Gå til innhold

Snart slutt på gratis oppgradering til Windows 10


Anbefalte innlegg

"Her fremkommer det at fullversjonen av Windows 10 Home vil komme til koste deg 119 dollar, eller rett rundt tusen norske kroner." Tusen kroner? Finnes det i det hele tatt noen som vil betale et øre for Windows 10?

Altså først er det gratis, deretter ca. tusen kroner? Microsoft's Window 8 gjør meg bare enda mer skeptisk,

altså beklager har bare aldri likt Windows 8 og 10 og nyere, det kommer ikke til å skje.

Ikke mitt type OS i det hele tatt.

Gratis oppgradering frå 7 og 8, ikkje gratis for alle.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har oppgradert til w10 på to laptops. Fungerer stort sett greit, men en del problemer er det jo, en del knyttet til eldre programvare/spill

 

*Heroes 3 kan ikke lenger strekkes til fullskjerm, kjører 4:3 uansett da valget for å strekke bildet er borte fra alle w10 grafikkdrivere jeg har prøvd (intel/nvidia).

*Den eksterne USB harddisken min ses ikke i W10, ses kun som en RAW enhet. Fungerer fint på W7 og på bluray spilleren min.

*Mange avanserte valg jeg er vandt med fra W7 er borte, når det kommer til tillatelser, visning av filer, diskbehandling osv. Måtte f.eks laste ned en app for å klare å fjerne gjenopprettingspartisjonen på en laptop HDD som jeg ikke trengte mer, diskbehandling nektet.

*Settlers 4 starter ikke, kommer en feilmelding relatert til grafikkdriver/VGA. Virker på W7.

 

Totealt sett er det greit, men føler at JEG har mistet kontrollen over en del ting fordi MS mener jeg er for DUM til å ha kontrollen over slikt!

 

Heroes 3 skal kunne konfigureres manuelt , om jeg ikke husker feil ( er lenge siden jeg sist spilte ) så trenger du 16 bits og 800x600 som du strekker ut til full skjerm. Dette må gjøres via startfila til spillet som er enten .ini eller config? Ikke helt 100% sikker men vet at jeg spilte det når W7 kom ut.

 

Den enkleste måten å få det til å fungere er å laste ned HD versjonen http://www.gogwiki.com/wiki/Heroes_of_Might_and_Magic_3:_Complete_Edition#Windows_7.2FVista

 

Raw formatet er som regel pga Mac's , se om denne løsningen fikser problemet for deg : http://answers.microsoft.com/nb-no/windows/forum/windows_10-hardware/windows-10-ekstern-harddisk-kan-ikke-%C3%A5pnes/fdf09a50-75cc-4ff1-b46c-37f2396e40df?auth=1 , les deg litt ned og du ser noe angående en driver.

 

Når det gjelder avanserte valg så er det viktig at man er Administrator. Husk at du har fortsatt de gamle verktøyene tilgjengelig ved å høyreklikke Nedre venstre Windows meny og velge kontrollpanel. Husk også at noen ting må kjøres "som administrator" ved å høyreklikke og velge denne biten , dette for økt sikkerhet.

 

Om du er litt mer konkret på hva som du er vant med som er borte så kan jeg eller noen andre kanskje prøve å gi deg en forklaring på eventuelle nye valg / endringer.

 

Det er en del "omrokkeringer" som foregår i kullisene , det gamle kontrollpanelet vil forsvinne om noen oppdateringer men det nye vil bli langt mer forbedret og vil inkludere alle de verktøyene vi har i dag og kanskje noen nye også.

Lenke til kommentar

Fikk tilbud om oppgradering via oppdateringen i Windows (7). Eller rettere sagt, tilbud om å sette meg på venteliste. Og jeg skulle få videre beskjed om når jeg kunne oppgradere. Cirka et trekvart år siden, står fortsatt i kø... Heia Windows!

Lenke til kommentar

Fikk tilbud om oppgradering via oppdateringen i Windows (7). Eller rettere sagt, tilbud om å sette meg på venteliste. Og jeg skulle få videre beskjed om når jeg kunne oppgradere. Cirka et trekvart år siden, står fortsatt i kø... Heia Windows!

