Gå til innhold

Elbil-tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
15 minutes ago, Syar-2003 said:

CCC standard 3.0 (full comfort access) har vært klar i flere år og har f.eks vært implementert av BMW fra og med 1.generasjon IX.

Edit: 
I følge wikipedia har 2025 modell og nyere Kia EV6 uwb støtte
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_digital_keys_in_mobile_wallets

Men det krever fortsatt at man må inn med begge nøklene for å gi en annen bruker tilgang?

Fint de satser på sikkerhet men det er litt kjekt å bare dele tilgang til bilen ved å sende en invitasjon fra Tesla appen, så har de full tilgang til bilen om de godtar og kan hoppe inn å kjøre.

Spesielt praktisk på firmabiler som mange bruker

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Complexity skrev (2 minutter siden):

Men det krever fortsatt at man må inn med begge nøklene for å gi en annen bruker tilgang?

Nei. 
Man deler nøkkel via airplay, sms etc.
Jeg kan sitte i Afrika på elefantryggen i en safari og sende en digital nøkkel til min bil for en i familien (forutsatt at jeg har mobildekning)

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Skrevet (endret)
4 minutes ago, Syar-2003 said:

Nei. 
Man deler nøkkel via airplay, sms etc.

Okei så da må vedkommende bare godta og så kan de hoppe inn å kjøre? Meget bra.

Hørtes først knotete ut med at man måtte ha med seg begge reservenøklene å greier. 

Du har CCC på din bmw?

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
Complexity skrev (3 minutter siden):

Okei så da må vedkommende bare godta og så kan de hoppe inn å kjøre? Meget bra

Det er digital key lagret sikkert i min og i mottaker sin mobil wallet. Man kan dele en standard eller begrenset nøkkel. En delt nøkkel kan ikke videredeles. Og jeg kan nårsomhelst trekke den delte digitale nøkkelen tilbake fra min mobil wallet kun med telefonen.

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
Complexity skrev (12 minutter siden):

Du har CCC på din bmw?

Ja jeg har hatt det siden 2020 (nfc) og i tre BMWer Alle nye bmw har vel dette i dag. Men ikke alle modeller har fått uwb støtte (CCC 3.0). De på nye chassis plattformer fra 2022 har fått sensorer og uwb antenner i chassis (eks X1 og ix1, X2 og iX2, I5 og nye 5-serie, og som nevnt IX) 

Endret av Syar-2003
16 minutes ago, Syar-2003 said:

Ja jeg har hatt det siden 2020 (nfc) og i tre BMWer Alle nye bmw har vel dette i dag. Men ikke alle modeller har fått uwb støtte (CCC 3.0). De på nye chassis plattformer fra 2022 har fått sensorer og uwb antenner i chassis (eks X1 og ix1, X2 og iX2, I5 og nye 5-serie, og som nevnt IX) 

Aha. BMW er nok lit forran mange da.

Husker jeg testen NFC opplåsning på Teslan min i 2019, men tror ikke jeg har brukt det en eneste gang siden. Kjekt å ha som backup iallefall.

• Liker 1
Complexity skrev (10 minutter siden):

Aha. BMW er nok lit forran mange da.

Husker jeg testen NFC opplåsning på Teslan min i 2019, men tror ikke jeg har brukt det en eneste gang siden. Kjekt å ha som backup iallefall.

Er ikke nfc kort jeg snakker om , men mobilens digitale nøkkel lagret i wallet bruker nfc mot bilen. 
Alle får forøvrig med et digitalt nfc "kredittkort" også sammen med en ny bil som man kan enable om man vil.

8 minutes ago, Syar-2003 said:

Er ikke nfc kort jeg snakker om , men mobilens digitale nøkkel lagret i wallet bruker nfc mot bilen. 
Alle får forøvrig med et digitalt nfc "kredittkort" også sammen med en ny bil som man kan enable om man vil.

Ja det jeg og mener. Holder bare telefonen der man bruker nøkkelkort om NFC er påslått.

Men ikke via noe wallet. Trenger bare Tesla appen installert.

• Liker 1

Må si jeg synes det er ganske snålt at dere bruker så mye energi på hvordan man kan og ikke kan låse opp bilen 😅

Er lissom det siste i verden jeg gidder bry meg om når jeg velger bil! (så lenge den har keyless entry på alle dører)

Blir det samme som (i min bok) å synes det er en reell ulempe om bilen har en start knapp 😆

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Hehe det er mye sant i det. Men når jeg byttet til Teslaen fra keyless i mondeoen så såg eg frem til å slippe å komme ut til bilen for å oppdage at eg ikke hadde nøkkelen i lommen. Eller eg bare skal inn i bilen mens eg holder på med noe annet og må inn og hente nøkkelen.

Leafen er fortsatt sånn og det er et ilands irritasjonsmoment.

