Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
sverreb skrev (7 timer siden):

Du blander handel med oprinnelsesgarantier og handel med strøm. To egentlig ganske separate markeder.

Utover noen morgentimer fra desember til februar er det ingen grunn for at norge skal importere kraft på tider hvor fossil kraft er marginalkraft. (med mindre det har vært tørrår)

Hvis du ser på den beregnede CO2 intensiteten på strøm som ble brukt i norge i 2024 i din egen referanse så ser du umiddelbart at det er ikke mye fossil kraft som kommer hit.

Poenget er at om dsb, opel eller andre kjøper norske oprinnesels garanti beviser for hele den norske elektrisitets produksjonen så kan de si at de kjører på co2 fri strøm. Og sikkert rapportere dette i sine co2 regnskap. 

Spørsmålet er da. Kan vi i norge også si at vi kjører på co2 fri kraft?

 

https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 hours ago, Jarmo said:

Det siste året har Volvo vært plaget med saker knyttet til bremsene på bilene deres – både i Norge og utlandet.

Det har resultert i flere tilbakekallinger. 

https://www.tv2.no/broom/skrekkopplevelse-holdt-pa-a-kjore-utfor-stup/17892627/?fbclid=IwY2xjawLZ905leHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBhMERmVHZtOUlQVjdobTZLAR6wbM7zwLTusv4cv9dGaeLhE5MyRPCUYB_HYt1A94mUJ8EByo1VB2ZR41EhzQ_aem_0efGt2odcb3O0XKmPn3IyQ

Der var det litt mer forklaring ja.

Hvis man regenerer i mer enn 1,5 minutt så mister man bremsene - oops. 
 

Minner litt om Ford Mach-e som låste hele drivlinjen om man regenererte med mye strøm på batteriet. 
Men tross alt bedre at den stanser, en at man må bruke grøftekanten for å få stoppa. 

Endret av bzzlink
Skrevet
4 hours ago, minim said:

Har noen forslag til bra ladere med zigbee/zwave eller noen form for smarthus løsning som kan kobles til home assistant helt uten sky løsning? Har fått tilbud på Zaptec go som ser ut for å kommunisere med noe proprietært som er avhengig av sky så da tenker jeg den utgår. En annen elektriker tilbyr futurhome go og sier den har zigbee, men jeg synst det ser ut som man må kjøpe en utgangsenhet som var 16A og det virker som en dårlig løsning om den bryter sterkstrøm med full last hver gang. 

Du kan ta en titt på Myenergi Zappi. Mener den skal støtte OCCP (open charge point protocol)

Skrevet
Iterion skrev (5 timer siden):

Titta litt på lille EX30cc her om dagen og den synes jeg så litt fristende ut, helt til jeg kom til slutten av konfigurasjonen og så hvor mye prislappen endte på med ekstrautstyr som hengerfeste++. Bikka jo nærmere 600k for den lille bilen jo…

Virkelig?Kom ikke over 580k jeg, selv om jeg fråtset vilt i konfiguratoren, og valgte utstyr som jeg ikke hadde lyst på en gang. På EX30 sleit jeg med å komme over 525k. 

Skrevet
PanserJohan skrev (11 timer siden):

Eneste jeg har å utsette, er vel prisen ift konkurrentene. Virker i overkant med 589.000 kr for denne, når du kan få TMY for ca samme pris. Tenker da på rekkevidden.  

I de aller fleste tilfellene får man det man betaler for, så også her 🙂 

Skrevet
bzzlink skrev (1 time siden):

Der var det litt mer forklaring ja.

Hvis man regenerer i mer enn 1,5 minutt så mister man bremsene - oops. 
 

Minner litt om Ford Mach-e som låste hele drivlinjen om man regenererte med mye strøm på batteriet. 
Men tross alt bedre at den stanser, en at man må bruke grøftekanten for å få stoppa. 

