Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Problemet og der "konflikten" oppstår er jo ganske enkelt og greit på grunn av at de som faktisk har vært gjennom en kjøpsprosess og eier disse "premium" bilene ikke kjenner seg igjen i narrative om innpåslitne selgere som skal pushe på deg ting du ikke trenger, elendige konfiguratorer, prislister i PDF filer utallige oppmøter i butikk for å skrive kontrakter. Enten er alt bare basert på ren synsing/antagelser eller så sitter en bare på alvorlig utdatert informasjon rundt hvordan en kjøpsprosess på en bil faktisk foregår. Som jo er litt komisk da jeg selv har fått kritikk fra enkelte som er med i denne diskusjonen for at jeg ikke hadde satt meg 100% inn i det absolutt siste av Tesla nytt sist gang jeg deltok i en diskusjon om det merket, å sitte med oppdatert informasjon gjerne hentet fra obskure tesla forum før en prøver å diskutere noe var ikke bare nødvendig men helt forventet :p 

Du trenger ikke akkurat kjøpe bilen for å se hvor elendige disse konfiguratorene er, og det er ikke bare for premiumbiler 😜

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Det er helt riktige og gyldige argumenter. Helt enig. Du glemmer et annet argument for TM3, rekkevidde per krone. Her vinner tesla over alle andre med klar margin. Mange bestiller tTesla i nettkonfiguratoren uten en gang å ha erfart de fordelene med profil på sete, speil etc og hvor enkel hurtigladingen er i forhold til andre merker. Dvs. at mange fokuserer på rekkevidde/pris.

De negative erfaringene dukker gjerne opp senere i eierskapet, noe etter garantiutløp. Det er da en del eiere vender seg fra å elske til å hate Tesla. Tesla er elsk-hat. Enten eller, eller begge deler. For min del var det elsk i 3 år, ambivalent i 2 år og hat etter det. Riktignok med TMS, men jeg har bekjente som startet med TM3 med samme elsk-forhold som jeg hadde til TMS på samme tid som jeg hadde blitt så bitter på alle problemene at jeg hatet TMS. Jeg malte fanden på veggen for min venn angående hans TM3 eierskap og jammen fikk jeg rett. I dag hater han Tesla på grunn av sine erfaringer med TM3. Elsk-hat.

Når alt fungerer som det skal er det elsk, etter problemer og garantiutløp er det hat. Verditap av en annen verden, lotteri om plutselige store kostnader, osv.

Veldig mange henger seg opp i rekkevidde vs pris og når lekkert utseende kommer på toppen av det så er de solgt, evt. teknologien som du nevner fenger og fanger. Noen år senere våkner man brått fra hypnosen.

Hadde Tesla hatt bedre kundeservice og vært mer snille mtp reklamasjon osv. kunne de virkelig dominert. Tror folk hadde fint akseptert en litt dyrere bil i innkjøp, men de skal absolutt drives med amerikansk forbukermentalitet. Dessverre er det andre bilmerker som tar etter. 

Har inntrykk av at de japanske og koreanske merkene er best på reklamasjon/ garanti? Men folk har sikkert ulike erfaringer.

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Broom oppsummerer egentlig det hele på en fin måte i denne artikkelen!

https://www.tv2.no/broom/kan-bli-nodt-til-a-selge-nye-biler-med-store-tap/16704736/

Så kan man selvsagt være enig eller uenig! 😎

 

"Du får nå en Tesla Model 3 for 355.600 kroner, fiks ferdig og inkludert alle avgifter. Den kommer med et høyt utstyrsnivå som standard, inkludert panoramasoltak, kraftig motor som fikser 0-100 km/t på 6,1 sekunder, rekkevidde på inntil 554 kilometer, for ikke å glemme lynrask, enkel og rimelig lading gjennom eget ladenettverk – over hele Europa.

For å illustrere «galskapen»: Prisen er kun 10.500 kroner høyere enn hva du må ut med for lille og langt enklere Opel Corsa Electric, og 4.500 kroner billigere enn Citroën ë-C4  – før du har begynt å se på listen over ekstrautstyr. "

Tror ikke Tesla dominansen i Norge forsvinner de kommende årene. Synd konkurrentene har vært så sene i å omstille seg.

