Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Det er både watch app og app med widgets til Kia-Connect for EV6

IMG_1963.jpeg

IMG_1964.jpeg

Virker disse appene alltid og er responsive også? Ser Hyundai gruppen jeg er med i ofte klager på app som ikke virker og min erfaring med audi sin app (som også så fin ut) var at den var helt håpløs ihvertfall om bilen "sov". Nå etter siste regnestykke så ser jeg at hverken kia ev6 eller skoda er verdt 350k mer enn tesla så det ender nok på den uansett. 

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Complexity skrev (9 minutter siden):

Det var jeg faktisk ikke klar over. Tenkte det var samme ulla som Hyundai som har en app man knapt for lov å bruke fordi 12V batteriet går tomt da..

Virker dog som det bare er en companion app til mobilen, og ikke en standalone app som hos f.eks Tesla hvor klokken også fungerer som bilnøkkel.

Men bra de får til noe :)

Kia har ekte digital key. De er med i CCC consortium. På siden står det EV9 og EV3

https://preprod2-connect.kia.com/no/product-information/digital-key/

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Syar-2003 said:

Kia har ekte digital key. De er med i CCC consortium.

https://preprod2-connect.kia.com/no/product-information/digital-key/

Kun GT Line på EV6 (dyreste utstyrsnivå) som får slike godsaker ifølge prislisten, hvor selv aller billigste Tesla har dette..

Men skal si det er forsjell i hva jeg får opp når jeg googler mot det du finner. Første jeg fikk var at det kun var companion app som snakket med bilen via telefonen.

Selv er jeg Android bruker og går glipp av slikt. Ville vært kjekt å slippe å ha telefonen med ser hver gang jeg bare skal ut å hente noe i bilen.

Endret av Complexity
Skrevet (endret)
Complexity skrev (3 minutter siden):

Kun GT Line på EV6 (dyreste utstyrsnivå) som får slike godsaker ifølge prislisten, hvor selv aller billigste Tesla har dette..

Men skal si det er forsjell i hva jeg får opp når jeg googler mot det du finner. Første jeg fikk var at det kun var companion app som snakket med bilen via telefonen.

De har det uansett. Man kan starte sin EV6 med biometri (fingeravtrykk) 
Og ja andre enn Tesla har flere ulike utstyrspakker. Du påstår jo hele tiden ting som ikke stemmer. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
1 minute ago, Syar-2003 said:

De har det uansett. Man kan starte sin EV6 med biometri (fingeravtrykk) 
Og ja andre enn Tesla har flere ulike utstyrspakker. Du påstår jo hele tiden ting som ikke stemmer. 

Kun GT line som har fingeravtrykk også. Starter vel på 609 tusen.

Ja må inrømme min kunnskap om Kia var ganske utdatert. De er åpenbart flinkere enn søsterselskapet Hyundai.

  • Liker 1
minim skrev (17 minutter siden):

Virker disse appene alltid og er responsive også? Ser Hyundai gruppen jeg er med i ofte klager på app som ikke virker og min erfaring med audi sin app (som også så fin ut) var at den var helt håpløs ihvertfall om bilen "sov". Nå etter siste regnestykke så ser jeg at hverken kia ev6 eller skoda er verdt 350k mer enn tesla så det ender nok på den uansett. 

Det vet jeg ikke. Jeg bare korrigerer Complexity sine påstander om at ditten og datten ikke finnes.

  • Liker 2
Syar-2003 skrev (7 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Jeg bare korrigerer Complexity sine påstander om at ditten og datten ikke finnes.

joa, men lite hjelp i at de har appen om den er ubrukelig. Har ikke tall på hvor ofte jeg ikke fikk i gang forvarming eller måtte gå i retur etter nøkkel på audien siden appen ikke fikk kontakt med bil eller ikke virket. På Hyundai gruppen jeg er med i ser jeg også at folk sliter med å komme til  strømtom bil (12V) om appen brukes. Da er den jo der, men om den ikke kan brukes så hjelper det jo lite. Den var jo sikkert ute 1mnd+ i fjor også pga av noe server trøbbel om jeg husker rett. Disse tingene er det synd man ikke får testet godt nok ved prøvekjøring av bil. 

  • Liker 1
minim skrev (1 minutt siden):

joa, men lite hjelp i at de har appen om den er ubrukelig. Har ikke tall på hvor ofte jeg ikke fikk i gang forvarming eller måtte gå i retur etter nøkkel på audien siden appen ikke fikk kontakt med bil eller ikke virket. På Hyundai gruppen jeg er med i ser jeg også at folk sliter med å komme til  strømtom bil (12V) om appen brukes. Da er den jo der, men om den ikke kan brukes så hjelper det jo lite. Den var jo sikkert ute 1mnd+ i fjor også pga av noe server trøbbel om jeg husker rett. Disse tingene er det synd man ikke får testet godt nok ved prøvekjøring av bil. 

Kia og Huyundai har vel separate og hver sine cloud/backend systemer. Disse er uansett hosted av tilsvarende som Tesla, BMW m.fl hos AWS og tilsvarende. 

Ja man får ikke prøvd uten å være eier og knyttet VIN nummer til sin egen account. Man må som sikkerhet også ha begge fysiske nøkler i bilen for å sette det opp (som proof of ownership av kjøretøyet)
Da må man nok be om å få det demonstrert av selger på en demobil X som har selgeren som primærkonto for den bilen.

