Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Interessant.. Her står det at mikrobølger også brukes til bakkebasert kommunikasjon.

 

https://www.quora.com/Why-are-microwaves-not-used-for-ground-communication

Ja... Tross alt er GSM (mobiltelefon) også mikrobølger.

Igjen sliter du på grunn av informasjonsfilteret som hele tiden ser ut til å forvirre deg.

 

Jeg skrev da ikke at det ikke brukes til bakkekommunikasjon. Ta en vill gjetning; Med mobiltelefon, hvorfor tror du det alltid er en GSM antenne i umiddelbar nærhet? Husker du før i tiden da de ikke virket i tunneller?

Begge er grunnet hvor dårlig mikrobølger reflekterer.

Så - GPS er også mikrobølger. Hva kommer det da av at man også har GPS der det ikke finnes radiomaster i det hele tatt? For husk - mikrobølger reflekterer ikke i atmosfæren så du må ha god sikt til en radiomast.

Signalet må komme fra et annet sted.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Signalet må komme fra et annet sted.

Er dette noe du personlig har erfart, og kan bekrefte?

 

https://snl.no/Heaviside-laget

Gjør et forsøk selv? Kjør bil i et litt glissent område (gjerne nede mellom fjellvegger) Med en mobiltelefon og en GPS gående. Og når du kommer til et område uten mobildekning. Stopp. Sjekk GPSen din.... Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Signalet må komme fra et annet sted.

 

Er dette noe du personlig har erfart, og kan bekrefte?

 

Hvor mange ganger må jeg si det til deg da? Ja. Jeg har gjort dette med mine egne hender. Tror du meg ikke, eller leser du ikke postene mine, eller hva er egentlig problemet med å få dette med seg?

 

Dette "laget" reflekterer lavere frekvenser. Ikke mikrobølger. Det er en grunn til at jeg har spesifisert at det er mikrobølger. Forskjellen i oppførsel på FM-radiofrekvenser og GSM/GPS frekvenser er nesten som å sammenligne lys og lyd.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er hva jeg gjorde.

Jeg hadde en mikrobølgemottager. Det er omtrent som en vanlig radio men for mye høyere frekvenser og med en viser for styrken på signalet man mottar. Til denne kobler man en håndholdt parabolantenne via en antennekabel. Så er det bare å begynne å lete etter signalkilder ved å peke parabolen i forskjellige retninger.

Man ser veldig fort hvor signalene komme fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Generelt bør det ikke være noen overraskelse at du kan støte på internett-brukere med blokkeringer i hjernen. Hva skal du gjøre - skrive et leserinnlegg i avisen om at du har støtt på en tilfeldig internett-bruker med en blokkering i hjernen? 

 

Bak disse "bevisene" om satelitter og fly ligger den tanken at australierne er opp-ned. Og tross alt har du sittet inne på et kontor og observert de tingene. 

 

Leste nylig en kommentar om at alle de stasjonære satelittene må være over ekvator, pga jordas rotasjon. Men da må det være rimelig fullt over ekvator. 

Lenke til kommentar

Generelt bør det ikke være noen overraskelse at du kan støte på internett-brukere med blokkeringer i hjernen. Hva skal du gjøre - skrive et leserinnlegg i avisen om at du har støtt på en tilfeldig internett-bruker med en blokkering i hjernen?

:huh:

 

Bak disse "bevisene" om satelitter og fly ligger den tanken at australierne er opp-ned. Og tross alt har du sittet inne på et kontor og observert de tingene.

Hva er det du snakker om? Hva er det jeg har sittet på et kontor og observert? Da jeg fant satellitter sto jeg på et flatt tak med en parabol i hånda og en mikrobølgemottager støttet opp moit beinet mitt.

Da jeg var i nærheten av ekvator var det etter to lange flyreiser. Forøvrig et artig sted hvor solen gikk rett opp, over hodet mitt, og rett ned på andre siden. Jeg har sett det med egne øyne. Det lignet ikke engang på perspektiv.

 

Leste nylig en kommentar om at alle de stasjonære satelittene må være over ekvator, pga jordas rotasjon.

