Gå til innhold

Spørsmål angående LED panel uten støpsel


Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte akuratt et LED panel på ebay og la merke til at det ikke har noe støpsel. Tenker at det ikke er et stort problem, men spørsmålet er hva er beste måten og få lys på det? Kjøpe støpsel eller bare koble det til et batteri?

 

Er ganske langt unna elektriker så tips hadde vært fett :)

 

http://www.ebay.com/itm/2015NEW-6-9-12-15-18-21W-Dimmable-Recessed-Ceiling-Panel-LED-Light-Bulb-Lamp-GE-/252085748563?var=&hash=item3ab17b4353:m:m9hqkyqKKDh0jygF8v2L2sg

 

kjøpte 18W..

Endret av loggie24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ta kontakt med en elektriker, du har ikke lov til å koble opp det ;)

vell siden man nok ikke kan stoppe meg er det like greit og si hvordan jeg gjør det uten og skade meg selv, kan vell ikke være så komplisert ;)

 

 

Kjenn på power-trippen :p

 

Så lenge monteringsanvisningen tillater det og utstyret er CE-merket så er det ikke noe juridisk i veien at du kobler på en ledning med støpsel og monterer lampa selv. Det forutsetter naturligvis at stikkontakt står klar der lampa skal stå. Stikkontakten har du ikke lov til å ta selv.

Lenke til kommentar

 

 

Ta kontakt med en elektriker, du har ikke lov til å koble opp det ;)

vell siden man nok ikke kan stoppe meg er det like greit og si hvordan jeg gjør det uten og skade meg selv, kan vell ikke være så komplisert ;)

 

 

Kjenn på power-trippen :p

 

Så lenge monteringsanvisningen tillater det og utstyret er CE-merket så er det ikke noe juridisk i veien at du kobler på en ledning med støpsel og monterer lampa selv. Det forutsetter naturligvis at stikkontakt står klar der lampa skal stå. Stikkontakten har du ikke lov til å ta selv.

 

Jaja, stikkontakter har jeg nok av, er støpslet som mangler på panelet :p

Lenke til kommentar

Da kobler du støpsel-kabelen der den eksisterende ledningen er (dersom den kommer slik den er avbildet). Hvis ikke så er det som regel merket med L/N eller et "bølgetegn" (AC). Ta gjerne bilde om du har lampa. Dersom den ikke er dobbeltisolert skal den jordes. Men jeg antar at den er dobbeltisolert. Er den det så har den et symbol på seg, en firkant inni en annen firkant.

Lenke til kommentar

Da kobler du støpsel-kabelen der den eksisterende ledningen er (dersom den kommer slik den er avbildet). Hvis ikke så er det som regel merket med L/N eller et "bølgetegn" (AC). Ta gjerne bilde om du har lampa. Dersom den ikke er dobbeltisolert skal den jordes. Men jeg antar at den er dobbeltisolert. Er den det så har den et symbol på seg, en firkant inni en annen firkant.

Takk, skal ta en tit så fort jeg får den. Kan vell bare bumpe up tråden igjen viss det er noe :)

Lenke til kommentar

 

 

Ta kontakt med en elektriker, du har ikke lov til å koble opp det ;)

vell siden man nok ikke kan stoppe meg er det like greit og si hvordan jeg gjør det uten og skade meg selv, kan vell ikke være så komplisert ;)

 

 

Kjenn på power-trippen :p

 

Så lenge monteringsanvisningen tillater det og utstyret er CE-merket så er det ikke noe juridisk i veien at du kobler på en ledning med støpsel og monterer lampa selv. Det forutsetter naturligvis at stikkontakt står klar der lampa skal stå. Stikkontakten har du ikke lov til å ta selv.

 

Så hvis du monterer en stikkkontakt på det så er det lovlig? tror ikke det...

