Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Og dette tror du vil føre til en rask elektrifisering av lastebilparken?

7 år på å lære ohms lov og kvadratroten av 3. Joda det burde holde!

Jeg tenker at batteri for ikke lokal transport i den næringen er feil vei å gå, av nevnte årsaker.

Slapp av, jeg har gode karakterer og skussmål ift både skole og jobb. Om du skal prøve på noe nedverdigende så bør du prøve på noe annet, for det biter ikke. 

Jeg er overvektig, prøv noen fat jokes heller. De biter bedre.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommune og fylkeskommune krever ofte elektriske anleggsmaskiner og lignende. På ett sted måtte de legge frem tilførsel for dette, 3x4x240 mm2 AL. Alt dette koster, så har de egne hengere for lading i tillegg, med batterier på. Koster sikkert et par mill for en slik også. Vanskelig å finne priser for elektrisk gravemaskin, men noen steder står det at prisen kan være det dobbelte av en dieseldrevet. Og førere sier de ikke kan grave hele dagen men ta pauser for å lade. Det meste drar egentlig prisene oppover. 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Ja, tenker det er her hydrogen kommer inn.

Problemet med el-lastebil-kravet i offentlige anbud er at innkjøp av nye biler, koster ~3 ganger mer enn vanlige lastebiler, som i sin tur betyr at politikerne får innfridd færre av løftene sine. For oss innbyggere betyr det at offentlig byggeprosjekter går tregere og vi får mindre for skattepengene våre.

Også tenker du at ennå dyrere lastebiler vil løse problemet? 2-3 ganger dyrere enn el-lastebilene + ennå dyrere energistasjoner, som bruker ~4 ganger mer energi for å lade samme kjørelengde?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Problemet med el-lastebil-kravet i offentlige anbud er at innkjøp av nye biler, koster ~3 ganger mer enn vanlige lastebiler, som i sin tur betyr at politikerne får innfridd færre av løftene sine.

Også tenker du at ennå dyrere lastebiler vil løse floka? 2-3 ganger dyrere enn el-lastebilene + ennå dyrere energistasjoner, som bruker ~4 ganger mer energi for å lade samme kjørelengde?

Nei nå putter du ord i munnen min, det eneste jeg sier er at jeg ikke har tro på batteri drift på langkjøring/transport. Kanskje kan hydrogen endelig skinne her, eller annen teknologi.

Verken mer eller mindre.

  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (23 minutter siden):

Kanskje kan hydrogen endelig skinne her,

Har du peiling på hvor mye hydrogen infrastruktur kommer til å koste? Med alle sikkerhetskravene osv.. 

  • Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (21 minutter siden):

Har du peiling på hvor mye hydrogen infrastruktur kommer til å koste? Med alle sikkerhetskravene osv.. 

Merk kanskje, og les resten av innleggene så slipper jeg å gjenta meg i det uendelige. 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (1 time siden):

Slapp av, jeg har gode karakterer og skussmål ift både skole og jobb. Om du skal prøve på noe nedverdigende så bør du prøve på noe annet, for det biter ikke. 

 

Prøver bare å forestille meg hvor lang utdanning enkelte andre her inne har på elektronikk. 

Endret av Trestein
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sveibuen skrev (3 minutter siden):

Endelig en stasjonsvogn!
Litt lite batteri.
Spent på størrelsen på bagasjerommet, er det like stort som feks en V70 så blir jeg imponert.
Blir det god benplass bak?
Så er det prisen då.

600L skrives det, og kan trekke 1500 kg på kroken. Dog bare 70 kg taklast.

Kan fåes med 22 kW ombordlader. men lader bare 150 kW på lynlader. Men er vel tilstrekkelig for de fleste, Hadde dog forventet 100 kg taklast, spesielt om den skal komme i en Subaru-versjon og. Tenker taktelt hadde vært aktuelt for endel kunder med større kapasitet på taket.

Plass bake sies det intet om, og prisen må vi vente på, den er ikke klar skrives det.

  • Liker 2
Skrevet (endret)

Plass i baksetet blir vel som i Bz4x'n, bagasjerommet blir en del større.

 

Krysser fingrene for at rekkevidde på vintern blir hakket bedre en idag. 👍😅

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (5 minutter siden):

Plass i baksetet blir vel som i Bz4x'n, bagasjerommet blir en del større.

 

Krysser fingrene for at rekkevidde på vintern blir hakket bedre en idag. 👍😅

Kan garantere det! Den har jo fått større batteri! Hele 1,6 kWh, så ihvertfall 300 meter til! :thumbs:

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Fremdeles noen som tviler på elbilens fremvekst, men selv i et litt stagnerende Europa, så er det lyspunkter. Og tross stagnasjon i Europa, økte elbilenes inntog i 2024. NÅ spåes det en global elbilandel på 40 % i 2030.

https://www.motor.no/aktuelt/venter-en-global-elbilandel-pa-60-prosent-i-2030/313615

"I tillegg blir andre kontinenter stadig viktigere.

– Fremvoksende markeder i Asia og Latin-Amerika er i ferd med å bli nye vekstsentre, med et hopp i elbilsalget på over 60 prosent i 2024 til nesten 600.000, omtrent på størrelse med det europeiske markedet for fem år siden.