Var dette en overraskelse for deg? Hvor skulle de ellers vært for å kunne holde seg over samme sted på overflaten hele tiden?

 

Men da må det være rimelig fullt over ekvator.

Jeg kan virkelig anbefale å tenke igjennom disse tingene et par ganger før du gjør deg opp en mening på den måten.

Geostasjonær bane ligger 35786km over havet. Jordens radius er 6371km.

35786 + 6371 = 42157

2 x 42157 x pi = 264880

Den geostasjonære banen er altså 264880 kilometer lang. Om vi gir alle satellitter 1 hel kilometer for seg selv så er det altså plass til 264880 satellitter i geostasjonær bane. Gir vi de bare hundre meter er det plass til 2648800 (to og en halv million) geostasjonære satellitter.

Så det er altså bare de som skal holde fast plass over overflaten. I tillegg kommer alle andre satellitter som flytter på seg og dermed holder andre retninger og avstander til jorden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hærverk gjennom annonsering av tull. Dette er nytt for meg.

 

Det var selvsagt meg :)

Men kan tenkes at det oppstår fraksjoner som ikke er motstandere av hærverk, og som vil synes det er harmløst å skrive noe på togvinduet, -i forhold til århundrer med hjernevask er det veldig lite.

 

Snakker du her om religion? :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bak disse "bevisene" om satelitter og fly ligger den tanken at australierne er opp-ned.

Hvorfor i alle dager driver du fremdeles med denne tullete og lavpannete munnpuster-stråmannen? Det hele er så enkelt som dette:post-438282-0-73466100-1510783246.jpg
Ja, men husk at hun skriver at det «ligger den tanken at australierne er opp-ned». Tankene befinner seg heldigvis kun i et forvirret hode, uten snev av evner til å tenke lengre enn barnehagenivå og fritt for vilje til å ta ansvar for seg selv og sitt eget liv. Litt tragisk også, egentlig. Og hva lesning angår begrenses det kun til eventyr-litteratur fra tusener av år tilbake, skrevet av manipulerende og maktsyke mennesker. Jeg har sagt det før, men dette er forlengst blitt en humortråd. Endret av Garamond
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kan google "maritime routes" eller "maritime traffic", og få opp kart som dette. 

 

https://i2.wp.com/transportgeography.org/wp-content/uploads/map_strategic_passages.png?resize=750%2C383&ssl=1

 

Det er en formidabel overvekt av aktivitet i den nordlige verden. Og svært lite i den sydlige. Rutene der danner ofte en V rundt de sydlige kontinentene, og på en del kart er det ikke noen aktivitet overhodet, utenom disse V-ene. 

Vestkysten av Latin-Amerika er gjerne helt tom for aktivitet, stakkar. Og man begynner å forstå hvor isolerte Galapagos-øyene faktisk er fra resten av verden. 

 

Ble bedt om å måle sola 18. mars ved jevndøgn, men jevndøgn er visst ikke før 19. eller 20. mars. Og det kan være greit, fordi jeg ventet for lenge med å ta bilde av solnedgangen i dag. Solnedgangene er trolig kortere på denne tida av året, og sola går brått fra å lyse sterkt, til å bli helt borte.  Den etterlot et vakkert rosa lys, men det var ikke det lyset jeg skulle måle eller ta bilde av. 

 

maritime-traffic.jpg

Lenke til kommentar

Ser nå ut som ca halvparten av trafikken på den sørlige halvkule.

Og ser du for anledningen bruker ett annet kart enn ellers, hvordan passer de rutene med FE-kart?

Avstanden mellom f.eks sør-amerika og afrika, eler USA og sør-afrika er jo ekstremy mye lengre på det vanlige FE-kartet ditt..

Lenke til kommentar

Sier seg egentlig selv at rutene mellom Europa og USA må være mer trafikkerte enn Sør-Afrika, men tok fram det bildet fordi det er tydelige V-er rundt de sydlige kontinentene. 

