Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

MG er jo et engelsk merke, og har fremdeles tette bånd til England gjennom både designstudio og teknisk avdeling. MG og Byd er to kinesiske produsenter jeg tror har etablert seg for overskuelig fremtid i Europa. Det er da også de to eneste jeg ville følt meg trygg på var her om 5 år.

  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutes ago, AL123 said:

MG er jo et engelsk merke, og har fremdeles tette bånd til England gjennom både designstudio og teknisk avdeling. MG og Byd er to kinesiske produsenter jeg tror har etablert seg for overskuelig fremtid i Europa. Det er da også de to eneste jeg ville følt meg trygg på var her om 5 år.

Zeekr har designstudio i gøteborg, geely er ganske store så er relativt trygge og.

Skrevet
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Zeekr har designstudio i gøteborg, geely er ganske store så er relativt trygge og.

Ja, men de er jo "svenske"

Skrevet
22 hours ago, AL123 said:

Nei, men tror Aiways, Ora, Geely Auto, Cherry, of Forthing var blant dem

Har de vært til salgs i Norge? Hos hvilke forhandlere?

Skrevet (endret)
21 hours ago, Duriello said:

Helt grei nr 2 bil tenker jeg. 

https://elbil.no/test-av-dongfeng-nammi-box/

 

Statseid ja.. Så tilfeldigvis på Voyah Courage da jeg var innom Sulland, bare av nyskjerrighet, og Voyah er vist ett undermerke til Dongfeng fant jeg ut nå. Ikke at den var aktuell i utgangspunktet for min del, men ser kanskje litt mildere på privateide selskaper en statseide. 🤔

Fantastisk bil til prisen. Den dekker jo 90% eller mer av bruksområdet til det som kjører under 15 mil om dagen.

Her er jeg helt enig med den egentlige personen og en av de 2 grunnleggerne av Tesla. Verden trenger billige gode elbiler. Trist at de ikke har noen gode utfordrere. 

 

Endret av Theo343
  • Liker 2
Skrevet
onkel_jon skrev (5 timer siden):

Zeekr har designstudio i gøteborg, geely er ganske store så er relativt trygge og.

De har designstudio, men ingen anser de som svenske, og merkevaren er null verdt foreløpig, så de er definitivt blant de utrygge. Geely Auto er som kjent en av de merkene som forsvant fra Norge i fjor. At et kinamerke er eiet av et stort moderkanalen har lite å si for overlevelsen. Eierene har etablert en haug med merker i håp om at noen klarer seg, og de har vist seg veldig villige til å,slakte et merke tvert dersom det ikke er butikk i det.

Skrevet
Theo343 skrev (18 minutter siden):

Fantastisk bil til prisen. Den dekker jo 90% eller mer av bruksområdet til det som kjører under 15 mil om dagen.

Her er jeg helt enig med den egentlige personen og en av de 2 grunnleggerne av Tesla. Verden trenger billige gode elbiler. Trist at de ikke har noen gode utfordrere.

 

ikke bare har de utfordrere, de har endatil europeiske utfordrere, og flere er på vei. Men det viser jo også hvorfor IC-motoren fremdeles har noen år igjen. Det er veldig vanskelig å bygge billige elbiler.

Skrevet
Theo343 skrev (27 minutter siden):

Fantastisk bil til prisen. Den dekker jo 90% eller mer av bruksområdet til det som kjører under 15 mil om dagen.

Her er jeg helt enig med den egentlige personen og en av de 2 grunnleggerne av Tesla. Verden trenger billige gode elbiler. Trist at de ikke har noen gode utfordrere. 

 

Motor testet og la ut artikkel om Firefly idag, litt dyrere, men ikke statseid. 👍😄

Enig i det du sier på slutten der.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (9 minutter siden):

. 👍😄

Enig i det du sier på slutten der.

For prisen av en firefly kan en få både Renault 5, Citroën eC3, Fiat Panda og  Hyundai Inster, f.eks…

  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
AL123 skrev (24 minutter siden):

For prisen av en firefly kan en få både Renault 5, Citroën eC3, Fiat Panda og  Hyundai Inster, f.eks…

Sant nok. Min aversjon mot franske biler gjør at jeg ofte glemmer å nevne dem. 😂 Bjørn Nylands test av eC3 hjelper ikke på akkurat.. (R5 og 4 er kule da) Panda'en har jeg ikke lest meg opp på, men virker kul. Lite power da i forhold til alt annet. 