I år anslår The Global EV Outlook at det totale elbilsalget vil passere 20 millioner enheter, og stå for rundt en fjerdepart av bilsalget på verdensbasis.

Noe tallene så langt i år underbygger."

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Kan garantere det! Den har jo fått større batteri! Hele 1,6 kWh, så ihvertfall 300 meter til! :thumbs:

Kan jo være at komponentene ellers er mer effektive. Det er vel ikke bare batteriet det går på. 👍😅

  • Liker 1
Skrevet

Er det noen årsaker til at elektro firma tilbyr bare 1fas 32A ved IT nett? Jeg ladet tidligere model S med 2fas (L3 som N) og det gir mye bedre fordeling av strømtrekk. Vet de snakket om å ikke tillate dette, men kom det så langt? Ser at i manualen til wall connector så kan den kobles slik. 

 

Screenshot_20250516_141926_FoxitPDFEditor.thumb.jpg.797e9caeed20d096b271d753abbc6e4a.jpg

Skrevet
minim skrev (2 timer siden):

Er det noen årsaker til at elektro firma tilbyr bare 1fas 32A ved IT nett? Jeg ladet tidligere model S med 2fas (L3 som N) og det gir mye bedre fordeling av strømtrekk. Vet de snakket om å ikke tillate dette, men kom det så langt? Ser at i manualen til wall connector så kan den kobles slik. 

Trolig fordi hele opplegget med 3 fase lading på IT nett er er ett unntak fra standarden som må dokumenteres deretter. Det er en installasjon firmaet må gå godt for da den fraviker fra forskriftene. Det lar seg gjøre på helt lovlig vis, men det er en gråsone som ikke alle ønsker å stå ansvarlige for som installatører. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

Trolig fordi hele opplegget med 3 fase lading på IT nett er er ett unntak fra standarden som må dokumenteres deretter. Det er en installasjon firmaet må gå godt for da den fraviker fra forskriftene. Det lar seg gjøre på helt lovlig vis, men det er en gråsone som ikke alle ønsker å stå ansvarlige for som installatører. 

Hva er det som fraviker fra forskrift? Usymetrisk last? Kan ikke finne at det er nevnt noe sted. Kan man ikke henvise til fabrikantens dokumentasjon som vedlagt I forrige innlegg ang tilkobling? Å dokumentere kabel dimensjonering og vern bør være helt uproblematisk da man kan regne symmetrisk last ved høyeste strømtrekk. 

F. Eks garasjen min er tilkoblet med 3fas 32A kurs, men ut fra fordeler skap så blir det Usymetrisk belastning når varmepumpe kun er tilkoblet enfas. Det blir jo samme tilfelle her. 

Skrevet (endret)
minim skrev (13 minutter siden):

Hva er det som fraviker fra forskrift? Usymetrisk last? Kan ikke finne at det er nevnt noe sted. Kan man ikke henvise til fabrikantens dokumentasjon som vedlagt I forrige innlegg ang tilkobling? Å dokumentere kabel dimensjonering og vern bør være helt uproblematisk da man kan regne symmetrisk last ved høyeste strømtrekk. 

F. Eks garasjen min er tilkoblet med 3fas 32A kurs, men ut fra fordeler skap så blir det Usymetrisk belastning når varmepumpe kun er tilkoblet enfas. Det blir jo samme tilfelle her. 

Tatt fra NAF sin beskrivelse rundt dette https://www.naf.no/elbil/lading/kan-du-lade-med-trefase-pa-230-v-it-nett

Sitat

Lov hvis produsenten sier ja
I utgangspunktet åpner NEK 400 for trefase-lading i punkt 722.512.1.301, så lenge anvisninger fra produsent følges. Imidlertid stenger NEK 400 for trefase ved å kreve samsvar med produktstandarden for Type 2 kontakten (NEK EN 62196-2) i 722.55.101. Enkelt forklart beskriver ikke Type 2-standarden bruk av kontakten slik den brukes ved trefaselading på vårt særnorske 230 V nettsystem, dermed er det ikke samsvar.

I praksis vil dette si at installatøren ikke kan skrive samsvarserklæring på en installasjon av en trefase ladestasjon på 230 V nettsystem. For å oppfylle kravene i forskriften FEL, må ladestasjonsprodusent og installatør utarbeide dokumentasjon som viser at sikkerhetsnivået er minst like høyt som det vi ville fått om NEK 400 og produktstandarden var fulgt. Dette er ikke praksis i dag og dermed finnes det mange ladestasjon som ikke oppfyller lovens krav.

Har selv ikke vært praktiserende elektriker siden 2017-2018, så var litt i elbil revolusjonens spede begynnelse før jeg startet som ingeniør på skipsverft så er ikke helt oppdatert på det siste. Men den gang da dreide mye av problematikken seg rundt at en ikke kunne vite hvilken bil som koblet seg til og hvordan den vil håndtere 3 fas IT lading da pluggen passer i alle. Potensielt kunne en få overbelastning i bilens interne ladenett om den ikke tok høyde for at "nøytral" pinnen kan være live som den vil være med 3 Fas IT nett. Men hvor stort problem dette er i dag vet jeg altså ikke. 

Endret av Evil-Duck

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...