Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Iterion skrev (14 minutter siden):

Det er sant. Tror det er rundt 375kg på Model 3 RWD og litt over 400kg på AWD modellen.

Hmm, mine tidligere søk har vist fra 313-364kg. Og ingen av de jeg har sjekket på finn har samme nyttelast. Skiller av og til 2-5 kg mellom 2 nesten identiske biler. 🤷 Klarer ikke å bli klok på det. 😂

Edit* Så på 2 av rwd lr nå, regner med at felgene spiller inn på de 2. 🤷

Endret av Duriello
Skrevet (endret)
Iterion skrev (8 minutter siden):

Det er sant. Tror det er rundt 375kg på Model 3 RWD og litt over 400kg på AWD modellen. Men Model 3’en veier en god del mindre også, egenvekt er kun 1760 kg på RWD’en og 1825 kg på AWD’en. Mens I4’en veier ca 2290 kg. Kan ikke forvente så mye mer nyttelast på forholdsvis små sedaner da, men er greit å ha det i bakhodet så klart. 

Det hjelper lite på nyttelasten hva bilen veier tom. Kan man laste 516kg så er det det uansett om bilen veier 1500 eller 2500kilo

516kg av 2090kg er 24% mens 400 av 1825 er 22%

I4 kan vel trekke 1600kg også

Ser at vw regner nyttelast eksklusive fører. Litt dumt da få førere er 75kg

Endret av Trestein
Skrevet
Iterion skrev (12 minutter siden):

Det er sant. Tror det er rundt 375kg på Model 3 RWD og litt over 400kg på AWD modellen. Men Model 3’en veier en god del mindre også, egenvekt er kun 1760 kg på RWD’en og 1825 kg på AWD’en. Mens I4’en veier ca 2290 kg. Kan ikke forvente så mye mer nyttelast på forholdsvis små sedaner da, men er greit å ha det i bakhodet så klart. 

Maks tilhengervekt på i4M50 er 1600kg mot 1000kg på model 3.
Fully charged edition har elektrisk utfellbart tilhengerfeste som standard.

• Liker 1
Skrevet

De forskjellige versjonene, og hva man pakker på av ekstrautstyr, vil påvirke bilens vekt noe, men skal fremkomme når man sjekker data for en spesifikk bil.

Dette skal oppgis fra fabrikk/importør, så vekten kan sikkert avvike litt om man legger ved noe fra butikken (matter etc), men skal være langt nærmere korrekt enn tidligere.

https://www.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbil-nyttelast

"Fra nå skal alle nye biler registreres med egenvekten som står oppgitt i bilens Certificate of Conformity (CoC). Dette dokumentet er spesifikt for hver enkelt bil, og vektinformasjonen som er oppgitt der skal være så nærme faktisk vekt som mulig.

Siden det har vært en rullerende innføring av denne rutinen, begynte noen produsenter å legge inn CoC-vekta allerede for ett år siden, mens andre først har begynt nå nylig."

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (36 minutter siden):

*Snip*

Fra Naf artikkel; Forhandler må bli flinkere til å informere

Det var en bilselger(les; han som skulle ha meg til å prøvekjøre Sealion 7) som ble småsjokkert over bilens nyttelast da jeg hevdet det var lite på en så stor og romslig bil. 😂 Måtte vise ham en tilfeldig bil med regnr inne på vegvesenets sider.

Endret av Duriello
Skrevet
1 hour ago, Duriello said:

Fra Naf artikkel; Forhandler må bli flinkere til å informere

Det var en bilselger(les; han som skulle ha meg til å prøvekjøre Sealion 7) som ble småsjokkert over bilens nyttelast da jeg hevdet det var lite på en så stor og romslig bil. 😂 Måtte vise ham en tilfeldig bil med regnr inne på vegvesenets sider.

Virker som de har tråkka inn (for) stort batteri i den for å kompensere for det høye forbruket

Skrevet

Hmmm var ikke klar over at IX3 kun leveres med bakhjulstrekk? Kun 750kg hengervekt, 150 kW lading og ca 460 km WLTP rekkevidde i tillegg til gammel iDrive. Mens IX1 har AWD, men den også under 500km rekkevidde. Kun I4M50 som hadde vært aktuell p.d.d for min del. 

