Gå til innhold

Trer denne porten omsider inn i pensjonistenes rekker?


Anbefalte innlegg

 

Og de har allerede en HDMI-/DP-port ved siden av DVI-porten og bruker DVI av gammel vane. Men de kan fortsette å bruke DVI i årevis til de endelig kjøper seg ny maskin. Håper ikke de får angstanfall når de ser at DVI-porten ikke er der!

Hvis du gjør som jeg og bruker doneringsskjermer som sekundærskjerm eller bare har en litt eldre billigskjerm så er ikke HDMI/DP et alternativ.

Sekundærskjermen jeg bruker nå har DP, DVI og VGA, men jeg har et 780. Da har jeg bare en HDMI, en DP, en DVI-I og en DVI-D. Med minte to monitorer og TV koblet til så må jeg bruke en DVI. Hadde f.eks brukt 570-en min hadde jeg ikke hatt DP i det hele tatt.

 

Jeg hadde foretrukket kun DP på alt av utstyr, evt HDMI fordi VGA og DVI o.l er noe dritt å koble til og fra, men så sitter man med det utstyret man har. Heller tvilsomt at jeg kjøper et nytt skjermkort for flere DP utganger.

Per i dag kunne man definitivt nøyd seg med en HDMI og resten DP eller miniDP. Alt annet kan det brukes (aktive) adaptere på eller kabler med forskjellig plugg i hver ende.

 

F.eks. HDMI og DP sender både lyd og bilde digitalt, og er du avhengig av DVI, så bruker du en kabel med HDMI inn i skjermkortet og DVI inn i skjermen eller projektoren, alternativt HDMI i begge ender og et adapter inn i skjermenheten.

 

DVI og VGA tar for stor plass, og gir ingen funksjon som de andre ikke allerede støtter, med mindre du mot formodning må bruke VGA. Da må du som nevnt gå veien om aktivt adapter. Dog er det sannsynligvis billigere og bedre å kjøpe ny skjerm.

 

:-)

 

Selv HDMI kunne vært erstattet av DP ved å bruke adapter eller kabel med HDMI inn i skjermenheten, men skjønner at det er kjekt å beholde en slik kontakt ennå en stund.

 

På samme måten kunne det meste av dagens hifi-utstyr fjernet brorparten av de analoge kontaktene, da det meste man har kobles til digitalt for å få bedre lyd og/eller bilde, samt mindre kabelsalat.

 

Er kun i noen svært få tilfeller der man trenger analoge kontakter, og det er for entusiaster som har gammelt utstyr, kjører vinyl (LP) eller mener de får bedre lyd via analog sourround enn digital.

 

Ved å gå digitalt hele veien så burde utstyret egentlig bli billigere (mindre komponenter og kanskje slankere produkter), få ryddigere layout med mere valgfrihet for produsentene, og bedre lyd. Dette gjøres ved å bruke mere på dyrere og bedre digitale komponenter fremfor å kaste bort penger på unødvendig skjerming og komponenter som i de fleste tilfellene ikke brukes likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

RJ45 er et godt eksempel på dette, som intressant nok ikker kontakten eller standarden som brukes med ethernet. :p

 

 

 

RJ45 er genialt. Lett gjenkjennelig, få bokstaver, men likevel så finnes det folk som selger det, har relasjoner til det, som fremdeles ikke har fått med seg at RJ45 har relasjoner til datanettverk.

 

Traff på en kar en gang som presterte å svare, "å mener du ethernet". Kommunikasjon er til for å misforstås.

Lenke til kommentar

 

Jeg er klar over forskjellene og fordelene med DP over DVI. I mitt spesifikke tilfelle er det kun DVI som er ledig og felles på begge ender for den ene skjermen. En HDMI kabel og adaptere er på trynet da, eh?

DVI og HDMI er jo igrunn samme greia..

 

DVI (eller DVI-I) kan støtte både analoge og digitale bildesignaler, mens HDMI støtter lyd

men kun digitale bildesignaler. HDMI er "broren" til HDCP DRM, altså sterkt knyttet til DRM-skit.

Endret av ToyotaGT
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vel ikke AMD som var først med å ta livet av VGA-porten, det var det Apple som var! De fjernet den lenge før AMD gjorde det. (OK. AMD var kanskje først når det gjelder dedikerte skjermkort solgt i løsvekt).

Så vidt jeg vet så trenger man ikke aktiv adapter for å kunne bruke VGA, siden det finnes passive DisplayPort til VGA-adaptere. Man trenger kun aktiv adapter om man ønsker å bruke HDMI til VGA-overgang.

DisplayPort har VGA-signaler innebygd, tror jeg.

Lenke til kommentar

 

 

Ikke noe nytt dette. Ingen VGA i mine 780TI, der er det bare DP, HDMI-mini og DVI.

