Gå til innhold

Snart slutt på gratis oppgradering til Windows 10


Anbefalte innlegg

Er vel kun pga. utbrytergjengen som vil stå helt fritt. Altså gi dem gleden av høyere nedlastningsstatistikk. Er ikke så mye vanskeligere forklart enn det. Har tilgode å teste OpenOffice.org siden LibreOffice-gjengen brøt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Win 7 fungerer fortsatt greit i dag, men krever mye oppdateringer ved nyinstallasjon. Neppe ferdig oppdatert før dagen etter installasjon, selv når man har fiberlinje og SSD.

Hvorfor er WIndows så pill råtten elendig på dette. Nå måtte jeg bare forsøke å laste ned et image fra Ubuntu 12.04.0 (image fra april 2012).Laste ned og installere alle oppdateringene tok ca 10 minutter, inkludert en omstart. Man kan si mye om Windows vs Linux, men der er Windows helt fantastisk elendige. Endret av RattleBattle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor LibreOffice fremfor OpenOffice?

OpenOffice ble eid av Sun Microsystems som var en god støttespiller for den åpne kildekoden og plattformen. Ledelsen var godt på bølgelengde med utviklerne. Så ble Sun kjøpt opp av Oracle, hovedsaklig fordi de ville ha tak i andre deler av selskapet. OpenOffice var for dem "den stygge andungen" som bare ble med på kjøpet. Oracle tok praktisk talt livet av OpenOffice ved å annonsere at de ville avslutte utviklingen. Både brukere, utviklere og Sun-ledelsen ble mildt sagt forbannet på Oracle. Utviklerne sa opp jobbene sine i hopetall og dannet et nytt selskap som senere ble til LibreOffice. Siden programvaren var åpen kildekode var det en lett sak å fortsette der de slapp, men de kunne ikke bruke det tidligere navnet siden Oracle eide merkevaren. Oracle hadde ikke interesse av OpenOffice og gadd ikke gjøre noen tiltak for å snu. De donerte bort hele prosjektet inkludert merkevarenavnet til Apache Foundation og de lagde sin egen utgave som senere ble basert på LibreOffice og kalles Apache OpenOffice. De slet med få gjenværende utviklere og klarte ikke å verve tilbake noen fra LibreOffice. Apache OpenOffice innså at de ikke hadde ressurser til å holde det gående og la ned. Restene av OpenOffice er altså lagt ned. LibreOffice har praktisk talt den posisjonen som OpenOffice hadde før i tida.

 

Kort sagt, Oracle drepte OpenOffice. Takket være åpene kildekodelisenser lever LibreOffice videre i beste velgående. Glem navnet OpenOffice, det er dødt. Lenge leve LibreOffice! :thumbup:

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jepp.

 

Min Pro W10 versjon kostet meg 250 kroner mener jeg, slo til på oppgraderings tilbudet fra Windows 7 til 8 og så var jo oppgraderingen fra 8 til 10 gratis.

 

Det var også på det tidspunktet Microsoft var villig til å godta at du oppgraderte fra en "sjørøver" versjon av Windows så lenge du gikk over til 8 så mange personer som slapp å kjøpe pro utgavene til en dyr penge for å så oppgradere samtidlig som alle som hadde brukt penger på dette også fikk det billig. Win win for alle sammen egentlig med tanke på sikkerhet osv...

Men alt tyder vel på at du må ut med en ny tusenlapp så fort du oppgraderer hardware, siden lisensen du får ved gratis oppgradering ikke er flyttbar. Altså ikke en fullverdig oppgradering for de av oss som har (og vil fortsette å ha) fullverdig lisens.
Lenke til kommentar

Kort sagt, Oracle drepte OpenOffice.

 

 

Alternativt: en gjeng militante open source-utviklere var misfornøyde med det de betraktet som Oracle's manglende 'commitment' til Open Office, så de "brøt ut" og dannet sin egen gruppe. (Oracle hadde besluttet å avvikle produktet StarOffice, en betal-versjon av OpenOffice, og sagt opp flere av StarOffice-utviklerne.)

 

Det var først etter at LibreOffice ble released i jan.2011 at Oracle avviklet all utvikling av OpenOffice.

Sagt på en annen måte: LibreOffice drepte OpenOffice ...

Lenke til kommentar

 

Men alt tyder vel på at du må ut med en ny tusenlapp så fort du oppgraderer hardware, siden lisensen du får ved gratis oppgradering ikke er flyttbar.

 

Du kan fint oppgradere PC'en din med en disk her, og et skjermkort der, uten at det går ut over aktiveringsstatusen.

