Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ifølge religiøse er det jo så enkelt som "because God". Skaperen eksisterer uten noen tilsynelatende skaper fordi Gud. Han skapte alt ut fra ingenting på 7 dager fordi Gud. Ikke ser jeg hvordan det gir mer mening enn Big Bang som kilde til universets opprinnelse, men ok.

Lenke til kommentar

Så har man jo problemet med at gud kan jo ikke ha oppstått fra ingenting, han måtte jo hatt en skaper han også, osv.

guden kan jo ikke oppstå av ingenting ;)

 

Så du syns ikke det er viktig informasjon at verden har en Skaper som holder øye med hva vi foretar oss og som vi skal møte i evigheten... det er bare å fortsette som ateist samme hva?

Lenke til kommentar

 

Så har man jo problemet med at gud kan jo ikke ha oppstått fra ingenting, han måtte jo hatt en skaper han også, osv.

guden kan jo ikke oppstå av ingenting ;)

 

Så du syns ikke det er viktig informasjon at verden har en Skaper som holder øye med hva vi foretar oss og som vi skal møte i evigheten... det er bare å fortsette som ateist samme hva?

 

Nei, liker å tenke at jeg selv er har kontroll og ikke en som mer enn gjerne dreper de som ikke tilber han (nok).

 

Vil han ha flere tilbedere får han begynne å gjøre seg fortjent til det, ikke være som en guttunge med forstørrelsesglass og en maurtue.

 

Men er det ikke viktig at du vet hvem som skapte din skaper?

Skulle jo tro det var viktig for deg å vite hvem som skapte din skaper og hvem som holder øye med han, for han trenger virkelig oppfølging av noen.

 

Jeg syntes det er viktigere å spre kunnskap om vitenskap og ikke blind tro på en gammel bok som i praksis forsøker å true folk på livet til å tro.

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig hvordan kristne kan finne det umulig at universet blei til av big bang eller som de kaller det, oppsto spontant av seg selv helt tilfeldig uten å stille de samme spørsmålene om sin egen gud.

Denne hyperavanserte guden som skapte hele universet av ingenting kan helt fint ha oppstått tilfeldig av seg selv helt uten spørsmål.

Fantastisk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

De er jo hjernevasket, så det er ikke så veldig rart egentlig, de mener virkelig at det er sant, de forstår ikke noe annet.

men de kommer til å bli rimelig skuffet når de dør.

Lenke til kommentar

Så du syns ikke det er viktig informasjon at verden har en Skaper som holder øye med hva vi foretar oss og som vi skal møte i evigheten... det er bare å fortsette som ateist samme hva?

Samme hva? Tror du dette er et valg? Enten tror man ikke på noen gud eller så gjør man det. Selv kunne jeg ikke valgt å tro på gud om det så sto om livet noe mer enn jeg reèlt kunne tro ting faktisk falt oppover selv "at gunpoint" - og slik tror jeg det er for absolutt alle ateister. Jeg har skjønt at sammenligningen med det flyvende spagettimonsteret er vanskelig for en gudstroende å ta alvorlig, men for oss ateister er det nettopp slik det er. Det er ikke for å mobbe guden deres, men for å illustrere hvor meningsløst og fjernt det er fra vår virkelighet.

Jeg kan like lite velge å tro på noen gud som jeg kan velge å tro jeg har et tredje barn jeg aldri har møtt. Det gir rett og slett ingen mening, da absolutt alt jeg observerer rundt meg indikerer at det ikke er slik. Absolutt alt. Ingenting utelatt - slik dere flat jordere gjør når dere skal "bevise" deres flate jord eller når kreasjonister skal bevise en ung jord.

 

Alle slike "argumenter" som de du her presenterer ("verden har en Skaper som holder øye med hva vi foretar oss og som vi skal møte i evigheten") stiller for oss på linje med "hva skal du gjøre med de millionene du vinner på neste lottotrekning". Eller "hvilken farge skal din neste Lamborghini ha". En helt meningsløs problemstilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merkelig hvordan kristne kan finne det umulig at universet blei til av big bang eller som de kaller det, oppsto spontant av seg selv helt tilfeldig uten å stille de samme spørsmålene om sin egen gud.

Denne hyperavanserte guden som skapte hele universet av ingenting kan helt fint ha oppstått tilfeldig av seg selv helt uten spørsmål.

Fantastisk!

Kun religion har frikort på å påkalle hendelser man ikke forstår.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er jo hjernevasket, så det er ikke så veldig rart egentlig, de mener virkelig at det er sant, de forstår ikke noe annet.

men de kommer til å bli rimelig skuffet når de dør.

Hvis det ikke er noe liv etter døden, er det mulig å bli skuffet etter døden? Men om det er liv etter døden og man møter en Gud, og han ville i det minste at du skulle søke etter ham med den frie viljen han gav deg. Er det ikke da skuffende å ha blitt lurt til å tro det ikke finnes noen Gud. Om du skal bli sint på Gud for å ikke gi deg tilstrekkelig bevis for at Han finnes, tror du ditt sinne vil gi deg unnskyldningen for valget du tok med å ikke tro på Gud. Jeg tror på Gud, og Jesus er veien, han som sier at vær mot din neste som du vil din neste skal være mot deg og mye annet godt for menneskeheten.
Lenke til kommentar

Om man skulle møte Gud etter døden er det vel et par ting man burde gjøre. Først, beklage for alle idiotene som utfører faenskap i hans navn. Så, takke ham for at han ikke har blandet seg opp i livet mitt slik at jeg kunne leve slik jeg ville, i stedet for å kaste bort livet mitt på helt unødvendig spyttslikking.