En lampe i taket regnes som fast installasjon må kobles til av en elektriker, er ikke lov å koble det selv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ta kontakt med en elektriker, du har ikke lov til å koble opp det ;)

vell siden man nok ikke kan stoppe meg er det like greit og si hvordan jeg gjør det uten og skade meg selv, kan vell ikke være så komplisert ;)

 

 

Kjenn på power-trippen :p

 

Så lenge monteringsanvisningen tillater det og utstyret er CE-merket så er det ikke noe juridisk i veien at du kobler på en ledning med støpsel og monterer lampa selv. Det forutsetter naturligvis at stikkontakt står klar der lampa skal stå. Stikkontakten har du ikke lov til å ta selv.

 

Så hvis du monterer en stikkkontakt på det så er det lovlig? tror ikke det...

En lampe i taket regnes som fast installasjon må kobles til av en elektriker, er ikke lov å koble det selv.

 

 

Da går det på definisjoner. Jeg sier ikke at en stikkontakt kan lovlig kobles. Jeg sier at dersom monteringsanvisningen til lampa tillater at den kobles på støpsel av ufaglært person, så ser jeg ikke hvordan lampa (om den kobles slik) skal regnes som en del av den faste elektriske installasjonen. På lik linje som at en nedhengt taklampe i DCL-uttak kan kobles og monteres av ufaglært person selv om den henger der "fast".

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en del ting på ebay, dx og lignende steder. Men jeg kjøper aldri noe for tilkobling til 220V fra slike steder. Det kan vel være minst like farlig som ufaglært montering av elektroinstallasjoner. Her er vi milevis fra Nemko-godkjenning, og CE-merkingen er vel bare "China Export".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja dette er innfellingsspotter så det er ikke bare å sette på støpsel. Hvor skal du plugge inn dette støpslet inne i takkonstruksjonen? Skal det være bakboks eller er disse godkjent for å ligge rett mot Glavaen? Må du puntere fuktsperren for å få dem opp? Skal driveren ha egen takboks eller kan den ligge inn mot Glavaen?

 

Men for montering inn i en bokreol eller lignende så er det vel litt nærmere hva som er lovlig selv om produktet helt klart er noe som må monteres av elektriker. Husk at kortsluttningsstrømmen bak slike trafoer kan bli meget stor. I dette tilfellet er det sikkert konstantstrømdrivere, men åkke som. Og tilkoplingspuntene, hvordan får du dekket dem så ikke noen går å legger hånden over?

Lenke til kommentar

Ja dette er innfellingsspotter så det er ikke bare å sette på støpsel. (Hvorfor ikke?) Hvor skal du plugge inn dette støpslet inne i takkonstruksjonen? (Står ikke hvor han har tenkt å montere, men at stikk står klart) Skal det være bakboks eller er disse godkjent for å ligge rett mot Glavaen? (Monteringsanvisning følges, formodentlig) Må du puntere fuktsperren for å få dem opp? (Avhenger av hvor den er tenkt, men selvfølgelig et relevant punkt ved innfelt montasje. Men regner med at det er oversiktlig i og med at stikk er montert) Skal driveren ha egen takboks eller kan den ligge inn mot Glavaen? (Igjen, monteringsanvisning)

 

Men for montering inn i en bokreol eller lignende så er det vel litt nærmere hva som er lovlig selv om produktet helt klart er noe som må monteres av elektriker. (Ikke så lenge det kan monteres pluggbart og produsent ikke krever fagarbeider til montering) Husk at kortsluttningsstrømmen bak slike trafoer kan bli meget stor. (Noe som gjelder selv om en elektriker monterer også) I dette tilfellet er det sikkert konstantstrømdrivere, men åkke som. Og tilkoplingspuntene, hvordan får du dekket dem så ikke noen går å legger hånden over? (Ved å følge montasjeanvisning, man kobler driveren og setter lokket med strekkavlasting pent og pyntelig på plass igjen)

 

Se min uthevede skrift ovenfor. Dersom det er andre forbehold annet en de punktene jeg nevner så vil jeg gjerne vite det. Jeg kan i hvert fall ikke se at dette er direkte lovstridig på noen måte, så lenge disse kriteriene jeg nevner er oppfylt.

