Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
26 minutes ago, Duriello said:

Hehehe😅

Blir den finere med lysshow? 😅

 

Nei finere blir den nok ikke, men jeg er selv glad i litt rariteter på biler så det er litt pluss i boka hos meg iallefall. Kjedelig når produsentene skal ta alt så seriøst.

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

Nei finere blir den nok ikke, men jeg er selv glad i litt rariteter på biler så det er litt pluss i boka hos meg iallefall. Kjedelig når produsentene skal ta alt så seriøst.

Er forsåvidt enig. 👍

 

Skrevet
del_diablo skrev (På 9.5.2025 den 17.37):

Vi kan jo prøve å tenke mer på hvordan det faktisk fungerer.
Fossilsalget er kunstig lavt fordi folk kjøper elbil, ny elbil. Og så tar den pendlekilometerne, som er mesteparten av slittasjen til bilen. Og så har du bil nr 2 eller bil nr 3 som langkjøringsfossilbil, som ikke blir reelt slitt av bruken.

Vår nr. 1 bil er en elbil. En Tesla.

Vår nr. 2 bil er også en elbil. Det samme var vår forrige nr. 2 bil.

Og dette er langt på vei normalen, eller godt på vei til å bli det.

  • Liker 1
Skrevet
36 minutes ago, Hanhijnn said:

Vår nr. 1 bil er en elbil. En Tesla.

Vår nr. 2 bil er også en elbil. Det samme var vår forrige nr. 2 bil.

Og dette er langt på vei normalen, eller godt på vei til å bli det.

Jeg tror nok også at man beholdt en fossilbil for langturene er på vei til å gå bort, det var for noen år siden. 

Men vet ikke helt når man kaller ting «normalen» da. Hvis det er når flesteparten gjør det, så er vi vel der i byene sånn nesten, men ikke utenfor. 

Her er en fin oversikt fylkesvis og pr kommune på elbilandelen av bilparken som er på veien.
https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/bilparken/artikler/nysgjerrig-pa-elbiler-i-norge-se-siste-elbilstatistikk-her

 

 

IMG_1599.png

IMG_1598.png

IMG_1596.jpeg

IMG_1597.png

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Jeg er ikke så nøye på om bilen er fra 2010 eller 2025, ettersom det er A-B som er hovedformålet, ikke hvorvidt den har fancy multimedefunksjoner for å si det litt enkelt og flåsete. Mine krav for A-B er at det må fungere året rundt, også i 20cm snø og på humpete grusveier i vårløsning. Altså 4x4 og passe høy bakkeklaring. Samt at kroken må kunne dra en 1500 kg båthenger og potensielt like tung campingvogn etter hvert. Hvis jeg ser bort fra alle andre faktorer og prøver å finne det billigste i begge klasser, og koker det ned til to årlige kostnader så ser det omtrent slik ut:

Elbil: Drivstoff 5k Verditap 30k, totalt 35k

Fossil: Drivstoff 20k Verditap 10k, totalt 30k

PHEV: Drivstoff 10k Verditap 10k, totalt 25k

Klart det er flere både økonomiske og følte faktorer men poenget er bare at man ikke kan avskrive fossilen eller PHEV som et tapsprosjekt ennå. De kan være rasjonelle valg fortsatt. Dette er selvsagt noe forenklet og man kan jo finregne seg i hjel og sette opp forutsetninger som favoriserer det ene eller andre. Poenget består. For min del finner jeg lett forutsetninger som gjør elbilen mindre attraktiv enn det ovenstående. Blant annet at jeg vil styre unna kjente potensielt dyre biler å vedlikeholde som Model X, e-Tron og Ionic 5, samt fascist- og diktatur-biler og biler som har gått over 150 000 km (særlig hvis jeg skal ut med 300k++). Min nåværende PHEV har jeg hatt i 2 år og jeg regner med å få mer for den enn jeg kjøpte den for. Så regnestykket for denne ser nok mer slik ut om jeg selger den i år:

PHEV: Drivstoff 10k Verditap -10k, totalt 0

Dekk, viskere, spylevæske, service, EU-kontroll og sånt småtjafs regner jeg som som likt for enkelhets skyld og det er jo i praksis omtrent det.

Fossilen jeg hadde fra 2021-2023 kostet meg ca 20 k/år i drivstoff, men jeg gikk 4 k/år i pluss på verdien. Så totalt ca 16 k/år før de ellers like kostnadene.