 

I følge sluttbrukerlisensvilkårene (EULA'en) skal du - hvis du oppgraderer til W10 fra en W7 Full Retail versjon - kunne flytte W10-lisensen din til en annen PC. Det er den samme EULA'en som gjelder uansett om du oppgraderer fra W7 (eller 8/8.1) eller om du kjøper en pakke med en DVD og en Windows 10 Product Key.

 

Den store forskjellen er at man ved oppgraderingen fra W7/8/8.1 ikke får noen Product Key. Hvordan Microsoft tenker å håndtere dette, det vet jeg ikke, men hvis ingen andre prøver å finne det ut, så kommer nok jeg til å gjøre det. (De langt fleste Windows-brukere får Windows med når de kjøper en PC; det er bare et lite mindretall som kjøper Windows og bygger sin egen PC, så det kan godt hende at det "bare" er å kontakte Microsoft når du flytter W10 til en ny PC, og så fikser de det for deg.)

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. Oracle hadde sulteforet OpenOffice kraftig etter oppkjøpet av Sun så det var åpenbart at skuta sank. Mange utviklere luktet lunta, flyktet og dannet forgjengeren til LibreOffice. Den offisielle meldingen om at OpenOffice hadde sultet i hjel kom mye senere. At de donerte liket til Apache hjalp lite. Apache skjønte etter hvert at det ikke var mulig å redde gamle OpenOffice. Ytterligere utviklere skiftet beite.

 

LibreOffice var et resultat av Oracles sulteforing og vanstyring, ikke omvendt.

Lenke til kommentar

I følge sluttbrukerlisensvilkårene (EULA'en) skal du - hvis du oppgraderer til W10 fra en W7 Full Retail versjon - kunne flytte W10-lisensen din til en annen PC. Det er den samme EULA'en som gjelder uansett om du oppgraderer fra W7 (eller 8/8.1) eller om du kjøper en pakke med en DVD og en Windows 10 Product Key.

 

Den store forskjellen er at man ved oppgraderingen fra W7/8/8.1 ikke får noen Product Key. Hvordan Microsoft tenker å håndtere dette, det vet jeg ikke, men hvis ingen andre prøver å finne det ut, så kommer nok jeg til å gjøre det. (De langt fleste Windows-brukere får Windows med når de kjøper en PC; det er bare et lite mindretall som kjøper Windows og bygger sin egen PC, så det kan godt hende at det "bare" er å kontakte Microsoft når du flytter W10 til en ny PC, og så fikser de det for deg.)

De har vært veldig utydelige, derfor har jeg selv kontaktet Microsofts kundeservice for å undersøke mulighetene. Fikk da klart svar om at alle oppgraderinger, uansett hva slags lisens de kommer fra, ender opp som en Windows 10 "OEM" (bundet til aktuell HW). Jeg skjønner jo at det gjelder relativt få kunder, men det burde likevel være mulig å håndtere det bedre. Jeg kommer ikke til å oppgradere fra min retail Win 7 Ultimate med mindre de bestemmer seg for hva som gjelder. Det fungerer sikkert greit å bytte en komponent her og der uansett, men jeg bytter gjerne mye når jeg først oppgraderer, og er ikke interessert i noen oem-lisens.

Endret av Aasgaard
Lenke til kommentar

 

I følge sluttbrukerlisensvilkårene (EULA'en) skal du - hvis du oppgraderer til W10 fra en W7 Full Retail versjon - kunne flytte W10-lisensen din til en annen PC. Det er den samme EULA'en som gjelder uansett om du oppgraderer fra W7 (eller 8/8.1) eller om du kjøper en pakke med en DVD og en Windows 10 Product Key.

 

Den store forskjellen er at man ved oppgraderingen fra W7/8/8.1 ikke får noen Product Key. Hvordan Microsoft tenker å håndtere dette, det vet jeg ikke, men hvis ingen andre prøver å finne det ut, så kommer nok jeg til å gjøre det. (De langt fleste Windows-brukere får Windows med når de kjøper en PC; det er bare et lite mindretall som kjøper Windows og bygger sin egen PC, så det kan godt hende at det "bare" er å kontakte Microsoft når du flytter W10 til en ny PC, og så fikser de det for deg.)

De har vært veldig utydelige, derfor har jeg selv kontaktet Microsofts kundeservice for å undersøke mulighetene. Fikk da klart svar om at alle oppgraderinger, uansett hva slags lisens de kommer fra, ender opp som en Windows 10 "OEM" (bundet til aktuell HW). Jeg skjønner jo at det gjelder relativt få kunder, men det burde likevel være mulig å håndtere det bedre. Jeg kommer ikke til å oppgradere fra min retail Win 7 Ultimate med mindre de bestemmer seg for hva som gjelder. Det fungerer sikkert greit å bytte en komponent her og der uansett, men jeg bytter gjerne mye når jeg først oppgraderer, og er ikke interessert i noen oem-lisens.