 

Det er trolig fordi noe har enten gått galt eller enheten din ikke er kompatibel med W10. Er det en bærbar eller stasjonær?

Spesifikasjoner?

 

Vi kan trolig hjelpe deg å få lagt inn W10 uten noe stress.

Lenke til kommentar

Gratis var det nok ikke når jeg kjøpte ny bærbar med win 8. windows 10 er en oppdatering. Også kjent som ulv i fore klær!

 

 

 

Mitt råd til de som ikke har allerede installert win10 er: Ikke installer denne, da bortimot alt du gjør på din maskin vil overvåkes, skal vi tro MS, for reklame hensikt. Jeg er rimelig sikker på at win10 vil fortsette å være gratis fremover da reklame vil være inntekts middelet!

Hvis noe er gratis, så er det DU som er produktet.

 

Also: Hvis noen oppgraderer for spill(DX 12 er exclusive for Win 10), avinstaller MS sine drivere med DDU, også kjør inn nvidia sine drivere.

 

Angående "spying":

http://bgr.com/2015/07/31/windows-10-upgrade-spying-how-to-opt-out/

www.bgr.com/2015/08/14/windows-10-spying-prevention-privacy-tools/

 
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Fikk tilbud om oppgradering via oppdateringen i Windows (7). Eller rettere sagt, tilbud om å sette meg på venteliste. Og jeg skulle få videre beskjed om når jeg kunne oppgradere. Cirka et trekvart år siden, står fortsatt i kø... Heia Windows!

 

Det er trolig fordi noe har enten gått galt eller enheten din ikke er kompatibel med W10. Er det en bærbar eller stasjonær?

Spesifikasjoner?

 

Vi kan trolig hjelpe deg å få lagt inn W10 uten noe stress.

 

Hei, jeg så ikke denne før nå. Har ikke spesifikasjonene her nå, men det er en stasjonær som er bra nok til å kjøre alle spill, om ikke på topp oppløsning. Har du noen tips om hvordan jeg da kan få gjennom installeringen, før det koster penger? Eller kan det være at det anbefales ikke å installere? Ser at flere fraråder, men det med overvåkning er vel myter som mer eller mindre er avkreftet.

Lenke til kommentar

 

 

Fikk tilbud om oppgradering via oppdateringen i Windows (7). Eller rettere sagt, tilbud om å sette meg på venteliste. Og jeg skulle få videre beskjed om når jeg kunne oppgradere. Cirka et trekvart år siden, står fortsatt i kø... Heia Windows!

 

Det er trolig fordi noe har enten gått galt eller enheten din ikke er kompatibel med W10. Er det en bærbar eller stasjonær?

Spesifikasjoner?

 

Vi kan trolig hjelpe deg å få lagt inn W10 uten noe stress.

 

Hei, jeg så ikke denne før nå. Har ikke spesifikasjonene her nå, men det er en stasjonær som er bra nok til å kjøre alle spill, om ikke på topp oppløsning. Har du noen tips om hvordan jeg da kan få gjennom installeringen, før det koster penger? Eller kan det være at det anbefales ikke å installere? Ser at flere fraråder, men det med overvåkning er vel myter som mer eller mindre er avkreftet.

 

 

Det enkleste er som regel å laste ned en versjon som du installerer via USB , les litt i denne tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853 , der står det godt fortalt hva du trenger å gjøre og lurer du på noe stiller du spørsmålene der så vil du få hjelp videre.

Lenke til kommentar

 

 

 

Fikk tilbud om oppgradering via oppdateringen i Windows (7). Eller rettere sagt, tilbud om å sette meg på venteliste. Og jeg skulle få videre beskjed om når jeg kunne oppgradere. Cirka et trekvart år siden, står fortsatt i kø... Heia Windows!

 

Det er trolig fordi noe har enten gått galt eller enheten din ikke er kompatibel med W10. Er det en bærbar eller stasjonær?

Spesifikasjoner?

 

Vi kan trolig hjelpe deg å få lagt inn W10 uten noe stress.