Kanskje man må avvente litt til Neue Klasse kommer senere i år, er visstnok snakk om stor oppgraderinger både på rekkevidde med mer da. Sånnsett veldig deilig å ikke ha noe hastverk med å bytte bil enda. Neste bil kommer jeg forhåpentligvis til å ha i mange mange år så den må basically ha alt jeg ønsker. 

Skrevet (endret)
Iterion skrev (2 timer siden):

Hmmm var ikke klar over at IX3 kun leveres med bakhjulstrekk? Kun 750kg hengervekt, 150 kW lading og ca 460 km WLTP rekkevidde i tillegg til gammel iDrive. 
..
..

Kanskje man må avvente litt til Neue Klasse kommer senere i år, er visstnok snakk om stor oppgraderinger både på rekkevidde med mer da. Sånnsett veldig deilig å ikke ha noe hastverk med å bytte bil enda. Neste bil kommer jeg forhåpentligvis til å ha i mange mange år så den må basically ha alt jeg ønsker. 

Erstatteren ix3 på neue klasse blir veldig bra. Merk at "fra" prisen vil ligge på rundt 700k.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet

Hmmm var ikke klar over at IX3 kun leveres med bakhjulstrekk? Kun 750kg hengervekt, 150 kW lading og ca 460 km WLTP rekkevidde i tillegg til gammel iDrive. Mens IX1 har AWD, men den også under 500km rekkevidde. Kun I4M50 som hadde vært aktuell p.d.d for min del. 

Jeg har eid iX3 og synes det var en god bil. I fotainment har gammelt utseende, men gode funksjoner og det er for meg veldig enkelt å bruke. Bruker du Android Auto blir det i mine øyne best.

Fremkommelighet er ok, siden den er tung bak (57/43) og har modus for maks traction er den blant de bedre tohjulstrekkerne. Firehjulstrekk er det dog ikke, jeg måtte bruke "makt" noenganger. 

I NAF testen klarte den 43 mil i vinter test og 55 i sommertest. Jeg var på tur med familien til Lillehammer og hadde endt på omtrent det samme. Veldig imponert over forbruk.

Tldr: Ser gammel ut utenpå og inni. Er egentlig en veldig god bil i mine øyne. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Syar-2003 skrev (50 minutter siden):

Erstatteren ix3 på neue klasse blir veldig bra. Merk at "fra" prisen vil ligge på rundt 700k.

Ja tror det jeg også. Prisen blir forholdsvis stiv men er nok mye bil for penga også. Har den 600+ km rekkevidde WLTP, AWD, litt mer moderne interiør og eksteriør + hengerfeste er det nok verdt det.

DrAlban3000 skrev (29 minutter siden):

Jeg har eid iX3 og synes det var en god bil. I fotainment har gammelt utseende, men gode funksjoner og det er for meg veldig enkelt å bruke. Bruker du Android Auto blir det i mine øyne best.

Fremkommelighet er ok, siden den er tung bak (57/43) og har modus for maks traction er den blant de bedre tohjulstrekkerne. Firehjulstrekk er det dog ikke, jeg måtte bruke "makt" noenganger. 

I NAF testen klarte den 43 mil i vinter test og 55 i sommertest. Jeg var på tur med familien til Lillehammer og hadde endt på omtrent det samme. Veldig imponert over forbruk.

Tldr: Ser gammel ut utenpå og inni. Er egentlig en veldig god bil i mine øyne. 

Tviler ikke på at det er en god bil, det er nok garantert. Har hørt mye bra om den selv. 43 mil vinterstid er ikke så ille faktisk, mye mer enn det jeg har nå. Men ja vil helst ha firehjulstrekk og litt mer moderne interiør spesielt. 

Skrevet

Ja tror det jeg også. Prisen blir forholdsvis stiv men er nok mye bil for penga også. Har den 600+ km rekkevidde WLTP, AWD, litt mer moderne interiør og eksteriør + hengerfeste er det nok verdt det.

Tviler ikke på at det er en god bil, det er nok garantert. Har hørt mye bra om den selv. 43 mil vinterstid er ikke så ille faktisk, mye mer enn det jeg har nå. Men ja vil helst ha firehjulstrekk og litt mer moderne interiør spesielt. 

Jeg hadde en ix3 2021 modell i 2 år. Knallbra elbil tross alle fordommene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...