Endret av Simen1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Jeg er ikke så nøye på om bilen er fra 2010 eller 2025, ettersom det er A-B som er hovedformålet, ikke hvorvidt den har fancy multimedefunksjoner for å si det litt enkelt og flåsete. Mine krav for A-B er at det må fungere året rundt, også i 20cm snø og på humpete grusveier i vårløsning. Altså 4x4 og passe høy bakkeklaring. Samt at kroken må kunne dra en 1500 kg båthenger og potensielt like tung campingvogn etter hvert. Hvis jeg ser bort fra alle andre faktorer og prøver å finne det billigste i begge klasser, og koker det ned til to årlige kostnader så ser det omtrent slik ut:

Elbil: Drivstoff 5k Verditap 30k, totalt 35k

Fossil: Drivstoff 20k Verditap 10k, totalt 30k

PHEV: Drivstoff 10k Verditap 10k, totalt 25k

Klart det er flere både økonomiske og følte faktorer men poenget er bare at man ikke kan avskrive fossilen eller PHEV som et tapsprosjekt ennå. De kan være rasjonelle valg fortsatt. Dette er selvsagt noe forenklet og man kan jo finregne seg i hjel og sette opp forutsetninger som favoriserer det ene eller andre. Poenget består. For min del finner jeg lett forutsetninger som gjør elbilen mindre attraktiv enn det ovenstående. Blant annet at jeg vil styre unna kjente potensielt dyre biler å vedlikeholde som Model X, e-Tron og Ionic 5, samt fascist- og diktatur-biler og biler som har gått over 150 000 km (særlig hvis jeg skal ut med 300k++). Min nåværende PHEV har jeg hatt i 2 år og jeg regner med å få mer for den enn jeg kjøpte den for. Så regnestykket for denne ser nok mer slik ut om jeg selger den i år:

PHEV: Drivstoff 10k Verditap -10k, totalt 0

Dekk, viskere, spylevæske, service, EU-kontroll og sånt småkjafs regner jeg som som likt for enkelhets skyld og det er jo i praksis omtrent det.

Fossilen jeg hadde fra 2021-2023 kostet meg ca 20 k/år i drivstoff, men jeg gikk 4 k/år i pluss på verdien. Så totalt ca 16 k/år før de ellers like kostnadene.

Sleng inn vedlikehold... 

  • Liker 2
Skrevet (endret)
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Sleng inn vedlikehold... 

Mine personlige reelle tall eller projiserte ønsketall?

Hvis førstnevnte så aner du sikkert hvor de tallene peker for elbil.. :ninja:

Endret av Simen1
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Mine personlige reelle tall eller projiserte ønsketall?

Hvis førstnevnte så aner du sikkert hvor de tallene peker for elbil.. :ninja:

det er liten tvil om at elbil har lavere kostnader for vedlikehold, men klart de har noen dyre deler om en er uheldig. Men det har også ICE. Motorras pga reim feks er jo en gigantisk en, diverse turbo med utstyr, eksossystem, problemer med interne deler i motor(komplett nedstripping) osv. 

Så kan en alltids si ja en kan jo bare bytte hele motoren med en brukt en, og det kan en også si med batteripakke feks. Kjøp en reparert en. 

Men ser en kun på forventet vedlikehold og kostnad EIER elbil ICE, så til de grader. 

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Men ser en kun på forventet vedlikehold og kostnad EIER elbil ICE, så til de grader. 

En veldig kraftig påstand krever en tilsvarende kraftig dokumentasjon. Har du noe statistikk å understøtte det med? F.eks fra forsikring eller andre kilder?

At ting er gratis i garantitida gjelder jo uansett drivlinje, så det er jo problemer etter den tid som er interessant i et kostnadsperspektiv.

  • Liker 2
Skrevet

Sett gjerne inn dine personlige bilkostnader for de siste årene så vi har noe å sammenligne:

Salvesen: Drivstoff ..k Verditap ..k, totalt ..k

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Sett gjerne inn dine personlige bilkostnader for de siste årene så vi har noe å sammenligne:

Salvesen: Drivstoff ..k Verditap ..k, totalt ..k

Tja det er nok ett regnskap som gir lite verdi da jeg bruker mye penger på verditap/kostnader. Drivstoff er lavt men det har lite å si for totalen. 

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (4 minutter siden):

En veldig kraftig påstand krever en tilsvarende kraftig dokumentasjon. Har du noe statistikk å understøtte det med? F.eks fra forsikring eller andre kilder?

At ting er gratis i garantitida gjelder jo uansett drivlinje, så det er jo problemer etter den tid som er interessant i et kostnadsperspektiv.

hva i alle dager har forsikring med vedlikehold å gjøre?

  • Liker 1
Skrevet (endret)
45 minutes ago, Simen1 said:

En veldig kraftig påstand krever en tilsvarende kraftig dokumentasjon. Har du noe statistikk å understøtte det med? F.eks fra forsikring eller andre kilder?