Forklar gjerne oss andre hvordan det er fysisk mulig for en bil å miste bremsene pga software.......

 

bzzlink skrev (1 time siden):

 

 

Skrevet
Trestein skrev (2 timer siden):

Poenget er at om dsb, opel eller andre kjøper norske oprinnesels garanti beviser for hele den norske elektrisitets produksjonen så kan de si at de kjører på co2 fri strøm. Og sikkert rapportere dette i sine co2 regnskap. 

Spørsmålet er da. Kan vi i norge også si at vi kjører på co2 fri kraft?

 

https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stroemleverandoerer/

Sjølvsagt, opprinnelsesgarantier er berre tåpelig symbolpolitikk. Men det gir ei ekstra inntektskilde til norske kraftverk som kan selge god samvittigheit. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

En liten smakebit på KIA EV5. Legg merke til at den forlengningen av passasjersetet nå ser ut til å være forkastet. Og 4WD til neste år, så da blir det sikkert litt mere venting. Kanskje de etterhvert bytter til 800V-arkitektur og, det behøver den.

 

Ellers forventes en startpri på ca 450K, så blir nok endel over 600K for en 4WD med det en trenger/ønsker. Da er man farlig nær Ioniq 9/EV9.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/xm63yn/her-er-kia-ev5-kommer-til-norge-til-hoesten

  • Liker 2
Skrevet
HF- skrev (1 time siden):

Sjølvsagt, opprinnelsesgarantier er berre tåpelig symbolpolitikk. Men det gir ei ekstra inntektskilde til norske kraftverk som kan selge god samvittigheit. 

Men den fører til at 130tWh blir 260tWh med CO2 fri strøm i det europeiske nettet. Ikke rart alle land vil ha ell biler når det finnes slike ordninger

  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
57 minutes ago, Trestein said:

Men den fører til at 130tWh blir 260tWh med CO2 fri strøm i det europeiske nettet. Ikke rart alle land vil ha ell biler når det finnes slike ordninger

Nei, det blir ikke til 260TWh CO2 fri strøm det blir oprinnelsesgarantier. Oprinnelsesgarantier != strøm. Jeg ser forøvrig ikke hvorfor det at industrien er pliktig å kjøpe oprinnelsesgaranttier har med elbiler å gjøre. Den sammenhengen må du forklare nærere. 

Det oprinnelsesgarantiordningen gjør er å ilegge en plikt (I hovedsak til industrien) til å støtte produksjonen av ren kraft ett eller annet sted proporsjonalt med hvor mye strøm de bruker, ved å kjøpe oprinnelsesgaranti. 

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
sverreb skrev (11 minutter siden):

Nei, det blir ikke til 260TWh CO2 fri strøm det blir oprinnelsesgarantier. Oprinnelsesgarantier != strøm. Jeg ser forøvrig ikke hvorfor det at industrien er pliktig å kjøpe oprinnelsesgaranttier har med elbiler å gjøre. Den sammenhengen må du forklare nærere. 

Det oprinnelsesgarantiordningen gjør er å ilegge en plikt (I hovedsak til industrien) til å støtte produksjonen av ren kraft ett eller annet sted proporsjonalt med hvor mye strøm de bruker, ved å kjøpe oprinnelsesgaranti. 

Som sagt så fører opprinnelses garantier til dobbel bokføring av grønn strømm. Norge kan selge all strømmen til Danmark som kan si de kjper co2 fri strøm fra Norge. Danskene får da Null co2 utslipp fra sitt forbruk. Samtidig kan Norge si at vi har kun co2 fri strøm her i ladet. Poenget er at man kan ikke selge en twh med grønn strømm til utlandet og samtidig bruke den i norge. Da blir det dobbel bokføring. Dobbel bokføringen gjør at samlet CO2 utslipp for europeisk strøm blir mye lavere enn reelt noe som igjen gjør at El biler får lavere spesifikke CO2 utslipp enn i et system uten CO2 handel. Hvor mye dette utgør aner jeg ikke men

