Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

 

Fordi man bare kan merke dette på en balljord der man raser avgårde i 1600 km/t ved ekvator. Å følge ekvator på en flat jord går såklart helt fint, fordi Gud sender ut engler som drar alle flypassasjerer i ørene slik at de ikke merker svingen. Duh.

 

Ravnehjertet kommer med enkelte utbrudd av og til. Er vel mest aktuelt ift båter, fordi fly kan fly over områder som Alaska og Grønland. Og båter går gjerne litt tråklete ruter gjennom kanaler?

Men generelt er det et veldig stort område til å merke at en går i kjempestore sirkler.

 

Utheving gjort av meg.

 

... og dette fungerer tydeligvis på en flat jord men ikke på en rund jord, fordi ...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukes til hva? 

 

Den røde/mørke biten av nåla peker mot nord og når sola da er til venstre på skiva er sola på vei ned i vest. Selvsagt er det grader på det kompasset. Hele 360 av dem, de er bare ikke markert. Hvis den hvite delen av nåla peker mot nord er sola på vei opp i øst og det er daggry.

 

Hva er det du ønsker å oppnå med dette bildet?

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke skjønner at man ikke trenger markerte grader på skiva for at de skal kunne være der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må du være snill! Jeg synes det er flott a hun har tatt turen ut og prøver å se selv! :)

 

Festus, om du ser for deg at rett nord er 0°. Og så teller grader med klokken, så er det 90° mot kameraet. Og 90° til blir da 180° som peker samme vei som den hvite nålen. Og så ~90° til for å peke nokså rett mot solen. Altså 180° + 90° = 270°. Slik vi forventet. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje jeg var litt krass, det var i grunn ikke min intensjon. Jeg lurte i grunn hva poenget var.

 

Hvis dette bildet ble tatt på kveldstid er den mørke delen av nåla Nord, klokka 12, er både 0 og 360 grader på kompassskiva. Det er en begynnelse og en slutt på en sirkel.  Klokka 3 er 90 grader som tilsvarer rett Øst. Klokka 6 er 180 grader og er rett Syd. Klokka 9 er 270 grader og rett Vest.

 

Sola går alltid ned i Vest og står opp i Øst. Når sola er på sitt høyeste midt på dag er sola rett Syd. 

 

Nåla peker mot magnetisk Nordpol som er en eller annen plass mellom Grønnland og nord i Canada sist jeg sjekket (og om jeg husker riktig), og vil bety at kompassnavigasjon vil være avvikende (kanskje rundt 10 grader avhengig av hvor langt nord man er i Norge) i forhold til kartet som baserer seg på geografisk Nordpol. I praksis betyr det ikke så mye, men det er kjekt å vite.

Lenke til kommentar

Hvis den hvite delen av nåla peker mot nord er sola på vei opp i øst og det er daggry.

 

(...)

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke skjønner at man ikke trenger markerte grader på skiva for at de skal kunne være der.

 

Hvordan kan den hvite delen av nåla noensinne peke mot nord?

 

Kunne kanskje nevnt hva det gjaldt, men det har vært så mye masing i tråden etter nettopp dette forsøket ved jevndøgn. Og helt nylig også, skrev de at jeg ville finne på grunner til å utsette det til neste jevndøgn. 

 

Selv om et kompass ikke har avmerkede grader, skjønner jeg også at enhver sirkel i teorien har grader. Kunne kanskje skrevet "ikke har avmerkede grader" i stedet for "ikke har grader", men også der forventet jeg en viss velvilje. 

 

Nå, da er altså dette forsøket utført. Og globalistene hevder at de vant... Dette må jeg tenke over... min dvale begynner nå, der jeg må tenke grundig over dette til neste jevndøgn...! Ihvertfall det. 