Endret av PgUp
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (18 minutter siden):

Du trenger ikke akkurat kjøpe bilen for å se hvor elendige disse konfiguratorene er, og det er ikke bare for premiumbiler 😜

Jeg kjenner meg ikke igjen i din påstand om at konfiguratorene til andre merker er så elendige. Leket meg mye i forskjellige konfiguratorer før jeg kjøpte meg bil for ett lite år siden. Eneste konfiguratoren jeg har gått meg litt fast i er Porsche sin ene og alene på grunn av de helt ekstreme mulighetene for individualisering, men så er jo gjerne noe Porsche kunder ønsker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner meg ikke igjen i din påstand om at konfiguratorene til andre merker er så elendige. Leket meg mye i forskjellige konfiguratorer før jeg kjøpte meg bil for ett lite år siden. Eneste konfiguratoren jeg har gått meg litt fast i er Porsche sin ene og alene på grunn av de helt ekstreme mulighetene for individualisering, men så er jo gjerne noe Porsche kunder ønsker. 

Kan være du er mer ekspert enn de fleste som leter etter bil. Folk flest av de jeg har pratet med synes det er vanskelig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (27 minutter siden):

Broom oppsummerer egentlig det hele på en fin måte i denne artikkelen!

https://www.tv2.no/broom/kan-bli-nodt-til-a-selge-nye-biler-med-store-tap/16704736/

Så kan man selvsagt være enig eller uenig! 😎

Gitt følgende hypotetiske dilemma, hvilket nybilkjøp vil være best for den framtidige konkurransen i bilbransjen?

- Tesla til 400 000, der Tesla har en fortjeneste på 100 000 kr per bil

- Tysk/Fransk/Japansk/Koreansk til 400 000 der produsenten taper 100 000 kr per bil

- Kinesisk til 400 000, der Kina subsidierer 100 000 kr per bil, mens produsenten i praksis akkurat får dekt sine utgifter (non-profit)

 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (9 minutter siden):

Kan være du er mer ekspert enn de fleste som leter etter bil. Folk flest av de jeg har pratet med synes det er vanskelig.

Har man konsentrasjonsnivå til en gullfisk så er de nok vanskelige. Men greier man å sette seg ned og lese litt mer enn i 30 sekunder er det ingen som er direkte vanskelige. 

Enkelte kan være mer komplekse enn andre, men ofte er dette i sammenheng med at kundebasen ønsker mer invidualisering enn andre hva andre merker tilbyr. Disse merkene pleier ofte å ha dyktige og kunnskapsrike selgere på butikken til enhver tid man kan spørre enten ved oppmøte eller via telefon. 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Gitt følgende hypotetiske dilemma, hvilket nybilkjøp vil være best for den framtidige konkurransen i bilbransjen?

- Tesla til 400 000, der Tesla har en fortjeneste på 100 000 kr per bil

- Tysk/Fransk/Japansk/Koreansk til 400 000 der produsenten taper 100 000 kr per bil

- Kinesisk til 400 000, der Kina subsidierer 100 000 kr per bil, mens produsenten i praksis akkurat får dekt sine utgifter (non-profit)

 

Nå er ikke det en problemstilling jeg som kjøper må sette meg inn i. Det er opp til produsentene å følge med, og være konkurransedyktig. For meg som bilkjøper, er det aller viktigste at jeg får mest mulig bil for pengene.

Dog, valg nr. 3 her, innbefatter også tanke om styresett i landet, og der ihvertfall jeg, ikke ønsker å støtte opp om et totalitært styre som kun ser på sine innbyggere som små brikker i et spill om verdensherredømme, og der individet har svært liten fokus.

Jeg velger helt klart å ikke kjøpe bil som kommer i kategori 3 på din liste. Men det er veldig kompliserende at både alternativ a og b, inkluderer masse deler som nok fort faller inn under kategori 3. Mange biler som kommer nå, også fra "europeiske" merker, er jo i realiteten en rebranded "kinabil", altså lategori 3.

