Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Elbiler, elscootere og elbusser tar tak i salgsboom i utviklingsland. Økonomi er driveren...

Spesielt elscootere og batteribyttestasjoner gjør disse billige og ukompliserte for brukerne!

https://elbil.no/elbil-boom-i-utviklingsland/

Den kurven er nok bare helt i starten og kommer nok til å ligne eksponensiell i flere år fremover før vi ser s-formen på s-kurven.

Grunnen til at jeg sier det er fordi et salg på 257 000 kjøretøy ikke er spesielt mye, tatt i betraktning at det inkluderer både biler, busser og scootere, samt at det er summen av salg i land som har til sammen 618 millioner innbyggere. Til sammenligning ble det solgt 118 000 elbiler (eks busser og scootere) i Norge samme år. Vi har 5,6 millioner innbyggere. Norge er i andre enden av S-kurven.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (22 timer siden):

Andre biler jeg vanligvis kjører har ikke fotoboksvarsling så har lite data å gå på.

Der vil jeg anbefale Safedrive. Den har også fotoboksvarsling og gjennomsnittsmåling (fart). Pluss mange andre farevarslinger.

Skrevet
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Der vil jeg anbefale Safedrive. Den har også fotoboksvarsling og gjennomsnittsmåling (fart). Pluss mange andre farevarslinger.

De fleste biler i dag har carplay. Der er det fotoboks varsling. Den tar ned lyden.

Skrevet
16 hours ago, Snowleopard said:

Elbiler, elscootere og elbusser tar tak i salgsboom i utviklingsland. Økonomi er driveren...

Spesielt elscootere og batteribyttestasjoner gjør disse billige og ukompliserte for brukerne!

https://elbil.no/elbil-boom-i-utviklingsland/

Når jeg reiste rundt i Kina i 2015, så hadde de allerede forbudt bensindrevne scootere. 

125cc og opp, som blir regnet som motorsykkel, var fortsatt lov å ha som bensin.

Men alt av fraktemopeder og vanlige folks fremkomstmiddel var elektrisk. På kvelden så slo de gjerne av lysene sine for å spare strøm, så kombinasjonen lydløs og usynlig var en vinner :)

  • Liker 2
Skrevet

Passerte en utstilt sort Volvo EX90 i går på et kjøpesenter. Første som slo meg var  assosiasjoner til en london cab med den bulken på taket over frontruta, men den lyste ikke da 😅

IMG_2099.thumb.webp.84842b9b83c9d704a38c01c2be78fd89.webp

IMG_2098.thumb.jpeg.efd67a80b302c14168c6f7252e223bff.jpeg

  • Liker 1
Skrevet
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Den var kanskje ikke ledig da...!?! :thumbup:

Ja, med en slik bulk foran der, er det flere av disse som mest minner om en London-taxi!

Nio bilene gi meg assosiasjoner til daredevil , men han er jo blind hehe.

Skrevet
Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Nio bilene gi meg assosiasjoner til daredevil , men han er jo blind hehe.

Tja, radar/lidar brukes jo på bilene og, så sammenligningen er jammen ikke helt gæern! 😎

"Daredevil is the alias of Matthew Michael "Matt" Murdock, a lawyer blinded in childhood in a chemical accident that gave him special abilities. While growing up in New York City's Hell's Kitchen, a crime-ridden, working-class, Irish-American neighborhood, Murdock pushes a man from the path of an oncoming truck and is blinded by a radioactive substance that falls from the vehicle. His exposure to the radioactive material heightens his remaining senses beyond normal human ability and gives him a "radar sense"."

Skrevet
Syar-2003 skrev (13 minutter siden):

Tenkte først og fremst på Nio sitt utseende med de små daredevil hornene på hver sin side på taket 🙂

Ja, var klar over at det var "hornene" du tenkte på, så jeg "addet" det med funksjonaliteten, siden det er slik Daredevil kan "se"... På akkurat samme måte som bilene, selv om de og bruker kamera.

Skrevet
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Den var kanskje ikke ledig da...!?! :thumbup:

Ja, med en slik bulk foran der, er det flere av disse som mest minner om en London-taxi!

Ellers har London taxien mye tesla. Lave linjer og høye vindu. Litt bestemor duck. Det var vel også en elbil?

Skrevet
Trestein skrev (31 minutter siden):

Ellers har London taxien mye tesla. Lave linjer og høye vindu. Litt bestemor duck.

Mye Tesla? Må få sjekket synet igjen... for jeg ser ikke litt en gang😑

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ozone skrev (3 timer siden):

Mye Tesla? Må få sjekket synet igjen... for jeg ser ikke litt en gang😑

Model 3 har ekstremt lavt panser i forhold til bilens høyde. Man ser jo knærne til tesla  føreren når man kommer i mot

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Trestein skrev (35 minutter siden):

Model 3 har ekstremt lavt panser i forhold til bilens høyde. Man ser jo knærne til tesla  føreren når man kommer i mot

Jeg er til dels enig i den betraktningen😄
Men det er jo mangelen på "speedometer-hump" på dashbordet som gjør at man nesten ser beltespennen til en model 3 fører som kommer i mot.

Jeg synes min model 3 er både lav, velproporsjonert, og veldig "sleek"!
Ikke mye Bestemor Duck over min bil i allefall! ...og jeg tror alle de andre er helt maken.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
ozone skrev (29 minutter siden):

Jeg er til dels enig i den betraktningen😄
Men det er jo mangelen på "speedometer-hump" på dashbordet som gjør at man nesten ser beltespennen til en model 3 fører som kommer i mot.

Jeg synes min model 3 er både lav, velproporsjonert, og veldig "sleek"!
Ikke mye Bestemor Duck over min bil i allefall! ...og jeg tror alle de andre er helt maken.

image.jpeg.adc448bede84cb84f1484c4ff8d31425.jpegDu ser det ganske lett mot en BMW. Jeg liker det ikke. Akter er M3 helt ok

Skrevet
Salvesen. skrev (5 timer siden):

synd, Honda har vell en av mine all time favoritt elbiler: Honda e

Den solgte ikke spesielt godt. Det var en liten bil til stor pris og begrenset rekkevidde, og det var ikke nok folk som kjøpte av den grunn.

Ellers har vel Honda bare den e:NY1. Grei bil til fin pris, og greit med rekkevidde, men den er jo nesten som 1ste generasjon Kona, eller skal vi si Opel AmperaE, bortsett fra at den kom godt etterpå. Derfor har den slitt med å nå opp i konkurransen, og derved lite salg.

Honda har vel sånn sett ikke vært spesielt gode til å treffe markedet med de rette bilene til rett tid. Da blir det nesten litt tanker om "compliance-biler", og det blir da lettere å forsvare det å "gire ned takten".

Føler det nesten er det samme over rekka av bilprodusenter som sier de vil gå for hybrid, og da kanskje mer på e-Rev. Det har kanskje lønnet seg litt for godt å være sidrumpa og treige.

Spørsmålet er om ikke oppgiringen kommer for seint, og de har da tilnærmet overlatt elbilmarkedet til Tesla, Kia/Hyundai og kineserne. Det kan fort hende det straffer seg hardt i det lange løp, men at man vil merke det mer og mer ettersom disse sklir i fra på utviklingen. Og da er det fort for seint!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (11 timer siden):

synd, Honda har vell en av mine all time favoritt elbiler: Honda e

Hadde... De selger den ikke lenger.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...