Gå til innhold

Spørsmål angående LED panel uten støpsel


Anbefalte innlegg

Man kan diskutere fram og tilbake om lavspent og høyspent, eller om dette er fast installasjon eller montering med løs kabel med støpsel. Prøver igjen å stille spørsmål om kvaliteten og sikkerheten på produktet. Er det noen fagfolk her som vil montere eller anbefale å kjøpe billig tjafs på ebay for å koble på 220V?

 

 

CE-merking
Elektrisk utstyr skal være CE-merket. Dette er produsentens bekreftelse på at utstyret er utført og testet i henhold til relevante normer, slik at det oppfyller gjeldende sikkerhetskrav. Eier plikter å bruke utstyret i samsvar med produsentens anvisninger.

 

Hvordan kan man vite om CE-merkingen på det man kjøper fra en random kineser på nett er reel? Større sjanse for at CE-merkingen er fake eller står for "China Export".

 

 

 

 

 

 

 

Edit: Ser jeg ble tatt på å bruke ordet høyspent. Skulle jo skrevet "lavvolt eller 220V".

Endret av Mr D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyspent er det i hvert fall ikke ;)

 

Det CE-merket, selv om det er reelt, sier ikke så veldig mye om produktet sin kvalitet. Det er fryktelig mye "juggel", selv fra anerkjente produsenter man kommer borti som elektriker. Vil jeg anbefale at folk kjøper Kina-produsert elektromateriell? Nei. Ser jeg på det som ulovlig "by default"? Nei.

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hva som menes. Det er krav til at utstyret skal være CE-merket. Hva du legger i at montør eller sluttbruker må kunne verifisere dette 100% vet jeg ikke, men man skal i hvert fall sjekke at utstyret er CE-merket. Dersom det er en illegitim merking så går det på produsent/leverandør, da det ikke alltid er en selvfølgelighet at det gir seg selv at noe kan være galt. Dersom man er i tvil om CE-merket er legitimt så vet jeg ikke hvor lett det er å få en bekreftelse på dette som er uavhengig av leverandør/produsent.

 

Når man kjøper et produkt så vil jeg tro man er i sin fulle rett (innen rimelighetens grenser) i å anta at de verifiseringene og merkingene produktet har på seg er legitime.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at hvis jeg kjøper en dings med CE-merking i en norsk butikk eller en elektriker monterer noe hos meg, så forventer jeg at CE-merkingen er korrekt og jeg har en selger/leverandør å gå til hvis det er noe. Men hvis jeg kjøper noe billig fra en random kineser på internett så er jeg skeptisk til CE-merkingen og kvaliteten. Jeg kan ikke få verifisert om CE-merkingen står for Communauté Européenne eller China Export. Derfor kjøper jeg ikke dingser for 220V på ebay. Man kommer ikke så langt med å sende mail til en ebay-selger hvis huset er brent ned og forsikringsselskapet stiller spørsmål om trafoen som tok fyr...

Lenke til kommentar

Forskjellen på CE og China Export er synlig med det blotte øye. Men ja, såklart muligheten for søppelvarer er større dersom man kjøper fra Kina på Ebay. Det var ikke det som var spørsmålet i tråden. Jeg sier hverken at lampa er lovlig eller optimal, jeg sier bare at under visse premisser så ser jeg ingenting direkte ulovlig med det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bumper opp tråden litt.

 

Har sett på et LED panel til en rimelig pris men spørsmålet er jo hvordan skal det kobles opp siden det ikke kommer fult utstyrt.

 

https://finncdn.no/dynamic/1600w/2016/3/vertical-5/16/5/727/151/55_1407716714.jpg

 

https://finncdn.no/dynamic/960w/2016/4/vertical-5/11/l/nul/l_660979655.jpg

 

Tingen er at jeg har en ACE 520w strømforskyning til PC liggende, og lurer litt på om det kanskje er mulig og bruke den?

 

http://www.amazon.co.uk/Ace-520W-Grey-24-Pin-Model/dp/B0045SR7SQ

Lenke til kommentar

En LED-driver som møter spesifikasjonene som er merket på lampa.

noe slikt? http://www.clasohlson.com/no/LED-driver/36-3847

 

beklager, er helt uviten innen dette området men trenger en slik plate :/

 

 

teknisk info om panelet:

 

Voltage: AC100-240V / AC200-240V
Power: 18W / 36W / 45W / 56W / 72W
Power Factor: ≥0.9
Beam angle: 120o
CCT: 3000K 4000K 5000K 5700K
Lifespan: 40000hrs
CRI: ≥80
IP: 40
Dimmable: Triac dimmable & DALI dimmable
Surface color: Silver / White
Endret av loggie24
Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg heller å ta kontakt med norsk butikk/firma som kan lever løsningen du ønsker, i stedet for at du plukker og velger billig ræl på nett. Ikke ment som en krass kommentar, men man får som regel det man betaler for. Og spesielt drivere/trafoer kan bli veldig varme, det er absolutt en fordel å være rimelig sikker på at disse er produsert ordentlig og er ment for den lasten de skal forsyne. Last og forkobling/driver fra samme produsent (laget for hverandre), eller etter produsent sin anbefaling, er det sikreste.

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg heller å ta kontakt med norsk butikk/firma som kan lever løsningen du ønsker, i stedet for at du plukker og velger billig ræl på nett. Ikke ment som en krass kommentar, men man får som regel det man betaler for. Og spesielt drivere/trafoer kan bli veldig varme, det er absolutt en fordel å være rimelig sikker på at disse er produsert ordentlig og er ment for den lasten de skal forsyne. Last og forkobling/driver fra samme produsent (laget for hverandre), eller etter produsent sin anbefaling, er det sikreste.

Er helt enig at det er best og kontakte leverandøren, men har bare ikke lyst til og bruke så grådig mye penger på noe jeg syns ikke burde koste en formue... 

Lenke til kommentar

 

En LED-driver som møter spesifikasjonene som er merket på lampa.

noe slikt? http://www.clasohlson.com/no/LED-driver/36-3847

 

beklager, er helt uviten innen dette området men trenger en slik plate :/

 

 

teknisk info om panelet:

 

Voltage: AC100-240V / AC200-240V
Power: 18W / 36W / 45W / 56W / 72W
Power Factor: ≥0.9
Beam angle: 120o
CCT: 3000K 4000K 5000K 5700K
Lifespan: 40000hrs
CRI: ≥80
IP: 40
Dimmable: Triac dimmable & DALI dimmable
Surface color: Silver / White

 

Du trenger en driver som klarer å levere 33-40 volt og 1050mA. De du har linket til leverer 12volt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...