Eksempler på det er jo de nye Smart-bilene som man skulle tro var fra MB, og FIAT 600 som i realiteten er samme bil som Smart-bilene og biler som Zeeker X og Volvo EX30. Det er altså biler jeg ikke har samvittighet til å kjøpe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (50 minutter siden):

Gitt følgende hypotetiske dilemma, hvilket nybilkjøp vil være best for den framtidige konkurransen i bilbransjen?

- Tesla til 400 000, der Tesla har en fortjeneste på 100 000 kr per bil

- Tysk/Fransk/Japansk/Koreansk til 400 000 der produsenten taper 100 000 kr per bil

- Kinesisk til 400 000, der Kina subsidierer 100 000 kr per bil, mens produsenten i praksis akkurat får dekt sine utgifter (non-profit)

 

Slik Kina har drevet på i flere tiår, og hvor de politisk og forretningsmessig bare blir mer og mer ufordragelige så bør folk kjøpe minst mulig derfra. Så listen din bør ha maks to innslag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Jeg kjenner meg ikke igjen i din påstand om at konfiguratorene til andre merker er så elendige. Leket meg mye i forskjellige konfiguratorer før jeg kjøpte meg bil for ett lite år siden. Eneste konfiguratoren jeg har gått meg litt fast i er Porsche sin ene og alene på grunn av de helt ekstreme mulighetene for individualisering, men så er jo gjerne noe Porsche kunder ønsker. 

Ja nå er ikke eg ofte innom og skal bestille biler........

Men. Ford Mondeoen eg kjøpte ny. Sant mareritt. Du ønsket en ting, da var det lurt å ta bort tre ting, legge til to pakker og manuelt bare ta bort noe annet. Dette var jo i 2012, så forhåpentligvis har noe skjedd.

Audi Q4 skulle vi se på. Et puslespill av en annen verden på nettsiden. Men for all del, fikk det til. Men når det skulle sammenlignes med andre biler var det litt vrient og puslespillet med enkelt komponenter og pakker er formidabelt.

Volvo XC40 ble tur til forhandler for å få han til å sette opp. Litt usikker på hvor bra og dårlig det var siden der var det to aktuelle selskaper som skulle selge og da ble det enklere å få de til å sette opp. Men å sammenligne tilbudene blir igjen mye arbeid siden det er vrient å se hva de forskjellige tingene inneholdt og ble veldig mye.

Ev6 mener eg var forholdsvis enkel, men der gjør man store sprang mellom pakkene. Husker ikke hvor mye detaljering som var mulig der.

Enyac og ID4 var mye likt som de andre mener eg å huske men her er eg på tynn is. Brukte ikke mye tid, da de uansett ikke kunne levere 4hjulstrekk på ukjent tid. Og skulle man ha 4 hjulstrekk på id4 så måtte man visstnok ha rød søm i dashbordet noe eg finner bare artig. 

Tesla - bortimot nada alternativer. Veldig enkelt å bestille, men litt kjedelig når man ikke da kan bestille ting man gjerne kunne tenkt seg. Men der får man jo alt tesla har, så det er jo mangler med et vesentlig større perspektiv. 

Nissan. Vel. var bare LE når vi kjøpte så ble jo nesten som tesla det i sin tid. Hvordan det er nå er eg usikker på.

Bmw - Svigerfar jobbet nå hvertfall nok med dette. Men her var eg ikke involvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (57 minutter siden):

Det er helt riktige og gyldige argumenter. Helt enig. Du glemmer et annet argument for TM3, rekkevidde per krone. Her vinner tesla over alle andre med klar margin. Mange bestiller tTesla i nettkonfiguratoren uten en gang å ha erfart de fordelene med profil på sete, speil etc og hvor enkel hurtigladingen er i forhold til andre merker. Dvs. at mange fokuserer på rekkevidde/pris.