Lenke til kommentar

 

Ja dette er innfellingsspotter så det er ikke bare å sette på støpsel. (Hvorfor ikke?) Hvor skal du plugge inn dette støpslet inne i takkonstruksjonen? (Står ikke hvor han har tenkt å montere, men at stikk står klart) Skal det være bakboks eller er disse godkjent for å ligge rett mot Glavaen? (Monteringsanvisning følges, formodentlig) Må du puntere fuktsperren for å få dem opp? (Avhenger av hvor den er tenkt, men selvfølgelig et relevant punkt ved innfelt montasje. Men regner med at det er oversiktlig i og med at stikk er montert) Skal driveren ha egen takboks eller kan den ligge inn mot Glavaen? (Igjen, monteringsanvisning)

 

Men for montering inn i en bokreol eller lignende så er det vel litt nærmere hva som er lovlig selv om produktet helt klart er noe som må monteres av elektriker. (Ikke så lenge det kan monteres pluggbart og produsent ikke krever fagarbeider til montering) Husk at kortsluttningsstrømmen bak slike trafoer kan bli meget stor. (Noe som gjelder selv om en elektriker monterer også) I dette tilfellet er det sikkert konstantstrømdrivere, men åkke som. Og tilkoplingspuntene, hvordan får du dekket dem så ikke noen går å legger hånden over? (Ved å følge montasjeanvisning, man kobler driveren og setter lokket med strekkavlasting pent og pyntelig på plass igjen)

 

Se min uthevede skrift ovenfor. Dersom det er andre forbehold annet en de punktene jeg nevner så vil jeg gjerne vite det. Jeg kan i hvert fall ikke se at dette er direkte lovstridig på noen måte, så lenge disse kriteriene jeg nevner er oppfylt.

 

Hva du har lov til å gjøre:

 

c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/

Lampene er laget for å bygges inn, selvfølgelig skal de da brukes til det da. Hvis de ikke gjør det så følges ikke monteringsanvisningen heller. Tror heller ikke akkurat de her er NEMKO godkjente, så da er de heller ikke lov til å montere opp fast ;)

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

På samme side, like nedenfor:

 

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA
h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye
i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll
j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

 

Ikke det at jeg så gjerne vil at folk skal gjøre sånne ting som dette selv, men sett i forhold til loven så vil jeg tro at man i en hypotetisk rettssak ville blitt frifunnet. (Under forutsetning at de kriteriene jeg nevner ovenfor som også oppsummeres her imøtekommes). Ikke at jeg er jurist, men dog.

Endret av El-Ateisten
Lenke til kommentar

På samme side, like nedenfor:

 

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA

h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye

i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll

j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

 

Ikke det at jeg så gjerne vil at folk skal gjøre sånne ting som dette selv, men sett i forhold til loven så vil jeg tro at man i en hypotetisk rettssak ville blitt frifunnet. (Under forutsetning at de kriteriene jeg nevner ovenfor som også oppsummeres her imøtekommes). Ikke at jeg er jurist, men dog.

 

Dette er en forskrift for lavvoltsanlegg. Det produktet vi diskuterer nå er laget for 230V AC.

Lenke til kommentar

 

Ja dette er innfellingsspotter så det er ikke bare å sette på støpsel. (Hvorfor ikke?) Hvor skal du plugge inn dette støpslet inne i takkonstruksjonen? (Står ikke hvor han har tenkt å montere, men at stikk står klart) Skal det være bakboks eller er disse godkjent for å ligge rett mot Glavaen? (Monteringsanvisning følges, formodentlig) Må du puntere fuktsperren for å få dem opp? (Avhenger av hvor den er tenkt, men selvfølgelig et relevant punkt ved innfelt montasje. Men regner med at det er oversiktlig i og med at stikk er montert) Skal driveren ha egen takboks eller kan den ligge inn mot Glavaen? (Igjen, monteringsanvisning)

 

