Gå til innhold

Snart slutt på gratis oppgradering til Windows 10


Anbefalte innlegg

Mitt råd til de som ikke har allerede installert win10 er: Ikke installer denne, da bortimot alt du gjør på din maskin vil overvåkes, skal vi tro MS, for reklame hensikt.

 

Jeg er rimelig sikker på at win10 vil fortsette å være gratis fremover da reklame vil være inntekts middelet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Er det mulig å kjøpe en Win10 lisens uten å registrere seg med navn, uten måtte logge inn med egen ID, og uten at de sporer bruken din?

 

Da skal jeg begynne å tenke på det...

ellers har vi noia :-)

 

 

Noia fordi jeg ønsker meg en lisensbetingelser tilsvarende Win7?

 

Det får stå for din egen regning. 

Lenke til kommentar

Jeg har et utall emulatorer, spill og andre programmer på maskinen som jeg vet fungerer godt på mitt nåværende OS (Win7), men som har varierende kompatibilitet med Win10 (ingen informasjon i noen tilfeller). Jeg går også ut fra at Win10 er mer ressurskrevende da jeg har merket at laptopen til samboeren er blitt litt seigere etter oppdateringen. Har derfor sløyfet denne oppdateringen, og jeg kommer neppe til å oppdatere før jeg må eller eventuelt kjøper ny PC.

Lenke til kommentar

Mitt råd til de som ikke har allerede installert win10 er: Ikke installer denne, da bortimot alt du gjør på din maskin vil overvåkes, skal vi tro MS, for reklame hensikt. Jeg er rimelig sikker på at win10 vil fortsette å være gratis fremover da reklame vil være inntekts middelet!

Hvis noe er gratis, så er det DU som er produktet.

 

Also: Hvis noen oppgraderer for spill(DX 12 er exclusive for Win 10), avinstaller MS sine drivere med DDU, også kjør inn nvidia sine drivere.

 

Angående "spying":

http://bgr.com/2015/07/31/windows-10-upgrade-spying-how-to-opt-out/

www.bgr.com/2015/08/14/windows-10-spying-prevention-privacy-tools/

Endret av Dr Jones
Lenke til kommentar

Jeg har et utall emulatorer, spill og andre programmer på maskinen som jeg vet fungerer godt på mitt nåværende OS (Win7), men som har varierende kompatibilitet med Win10 (ingen informasjon i noen tilfeller). Jeg går også ut fra at Win10 er mer ressurskrevende da jeg har merket at laptopen til samboeren er blitt litt seigere etter oppdateringen. Har derfor sløyfet denne oppdateringen, og jeg kommer neppe til å oppdatere før jeg må eller eventuelt kjøper ny PC.

 

Jeg har også en god del eldre spill , det meste fungerer fint.

Fallout 1 for eksempel fungerte dårligere for meg på W7 og W8.1

Lenke til kommentar

Den der påminnelsen behøver jeg. Får se når man orker i det fine sommerværet, eller helst når regn og vind kommer tilbake.

 

Har enkelte lisenser jeg ønsker med over fra Win8 (slike kr 249,- Win8-kampanjelisenser). Mulig jeg må skrive det ned i kalenderen et sted tidlig juni. Er jo gjerne da det bøtter ned med regn på vestlandet.

Lenke til kommentar

Men for å være ærlig forstår jeg faktisk ikke at noen kan ønske å sitte på et eldre os som snart har end of life når man får et nytt os gratis. 

Noen småting må man kanskje fikse selv om man ikke helt liker Guiet , men umulig er det ikke.

For egen del er det et par ting:

 

* Jeg oppgraderte laptopen min (Asus UX32LN) fra Windows 8 til 10. Det fungerer stort sett greit, men jeg finner ikke akseptable touchpad-drivere. Hvilket er ganske viktig for totalopplevelsen på en laptop. Det kan man alltids skylde på Asus for, men hvem som har skylden er i bunn og grunn ikke så avgjørende for om OS-et fungerer godt for meg.

 

* På en stasjonær PC har jeg en fullversjon av Windows 7 Ultimate (altså med rett til å oppgradere maskinvare eller flytte lisensen mellom maskiner). Hvis jeg oppgraderer denne "gratis" til Windows 10 så får jeg en lisens som tilsvarer OEM, noe jeg ser på som en betydelig nedgradering. En fullverdig oppgradering er jeg ikke sikker på om selges engang?

 

* Jeg har også hatt problemer med VPN på en tredje maskin etter oppgradering fra Windows 7 til 10, jeg mister gjerne tilkoblingen til nettverket og må skru av VPN før maskinen vil koble seg på igjen. Det er sikkert noe jeg kan finne ut av, men det var ikke noe problem i Windows 7.