Inster, mnei. Liker ikke. 

Firefly er den eneste av dem som har plass til voksne bak da, bortsett fra Inster.

 

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (3 minutter siden):

Sant nok. Min aversjon mot franske biler gjør at jeg ofte glemmer å nevne dem. 😂 Bjørn Nylands test av eC3 hjelper ikke på akkurat.. (R5 og 4 er kule da) Panda'en har jeg ikke lest meg opp på, men virker kul. Lite power da i forhold til alt annet. 

Inster, mnei. Liker ikke. 

Firefly er den eneste av dem som har plass til voksne bak da, bortsett fra Inster.

 

Hvis man tror man får en bedre bil ved å velge en kinabil fremfor en fransk, så bør overformynderiet i kommunen kontaktes mtp å overta økonomien til vedkommende…..

Skrevet
AL123 skrev (Akkurat nå):

Hvis man tror man får en bedre bil ved å velge en kinabil fremfor en fransk, så bør overformynderiet i kommunen kontaktes mtp å overta økonomien til vedkommende…..

Ååh, vi er på det nivået ja.

 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
AL123 skrev (10 minutter siden):

Jepp, litt satt på spissen, kanskje, men ikke veldig mye.

Jeg er anti kinesisk så det holder, men også anti fransk. Er forklart tidligere. For min del kunne det du sa også truffet dem som vurderer fransk. Sånn når det er nivået liksom. 😃

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
AL123 skrev (1 time siden):

Google is your friend…

 

Det er kjekt med elbilstatistikk.no

Aiways 0 registreringer
Ora (Funky Cat?) finns 18 registrerte totalt av hvor 2 i 2024 og 2 i 2025.
Ingen med Geely Auto som navn, men 2 registrerte totalt av GEELY GEOMETRY C
Chery Arrizo5 E finns 1 registrering totalt
DONG FENG FORTHING SX5G EV 4 registreringer totalt
 

Disse med en og to registreringer totalt vil jeg tippe er registrerte demobiler.

Hiphi Z ble vel heller aldri solgt til noen sluttbrukere. De står med 4 registrerte inkl SUVen X

Endret av Syar-2003
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Duriello skrev (11 minutter siden):

Jeg er anti kinesisk så det holder, men også anti fransk. Er forklart tidligere. For min del kunne det du sa også truffet dem som vurderer fransk. Sånn når det er nivået liksom. 😃

Nå forsterket og bekreftet du akkurat argumentet mitt…

Skrevet
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Det er kjekt med elbilstatistikk.no

Aiways 0 registreringer
Ora (Funky Cat?) finns 18 registrerte totalt av hvor 2 i 2024 og 2 i 2025.
Ingen med Geely Auto som navn, men 2 registrerte totalt av GEELY GEOMETRY C
Chery Arrizo5 E finns 1 registrering totalt
DONG FENG FORTHING SX5G EV 4 registreringer totalt
 

Disse med en og to registreringer totalt vil jeg tippe er registrerte demobiler.

Hiphi Z ble vel heller aldri solgt til noen sluttbrukere. De står med 4 registrerte inkl SUVen X

Vet at Ora hadde 25 forhandlere, omtrent det samme hadde Chery. Heldig vis har de fleste bilkundene litt vett i behold.

Skrevet

Enig med @AL123. Fransk over kinesisk!

Nå har jeg vokst opp med at uttrykket fransk bil er et skjellsord, men jeg vet at de franske merkene har hentet inn mye av etterslepet til f.eks Tyske biler i samme klasse siden jeg var pjokk. I tillegg så har jeg konsekvent mindre tiltro til kinesiske merkers kvalitet, særlig etter garanti, deletilgang, reparasjoner, at materialvalgene følger Europas strenge regler for helseskadelige stoffer, materialvalg og løsninger i forbindelse med korrosjon, hvordan data fra overvåknings-elektronikken brukes i Kina, lagres og potensielt kan misbrukes og mye annet.

For ikke å nevne elefanten i rommet: Geopolitikken. Her støtter jeg våre allierte franskmenn 100 av 100 ganger, framfor diktaturet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...