 

Hei, jeg så ikke denne før nå. Har ikke spesifikasjonene her nå, men det er en stasjonær som er bra nok til å kjøre alle spill, om ikke på topp oppløsning. Har du noen tips om hvordan jeg da kan få gjennom installeringen, før det koster penger? Eller kan det være at det anbefales ikke å installere? Ser at flere fraråder, men det med overvåkning er vel myter som mer eller mindre er avkreftet.

 

 

Det enkleste er som regel å laste ned en versjon som du installerer via USB , les litt i denne tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853 , der står det godt fortalt hva du trenger å gjøre og lurer du på noe stiller du spørsmålene der så vil du få hjelp videre.

 

Takker, da skal jeg gjøre det :)

Lenke til kommentar

 

 

Fikk tilbud om oppgradering via oppdateringen i Windows (7). Eller rettere sagt, tilbud om å sette meg på venteliste. Og jeg skulle få videre beskjed om når jeg kunne oppgradere. Cirka et trekvart år siden, står fortsatt i kø... Heia Windows!

Det er trolig fordi noe har enten gått galt eller enheten din ikke er kompatibel med W10. Er det en bærbar eller stasjonær?

Spesifikasjoner?

 

Vi kan trolig hjelpe deg å få lagt inn W10 uten noe stress.

Hei, jeg så ikke denne før nå. Har ikke spesifikasjonene her nå, men det er en stasjonær som er bra nok til å kjøre alle spill, om ikke på topp oppløsning. Har du noen tips om hvordan jeg da kan få gjennom installeringen, før det koster penger? Eller kan det være at det anbefales ikke å installere? Ser at flere fraråder, men det med overvåkning er vel myter som mer eller mindre er avkreftet.
Jeg oppgraderte en stasjonær PC fra Win 7 pro i forrige uke, som var oppgitt å være kompatibel. I Win 10 virket ikke enkelte gamle PCI-kort (som fryktet), så jeg valgte å rulle tilbake til Win 7 fra valget under backup and restore. Selv om jeg ikke fikk noen feilmeldinger gikk tydeligvis noe galt under den prosessen, for jeg endte opp med en korrupt Win 7 som ikke klarte å boote. Etter mye om og men endte jeg opp med å måtte gjøre en clean install.

 

Kort sagt: oppgradering er ikke uten risiko. For en stasjonær PC ville jeg ikke oppgradert om du ikke har behov, eller nok tid og lyst til feilsøking hvis/når noe ikke går som det skal.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er slutt for salg av oppgraderinger etter nevnte dato. For slik jeg tolker nyheten, så er det fullversjonen som koster omkring 1000-lappen, og ikke noen etter sommeren oppgraderinger.

 

Er det også slutt at man kan reinnstallere Windows 10 så mange ganger man lyster på ny hardware, altså det man tidligere kalte for Retail?

 

Mao. en svak artikkel som på langt nær dekker alle spørsmål som folk måtte sitte med.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er slutt for salg av oppgraderinger etter nevnte dato. For slik jeg tolker nyheten, så er det fullversjonen som koster omkring 1000-lappen, og ikke noen etter sommeren oppgraderinger.

 

Er det også slutt at man kan reinnstallere Windows 10 så mange ganger man lyster på ny hardware, altså det man tidligere kalte for Retail?

 

Mao. en svak artikkel som på langt nær dekker alle spørsmål som folk måtte sitte med.

https://www.komplett.no/product/851637/datautstyr/programvare/operativsystem/microsoft-windows-10-pro#

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på om det er slutt for salg av oppgraderinger etter nevnte dato. For slik jeg tolker nyheten, så er det fullversjonen som koster omkring 1000-lappen, og ikke noen etter sommeren oppgraderinger.

 

Er det også slutt at man kan reinnstallere Windows 10 så mange ganger man lyster på ny hardware, altså det man tidligere kalte for Retail?

 

Mao. en svak artikkel som på langt nær dekker alle spørsmål som folk måtte sitte med.

https://www.komplett.no/product/851637/datautstyr/programvare/operativsystem/microsoft-windows-10-pro#

 

 

OMFuckingG. Ganske dyrt fremdeles altså.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp.