 

 

Da tror jeg du har blitt feilinformert.

Dette står klart og tydelig i avtalen man har :

 

 

Frittstående programvare.

Hvis du anskaffet deg programvaren som en frittstående programvare (og også hvis du oppgraderte fra programvare du anskaffet som en frittstående programvare), kan du overføre programvaren til en annen enhet som tilhører deg. Du kan også overføre programvaren til en enhet som eies av en annen person, hvis (i) du er den første lisensierte brukeren av programvaren, og (ii) den nye brukeren godtar vilkårene i denne avtalen. Du kan bruke sikkerhetskopien vi tillater deg å lage, eller mediet som programvaren ble levert på, til å overføre programvaren. Når du overfører programvaren til en annen enhet, må du alltid fjerne programvaren fra den forrige enheten. Du kan ikke overføre programvaren for å dele lisenser mellom enheter.

 
Med andre ord, så lenge det ikke er programvare som er låst til en enhet ( oem ) så har man eierskap på selve programvaren og oppgraderingen og står fritt til å flytte den til en annen enhet så lenge man fjerner den fra den gamle.
Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Problemet er at det ikke bare er jeg som har blitt feilinformert, et lite Google-søk vil gi deg en rekker forskjellige beskjeder, tolkninger og ullene Microsoft-kommentarer.

 

Trolig bare inkompetanse hos den enkelte MS ansatte som ikke greier å skille mellom OEM og programvare som var frittstående og kjøpt uten å være bundet i utgangspunktet til selve maskinvaren. Bindingen skjer når man legger inn programvaren og så lenge den datamaskinen er aktiv, men når man deaktiverer programvaren skal denne på nytt bli gyldig til en annen maskin.

Lenke til kommentar

Vel, skulle ønske jeg visste det før, da jeg ble informert om at en lisens var for en pc, og store forandringer gjorde lisensen unyttig.

 

Igjen , helt avhengig av om du hadde den originale versjonen på disk og var en frittstående versjon eller om den var bundet fast til en pc ved innstalasjon. 

Lenke til kommentar

EULAen er stort sett en gedigen ansvarsfraskrivelse og sier ikke så mye om kundens rettigheter.

 

Maybe, men det den faktisk sier om kundens rettigheter er høyst relevant i dette tilfellet.

Det står HVA kunden har rett til, men ikke i detalj HVORDAN man går fram for å få det gjort.

 

Hvis du finner noe i forbrukerkjøpsloven eller angrefristloven som er mer anvendelig, så post det gjerne her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

Holder det ikke å oppgradere til Win10 for så å gjenopprette Win 7 samme dag hvis man vil utsette å bruke Win 10 på enkelte maskiner?

Da vil maskinen legges til å databasen til Microsoft over godkjente maskiner med Win10, og man kan installere Win10 på tom harddisk ved senere behov.

Ja, MEN. Windows lagrer også en fil på disken en plass som forteller de at dette er en maskin som er oppgradert. Formatterer du disken eller bytter til en ny disk når du reinnstallerer som mange andre går fila tapt og når du reinstallerer win10 får du beskjed om at din kopi ikke er aktivert. Så lenge det fortsatt er gratis må du da (dersom du nå har en uaktivert versjon av win10) reinstallere win7/8 før du igjen oppgraderer til en aktivert win10. Det er også igjen mange som har hatt problemer med at de har oppgradert skjermkort etc. hvor maskinen oppfattes som en "ny maskin" hvor lisensen brått ikke gjelder, men har skal det være mulig å kontakte Microsoft, hoppe gjennom en haug med rockeringer og å få den reaktivert...Har dog ikke testet det siste.

 

 

Har du noe dokumentasjon for dette?

Det er motsatt fra min personlige erfaring, og alt jeg har lest om dette: 

http://www.zdnet.com/article/microsoft-quietly-rewrites-its-activation-rules-for-windows-10/

 

Ikke utover at det var det som skjedde da jeg oppgraderte, og det jeg fikk til svar fra support når jeg ringte (da min versjon aldri fikk status som verifisert) de samt det gikk igjen i flere av hjelp forumene jeg var innom. Jeg tok vel ikke vare på noe spesifik dokumentasjon på dette nei. Om personen på support, folkene i hjelpforumene løy/var feilinformert kan jeg ikke si noe om, men jeg kan bekrefte at min reinstallasjon av win10 etter at harddisken ble formattert ikke ble verifisert når jeg oppga samme brukeridentitet. Når jeg deretter installerte win7 på nytt og brukte MS sitt eget oppgraderingsverktøy fungerte det relativt smertefritt. Jeg brukte ikke større mengder energi på problemet etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...