 

Det største problemet er vel at jeg ikke føler jeg mangler noe i Windows 7. Det gir meg alt jeg trenger, uten problemene (store eller små) jeg har møtt på i Windows 10. Når jeg var yngre var det litt viktigere for meg å ha det siste. Nå er det viktigere å ha ting som bare fungerer. Jeg ser at mange har den opplevelsen med Windows 10, men for min egen del har det vært litt lugging.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei Win 10 frister ikke å oppgradere til med alt av problemer og ofringer man må gjøre, masete oppdateringer og problemer assosiert med dette.

Derfor tok jeg valget for en stund tilbake at når EOL datoen for Win 7 kommer, så tar jeg min exodus fra Microsoft i hjemmet, og det som ikke da fungerer under Linux vil da slutte å eksistere i mine øyne.

Og allerede har jeg merket at kjøpevanene mine har endret seg, nå har jeg kun X antall år igjen å kjøre programvare X, så kjøper jeg ikke Windows only programvare og spill.

Lenke til kommentar

Hva er denne reklamen folk snakker om? Jeg har ikke sett snurten av noe reklame, jeg. Hvor dukker den opp?

Hvis du går inn på en nettbutikk og ser på strømforsyninger eller kameraer f.eks., så dukker det opp reklame i andre sammenhenger for akkurat disse produktene, så det er åpenbart at det blir registrert hva man ser på eller er interessert i.
Lenke til kommentar

 

Hva er denne reklamen folk snakker om? Jeg har ikke sett snurten av noe reklame, jeg. Hvor dukker den opp?

Hvis du går inn på en nettbutikk og ser på strømforsyninger eller kameraer f.eks., så dukker det opp reklame i andre sammenhenger for akkurat disse produktene, så det er åpenbart at det blir registrert hva man ser på eller er interessert i.

 

Altså i nettleseren? Det er jo bare cookies. Det er ikke begrenset til Windows 10. Slik er det jo på telefonen også. Og slik var det på Windows 7.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår problemene med personopplysninger og at det er mange som er redde for sine egne personlige opplysninger kommer på avveie , personlig er jeg mer redd for at :

 

*Pcen min skal bli tatt over av kjeltringer.

*Pcen min blir brukt for at andre mennesker kan tjene penger på den via Ddos / botnets , bitcoin mining osv.

 

Saken er at jo eldre et Os er etter end of date, jo mer utsatt vil det være for sikkerhetshull og kjente sårbarheter, bare denne beskrivelsen av sikkerhetsoppdateringer som Windows 10 har gjort bør gi en god indikasjon på hvorfor man bør oppgradere :

https://technet.microsoft.com/en-us/itpro/windows/keep-secure/windows-10-security-guide?f=255&MSPPError=-2147217396

 

Men for all del ,ingen som kommer til å tvinge de som på død og liv ønsker å beholde W7 / 8.1 eller eldre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Her fremkommer det at fullversjonen av Windows 10 Home vil komme til koste deg 119 dollar, eller rett rundt tusen norske kroner." Tusen kroner? Finnes det i det hele tatt noen som vil betale et øre for Windows 10?
Altså først er det gratis, deretter ca. tusen kroner? Microsoft's Window 8 gjør meg bare enda mer skeptisk,
altså beklager har bare aldri likt Windows 8 og 10 og nyere, det kommer ikke til å skje.
Ikke mitt type OS i det hele tatt.

Endret av ToyotaGT
Lenke til kommentar

Har oppgradert til w10 på to laptops. Fungerer stort sett greit, men en del problemer er det jo, en del knyttet til eldre programvare/spill

 

*Heroes 3 kan ikke lenger strekkes til fullskjerm, kjører 4:3 uansett da valget for å strekke bildet er borte fra alle w10 grafikkdrivere jeg har prøvd (intel/nvidia).

*Den eksterne USB harddisken min ses ikke i W10, ses kun som en RAW enhet. Fungerer fint på W7 og på bluray spilleren min.

*Mange avanserte valg jeg er vandt med fra W7 er borte, når det kommer til tillatelser, visning av filer, diskbehandling osv. Måtte f.eks laste ned en app for å klare å fjerne gjenopprettingspartisjonen på en laptop HDD som jeg ikke trengte mer, diskbehandling nektet.

*Settlers 4 starter ikke, kommer en feilmelding relatert til grafikkdriver/VGA. Virker på W7.

 

Totealt sett er det greit, men føler at JEG har mistet kontrollen over en del ting fordi MS mener jeg er for DUM til å ha kontrollen over slikt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...