Endret av festus haggen
Lenke til kommentar

Det er slett ikke sikkert du trenger vente så lenge! :)

 

Du har tidligere, etter eget sigende ihvertfall, latt deg irritere over "Planetstien" i Sandnes. Så jeg har tillatt meg å anta at du bor i nærheten. Om så er tilfelle, har du en gyllen anledning til å oppleve nok en observasjon som beviser at jorden er rund, med egne øyne, til sommeren. Beviset kommer bokstavelig talt seilende forbi deg i form av "The Tall Ships Races". Og om du er heldig med været, vil du da kunne bevitne blant annet "Mir" som er hele 50 meter høy. Enten i det den kommer gradvis til syne over horisonten, eller om du stiller deg opp for å se den seile avgårde, forsvinne gradvis over horisonten. Ta med deg så sterk kikkert du vil! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men horisonten ligger svært høyt i landskapet, Gabri3l!

Så ethvert skip er et bevis på en spinnende jordklode?

 

Skipene faller ikke av, fordi de opplever at de er på en jordklode. 

 

Om Planetstien på Sandnes: Det er viktig å huske at når man googler bilder, kommer det opp en del bilder fra en dansk planetsti (og kanskje flere). Alle bildene er altså ikke fra samme planetsti.

 

Har lest en bok som heter "Stavanger og stavangerne i de hvite seils tid", tror det stod at hver vår skulle seilskipene hale opp ankrene og seile avgårde. Og det var spesielle lyder som hørtes over hele byen, det var lyden av ankerkjettingene og sjømennene som sang Sea Shantys. Og de som var ute i byen stanset liksom litt opp og lyttet.

Og mange i byen samarbeidet om å bygge seilskipene, og jublet da de ble sjøsatt. Jaja, vi er for sent ute  :cry:

Lenke til kommentar

 

 

 

Utheving gjort av meg.

 

... og dette fungerer tydeligvis på en flat jord men ikke på en rund jord, fordi ...?

 

 

Det fungerer vel overalt å gå i sirkel, uten å være klar over det. 

Eller vet ikke helt hva du spør om her.

 

 

Så ... Etter all kranglingen om hvorvidt man ville merke sentrifugalkraften ved ekvator, etter talløse forsøk på å illustrere ved bruk av eksempler så som fly, biler, rullende fortau og 1000 andre ting så innrømmer du nå at man faktisk kan bevege seg i sirkel uten å merke det. En merkedag.

 

Du skal til og med få en 100% uironisk +1 for akkurat dette innlegget.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ravnen:


 


"Så ... Etter all kranglingen om hvorvidt man ville merke sentrifugalkraften ved ekvator, etter talløse forsøk på å illustrere ved bruk av eksempler så som fly, biler, rullende fortau og 1000 andre ting så innrømmer du nå at man faktisk kan bevege seg i sirkel uten å merke det. En merkedag.


 


Du skal til og med få en 100% uironisk +1 for akkurat dette innlegget."


 


En kan bevege seg i sirkel på en opplevd flate, det har ikke noe med kurve eller jordklodens eventuelle bevegelser.  Men takk hvis du har gitt en +1.


 


 


 


Slasken:


 


"Dette var bra. "


 


Takk, tross alt etter en viss veiledning :)


 


Men hva har jeg satt igang. Dog, med en del videolinker og flat earth-memes kan jeg sørge for at denne kjipe episoden blir relativt fort glemt :)


 


Ved nærmere ettertanke har vi visst det før også, at alle har sitt eget perspektiv på solas gang. Hvis de ikke hadde det, ville det vært poengløst å bygge monumenter som viser når solstrålene kommer tilbake, og lignende. Vi har vel alltid visst at folk kan bygge slike monumenter hvor som helst, og de vil fungere. 


 


At alle har den samme solnedgangen der hvor de er, kan også gjøre at vi bør mistenke en form for hologram eller synsbedrag. 


 


Til daglig oppleves sola som liten, i forhold til verden. Det er også derfor vitenskapsfolkene har plassert sola ekstremt langt ute i verdensrommet, for at det skal være troverdig at den ser så liten ut. 