780Ti hadde en port som kunne konverteres fra DVI til VGA...
DVI har pinner for VGA så du bruker en overgang for å koble til vga, denne følger med alle skjermkort jeg har vært borte i også veldig lenge siden jeg så en egen vga port på et skjermkort i iallefall utenom de veldig billige.

 

Da Ti1080 har DVI så burte det ikke være noen stort problem å beholde vga, spørsmålet er mer hvor relevant det er.

Hovedårsaken til at vga fortsatt brukes er at når du kjøper skjermer følger det med en vga kabel og ingenting annet.

 

Dette var nøyaktig hele poenget med hele artikkelen, har du i det hele tatt lest den?

Både på 1080 og R9 290 så er pinnene i DVI porten som lar deg konvertere til VGA borte...

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er klar over forskjellene og fordelene med DP over DVI. I mitt spesifikke tilfelle er det kun DVI som er ledig og felles på begge ender for den ene skjermen. En HDMI kabel og adaptere er på trynet da, eh?

DVI og HDMI er jo igrunn samme greia..

 

DVI (eller DVI-I) kan støtte både analoge og digitale bildesignaler, mens HDMI støtter lyd

men kun digitale bildesignaler. HDMI er "broren" til HDCP DRM, altså sterkt knyttet til DRM-skit.

Har denne drm'en noen praktisk betydning om du kobler den til et skjermkort? trodde den kun var for å hindre deg fra å bruke hdmi til å ta opp fra set top bokser som blue ray, dvd og dekodere.

 

Ja vet at hdmi er en mer rigid standard og at tidlige støttet kun dvi mer en 1080p

Lenke til kommentar

*snip*

At vga dør nå gjør meg ingen ting. Den har levd i snart 30 år om ikke mer. Dvi derimot er fortsatt min favoritt siden de kan skrues fast i skjerm og maskin. For de som har tv eller ikke trenger mer enn skjermhøytalere er vel lyd via hdmi kurrant men jeg har lydkort via usb med xlr mono utganger til høyttalerne. Høyttalerne støtter selvsagt usb de også men da får jeg ikke brukt ASIO-driverne uten å kjøre en wrapper el.

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

 

*snip*

At vga dør nå gjør meg ingen ting. Den har levd i snart 30 år om ikke mer. Dvi derimot er fortsatt min favoritt siden de kan skrues fast i skjerm og maskin. For de som har tv eller ikke trenger mer enn skjermhøytalere er vel lyd via hdmi kurrant men jeg har lydkort via usb med xlr mono utganger til høyttalerne. Høyttalerne støtter selvsagt usb de også men da får jeg ikke brukt ASIO-driverne uten å kjøre en wrapper el.

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

 

 

Kjører HDMI til reciever, så får jeg digital sourround der. Slipper dermed dårlig DA-konvertering i PC eller dyre eksterne mellomløsninger.

 

Men klart, din løsning er sikkert knall for direkte tilkobling til balansert forsterker eller direkte til høyttalere med balanserte innganger. Det er dog få som kjører slikt av vanlige brukere. ;-)

Lenke til kommentar

 

Kjører HDMI til reciever, så får jeg digital sourround der. Slipper dermed dårlig DA-konvertering i PC eller dyre eksterne mellomløsninger.

 

Men klart, din løsning er sikkert knall for direkte tilkobling til balansert forsterker eller direkte til høyttalere med balanserte innganger. Det er dog få som kjører slikt av vanlige brukere. ;-)

 

Ja, digital er ofte bedre men DD eksister også via HDMI til DAC, det er ingen ting som er perfekt, enn så lenge. For oss som har andre lydløsninger blir HDMI kun bildebærer da. Enkelt sagt.

Lenke til kommentar

 

 

Kjører HDMI til reciever, så får jeg digital sourround der. Slipper dermed dårlig DA-konvertering i PC eller dyre eksterne mellomløsninger.

 

Men klart, din løsning er sikkert knall for direkte tilkobling til balansert forsterker eller direkte til høyttalere med balanserte innganger. Det er dog få som kjører slikt av vanlige brukere. ;-)

Ja, digital er ofte bedre men DD eksister også via HDMI til DAC, det er ingen ting som er perfekt, enn så lenge. For oss som har andre lydløsninger blir HDMI kun bildebærer da. Enkelt sagt.

 

 

Klar over at DAC mottar digitalt, så forskjellen blir om man vil benytte dedikert DAC eller stoler på at sourroundreicieverens DAC er god nok. Jeg gjør det siste, samt at jeg lever litt etter å la ting gå gjennom færrest mulig enheter, for å unngå at det påvirker lyden negativt. Det er en av grunnene til at jeg kjører HDMI rett i sourroundreicieveren istedet for å gå rett til TV, og benytte ARC mot reiciever.

 

Som bieffekt får jeg mindre kabelsalat, spesielt der det ville vært synlig, samt at reicieveren min har utgang både til TV og Projektor, så jeg kan velge bildeenhet uten å kable om, for alle kilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...