Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har fulgt tråden en stund og skal oppgradere arbeidsstasjonen hjemme (brukes til spill, labbing og bittelitt videoredigering). Jeg har et 1660Ti som skal følge med videre, men tenker å oppgradere CPU, HK og RAM med dette:

 

- Ryzen 7 3700X

- ASUS ROG X470-F Gaming

 

Jeg er usikker på RAM (skal ha 32GB) - men har fått tips om disse: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-C17-DC-SW-32GB/2591024

 

Er det et greit valg, overkill eller bør jeg velge noe annet? Planen er ikke å overklokke mest mulig - det blir uansett et saftig CPU hopp fra min 5 år gamle i5 :)

 

/Øyvind

Lenke til kommentar

Hei,

 

Jeg har fulgt tråden en stund og skal oppgradere arbeidsstasjonen hjemme (brukes til spill, labbing og bittelitt videoredigering). Jeg har et 1660Ti som skal følge med videre, men tenker å oppgradere CPU, HK og RAM med dette:

 

- Ryzen 7 3700X

- ASUS ROG X470-F Gaming

 

Jeg er usikker på RAM (skal ha 32GB) - men har fått tips om disse: https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-DDR4-3600-C17-DC-SW-32GB/2591024

 

Er det et greit valg, overkill eller bør jeg velge noe annet? Planen er ikke å overklokke mest mulig - det blir uansett et saftig CPU hopp fra min 5 år gamle i5 :)

 

/Øyvind

Det hovedkortet trenger nok en bios-oppdatering før CPU funker, har du en eldre prosessor som kan kjøre oppdateringen?

Lenke til kommentar

Det hovedkortet trenger nok en bios-oppdatering før CPU funker, har du en eldre prosessor som kan kjøre oppdateringen?

 

Jeg har tilgang på en eldre CPU hos en kompis - men han har den i bruk så det er litt knot. Vil et X570 være et bedre og mer fremtidsrettet valg i stedet?

Lenke til kommentar

Jeg har tilgang på en eldre CPU hos en kompis - men han har den i bruk så det er litt knot. Vil et X570 være et bedre og mer fremtidsrettet valg i stedet?

 

Hvilket hk ser du på? Ganske store prisforskjeller, kan være mye å spare på et x470 om du ikke må ha x570 og pcie4 ssd .

Endret av Nwader
Lenke til kommentar

Hvilket hk ser du på? Ganske store prisforskjeller, kan være mye å spare på et x470 om du ikke må ha x570 og pcie4 ssd .

Alternativt et X470 eller B450 som allerede er klargjort for Ryzen 3000. Etter hvert skulle jeg tro de fleste av dem kommer med oppdatert BIOS fra butikk. Per nå er i alle fall MSI sine B450 MAX-kort ferdig oppdatert. VRM på noen av de burde være tilstrekkelig til en 3700X som ikke er overklokket.

Lenke til kommentar

Alternativt et X470 eller B450 som allerede er klargjort for Ryzen 3000. Etter hvert skulle jeg tro de fleste av dem kommer med oppdatert BIOS fra butikk. Per nå er i alle fall MSI sine B450 MAX-kort ferdig oppdatert. VRM på noen av de burde være tilstrekkelig til en 3700X som ikke er overklokket.

 

Per nå ser jeg på Asus X470-F Gaming vs Asus X570-F Gaming. Det skiller 1100kr på de på Proshop (2200 vs 3300). 

Jeg har ikke noe behov for pcie4 ssd - her blir det en god gammel m.2 sak som skal gjøre nytten.

Lenke til kommentar

Asus b450/x470 er ikke så gode rett ut eska med ny ryzen som Asus x570 er min erfaring. Nettopp satt opp 2 maskiner. CH8 x570 er fin med docp/xmp rett ut av eska. B450-i krevde ett par bioser oppdateringer (nå på beta bios 2701 ) og endel minne justeringer. Men ble stabil til slutt.

 

Så vil si at x570 gir nok "early adopters" mindre hodebry i starten. b450/x470 vil kreve mer tweaking er min erfaring. Vil nok løse seg etterhvert som bioser blir mer modne. Asus sitt hovedfokus er nok på x570 først.

 

Per nå ser jeg på Asus X470-F Gaming vs Asus X570-F Gaming. Det skiller 1100kr på de på Proshop (2200 vs 3300). 

Jeg har ikke noe behov for pcie4 ssd - her blir det en god gammel m.2 sak som skal gjøre nytten.

Endret av magnusavr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus b450/x470 er ikke så gode rett ut eska med ny ryzen som Asus x570 er min erfaring. Nettopp satt opp 2 maskiner. CH8 x570 er fin med docp/xmp rett ut av eska. B450-i krevde ett par bioser oppdateringer (nå på beta bios 2701 ) og endel minne justeringer. Men ble stabil til slutt.

 

Så vil si at x570 gir nok "early adopters" mindre hodebry i starten. b450/x470 vil kreve mer tweaking er min erfaring. Vil nok løse seg etterhvert som bioser blir mer modne. Asus sitt hovedfokus er nok på x570 først.

 

Godt poeng - og takk for godt innspill. Da blir det nok et X570 i stedet. Da gjenstår bare å lande minnevalget :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om man skal kjøpe 32GB med ram, er ryzen kresen på om det er ett kit med 32 eller 16+16, av samme typen så klart.

Men ryzen er vel litt kresen på antal ram brikker også?

 

Btw, det var en eller anna i en tråd, denne her eller ssd tråden eller en anna tråd som lurte på diskbruk i steam?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Ikke noen spøk den overklokkingen til Jon! Men blir vel litt mere formel1 aktig :)

 

Men single core CB20 scoren på 520 er omtrent som 3900x rett ut av esken :)

 

Må vel vente på 3950x for å nærme seg den multi core ytelsen til Jon.

 

Du finner Jon sin 7980xe i cb20 tråden :p

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...