BMW kjøper sin strøm fra østerike og sier at bilene er produsert uten co2 fordi strømmen er kjøpt fra ett vannkraftverk i østerrike. Samtidig kan østerike si at deres strøm er grønn selv om den er solgt til BMW fabrikken i bayern

Skrevet
13 minutes ago, Trestein said:

Som sagt så fører opprinnelses garantier til dobbel bokføring av grønn strømm. Norge kan selge all strømmen til Danmark som kan si de kjper co2 fri strøm fra Norge. Danskene får da Null co2 utslipp fra sitt forbruk. Samtidig kan Norge si at vi har kun co2 fri strøm her i ladet. Poenget er at man kan ikke selge en twh med grønn strømm til utlandet og samtidig bruke den i norge. Da blir det dobbel bokføring. Dobbel bokføringen gjør at samlet CO2 utslipp for europeisk strøm blir mye lavere enn reelt noe som igjen gjør at El biler får lavere spesifikke CO2 utslipp enn i et system uten CO2 handel. Hvor mye dette utgør aner jeg ikke men

BMW kjøper sin strøm fra østerike og sier at bilene er produsert uten co2 fordi strømmen er kjøpt fra ett vannkraftverk i østerrike. Samtidig kan østerike si at deres strøm er grønn selv om den er solgt til BMW fabrikken i bayern

Som sagt oprinnelsesgarantier er ikke strøm. Du blander begrepene. Det er ingen dobbelt bokføring her. 

Skrevet
sverreb skrev (7 minutter siden):

Som sagt oprinnelsesgarantier er ikke strøm. Du blander begrepene. Det er ingen dobbelt bokføring her. 

De store norske industribedriftene vi har intervjuet velger å se bort fra NVEs varedeklarasjon for kraftkjøp uten opprinnelsesgarantier når de dokumenterer energikildene til sitt kraftforbruk. I stedet dokumenterer de energikildene til sitt strømforbruk ved å vise at produksjonsmiksen i Norge er 98 prosent fornybar, noe mange av deres kunder godtar/ foretrekker. Samtidig er opprinnelsesgarantiene for en del av den samme kraften solgt, hovedsakelig til utenlandske bedrifter, som benytter dette til å dokumentere at deres strømforbruk er fornybart. Det at ulike metoder brukes til å dokumentere energikildene til den samme strømmen betyr at noen av de samme fornybare energikildene markedsføres to ganger.

 

https://www.regjeringen.no/contentassets/0e77f451e93c40e8a4dadef1cda08d86/oslo-economics---utredning-om-opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjoner-for-strom-l974299.pdf

Skrevet
AL123 skrev (13 timer siden):

Virkelig?Kom ikke over 580k jeg, selv om jeg fråtset vilt i konfiguratoren, og valgte utstyr som jeg ikke hadde lyst på en gang. På EX30 sleit jeg med å komme over 525k. 

Det er jo nærmere 600k det, og altfor mye etter min mening for en så liten bil. Kun 450km WLTP også. Jeg kom på 540k med standard lakk, felger, seter og kun tilhengerfeste lagt til. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
14 hours ago, AL123 said:

Forklar gjerne oss andre hvordan det er fysisk mulig for en bil å miste bremsene pga software.......

 

 

Det er vel opptil Volvo å forklare, som nå skal kjøre en software oppdatering slik at bilene får bremser igjen.

De kjører brake-by-wire, det skal jo være en mekanisk backup der ved total powerloss kan man håpe, men hendelsene kan jo tyde på at det ikke funker så bra.

For at mekaniske bremser skal fungere, så må en ventil åpnes slik at hydraulikkbackupen fungerer. Kanskje det er dette som ikke fungerer?