 

Min Pro W10 versjon kostet meg 250 kroner mener jeg, slo til på oppgraderings tilbudet fra Windows 7 til 8 og så var jo oppgraderingen fra 8 til 10 gratis.

 

Det var også på det tidspunktet Microsoft var villig til å godta at du oppgraderte fra en "sjørøver" versjon av Windows så lenge du gikk over til 8 så mange personer som slapp å kjøpe pro utgavene til en dyr penge for å så oppgradere samtidlig som alle som hadde brukt penger på dette også fikk det billig. Win win for alle sammen egentlig med tanke på sikkerhet osv...

Lenke til kommentar

Jeg vil bare minne om at konkurrenten Ubuntu (med flere) kan installeres et ubegrenset antall ganger på et ubegrenset antall maskiner for 0 kr og du vil likevel være sikret evigvarende gratis oppgraderingsmulighet til nye utgaver av OSet (kun begrenset av hva maskinvaren takler). Du slipper også reklamemas, søkemotormas, kapring av filtyper, kapring av primær nettleser etc. Du er også sikret oppdateringer uten sikkerhetstrusler og risiko som følger med lappen over øyet og pappegøya på skuldra.

 

Det samme gjelder Office-pakken LibreOffice. Microsofts variant koster 2449 kr på Komplett med mindre man er student eller vil begrense seg til kun 1 års bruk før man må kjøpe det på nytt.

 

Det samme gjelder en lang rekke annen programvare også.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil bare minne om at konkurrenten Ubuntu (med flere) kan installeres et ubegrenset antall ganger på et ubegrenset antall maskiner for 0 kr og du vil likevel være sikret evigvarende gratis oppgraderingsmulighet til nye utgaver av OSet (kun begrenset av hva maskinvaren takler). Du slipper også reklamemas, søkemotormas, kapring av filtyper, kapring av primær nettleser etc. Du er også sikret oppdateringer uten sikkerhetstrusler og risiko som følger med lappen over øyet og pappegøya på skuldra.

 

Det samme gjelder Office-pakken LibreOffice. Microsofts variant koster 2449 kr på Komplett med mindre man er student eller vil begrense seg til kun 1 års bruk før man må kjøpe det på nytt.

 

Det samme gjelder en lang rekke annen programvare også.

 

Snakker du av bred erfaring på de punktene som jeg har satt i kursiv?

 

Eksempelvis : 

Reklame? Dette er noe jeg virkelig ikke legger merke til , om det er henvisningene til "apper" som dukker opp i meny konteksten så er det en ting jeg nesten ikke har lagt merke til. Tror nok at den gjennomsnittlige "google" brukeren som enkelte personer markedsførte kraftig for en del år siden, faktisk er flinkere til å reklamere enn det man legger merke til i menybaren. Men ja, det er nok reklame der.

 

Uansett de fleste som er villige til å bruke en iPhone / Android telefon vil trolig ikke bry seg så veldig mye. Og ja det er nok litt trist...

 

Søkemotormas? Du velger selv nettleser og har du oppgradert fra W7 / 8 så følger de nettleserne du allerede hadde lagt inn akkurat der de var. Du kan derimot få en forespørsel på om du ønsker å bruke Microsoft sin nettleser.

Låste filtyper?  Det stemmer også at en del filtyper vil gjerne bli brukt av Windows programmene, men dette er på ingen måte vanskeligere enn tidligere versjoner av Windows der man velger de programmene som skal kjøres av den filtypen. Låst er det ikke og problematisk er det ikke.

 

Påstandene dine om kapring av filtyper og nettleser holder derfor ikke mål , hadde Os'et faktisk låst disse til Edge så har du selvsagt hatt rett her men det skjer faktisk ikke.

 

Det finnes også en del kjekke verktøy om man ønsker kontroll på filtyper som denne : http://www.thewindowsclub.com/file-association-fixer-2-windows-10-8-7

 

Libreoffice er også tilgjengelig på Windows 10 og ønsker man et par gode gratisprogrammer så har man svært mye å velge mellom på Windows, noen av mine favoritter :

 

VLC Media player.