 


Deres jevndøgn kan muligens se sannsynlig ut ved hjelp av illustrasjoner av en globus ute i verdensrommet, og en stor sol ved siden av. 


Men den faktiske sola tar seg ikke så stor ut. 


Så tviler på at deres forklaringsmodell fungerer. 


 


I tillegg er det ikke bare-bare for meg å gå tilbake til troen på gravitasjon, og alt det andre kvakksalveriet :)

Lenke til kommentar

Takk for meg

 

Er vel ikke lenge før du må ønskes velkommen tilbake...

 

"Hver gang jeg snakker om Nasa, mister jeg enda en venn" På puben er det et skilt med "No Flat Earthers":

 

 

 

"Nå vet jeg ikke hvordan solnedgangen utartet seg da du tok bildet, men det er jo relativt ofte man ser flammende røde skyer opplyst nedenifra."
 
Det burde iallfall ikke gå an på en globus?
Ettersom sola beveger seg lengre bortover, ser det faktisk ut som den går nedover. På samme måte som et skip som beveger seg lengre ut i havet, ser ut som det går sakte oppover mot horisonten før det forsvinner. Men skipet klatrer faktisk ikke oppover et havområde, det ser bare slik ut.  
Lenke til kommentar

"Nå vet jeg ikke hvordan solnedgangen utartet seg da du tok bildet, men det er jo relativt ofte man ser flammende røde skyer opplyst nedenifra."

 

Det burde iallfall ikke gå an på en globus?

Ettersom sola beveger seg lengre bortover, ser det faktisk ut som den går nedover. På samme måte som et skip som beveger seg lengre ut i havet, ser ut som det går sakte oppover mot horisonten før det forsvinner. Men skipet klatrer faktisk ikke oppover et havområde, det ser bare slik ut.

Der har du "problemet" med perspektiv. Ting går mot forsvinningspunktet med øket avstand. Der flat jorderenes forklaringer faller sammen er der en båt på magisk vis kan gå "over" eller "gjennom" dette forsvinningspunktet uten å lide av de samme perspektivtilstandene alle andre objekter har gitt samme avstand. Derimot virker perspektivet på flat jord til å kun påvirke omgivelsene slik at en båt som skulle blitt progressivt mindre til den bare ble borte i stedet kan passere over og igjennom dette perspektivet. -på en eller annen måte.

Det blir hele maxRPMs tankerekke om at en 10cm bølge kan gjemme bort en flere meter høy båt. Perspektiv må være selektivt på en flat jord.

Og til å følge dette kommer selvfølgelig sirkelargumentajsonen om at båter blir ikke mindre slik omgivelsene gjør. Dermed blir ikke solen det heller. Eller månen. Eller stjernene.

Det hele blir så selektivt at det er vanskelig å ikke kalle det "bevisst omgåelse av sannhet".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det burde iallfall ikke gå an på en globus?

Jeg snekret en liten illustrasjon.

post-367774-0-94624600-1521654352_thumb.png

 

Når jorden roterer slik at solen går mot og under horisonten så vil vinkelen mot skyene også bli slik at lyset definitivt vil komme under skyene.

 

EDIT:

Har du aldri lurt på hvorfor man i Sør-Norge kan si at dersom man har røde/rosa skyer på kvelden så får man bra vær dagen etter? Det er fordi man vet at solen har lyst gjennom et større område med få eller ingen skyer før lyset kom frem til undersiden av kveldsskyene. Dette skyfrie området er, grunnet vindsystemene på nordkalotten, det som vil ligge over Norge neste dag.

Jeg har gjort samme observasjon i Finland, og der stemmer det ikke. Dette fordi at vindstrømmene som ligger der går ikke i samme retning og dermed får man i Finland en annen himmel enn den som ligger mellom solnedgangen og hvor en selv er.

Endret av fokkeslasken
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...