Screenshot2025-07-09at10_53_37.thumb.png.a2ee294f867ccfec43a1e14a23f4a24e.png

https://chatgpt.com/share/686e2e17-5728-8012-9af0-347155b28a9c

Endret av bzzlink
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Iterion skrev (20 timer siden):

Skjønner hva du mener ja. Det er vel en ganske så kurant bil, om ikke noe mer. Volvo er gode til å ta seg godt betalt da, men klart det er et velkjent og veletablert merke.

Titta litt på lille EX30cc her om dagen og den synes jeg så litt fristende ut, helt til jeg kom til slutten av konfigurasjonen og så hvor mye prislappen endte på med ekstrautstyr som hengerfeste++. Bikka jo nærmere 600k for den lille bilen jo…

Jeg er hjertens enig. Jeg har også satt sammen en EX30 og CC, og den er alt for dyr. Det er en bil som skal koste 450.000kr i mitt hode. For nærmere 600K, føler jeg andre alternativer er mye bedre. Jeg tror Volvo/Audi/BMW/Mercedes overvurderer merkelojaliteten for oss under en viss alder. Foreldregenerasjonen min (65+) velger ofte det samme merke de alltid har kjørt. Jeg føler ikke det er sånn lengre. Folk hopper fra Tesla til BMW til XPENG osv, med et mye mer pragmatisk syn på bil.

  • Liker 3
Skrevet
AL123 skrev (14 timer siden):

I de aller fleste tilfellene får man det man betaler for, så også her 🙂 

Ja, det er nok slik. Det som ofte er utslagsgivende i jungelen av gode elbiler i C segmentet, blir da rentekampanjer. Bare se hvordan salgsstatistikken på BZ4X hoppet i taket da Toyota kjørte 1% rente på resterende lager før oppdateringen nå. Samme kan sies om rentekampanjen TMY har for tiden, eller da BMW i4 hadde kampanje på den fully charged versjonen. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
13 hours ago, Trestein said:

De store norske industribedriftene vi har intervjuet velger å se bort fra NVEs varedeklarasjon for kraftkjøp uten opprinnelsesgarantier når de dokumenterer energikildene til sitt kraftforbruk. I stedet dokumenterer de energikildene til sitt strømforbruk ved å vise at produksjonsmiksen i Norge er 98 prosent fornybar, noe mange av deres kunder godtar/ foretrekker. Samtidig er opprinnelsesgarantiene for en del av den samme kraften solgt, hovedsakelig til utenlandske bedrifter, som benytter dette til å dokumentere at deres strømforbruk er fornybart. Det at ulike metoder brukes til å dokumentere energikildene til den samme strømmen betyr at noen av de samme fornybare energikildene markedsføres to ganger.

Mye symbol-politik i dette ja. Noe å smykke hatten sin med i land som ikke KAN produsere nok fornybar kraft fordi de mangler elver og høydebassenger osv.

Opprinnelsesgarantier KAN heller ikke knyttes til den strømmen du forbruker fordi et garantidokument blir først klar til salgs når strømmen allerede er produsert  (og forbrukt) og gjerne et annet sted i Europa. Men garantisalget gir ekstra inntekter til kraftverk som produserer fornybar kraft. Kull- og gasskraftverk har ikke disse inntektene.

Endret av trikola
Skrevet
16 hours ago, Snowleopard said:

En liten smakebit på KIA EV5. Legg merke til at den forlengningen av passasjersetet nå ser ut til å være forkastet. Og 4WD til neste år, så da blir det sikkert litt mere venting. Kanskje de etterhvert bytter til 800V-arkitektur og, det behøver den.

 

Ellers forventes en startpri på ca 450K, så blir nok endel over 600K for en 4WD med det en trenger/ønsker. Da er man farlig nær Ioniq 9/EV9.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/xm63yn/her-er-kia-ev5-kommer-til-norge-til-hoesten

Ventet lenge og spent på EV5, ser ut at den heldigvis ikke svarer til forventningene mine. Spekulerer den blir overkant dyr med AWD og utstyr.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...