Mediamonkey

Paint.net / Gimp

Sumatra PDF

Keepass

Libreoffice / Google Open docs

Irfanview

 

Men ja, Ubuntu er bra, men Windows 10 fungerer svært bra det også...

Det er derimot en del problemer med Ubuntu som ikke vil løses med det første :

*Tar tid før de nyeste skjermkortene får gode drivere.

*Spillutvalget er langt lavere enn på Windows, porteringer fra konsoll hopper som regel over ubuntu.

*En del hardware støttes ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ja, jeg snakker av erfaring med både Ubuntu og Win7, men de to siste iterasjonene (W8 og 10 har jeg bare lest om, uten at det skal diskvalifisere beskrivelser av hvordan de fungerer). Med reklame mener jeg reklame for Microsoft-produkter som "oppgradering" til W10, MS Office hvis man prøver å åpne en docx-fil før man har installert LibreOffice og som du nevner reklame i menybaren. Med kapring av filtyper og primær nettleser mener jeg når Windows finner det for godt å ikke åpne filene i det programmet jeg har valgt, men heller et eller annet MS-program. Det skjer med både bildefiler og mediafiler hos meg fra tid til annen. Søkemotormas ja. Bing for å være presis. Det er et slit å få bruke andre søkemotorer i IE eller Edge. Nå nylig skal de vist ha fjernet muligheten for å endre søkemotor i Edge, men jeg vet ikke om det ble trukket tilbake. I andre søkefelter som desktop-apper, menybaren etc er det også Bing som tvinges på brukerne. Jeg skrev ikke at de ble låst, men kapret. Det er noe annet. Om hvermansen må frem med "verktøykassa" og "mekke" i kontrollpanelets mørke hjørner for å få det endret så er det fortsatt en ulempe og for mange faktisk uoverkommelig eller så vanskelig at de ikke gidder. Ergo kapring av brukermasse.

 

Enig i at det er mye bra fri programvare til Windows også, men ikke så mye som til Linux. Det er for eksempel en hel del spill til Linux som ikke kan kjøres i Windows. Kanskje ikke din smak, men nå er smaken som baken, ganske delt. Sånn er det også på kryss av andre plattformer som diverse konsoller vs Windows vs Mac vs Linux vs Android osv.

Lenke til kommentar

Ja, jeg snakker av erfaring med både Ubuntu og Win7, men de to siste iterasjonene (W8 og 10 har jeg bare lest om, uten at det skal diskvalifisere beskrivelser av hvordan de fungerer). Med reklame mener jeg reklame for Microsoft-produkter som "oppgradering" til W10, MS Office hvis man prøver å åpne en docx-fil før man har installert LibreOffice og som du nevner reklame i menybaren. Med kapring av filtyper og primær nettleser mener jeg når Windows finner det for godt å ikke åpne filene i det programmet jeg har valgt, men heller et eller annet MS-program. Det skjer med både bildefiler og mediafiler hos meg fra tid til annen. Søkemotormas ja. Bing for å være presis. Det er et slit å få bruke andre søkemotorer i IE eller Edge. Nå nylig skal de vist ha fjernet muligheten for å endre søkemotor i Edge, men jeg vet ikke om det ble trukket tilbake. I andre søkefelter som desktop-apper, menybaren etc er det også Bing som tvinges på brukerne. Jeg skrev ikke at de ble låst, men kapret. Det er noe annet. Om hvermansen må frem med "verktøykassa" og "mekke" i kontrollpanelets mørke hjørner for å få det endret så er det fortsatt en ulempe og for mange faktisk uoverkommelig eller så vanskelig at de ikke gidder. Ergo kapring av brukermasse.

 

Enig i at det er mye bra fri programvare til Windows også, men ikke så mye som til Linux. Det er for eksempel en hel del spill til Linux som ikke kan kjøres i Windows. Kanskje ikke din smak, men nå er smaken som baken, ganske delt. Sånn er det også på kryss av andre plattformer som diverse konsoller vs Windows vs Mac vs Linux vs Android osv.