 

Hvorfor man i all verden skulle føle sinne slik det foreslås over her - det skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Merkelig hvordan kristne kan finne det umulig at universet blei til av big bang eller som de kaller det, oppsto spontant av seg selv helt tilfeldig uten å stille de samme spørsmålene om sin egen gud.

Denne hyperavanserte guden som skapte hele universet av ingenting kan helt fint ha oppstått tilfeldig av seg selv helt uten spørsmål.

Fantastisk!

 

Et Big Bang samsvarer faktisk godt med en skapelse og det er for meg ufattelig at ikke kristne tar til seg det som et godt alternativ til skapelsesberetningen som er skrevet av mennesker for omtrent et par tusen år siden.

 

Ser vi på hva vi er i stand til å gjøre med dataprogrammer så vil en allmektig gud kunne gjøre akkurat det samme med Big Bang. En gud kunne ha satt igang en forhåndsprogrammert prosess og inni der ha skapt en "biologisk AI", mennesket.

 

Det er helt utrolig hvor bak mål mange kristne er og det er fordi de undervurderer sin egen gud. De stoler blindt på noe som er skrevet av mennesker for lenge siden, som ikke er ufeilbarlige som deres gud, men å stole på og tolke teorier som blir lagt frem i dag er heeeeelt umulig.

 

Skal jeg legge frem argumenter om eksistensen til en gud så vil jeg hvertfall ikke gjøre det basert på en bok som inneholder så mye tullball og direkte feil som bibelen gjør. Bibelen er en "moralsk guide" mer enn noe annet.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle være så uheldig å møte Abrahams gud etter min død ville jeg bli svært skuffet for maken til morderisk rotekopp skal du lete lenge etter.

Da hadde jeg foretrukket helvete istedenfor.

Mtp djevelen sin mangel på onde handlinger og gud sin overveldende onde handlinger høres det ut som at det er bedre i helvete.

Gud har vel drept noe sånt som minst 30 millioner, etter det jeg har funnet ut tror jeg djevelen drepte 3, i ett veddemål med gud, altså tillot gud drapene.

Ville vært mer logisk om det var motsatt, at gud var den onde.

 

Men dette er på siden av temaet :)

 

Bibelen er en "moralsk guide" mer enn noe annet.

"Moral" ja, etter bibelen kan du antagelig morderisk hele landet og fortsatt være moralsk etter bibelen.

Budet "Du skal ikke drepe andre" betyr at man ikke skal drepe urettmessig. Det finnes hundrevis av lovlige grunner å drepe på

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Moderatormelding

Da styrer vi tilbake til trådens tema, henviser til retningslinjene punkt 1.

 

Denne tråden handler om et veldig konkret og spesifikt punkt, nemlig Jordens form. Det er ikke en generell religionsdebatt (har faktisk ikke noe med religion å gjøre i det hele tatt, sånn egentlig). Om ting fortsetter så vil tråden stenges en periode for en grundig opprydding.

 

Reaksjoner på moderering tas på PM eller i tråd for tilbakemeldinger, ikke i tråden.

Lenke til kommentar

Det kommer helt sikkert mer dokumentasjon på både det og flat jord målinger av ingen kurve.

Man kan ikke ta noe som sannhet fordi man finner noen tilfeller hvor det passer. Man kan ta det som sannhet når det ikke finnes tilfeller som sier noe annet. I dette tilfellet betyr det at, for eksempel:

- Det holder ikke med et bilde av skrå solstråler gjennom skyene da det også finnes bilder med rette solstråler.

- Dere påkaller perspektiv som grunn for at solen går ned under horisonten. Problemet er at perspektiv er kun en visuell effekt som gjør at ting ser mindre ut på avstand. Intet mer. Når ting er så små at de er umulige å se, da kan de ikke bli enda mer borte noe mer enn vann kan bli våtere. Og i dette sier dere solen ikke blir borte fordi den blir så liten da den ikke endrer størrelse, men fordi den passerer forbi forsvinningspunktet og på magisk vis skaper en effekt vi forventer på en globe.

 

Osv.

 

Vil du da tro jorden er flat?

Som jeg har sagt før - hvorfor tro?

Om dere har rett, da kan dere forklare fakta og virkeligheten vi ser uten å overse noe. Om dere gjør dette, da kan jeg love deg å vite at jorden er flat. Men slik det står nå så må man tro, for det finnes ingen modell for flat jord som klarer å ta høyde for alt vi ser i naturen.

 

Du krever at Gud skal gi deg mer bevis for at han eksisterer men millioner på millioner aksepterer Gud uten mer bevis.

At folk aksepterer ting på ren tro får være deres egen hodepine. For noen er dette nok, men for meg og mange med meg er det ikke det.

 

De fleste kan faktisk se at Gud eksisterer ved å se på alt som er skapt. Det blir bare en fornektelse å gjør noe annet.

Her går du ut ifra at det er skapt. Ditt resonnement er altså: Det er skapt fordi vi kan se det er skapt.

 

Så hva gjør deg mer spesiell til å få mer bevis?

Hva er det som gjør deg så spesiell at du tror du vet sannheten i skaperverket?

 

Jeg gikk skole og ble indoktrinert til å tro jorden er 4,5 milliarder år, universet er 13 milliarder år og Big bang skapte alt. Dette stemte ikke i det hele tatt med bibelen så det var bare å forkaste med en gang.

Og vi andre vil finne sannheten. Ikke bektreftelsen på hva vi allerede tror.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...