 

En må forestille seg selv hvordan disse rutene ser ut på det mest brukte flat jord-kartet. Det kunne jeg faktisk ha merket av selv og lagt ut illustrasjon av, men har foreløpig ikke nådd et så høyt og avansert nivå :)

 

"Avstanden mellom f.eks sør-amerika og afrika, eler USA og sør-afrika er jo ekstremy mye lengre på det vanlige FE-kartet ditt.. "

 

Det er det som skal være poenget, at det er så få som seiler direkte over disse enorme havområdene mellom de sydlige kontinentene. 

Lenke til kommentar

Ble bedt om å måle sola 18. mars ved jevndøgn, men jevndøgn er visst ikke før 19. eller 20. mars. Og det kan være greit, fordi jeg ventet for lenge med å ta bilde av solnedgangen i dag. Solnedgangene er trolig kortere på denne tida av året, og sola går brått fra å lyse sterkt, til å bli helt borte.  Den etterlot et vakkert rosa lys, men det var ikke det lyset jeg skulle måle eller ta bilde av. 

 

Ble du bedt om å ta bilde av sola? Målte du ikke retningen? Btw, dagen før og dagen etter jevndøgn er også veldig nære, det vil skille en-to grader, prinsippet her er at den målingen du fikk er umulig på en flat jord. Og da mener jeg umulig. Du bor ved ca 58grader Nord og for andre direkte sør for deg (58grader Sør) vil se solnedgangen ved 270 grader, og da kan ikke sola være ved 270 grader (solnedgang) når den er over ekvator. Eneste som kan forklare dette er at jorda er en sfære, det finnes ingen andre forklaringer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Btw, dagen før og dagen etter jevndøgn er også veldig nære, det vil skille en-to grader, prinsippet her er at den målingen du fikk er umulig på en flat jord. Og da mener jeg umulig.

 

Jeg tipper hun heller velger å vurdere å prøve igjen om et halvt år, og håpe på at det kommer en video på youtube som forklarer "fenomenet" før den tid. Akkurat som før.

Lenke til kommentar

 

Ble bedt om å måle sola 18. mars ved jevndøgn, men jevndøgn er visst ikke før 19. eller 20. mars. Og det kan være greit, fordi jeg ventet for lenge med å ta bilde av solnedgangen i dag. Solnedgangene er trolig kortere på denne tida av året, og sola går brått fra å lyse sterkt, til å bli helt borte. Den etterlot et vakkert rosa lys, men det var ikke det lyset jeg skulle måle eller ta bilde av.

Ble du bedt om å ta bilde av sola? Målte du ikke retningen? Btw, dagen før og dagen etter jevndøgn er også veldig nære, det vil skille en-to grader, prinsippet her er at den målingen du fikk er umulig på en flat jord. Og da mener jeg umulig. Du bor ved ca 58grader Nord og for andre direkte sør for deg (58grader Sør) vil se solnedgangen ved 270 grader, og da kan ikke sola være ved 270 grader (solnedgang) når den er over ekvator. Eneste som kan forklare dette er at jorda er en sfære, det finnes ingen andre forklaringer

På appen til suncalc.org, eller på hjemmesiden, så kan man også lett se solens bane disse dager og prøve ved forskjellige breddegrader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier seg egentlig selv at rutene mellom Europa og USA må være mer trafikkerte enn Sør-Afrika, men tok fram det bildet fordi det er tydelige V-er rundt de sydlige kontinentene.

Ja merkelig det gitt. De som skal seile fra det Indiske Hav til Atlanterhavene må seile rundt sørspissen av Afrika (eller gjennom Suez-kanalen) - ikke rett fram tvers gjennom Afrika.  

 

Det er det som skal være poenget, at det er så få som seiler direkte over disse enorme havområdene mellom de sydlige kontinentene.

Hva er det som skal være poenget? At få skip seiler der det er meningsløst å seile? Selvsagt seiler de ikke lange omveier. Kan du peke på en eneste skipsrute du mener burde vært annerledes på en globe?

 

Du kommer som sedvanlig med vagheter, fordi argumentene dine faller helt sammen hvis du skal prøve å være konkret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...