 

Det er mye som tyder på at du ikke snakker av erfaring som sagt på Windows 10 og har latt deg overbevise over "nonsayers" , eksempelvis :

 

Søkemotor :

 

Gjelder for Windows 10

  • Microsoft anbefaler Bing for en forbedret søkeopplevelse i Microsoft Edge på Windows 10. Med Bing som standard søkemotor får du

    • direktekoblinger til Windows 10-apper, som tar deg rett til appene dine raskere.

    • mer relevante forslag fra Cortana, din personlige digitale assistent.

    • Øyeblikkelig hjelp som gjør at du får mest mulig ut av Microsoft Edge og Windows 10.

  • Microsoft Edge bruker imidlertid OpenSearch teknologi, slik at du kan endre standard søkemotor.

    1. Skriv inn nettstedet for søkemotoren (for eksempel www.contoso.com), og åpne siden i Microsoft Edge-nettleseren.

    2. Velg Flere handlinger (...) > Innstillinger, og rull deretter nedover og velg Vis avanserte innstillinger. I listen underSøk i adresselinjen med og velg Endre.

    3. Velg søkemotorens nettsted, og velg deretter Angi som standard. Hvis du ikke velger søkemotoren, blir knappen Angi som standard -knappen være nedtonet.

 

Testet med google uten problemer nå nettopp ( Jeg bruker faktisk Chrome av smak og behag men kan være jeg bytter pga noen eldre bugs i chrome som ikke er fikset , som at noen nettsider sliter ).

 

Reklamen om oppgradering til Windows 10 er jo soleklart noe som ikke faller i smak hos alle og det er jo forsåvidt greit, den forsvinner heldigvis snart for de som sitter på 7 / 8 og kan være enig i at det burde ha vært gjennomført bedre.

Men den reklamen som dukker opp i Windows 10 er såpass lite intrusiv at jeg personlig må virkelig tenke meg om for å si at jeg i det hele tatt husker den. Siden jeg også har Libreoffice lagt inn så får jeg ingen beskjeder om å måtte "kjøpe office" utrolig nok...

 

Det man bør være klar over er at når Microsoft gjør en sikkerhetsoppdatering på noen av programmene som behandler filtyper så oppdateres hele programmet, dette kan forårsake at filtypene på nytt blir satt til standard. Men siden filtypene som regel også har en grafisk visualisering på hvilket program som åpner dem så kan man endre dette kjapt om man ser det som et problem.

 

Siden at jeg tok i bruk W10 tror jeg kun at jeg har måttet endre filtype 2 ganger og det i forhold til bilderedigering og filmvisning og dette skjedde etter siste storoppdatering til Oset. Så ikke helt uventet.

 

Jeg tror personlig at du har hengt deg opp i en god del sludder når det gjelder Windows 10 , det er faktisk et svært bra Os som jeg er sikker på at du hadde likt om du ga det tid , forretningsmoddelen til Microsoft vil endre seg over tid og da må selskapet faktisk begynne å tjene penger på andre måter og den enkleste sammenligningen blir at det vil ligne på Google sin søkemotor der selskapet gir deg reklame og tilbyr deg tjenester som passer til ditt bruksmønster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Win 7 fungerer fortsatt greit i dag, men krever mye oppdateringer ved nyinstallasjon. Neppe ferdig oppdatert før dagen etter installasjon, selv når man har fiberlinje og SSD. Selv med SP1 så kreves >200 oppdateringer.

 

Win 10 fungerer greit, men oppsett er mye mer krevende hvis man har ønske om å jobbe på samme måte som med Win 7. Etter man har satt det opp slik man ønsker så fungerer Win 10 kjappere enn Win 7. Win 10 mangler støtte for enkelte eldre utstyr og programvare, men fungerer ofte greit selv på en 10 år gammel maskin.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Jeg har LibreOffice bruk på Win10. Det funker fett. Sikkert noen som har gjort seg avhengig, eller som synes en eller annen obskur funksjon er bedre på M$ sin Office.

 

Nå og da har den krasjet, men ikke så mye. Men, det tror jeg ikke er LibreOffice sin skyld, men ustabilitet i enten Win10 eller i PC. Så kanskje LibreOffice på Linux Mint med flere distros hadde gjort seg ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...