Men for montering inn i en bokreol eller lignende så er det vel litt nærmere hva som er lovlig selv om produktet helt klart er noe som må monteres av elektriker. (Ikke så lenge det kan monteres pluggbart og produsent ikke krever fagarbeider til montering) Husk at kortsluttningsstrømmen bak slike trafoer kan bli meget stor. (Noe som gjelder selv om en elektriker monterer også) I dette tilfellet er det sikkert konstantstrømdrivere, men åkke som. Og tilkoplingspuntene, hvordan får du dekket dem så ikke noen går å legger hånden over? (Ved å følge montasjeanvisning, man kobler driveren og setter lokket med strekkavlasting pent og pyntelig på plass igjen)

 

Se min uthevede skrift ovenfor. Dersom det er andre forbehold annet en de punktene jeg nevner så vil jeg gjerne vite det. Jeg kan i hvert fall ikke se at dette er direkte lovstridig på noen måte, så lenge disse kriteriene jeg nevner er oppfylt.

 

 

A) Du setter ikke støpsel rett på produkter som er laget for innfelling. Slike produkter er laget for fast installasjon. Sånn er det bare.

B) Nei det står det ikke, men innfellingsprodukter er laget for å felle inn. Kan ikke forstå at han har liggende stikkontakter bak takplatene.

C) Monteringsanvisning som er gyldig etter Norsk lovgivning følger garantert ikke med. Tipper dem kommer uten noe som helst.

D) OK

E) Hehe, du har virkelig stor tru på at det følger en elektrikerhåndbok med produktene som kjøpes via internett du. For alt vi vet så tenker hobbyelektrikkeren å montere produktet inne på badet (rett over dusjen).

F) Dette produktet er ikke laget for pluggbar montering. Det er laget for fast installering.

G) En elektriker har kompetanse til å regne ut hvor tykk kabel han trenger mellom trafo og spott.

H) Kan ikke se hverken strekkavlaster eller beskyttelsesdeksel på dette produktet.

 

Men OK, la oss si han setter på kabel og støpsel. Hva da med bryter/dimmer. Skal det ogs være innfeldt? OK, men da kan han vel bare bruke en lengere skjøteledning og legge kabelen helt fram til sikringsskapet?

Lenke til kommentar

 

På samme side, like nedenfor:

 

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA

h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye

i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll

j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

 

Ikke det at jeg så gjerne vil at folk skal gjøre sånne ting som dette selv, men sett i forhold til loven så vil jeg tro at man i en hypotetisk rettssak ville blitt frifunnet. (Under forutsetning at de kriteriene jeg nevner ovenfor som også oppsummeres her imøtekommes). Ikke at jeg er jurist, men dog.

 

Dette er en forskrift for lavvoltsanlegg. Det produktet vi diskuterer nå er laget for 230V AC.

 

 

Se på punkt j) en gang til. Ja, tilførselen er av 230V utførelse, men selve lampa er lavvolt (antar jeg). Og i henhold til punk j) så kan denne 230V tilkoblingen gjøres av hvermannsen så lenge (1) montasjeanvisning tillater det, og (2) det blir gjort med kabel og støpsel.

Lenke til kommentar

 

 

Ja dette er innfellingsspotter så det er ikke bare å sette på støpsel. (Hvorfor ikke?) Hvor skal du plugge inn dette støpslet inne i takkonstruksjonen? (Står ikke hvor han har tenkt å montere, men at stikk står klart) Skal det være bakboks eller er disse godkjent for å ligge rett mot Glavaen? (Monteringsanvisning følges, formodentlig) Må du puntere fuktsperren for å få dem opp? (Avhenger av hvor den er tenkt, men selvfølgelig et relevant punkt ved innfelt montasje. Men regner med at det er oversiktlig i og med at stikk er montert) Skal driveren ha egen takboks eller kan den ligge inn mot Glavaen? (Igjen, monteringsanvisning)

 