Meeeen... Har nå oppdaget at eg oftere enn eg trodde faktisk ikke har mobilen i lommen allikevel så eg tenker at løsningen på dette er face is for trynet har eg alltid med meg 🤣🫣

Endret av Jotun
  • Liker 1
50 minutes ago, Syar-2003 said:

Jeg klarer fint å alltid ha med den lille bmw keyfoben som har fast plass i jakkelommen selv om alt det digitale også er enabled (kort , mobil, klokke).
Og jeg har fysiske husnøkler, fellesgarasje, sameiebom og til postkassa 😛

"Liten" vil jeg påstå er å ta i. Uproblematisk så lenge man går med jakke, men den er stor nok til å egne seg dårlig i en bukselomme, og hvis jeg har på meg løpeshorts får jeg den ikke med meg i det hele tatt. 

Jeg har fortsatt til gode å se en keyfob som ikke kunne vært 90% mindre. 

Skrevet (endret)
Lord Britishface skrev (1 time siden):

"Liten" vil jeg påstå er å ta i. Uproblematisk så lenge man går med jakke, men den er stor nok til å egne seg dårlig i en bukselomme, og hvis jeg har på meg løpeshorts får jeg den ikke med meg i det hele tatt. 

Den er mindre enn 1/4 av mobilen min. Så den er etter min oppfatning "liten" ja. Og den veier kun 40 gram. Mobilen, en iphone 16 pro max veier 260g (som oppbevares i bukselomma).

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lord Britishface skrev (3 timer siden):

Tesla sin "bil fob" er ikke så ille. Blir den 90% mindre blir det vanskelig å betjene knappene :p men mange nye biler leveres med noen flak av en nøkkel ja! 

Elgen-Hansi skrev (8 timer siden):

Må si jeg synes det er ganske snålt at dere bruker så mye energi på hvordan man kan og ikke kan låse opp bilen 😅

Er lissom det siste i verden jeg gidder bry meg om når jeg velger bil! (så lenge den har keyless entry på alle dører)

Blir det samme som (i min bok) å synes det er en reell ulempe om bilen har en start knapp 😆

Ikke bare bruker de samme brukerne tid, det samme spørsmålet og informasjonen er gitt sikkert 5 ganger tidligere. Med akkurat samme deltagere 😅

"Oj, har de det så spennende. Jeg trodde det var bare xx som kunne det"

Så blir det glemt og diskusjonen startes med "du bør velge x. Eneste bilmerket hvor du kan y"

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
9 hours ago, Jotun said:

Meeeen... Har nå oppdaget at eg oftere enn eg trodde faktisk ikke har mobilen i lommen allikevel så eg tenker at løsningen på dette er face is for trynet har eg alltid med meg 🤣🫣

Det som er høvelig for de som har Apple watch som nøkkel. Den har man som oftest på armen hele tiden.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (9 timer siden):

Jeg klarer fint å alltid ha med den lille bmw keyfoben som har fast plass i jakkelommen selv om alt det digitale også er enabled (kort , mobil, klokke).
Og jeg har fysiske husnøkler, fellesgarasje, sameiebom og til postkassa 😛

Ja problemet er ikke størrelsen. Men for det første så har eg mer enn en jakke. Så er eg gjerne ute i hagen og pusle på med andre ting, og da ønsker eg ikke å ha nøkkel i lommen. Mobilen må eg uansett ha av andre årsaker, uavhengig av størrelse.

Og de gangene er det utrolig lite irriterende, men allikevel irriterende :p

Har ikke en nøkkel med meg ut av huset lenger. Det er heeeelt fantastisk. Samme på hytta. 

Edit: Sier som nevnt at dette ikke er et stort problem, men at den lille fordelen å slippe nøkkel er en ting man fint klarer seg uten som eg setter utrolig pris på. 

Litt som biler som utnytter plassen til bagasje. Etc....

Endret av Jotun
Skrevet (endret)
1 hour ago, Jotun said:

Har ikke en nøkkel med meg ut av huset lenger. Det er heeeelt fantastisk. Samme på hytta. 

Lenge siden jeg og måtte ha med meg noe nøkkel også. Er fint å slippe. Kodelås på alle bygg og app til bil og garasje.

Eneste er den leafen hvor jeg må lete i jakker og skap hver gang jeg bare skal sette den på lading eller noe. Blir godt når den også blir byttet ut med bil som bare trenger app.

Endret av Complexity
55 minutes ago, Complexity said:

Lenge siden jeg og måtte ha med meg noe nøkkel også. Er fint å slippe. Kodelås på alle bygg og app til bil og garasje.

Eneste er den leafen hvor jeg må lete i jakker og skap hver gang jeg bare skal sette den på lading eller noe. Blir godt når den også blir byttet ut med bil som bare trenger app.

Kjenner meg veldig igjen i det der!

Eneste nøkkel i husstanden er Skoda nøkkelen. Vi har to nøkler i den bilen, og de befinner seg oftest begge to i veska(aka Narnia) til kona som har tatt toget til jobb.

Vurderer å bytte nr2 bil, bare for å kunne leve helt nøkkelløst.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...