Nå var det jo en god del kraftige påstander uten tilsvarende dokumentasjon i ditt innlegg også 🤔

Endret av trikola
  • Hjerte 1
Skrevet

På min 18 år gamle dieselbil har 95% av mine vedlikeholdskostnader de siste årene vært ting som må gjøres uavhengig om bilen har el- eller diesel motor :) At det er så enorm forskjell fra elbil til ICE er det ikke. Jo, det blir så klart dyrt hvis man må bytte turbo(er), girkasse, dyre sensorer osv, men elbiler er jo ikke fremmede for å ha potensielt meget dyre kostander når det kommer til batteri og motorer.

  • Liker 1
Skrevet (endret)

Ja, min erfaring med Model X er at den har utenfor garanti kostet i snitt omkring 75k per år (ved ca 35k km/år) i vedlikehold. Men jeg kan ikke komme på en eneste ting relatert til at det er en elbil. Det går veldig mye på bremser, understell og luftfjæring, pluss ting som aktuatorer, sensorer, 12V ledningsnett, osv. Pluss dyre dekk.

Model X er en dyr bil, men det hadde den fortsatt vært om den var en fossilbil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Skrevet
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Ja, min erfaring med Model X er at den har utenfor garanti kostet i snitt omkring 75k per år (ved ca 35k km/år) i vedlikehold. Men jeg kan ikke komme på en eneste ting relatert til at det er en elbil. Det går veldig mye på bremser, understell og luftfjæring, pluss ting som aktuatorer, sensorer, osv. Pluss dyre dekk.

Model X er en dyr bil, men det hadde den fortsatt vært om den var en fossilbil.

Inkl verditap? Men det er et poeng at her må en sammenligne like biler. Det er ikke billig å holde liv i feks Audi Q7 med luftfjøring og mye teknikk heller når ting begynner å ryke. Fort 20-25k pr luftdemper på merkeverksted. På min røyk noe ifbm lade system på hybrid delen også og det var 100k pluss arbeid alene, men det skjedde 1mnd før garantien gikk ut så jeg fikk det heldigvis dekket. 

  • Liker 1
Skrevet
47 minutes ago, minim said:

Inkl verditap?

Pluss verditap. Over ~4,5 år utenfor garanti har jeg nok brukt noe sånt som 350k på vedlikehold, inkludert dekk. Helt finregnet har jeg ikke. Men det er ikke noen enkeltpost som er veldig fremtredende. Det er gjerne ~2 runder på service per år til 20-50k kr per gang.

I forhold til verditap er det så klart fortsatt ikke *såå* mye. Jeg kjøpte bilen for litt under 900k, vil selge den nå innen noen uker til kanskje 220k, så med verdifall og vedlikehold er det en kostnad på ca 1,03 mill over 8 år og 280k km. Verdifallet er jo fortsatt omkring dobbelt så høy kostnad som vedlikehold.

  • Liker 2
Skrevet
Salvesen. skrev (2 timer siden):

hva i alle dager har forsikring med vedlikehold å gjøre?

Forsikring har en viss sammenheng med dyre uforutsette reparasjoner, inkludert ting som har tekniske årsaker utenfor garanti: Bilberginger, viktige komponenter som svikter og dekkes av fullkasko, "elbilkasko", plusskasko, superkasko eller hva nå de ulike selskapene kaller det. Videre er jo også forsikringspremier i forbindelse med ulykker relatert til kostnaden av materielle skader. Kjører man f.eks over en stein i veibanen og får en smell i batteripakken kan det bli svært dyrt, noe som gir utslag i forsikringsprisene. Hva som er statistisk dyrest og hyppigst gjenspeiler seg først og fremst i forsikringsprisene.

  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke så nøye på om bilen er fra 2010 eller 2025, ettersom det er A-B som er hovedformålet, ikke hvorvidt den har fancy multimedefunksjoner for å si det litt enkelt og flåsete. [...] Hvis jeg ser bort fra alle andre faktorer og prøver å finne det billigste i begge klasser, og koker det ned til to årlige kostnader [...]

"Problemet" er at nyere fossilbiler har blitt så dyre, titter man f.eks. på en kompakt bybil av nyere dato, f.eks. 3 år gammel 2022 modell, havner eksempelvis Yaris langt over ID3 i pris med samme kjørelengde. Du kan kjøpe en ny elbil i kompaktklassen til samme prisen som en 3 år gammel mini-bil fra Toyota, det henger ikke på greip. Sammenlikner man fossil-Golf med ID3, er differansen enda større. Det ser heller ikke ut til at verditapet på disse elbilene er så stort de første årene.

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...