Skrevet (endret)
8 minutes ago, Syar-2003 said:

Kia og Huyundai har vel separate og hver sine cloud/backend systemer. Disse er uansett hosted av tilsvarende som Tesla, BMW m.fl hos AWS og tilsvarende. 

Ja man får ikke prøvd uten å være eier og knyttet VIN nummer til sin egen account. Man må som sikkerhet også ha begge fysiske nøkler i bilen for å sette det opp (som proof of ownership av kjøretøyet)
Da må man nok be om å få det demonstrert av selger på en demobil X som har selgeren som primærkonto for den bilen.

Det er iallefall enklere på Tesla.

Trenger bare å ha satt opp Tesla appen på forhånd og scanne QR kode i bilen man skal prøve eller leie.

tesla-rental-hertz-uber-mobile-app-access-v0-l0xlqeeqnekb1.jpg.43d11a1826af2ef16e324fe0fcbd6d5f.jpg

Ikke sikkert det er like mye sikkerhet i den løsningen men er iallefall veldig enkelt.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Kia og Huyundai har vel separate og hver sine cloud/backend systemer. Disse er uansett hosted av tilsvarende som Tesla, BMW m.fl hos AWS og tilsvarende. 

Ja man får ikke prøvd uten å være eier og knyttet VIN nummer til sin egen account. Man må som sikkerhet også ha begge fysiske nøkler i bilen for å sette det opp (som proof of ownership av kjøretøyet)
Da må man nok be om å få det demonstrert av selger på en demobil X som har selgeren som primærkonto for den bilen.

Mulig de har sperret i ettertid, men på en Kona 20-modell som jeg hadde som lånebil mens de bytta motor på min, der koblet jeg til app for å prøve det ut. Hadde ikke bilen så lenge, så fikk ikke prøvd så mye, men funka greit det lille jeg fikk prøvd. Siden dette var sommeren, så prøvde jeg ikke forvarming/klimatisering, siden jeg stort sett kjørte ut før bilen hadde rukket å bli kokhet. Avkoblet link mellom bil og programvaren før jeg returnerte bilen.

Syar-2003 skrev (3 minutter siden):

Kia og Huyundai har vel separate og hver sine cloud/backend systemer. Disse er uansett hosted av tilsvarende som Tesla, BMW m.fl hos AWS og tilsvarende. 

Ja man får ikke prøvd uten å være eier og knyttet VIN nummer til sin egen account. Man må som sikkerhet også ha begge fysiske nøkler i bilen for å sette det opp (som proof of ownership av kjøretøyet)
Da må man nok be om å få det demonstrert av selger på en demobil X som har selgeren som primærkonto for den bilen.

Det hadde blitt bra ramaskrik om tesla hadde så mye trøbbel som Hyundai ihvertfall 😛 Korte avbrudd eller feil det skjer, men her var de ute ganske lenge. 

Det er en enkel teknisk sak å løse der brukerne fikk tidsbegrenset tilgang ved prøvekjøring. Hadde ikke forundret meg om tesla har løst dette også (noe det ser ut som de har basert på svar over) , men jeg spurte ikke siden jeg vet appen er bra og så ikke noe poeng med å prøve det. Det kom faktisk noe om å installere telsa appen for å få tilgang når jeg bestilte prøvekjøring også. 

  • Liker 2
3 minutes ago, minim said:

Det kom faktisk noe om å installere telsa appen for å få tilgang når jeg bestilte prøvekjøring også. 

Godt mulig de parrer din konto og bilen på forhånd da. Er slik om man får lånebil direkte fra Tesla også. Ferdig satt opp til din mobil.

Men låner man Tesla fra 3epart (hertz f.eks) må man scanne QR koden.

  • Innsiktsfullt 1
Snowleopard skrev (7 minutter siden):

Mulig de har sperret i ettertid, men på en Kona 20-modell som jeg hadde som lånebil mens de bytta motor på min, der koblet jeg til app for å prøve det ut. Hadde ikke bilen så lenge, så fikk ikke prøvd så mye, men funka greit det lille jeg fikk prøvd. Siden dette var sommeren, så prøvde jeg ikke forvarming/klimatisering, siden jeg stort sett kjørte ut før bilen hadde rukket å bli kokhet. Avkoblet link mellom bil og programvaren før jeg returnerte bilen.

Digital key til mobil wallet får kun eier sette opp. Og man må ha begge nøklene i bilen. Det er en CCC standard. 

Skrevet (endret)
minim skrev (13 minutter siden):

Høres egentlig ut som man ikke vil ha CCC standard, men en løsning som tesla sin som er brukervennlig? 

CCC standard 3.0 (full comfort access) har vært klar i flere år og har f.eks vært implementert av BMW fra og med 1.generasjon IX.

 

Edit: 
I følge wikipedia har 2025 modell og nyere Kia EV6 uwb støtte
https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_digital_keys_in_mobile_wallets

Endret av Syar-2003
Skrevet (endret)

Kia sitt digital key 2 følger ikke navngiving til ccc.

 

What is Digital Key 2?

Kia Digital Key 2 utilizes NFC, Bluetooth, and Ultra-WideBand technology to provide enhanced vehicle accessibility through your compatible smartphone. Use your smartphone like a regular Key fob with remote commands, allowing you to remotely lock, unlock, and start your vehicle when within close proximity to your Kia. Digital Key 2 also allows passive entry, allowing you to unlock and start your car, without having to take your phone out of your pocket.

Additionally, Kia Digital Key 2 allows you to simply and conveniently share your digital key with friends and family remotely.

 

 

https://owners.kia.com/content/owners/en/digital-key.html

Endret av Syar-2003
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...