

Skrevet
Jotun skrev (24 minutter siden):

8kwh vedlikeholdslading/balansering? 

Ja, om det er litt kjølig og effekten er lav, kan det kastes bort endel energi pga varmetap. Høres selvsagt mye ut, men ikke helt umulig tenker jeg.

Men det var og nevnt et annet alternativ, at man har en strømtyv...

Skrevet
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Men det var og nevnt et annet alternativ, at man har en strømtyv...

Min bilnabo har en fullelektrisk. Så hvis han hadde brukt min kabel til å lade ville det nok blitt mye mer enn bare 5 til 8 kWh.

Skrevet
DJViking skrev (6 minutter siden):

Min bilnabo har en fullelektrisk. Så hvis han hadde brukt min kabel til å lade ville det nok blitt mye mer enn bare 5 til 8 kWh.

@Jotun reagerte nok på 5-8 kWh "lading" når bilen allerede har oppnådd fulladet (til ladegrensen)... 😉

Skrevet
Iterion skrev (På 8.10.2025 den 17.37):

Føler Ioniq 6 ser råtøff ut, men veldig usikker på om det holder med bagasjeplassen. 

Smaken er som baken.
Ioniq6 er etter Hongqi E-HS9 det styggeste jeg ser på veien etter min mening.

Skrevet (endret)
Jalla21 skrev (8 minutter siden):

Ioniq6 er etter Hongqi E-HS9 det styggeste jeg ser på veien etter min mening.

For min del spørs det litt ifra hvilken vinkel du ser den. 👍 Liker interiøret da.

Siden multisitering er så pokkers ubrukelig på mobilen min (beklager Jalla21), den sammenligningstabellen ioniq 6 og model 3 hevder at model 3 har høyere ladefart, men nevner ikke at 250 begynner å synke umiddelbart på mod 3. Ioniq 6 har meget flst ladekurve så den vinner laderacet. 👍 (Sånn for å veie opp for kortere rekkevidde)

Endret av Duriello
Skrevet
45 minutes ago, DJViking said:

Min bilnabo har en fullelektrisk. Så hvis han hadde brukt min kabel til å lade ville det nok blitt mye mer enn bare 5 til 8 kWh.

5-8 kWh er jo eit par timer med faktiskt lading. På ein typisk 7,2 kW lader så er det jo fleire timer på full pupp. Då mistenker eg heller at du har hatt besøk, eller nabo har hatt besøk, som har vore frekk og huket seg på nettet ditt.

Eller at dei berre ladet litt når dei kom heim om dagan mens du var borte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...