Men for montering inn i en bokreol eller lignende så er det vel litt nærmere hva som er lovlig selv om produktet helt klart er noe som må monteres av elektriker. (Ikke så lenge det kan monteres pluggbart og produsent ikke krever fagarbeider til montering) Husk at kortsluttningsstrømmen bak slike trafoer kan bli meget stor. (Noe som gjelder selv om en elektriker monterer også) I dette tilfellet er det sikkert konstantstrømdrivere, men åkke som. Og tilkoplingspuntene, hvordan får du dekket dem så ikke noen går å legger hånden over? (Ved å følge montasjeanvisning, man kobler driveren og setter lokket med strekkavlasting pent og pyntelig på plass igjen)

 

Se min uthevede skrift ovenfor. Dersom det er andre forbehold annet en de punktene jeg nevner så vil jeg gjerne vite det. Jeg kan i hvert fall ikke se at dette er direkte lovstridig på noen måte, så lenge disse kriteriene jeg nevner er oppfylt.

 

 

A) Du setter ikke støpsel rett på produkter som er laget for innfelling. Slike produkter er laget for fast installasjon. Sånn er det bare.

B) Nei det står det ikke, men innfellingsprodukter er laget for å felle inn. Kan ikke forstå at han har liggende stikkontakter bak takplatene.

C) Monteringsanvisning som er gyldig etter Norsk lovgivning følger garantert ikke med. Tipper dem kommer uten noe som helst.

D) OK

E) Hehe, du har virkelig stor tru på at det følger en elektrikerhåndbok med produktene som kjøpes via internett du. For alt vi vet så tenker hobbyelektrikkeren å montere produktet inne på badet (rett over dusjen).

F) Dette produktet er ikke laget for pluggbar montering. Det er laget for fast installering.

G) En elektriker har kompetanse til å regne ut hvor tykk kabel han trenger mellom trafo og spott.

H) Kan ikke se hverken strekkavlaster eller beskyttelsesdeksel på dette produktet.

 

Men OK, la oss si han setter på kabel og støpsel. Hva da med bryter/dimmer. Skal det ogs være innfeldt? OK, men da kan han vel bare bruke en lengere skjøteledning og legge kabelen helt fram til sikringsskapet?

 

 

A - Det er ikke der definisjonen ligger. Finnes da masse utstyr som kommer pluggbart laget for innfelling. Ikke like vanlig i boliginstallasjon såklart, men ja.

B - Altså, en antakelse fra din side.

C - Enda en antakelse.

D - Jepp.

E - Flere antakelser.

F - Hvor står det?

G - Denne lampa (i hvert fall slik den er avbildet) kommer ferdig koblet på sekundærsiden.

H - Ser for meg ut som en helt vanlig "downlight-trafo"-utførelse på det med strekkavlastning.

 

Jeg har da ingen forutsetning for å si noe om hvordan den faste installasjonen er ellers, og ikke har du det heller. Ja, dersom man må tukle med det som er fast tilkoblet den elektriske installasjonen så er det elektrikerjobb. Og nei, grensen går ikke på det som er fastmontert (se eksempelet med hengelamper f.eks.), men ved det som har en fast tilkobling (altså ikke via plugg) i det elektriske anlegget. Nei, dette betyr ikke at man kan basere seg på skjøteledninger rundt om i hele huset og ta alt selv, og nå er du bare kranglete. Vi snakker her om (for alt vi vet) en lampe som skal byttes eller nymonteres på et sted der det allerede står egnet stikk klart. Dersom vedkommende ikke har tenkt på det med bryter/dimmer, og at stikkontakten har fast spenning så må lampen stå og lyse 24/7 med mindre han kontakter elektriker. Dersom stikkontakten er brutt så er den faste installasjonen klar.

 

Du bør begynne med å lese det jeg skriver med tanke på disse kriteriene/premissene jeg også nevner hele veien, i stedet for at du antar at det motsatte er tilfellet selv. Da er vi i så fall enige, og en diskusjon er unødvendig. Så lenge disse tingene oppfylles så ser ikke jeg noe personlig galt i å gjøre dette som privatperson innenfor regelverket. Men som sagt, jeg er ingen jurist, men det er i hvert fall slik jeg tolker regelverket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...