De negative erfaringene dukker gjerne opp senere i eierskapet, noe etter garantiutløp. Det er da en del eiere vender seg fra å elske til å hate Tesla. Tesla er elsk-hat. Enten eller, eller begge deler. For min del var det elsk i 3 år, ambivalent i 2 år og hat etter det. Riktignok med TMS, men jeg har bekjente som startet med TM3 med samme elsk-forhold som jeg hadde til TMS på samme tid som jeg hadde blitt så bitter på alle problemene at jeg hatet TMS. Jeg malte fanden på veggen for min venn angående hans TM3 eierskap og jammen fikk jeg rett. I dag hater han Tesla på grunn av sine erfaringer med TM3. Elsk-hat.

Når alt fungerer som det skal er det elsk, etter problemer og garantiutløp er det hat. Verditap av en annen verden, lotteri om plutselige store kostnader, osv.

Veldig mange henger seg opp i rekkevidde vs pris og når lekkert utseende kommer på toppen av det så er de solgt, evt. teknologien som du nevner fenger og fanger. Noen år senere våkner man brått fra hypnosen.

Sånn er det i mange sammenhenger. En mercedes E klasse stasjonsvogn gjør samme transportarbeid som en skoda oktavia. Problemet er at mange har betalt like mye for skodaen som for mercedesen. Når jeg bestilte min I4 var en M3 omtrent like dyr. I dag er I4 dyrere og M3 mye billigere

Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 timer siden):

Svært mye av det tesla eiere skryter av har mange bilfabrikanter hatt lenge. Se bare på Matrik lys

Vel. Det er jo en hel del som har kjøpt bil uten matrix lykter som nå plutselig har fått det. 

Er dette noe som ofte skjer hos andre bilmerker? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 minutter siden):

Stilig. Trodde det kun var tesla man kunne oppleve en slik bonus. Ikke betalte de for det heller de som fikk dette!

Tesla monterte lykter med led matrix før de hadde software. Kanskje de kommer med 360kamera når de klarer å utvikle det. De er vel ikke helt i mål med det ennå.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (13 minutter siden):

Ev6 mener eg var forholdsvis enkel, men der gjør man store sprang mellom pakkene. Husker ikke hvor mye detaljering som var mulig der.

Kia EV6 har jo redusert det til RWD/AWD Special edition, Exclusive (kun AWD), GT-Line (kun AWD) og GT. Alle med LR-batteriet. Men dessverre ingen god sammenligning av hva som er forskjellen i pakkene, og man må laste ned PDF... Sukk!

Ioniq 5/6 er delt opp i Premium med 20"-felger, Advanced og Premium... Siste har visstnok 19"-felger. Valg mellom RWD og AWD for hvert utstyrsnivå. Premium med 20", har tilvalg for Vison Roof (15K) og Vision Pack Plus (10K), de andre har ingen tilvalg.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Amerikansk undersøkelse som viser hvor mange som har måttet bytte batterier. Ganske oppløftende tall, der det meste dreier seg om feil i tidlige utgaver, og ellers ganske lav rate utenom de store recall.-sakene.

https://www.tv2.no/broom/nye-tall-sa-ofte-ma-batteriet-byttes-i-elbiler/16703669/

"I den nylig framlagte rapporten kommer det fram at kun 2,5 prosent av de kartlagte bilene har måttet skifte batteri, og de fleste av disse ble produsert før 2015."

Burde vel fjerne litt av kritikken mot strukturelle batterier, når det viser seg at de holder såpass godt! PS! Er ikke bare Tesla som har strukturelle batterier, også BYD har jo dette nå med blade-batterier f.eks!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Sånn er det i mange sammenhenger. En mercedes E klasse stasjonsvogn gjør samme transportarbeid som en skoda oktavia. Problemet er at mange har betalt like mye for skodaen som for mercedesen. Når jeg bestilte min I4 var en M3 omtrent like dyr. I dag er I4 dyrere og M3 mye billigere

M3 er mye dyrere enn hva en i4 noen gang har vært, eller er. 🤑
M3 har vært et begrep bilverden i flere tiår før Tesla kom på banen, og derfor bør folk klare å skille på dette.

Klarer du ikke å skrive Model 3 så får du i det minst klare å skrive TM3.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...